Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2006, 09:53
farai
farai is offline
Enkele vraagjes puur uit nieuwsgierigheid:

Waarvoor ben/was je in therapie?
Hoe lang duurde het vooraleer je resultaat begon te merken?

TS begint: ik ben in therapie omdat ik met mezelf in de knoop lig. Ik heb eigk nog maar 2 gesprekken met mn psych gehad dus veel kan ik er nog niet over zeggen maar ik merk wel dat ik wel degelijk iets heb aan de gesprekken. Ik ben eigk best wel benieuwd hoe lang mijn therapie gaat duren, vandaar mijn laatste vraag. Maar ik besef heel goed dat niemand mij kan vertellen hoe lang dat zal zijn, even voor de duidelijkheid.

Ohja en mn psych werkt op een dagbehandeling. Ze zei dat ze dacht dat het mss wel iets voor mij zou zijn en dat ik er maar is over moest nadenken. Als ik dan later zou willen zou ze info daarover meebrengen en kon ik vragen stellen enzo. Iemand die me daarover evt iets wil vertellen, hoe het er daar aan toe gaat enzo? Wat ze daar allemaal doen etc?

Alvast bedankt

Groetjes oceangirl
Oud 30-06-2006, 10:34
Vitamintje
Vitamintje is offline
in de eerste plaats voor anorexia nervosa, maar er werd ook aandacht besteed aan mijn negatieve zelfbeeld.

Dat weet ik niet zo goed, ik ben vrij lang behandeld. Ik heb ongeveer een jaar klinische opname achter de rug (bij Emergis in Goes) waarbij ik in het weekend wel thuis was en wat later in de behandeling ook op maandag en nog later op de maandag en de vrijdag. Ik heb in de klinische periode naast gesprekken ook allerlei andere therapie gehad zoals creatief, drama, sociale vaardigheden, eetgroep e.d. Daarna heb ik nog nazorg gehad van 1x in de 4 weken een gesprek en dat is nu ook ten einde. Vooral de klinische opname heeft mij erg geholpen want met alleen gesprekken was ik zeker niet gekomen waar ik nu ben. Ik ben nu denk ik voor 90% genezen en ik heb wat meer zelfvertrouwen.

Voor de TS: heel veel sterkte
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 10:40
Verwijderd
Waarvoor ben/ was je in therapie?
Goede vraag... eigenlijk voor vanalles: het verleden, heden en de toekomst. Voor klachten ja, ...
Ik zal het kort samenvatten: ik ben emotioneel instabiel (wisselende stemmingen, overgevoelig of keihard) en reageer dingen af door middel van destructieve gedragingen (vooral tegen mezelf), negatief zelfbeeld.
En aangezien het/ mijn persoonlijkheid niet zo snel veranderd, veranderd mijn (negatieve) gedrag, gedachten en gevoel ook niet snel. Alles wat ik doe zit heel sterk in me verweven en ik zal echt moeten werken wil ik een gezonde persoonlijkheid krijgen. Ik zit nu ruim, nee al bijna 1,5 jaar in therapie!

Hoe lang duurde het vooraleer dat je resultaat begon te merken?
Ik heb nu na een jaar wat meer inzicht... ik weet wat ik kan gaan doen in bepaalde situaties. Ik kan alleen nog niet zo goed mijn gezonde gedrag, gedachten en gevoel vasthouden. Daar moet ik aan werken en dat is best pittig als je bijna geen andere manieren kent dan jezelf kapot te maken.

Trouwens ik vind het wel vaag hoe je psych op een dagbehandeling werkt... Hoe kan een psych nu al na 2 gesprekken je daarvoor "doorverwijzen". Ik kreeg mijn advies om toch maar eens te kijken voor een intensievere behandeling (lees dag- of klinische behandeling) na ongeveer 9 maanden 2 wekelijkse gesprekken. En ik ben nu pas erover uit dat ik dit ook aan wil gaan-- en dat heeft ruim een half jaar geduurd...

En als je iets wil weten over hoe het in de dagbehandeling eraan toe kan gaan wil ik je verwijzen naar de site van Symfora: www.symfora.nl. Daar kan je zoeken naar dagbehandelinginformatie. De vormen die je daar kan vindt zijn dagbehandeling (afdeling heet De Enk) en klinische behandeling (afdeling heet De Zwaluw). Je kan een folder downloaden waarin heel duidelijk verwoord staat waar een dagbehandeling op slaat, wat erin gebeurd en hoe dat gebeurd- én waar naartoe gewerkt wordt.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 11:05
rare kwast
rare kwast is offline
ik heb vorig jaar 3 x een gesprek gehad over van alles en nog wat eigenlijk..
ik weet nog steeds niet precies wat en waarom..

nu ben ik sinds 2 mnd bezig i.v.m een depressie en verschillende dingen eromheen..
tot nu toe helpt het nog niet super veel.. het meeste weet ik zelf ook wel en wordt heel erg moe van het praten..
volgende week start ik met dagbehandeling (proberen)
Oud 30-06-2006, 11:19
farai
farai is offline
Trouwens ik vind het wel vaag hoe je psych op een dagbehandeling werkt... Hoe kan een psych nu al na 2 gesprekken je daarvoor "doorverwijzen". Ik kreeg mijn advies om toch maar eens te kijken voor een intensievere behandeling (lees dag- of klinische behandeling) na ongeveer 9 maanden 2 wekelijkse gesprekken. En ik ben nu pas erover uit dat ik dit ook aan wil gaan-- en dat heeft ruim een half jaar geduurd...

En als je iets wil weten over hoe het in de dagbehandeling eraan toe kan gaan wil ik je verwijzen naar de site van Symfora: www.symfora.nl. Daar kan je zoeken naar dagbehandelinginformatie. De vormen die je daar kan vindt zijn dagbehandeling (afdeling heet De Enk) en klinische behandeling (afdeling heet De Zwaluw). Je kan een folder downloaden waarin heel duidelijk verwoord staat waar een dagbehandeling op slaat, wat erin gebeurd en hoe dat gebeurd- én waar naartoe gewerkt wordt.

Succes! [/B][/QUOTE]

Twas ni echt een doorverwijzing. Mijn psych is verbonden aan een medisch centrum en werkt daarnaast dus ook op dagbehandeling. Omdat ik door mijn situatie geen contacten heb met jongeren (en ze ook ni 123 kan maken) begon ze over haar werk te vertellen en toen zei ze:"as je er meer over wil weten in de toekomst, als we meerdere gesprekken hebben gehad breng ik wel is info mee."

@rare kwast: Dan gaan wij wss nog vaak babbelen op msn.

Overigens heb ik niet zoveel aan namen van instellingen gezien ik zelf uit België kom.
Oud 30-06-2006, 11:44
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik heb 6 maanden dagbehandeling gehad. Voeg me maar toe op msn als je vragen hebt. Gaat wat gemakkelijker dan via hier.
Oud 30-06-2006, 11:59
Nijn*
Nijn* is offline
In de eerste instantie omdat ik automutileerde, maar daar kwam nog meer bij kijken: negatief zelfbeeld, problemen met eten, familieproblemen en extreme stemmingswisselingen.

Nadat ze ontdekten dat ik een dysthyme stemmingsstoornis heb ging ik vaker naar therapie en ging het iets beter. Na een jaar ging mijn psychologe ergens anders werken en werd ik toegewezen aan iemand die ik totaal niet vertrouwde en niet mocht. Hier stopte het merkbare resultaat eigenlijk. Na een paar maanden bij haar te hebben gezeten hielp de therapie voor mij al niet meer eigenlijk, en er kwamen steeds meer problemen bij (drugs en alcohol misbruik). In januari (na een jaar dus) heb ik die therapie afgesloten, gelukkig. Sinds half januari heb ik weer een nieuwe therapie, waar een psychologisch testonderzoek aan vooraf ging en daar ben ik dus nu pas net twee weken mee begonnen, dus echte verbetering kan ik nu nog niet merken.

Over dagbehandelingen kan ik je niets vertellen helaas.
Oud 30-06-2006, 16:30
light fighter
light fighter is offline
waarvoor was/ben je in therapie?

tis begonnen met zelfverwonding en alles er om heen zeg maar, negatief zelfbeeld, relatie met m'n ouders en ik in combinatie met leeftijds genoten.

Hangt er een beetje vanaf eigenlijk, ik heb veel hulpverleners gehad en soms ook met een flinke tijd er tussen dus representatief is het niet echt maar na twee jaar tweeenhalf jaar ongeveer merk ik nog geen resultaat wel merk ik dat ik mezelf goed ken, en weet hoe ik kan of ga reageren in bepaalde situaties en dat is natuurlijk ook een resultaat. M'n behandeldoelstelling hoop ik in februari door middel van creatieve therapie behaald te hebben. In praten heb ik zelf geen vertrouwen meer omdat ik zelf teveel kennis heb van gespreksvoering en dat dan gebruik . En praten heeft nog niet het gewenste effect gehad vind ik. Wat mij wel op is gevallen is dat als je iemand vertrouwd en het klikt het wel goed voelt op het moment dat je een gesprek hebt gehad.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 17:09
Lotte
Lotte is offline
Voor een depressie, al ben ik nooit zeker geweest of zij mij dat gewoon liet geloven omdat ik per se een diagnose wou.

Ik denk zo'n anderhalf jaar.

Veel plezier met het leren kennen van jezelf.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 17:34
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
~oceangirl~ schreef op 30-06-2006 @ 12:19 :
Trouwens ik vind het wel vaag hoe je psych op een dagbehandeling werkt... Hoe kan een psych nu al na 2 gesprekken je daarvoor "doorverwijzen". Ik kreeg mijn advies om toch maar eens te kijken voor een intensievere behandeling (lees dag- of klinische behandeling) na ongeveer 9 maanden 2 wekelijkse gesprekken. En ik ben nu pas erover uit dat ik dit ook aan wil
Ze kunnen bijvoorbeeld inschatten dat het beeld wat je hebt heel massief is, of je denken zo rigide is. Niet alles is nu eenmaal te fixen met ambulante (praat) therapie.

Maareh, vraag anders de volgende keer waarom hij/ zij aan dagbehandeling denkt.
Oud 30-06-2006, 21:32
Verwijderd
Momenteel voornamelijk voor mijn eetstoornis. Maar ik kwam met somberheidsklachten, angstklachten, automutilatie, negatief zelfbeeld en gezins'problemen'.

Hoe lang duurde het vooraleer je resultaat begon te merken?Het eerste jaar heeft voornamelijk gezorgt dat ik kon praten en wat opener werd. De medicatie die volgde pakte mijn angstklachten aan en sinds ik bij een diëtist kom en in een speciale groep zit voor eetstoornissen gaat het beter. Hm, dat is dus sinds oktober ofzo...

Ik zou ook in dagbehandeling gaan maar dat ging niet door. Ik kan je er wel wat over vertellen (de intake uit eigen ervaring en verder doordat iemand uit mn omgeving in dagbehandeling zit). Dus vraag maar of pm/msn.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 00:52
Verwijderd

Ik lig/lag in de knoop met mezelf, mijn verleden en heden. Vooral doordat mijn moeder erg depressief is en altijd al is geweest. Hierdoor heb ik ook te maken gehad met mishandeling, ben ik al heel vroeg gedwongen volwassen geworden, enz. Ook heb ik te maken gehad met seksueel misbruik en heb ik zelf last van stemmingswisselingen.

Het afgelopen jaar (ik ben nu bijna een jaar in therapie) is het vooral een kwestie geweest van het jaar doorkomen (eindexamen jaar) enzo. Hierna gaan we echt aan dingen werken. Er is wel resultaat, maar dat is meer dat ik zelf meer inzie, dat ik beter op dingen in kan spelen en me meer kan uiten over bepaalde onderwerpen. Dat ik mezelf beter kan aanvoelen enzo. Maar ik vrees dat ik nog wel eventjes therapie nodig zal hebben... Het is ook moeilijk te bepalen wanneer het 'over' is. Iets is niet meteen weg. Iets moet slijten en na een tijdje kan je het dan zelf, maar dan hoeft het nog niet 'over' te zijn.

En over de dagbehandeling, nou dat weet ik niet uit ervaring, maar wel van anderen. Het is een soort van groep van mensen waar je dan heen gaat elke dag, het is net een soort van school. Je eet samen, doet samen activiteiten, je praat natuurlijk een heleboel en nog veel meer. Het ligt eraan wat je stoornis of probleem is wat je precies doet. Je moet alleen goed onthouden dat dagbehandeling (geloof ik) altijd voor minstens een half jaar is. Je komt er niet zomaar onderuit, je zit eraan vast. Maar het voordeel is wel, dat het effectief is en je er na dat halve jaar ook een stuk beter aan toe bent (de meesten dan).

Sterkte
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 08:06
farai
farai is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 30-06-2006 @ 18:34 :
Maareh, vraag anders de volgende keer waarom hij/ zij aan dagbehandeling denkt.
Ik denk voornamelijk om met mijn angsten te leren omgaan en ivm sociale contacten.
Oud 01-07-2006, 21:09
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik ben volgens mij in al sinds mijn dertiende/veertiende in therapie. Dat wil zeggen: een jaar of vijf/zes.

Waarom?
Verschillende redenen. Ik zit een beetje gecompliceerd in elkaar denk ik. Heb een heel negatief zelfbeeld, en één ieder hier zal weten wat daaruit kan ontstaan.
Daarnaast heb ik een stemmingsstoornis, en persoonlijkheids-problematiek. (nee, géén borderline).
Tegenwoordig zijn dat nog steeds de hoofdzaken in mijn behandeling, maar eveneens mijn impulsiviteit, en dingen uit het 'verleden' die mij in het dageljiks leven in de weg staan moeten een doel worden (dat weten ze alleen nog niet...)

Wat voor therapie?
Bij mij begon het met individuele gesprekken, gezinsgesprekken, etc. Uiteindeljik liep alles uit de hand en werd het een opname op een gesloten afdeling, gevolgd door een opname op een open afdeling.

Tegenwoordig?
Na een paar maanden gestopt te zijn met therapie bleek het toch nog helemaal niet handig te zijn. Ik ben toen weer begonnen met ambulante gesprekken, maar dat bleek ook niet genoeg.
Daarom volg ik tegnewoordig een dagbehandeling op een open vervolgafdeling. Gecombineerd met een bed-op-recept-regeling en gesprekken met de psychiater en de psychiatrische verpleegkundigen.

Hoe vaak?
Op de donderdag en vrijdag. En de gesprekken met de psychiater en spv-er vallen er om de week doorheen.

Wat kun je erover vertellen?
Het is zwaar, maar het zou de moeite waard moeten zijn. Ik zie het als een steun en een plek waar ik even een masker af kan zetten. Mijn donderdag en vrijdag staan in het teken van behandeling, en de rest van de week probeer ik het zo mogelijk van mij af te zetten. Dat lukt, en zo niet; dan zijn ze altijd bereikbaar.

Vragen? Laat het dan maar weten via pm, msn, of een reactie terug op dit forum.

Grtjs!
Oud 03-07-2006, 21:23
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
flyaway schreef op 02-07-2006 @ 10:23 :

na een paar gesprekken ging het opeens een stuk beter, zakte weer in en ben nu weer aan het opklimmen
Zoiets werkt ook niet in een paar gesprekken. Probeer dat er ook nooit van te verwachten, want dan kun je er net zo goed mee stoppen. *knuft*
Oud 04-07-2006, 16:30
Verwijderd
Depressie, kreeg diagnose persoonlijkheidstoornis en dysthyme stoornis.

Mja das moeilijk om te zeggen want soms heb ik het idee dat ik er nog nix aan heb. Ik loop nu 4 jaar bij de ggz, heb een hoop verschillende therapieën gehad. Of het nou ook echt werkt om me beter te voelen misschien een klein beetje, maar ik leer hoe ik met bepaalde dingen om moet gaan etc, en dat helpt dus wel.
Ik denk dat ik de laatste 2 jaar meer heb opgepikt, maar vooral omdat ik er toen echt bewust van werd dat je daar voor jezelf zit, en da je t zelf moet doen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 20:51
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Het begon met zelfbeschadigen, eetproblemen, stemmingswisselingen, somberheid etc. uiteindelijk kwam er een dysthyme stemmingsstoornis uit, en een persoonlijkheidsstoornis.(even heel kort samengevat)

Ik heb een tijd lang gesprekken gehad, 1x in de week. Dit werkte in het begin een beetje, ik had wat houvast eraan. Maar al snel was duidelijk dat er meer nodig was, bovendien moest ik wisselen van behandelaar en dat was erg moeilijk. Toen ging het eigenlijk niet meer en ben ik doorverwezen naar een kliniek.

Daar zit ik nu een jaar, en ga nog ongeveer 1,5 maand. Ik heb er veel geleerd, ik heb veel inzicht gekregen in mijn problemen, ik weet hoe ik moet ingrijpen, weet waar en wanneer ik hulp moet vragen etc. Ik ben blij dat ik de keuze heb genomen voor een klinische behandeling.

Als je vragen hebt ofzo mag je mij PM'en of op MSN toevoegen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 19:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben net begonnen met psychotherapie dus veel kan ik je er eigenlijk niet over vertellen. Ik ga psychotherapie volgen voor mijn ernstig verstoorde relatie met mijn vader en omdat ik vreselijk onzeker ben oer mijn eigen kunnen. Ik weet ook nog niet of het me gaat helpen en hoe lang dat gaat duren. Op dit moment vind ik het nog heel onwezenlijk lijken dat praten alleen me van mijn problemen af kan helpen. Ik moet ook nog maar zien dat dat gebeurt maar ik sta er wel voor open heb ik het idee. Hoe merkten jullie dat je er echt wat aan had?
Oud 06-07-2006, 20:56
flikkenlovertje
flikkenlovertje is offline
Waarvoor was ik in therapie?
In mijn jeugd was ik in therapie voor een eetstoornis (anorexia), automutilatie, zelfmoordgedachten en zelfmoordpogingen.

Welk soort van therapie?
Ik had gesprekken met een kinderpsychologe (dat ben ik nu zelf ook van beroep) en ik ben een aantal maanden opgenomen geweest voor de eetstoornis anorexia nervosa.

Hoe lang heeft deze therapie geduurd?
De gesprekken met de kinderpsychologe hebben bijna 3 jaar geduurd. Ik was na 2 jaar al geen 'kind' meer, maar ze vond het onnodig om me door te sturen naar iemand anders. Wéér iemand die ik zou moeten leren vertrouwen, en dat wilde mijn kinderpsychologe niet, omdat dat het nog moeilijker zou maken dan het al was op dat moment.

Waarvoor BEN ik in therapie?
Momenteel (ik ben 26 jaar) ben ik opnieuw in therapie met een psychologe. Voor de eetstoornissen anorexia nervosa en boulemia nervosa, en om het trauma van seksueel misbruik te verwerken.

Sylvie.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 13:40
farai
farai is offline
Citaat:
flikkenlovertje schreef op 06-07-2006 @ 21:56 :
[B]dan het al was op dat moment.

Momenteel (ik ben 26 jaar) ben ik opnieuw in therapie met een psychologe. Voor de eetstoornissen anorexia nervosa en boulemia nervosa, en om het trauma van seksueel misbruik te verwerken.

Sylvie.
en je bent kinderpsychologe van beroep, hoe rijm je dat?
Oud 07-07-2006, 18:00
flikkenlovertje
Citaat:
~oceangirl~ schreef op 07-07-2006 @ 14:40 :
Hoe bedoel je, oceangirl?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 18:13
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
~oceangirl~ schreef op 07-07-2006 @ 14:40 :
iedereen kan psycho hulp nodig hebben.. maakt niet uit
Oud 07-07-2006, 18:39
zus
zus is offline
Anorexia, zelfbeschadiging, faalangst, perfectionisme en controledrang

Welk soort van therapie?
Deeltijdopvang, met gesprekken met psychologe erbij en groepstherapie

Heb ook 3 maand bij een maatschappelijk werkster gezeten, een half jaar bij een orthopedagoge en nu bij deze psychologe ruim een jaar.

Anorexia nog steeds, maar wel verder in het proces, de rest hetzelfde en nu waarschijnlijk ook nog een ontwikkelingsstoornis
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 19:14
Verwijderd
Depressieve klachten, suïcidaal, verleden

NVT, ik ben min of meer de behandeling uit geschopt omdat ik 'te lastig' was. Niet dat ik me misdroeg, maar mijn problemen waren gewoon niet echt op te lossen. Ik kreeg wel een doorverwijzing naar de kliniek, maar daar heb ik nooit iets mee gedaan.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 07:33
farai
farai is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 07-07-2006 @ 19:13 :
Ik bedoelde meer zo van: hoe kan je nou anderen proffesioneel helpen als je zelf tot over je oren in de shit zit? En als je zelf naar psych gaat, haalt dat dan iets uit, gezien je alle psychologische trucjes kent?
Oud 08-07-2006, 07:34
farai
farai is offline
Citaat:
Grimm schreef op 07-07-2006 @ 20:14 :
Ik kreeg wel een doorverwijzing naar de kliniek, maar daar heb ik nooit iets mee gedaan.[/I]
En nu? Kloot je maar wat aan?
Oud 08-07-2006, 10:29
Stefanie
Stefanie is offline
Voor een dysthyme stoornis.

Welk soort van therapie?
Regelmatig gesprekken met een vaste psycholoog/psychisch verpleegkundige.

Ik ben al 1,5 jaar bezig.

Nog steeds hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 10:34
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
~oceangirl~ schreef op 08-07-2006 @ 08:33 :
Ik bedoelde meer zo van: hoe kan je nou anderen proffesioneel helpen als je zelf tot over je oren in de shit zit? En als je zelf naar psych gaat, haalt dat dan iets uit, gezien je alle psychologische trucjes kent?
ja dat haalt uit.. ik ken ook de 'trucjes' van de psych en ik vind het erg vervelend..

en soms kan je iemand juist goed helpen als je er zelf in hebt gezeten
Oud 08-07-2006, 11:34
flikkenlovertje
Citaat:
~oceangirl~ schreef op 08-07-2006 @ 08:33 :

Hallo,

Dat gaat eigenlijk vrij goed, hoor. Rare kwast zei het ook al: vaak kan je iemand beter helpen, net omdat je in dezelfde situatie gezeten hebt. Wat betreft bijvoorbeeld cliënten met een eetstoornis. Of ik nu moeilijkheden heb met eten of niet, voor hen blijf ik 'streng' en zal ik alles doen om hen weer aan het eten te brengen.
En neem bijvoorbeeld een aantal weken geleden. Een cliënte van me wilde zelfmoord plegen. Gezien mijn verleden zou het misschien beter geweest zijn dat ik haar niet als cliënte had aangenomen en haar doorgestuurd zou hebben naar iemand anders. Maar zo ben ik; ik neem altijd nieuwe cliënten aan en ik werk zo min mogelijk met een wachtlijst. Maar goed... Ook gezien mijn verleden heb ik me goed weten te verplaatsen in dat meisje en heb ik haar kunnen weerhouden. En dat is toch mooi, niet?

En inderdaad, ik ken de kneepjes van het vak. Maar dat haalt toch niets uit: als je met je neus op de feiten gedrukt wordt door je psychologe, dan kan je er zelf geen draai meer aan geven, ook al ken je alle psychologisch trucjes.

Sylvie.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 11:45
farai
farai is offline
Citaat:
flikkenlovertje schreef op 08-07-2006 @ 12:34 :
Hallo,

Dat gaat eigenlijk vrij goed, hoor. Rare kwast zei het ook al: vaak kan je iemand beter helpen, net omdat je in dezelfde situatie gezeten hebt. Wat betreft bijvoorbeeld cliënten met een eetstoornis. Of ik nu moeilijkheden heb met eten of niet, voor hen blijf ik 'streng' en zal ik alles doen om hen weer aan het eten te brengen.
En neem bijvoorbeeld een aantal weken geleden. Een cliënte van me wilde zelfmoord plegen. Gezien mijn verleden zou het misschien beter geweest zijn dat ik haar niet als cliënte had aangenomen en haar doorgestuurd zou hebben naar iemand anders. Maar zo ben ik; ik neem altijd nieuwe cliënten aan en ik werk zo min mogelijk met een wachtlijst. Maar goed... Ook gezien mijn verleden heb ik me goed weten te verplaatsen in dat meisje en heb ik haar kunnen weerhouden. En dat is toch mooi, niet?

En inderdaad, ik ken de kneepjes van het vak. Maar dat haalt toch niets uit: als je met je neus op de feiten gedrukt wordt door je psychologe, dan kan je er zelf geen draai meer aan geven, ook al ken je alle psychologisch trucjes.

Sylvie.
Okay, thx voor het antwoord, kheb dit altijd al 'ns aan een psych willen vragen namelijk.
Oud 08-07-2006, 11:56
flikkenlovertje
Citaat:
~oceangirl~ schreef op 08-07-2006 @ 12:45 :
Okay, thx voor het antwoord, kheb dit altijd al 'ns aan een psych willen vragen namelijk.

Geen probleem, hoor. Mocht je nog met vragen zitten...

Sylvie.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 13:58
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
~oceangirl~ schreef op 08-07-2006 @ 12:45 :
Ik denk dat de grootste valkuil is dat je gevoelens kunt gaan invullen. Wanneer je 10 mensen met dezelfde ziekte hebt, kunnen ze het alle 10 toch weer op een andere manier ervaren (iedereen heeft immers een ander netwerk, persoonlijkheid etc etc) Ikzelf heb ruim 5 jaar therapie gehad en ben tegen advies gestopt (ze wilde dat ik in dagbehandeling zou gaan bij Zwolse Poort maar ik geef zelf therapien op de dagbehandeling van Zwolse Poort ) Toen ben ik maar helemaal gestopt. Momenteel doe ik al geruime tijd mijn opleiding duaal (werken/ leren) in een psychiatrisch ziekenhuis. Dat klinkt misschien ook vrij dubbel. Maar, je kunt het ook positief omzetten. In sommige situaties kun je een cliënt misschien beter aanvoelen dan je collega.
Oud 08-07-2006, 14:27
farai
farai is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 08-07-2006 @ 14:58 :
Ik denk dat de grootste valkuil is dat je gevoelens kunt gaan invullen. Wanneer je 10 mensen met dezelfde ziekte hebt, kunnen ze het alle 10 toch weer op een andere manier ervaren (iedereen heeft immers een ander netwerk, persoonlijkheid etc etc) Ikzelf heb ruim 5 jaar therapie gehad en ben tegen advies gestopt (ze wilde dat ik in dagbehandeling zou gaan bij Zwolse Poort maar ik geef zelf therapien op de dagbehandeling van Zwolse Poort ) Toen ben ik maar helemaal gestopt.
en daarbij komt ook dat sommige mensen gewoon nix hebben aan therapie. Soms lijkt het mij idd ook gewoon beter ermee te stoppen.

Ik heb nu zelf op 't moment 2 keuzes: Of ik ga door met mijn gesprekken om de 14 dagen en ga begeleid werken (dus werken onder begeleiding maar niet op psychisch vlak). Of ik laat me de dagbehandeling inloodsen door mijn psych. Ik zie het allemaal nog wel.
Oud 09-07-2006, 21:14
Verwijderd
Misschien heb je er wat aan om je gesprekken door te laten gaan én te gaan kijken naar dagbehandeling...
Want reken er maar op dat er een wachtlijst staat voor dagbehandeling. Dat kan varieren van een paar maanden tot een half jaar of meer, dus ga er achteraan.
Er komt een hoop op je af wanneer je een dagbehandeling wil volgen. Hoe laat je het anderen weten (familie, vrienden), wat laat je weten (je klachten), wanneer wil je eigenlijk beginnen (snel of over n tijdje), hoeveel tijd neemt het in de week in beslag ( overdag of 24 uur), wat doe je buiten de behandeling (op locatie) om? En dan nog praktische zaken als de AWBZ, je zorgverzekering (dekkingen) of opvang van bijv. huisdieren of het kunnen betalen van je huis/ kamer...

En je zult de ondersteuning van je psych hard nodig hebben in het hele proces om de stap naar dagbehandeling ook echt te maken. Als mn psych mij niet zo gesteund en gestimuleerd had, dan had ik of mezelf van kant gemaakt of een poging gedaan of echt diep in de shit gezeten met mezelf. (zo eigenlijk wel een heel positief punt... ik heb gewoon een SUPERPSYCH , compliment voor mn psych en dat nog eens durven zeggen tegen r )

En kijk even of jij het initiatief moet nemen naar óf contact moet opnemen met de dagbehandeling. Klinkt misschien eng, maar als je psych het voor je 'oplost', kom je er wel makkelijk vanaf. En zelf bellen laat een deel motivatie zien... dit is heel belangrijk voor de dagbehandeling om te kunnen inschatten wat je mogelijkheden tot verandering kunnen zijn tijdens de behandeling. Want JIJ gaat veranderen, JIJ gaat dat doen- ervoor zorgen. Uiteindelijk moet je het zelf doen en het zelf vasthouden. Het is pittig, maar het loont zeker wel. Wat is een zwaar of "turbulent" jaar (met nazorg) in een mensenleven tegenover de vele jaren door blijven modderen??? Ik denk dat ik het nu eindelijk inzie: meer "vrijheid", meer leven, meer toekomst.

Succes !!!
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 21:55
kroot
kroot is offline
Hoe lang ben je in therapie?
ik denk nu iets van 3 jaar

Waarvoor ben je in therapie?
Eerst zat ik bij een vrijgevestigde psycholoog voor depressie in Breda. Toen ging ik raar doen, deed een zm-poging en werd opgenomen. Ik werd overgeplaatst naar Den Haag, omdat ik daar op kamers zit. Toen ben ik verder het circuit van Den Haag ingerold. Na mijn opname verwezen ze me door naar eetstoornissen en daar zit ik nu nog steeds.

Wat voor therapie?
Ik krijg groepstherapie. En gesprekken met een psycholoog en psychiater.

Hoe lang duurde het vooraleer je resultaat begon te merken? Mmm op het gebied van eten ben ik wel meer gaan eten, maar nog lang niet goed genoeg. Ik had gehoopt dat ik nu al meer van de behandeling zou merken. En op het gebied van depressie is er weinig veranderd, ja dat ik nu medicijnen heb. Maar ik moet toch eens gaan aangeven dat ik wil dat daar meer mee gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 08:03
farai
farai is offline
Citaat:
Kimmini schreef op 09-07-2006 @ 22:14 :
Misschien heb je er wat aan om je gesprekken door te laten gaan én te gaan kijken naar dagbehandeling...
Want reken er maar op dat er een wachtlijst staat voor dagbehandeling. Dat kan varieren van een paar maanden tot een half jaar of meer, dus ga er achteraan.
Er komt een hoop op je af wanneer je een dagbehandeling wil volgen. Hoe laat je het anderen weten (familie, vrienden), wat laat je weten (je klachten), wanneer wil je eigenlijk beginnen (snel of over n tijdje), hoeveel tijd neemt het in de week in beslag ( overdag of 24 uur), wat doe je buiten de behandeling (op locatie) om? En dan nog praktische zaken als de AWBZ, je zorgverzekering (dekkingen) of opvang van bijv. huisdieren of het kunnen betalen van je huis/ kamer...

En je zult de ondersteuning van je psych hard nodig hebben in het hele proces om de stap naar dagbehandeling ook echt te maken. Als mn psych mij niet zo gesteund en gestimuleerd had, dan had ik of mezelf van kant gemaakt of een poging gedaan of echt diep in de shit gezeten met mezelf. (zo eigenlijk wel een heel positief punt... ik heb gewoon een SUPERPSYCH , compliment voor mn psych en dat nog eens durven zeggen tegen r )

En kijk even of jij het initiatief moet nemen naar óf contact moet opnemen met de dagbehandeling. Klinkt misschien eng, maar als je psych het voor je 'oplost', kom je er wel makkelijk vanaf. En zelf bellen laat een deel motivatie zien... dit is heel belangrijk voor de dagbehandeling om te kunnen inschatten wat je mogelijkheden tot verandering kunnen zijn tijdens de behandeling. Want JIJ gaat veranderen, JIJ gaat dat doen- ervoor zorgen. Uiteindelijk moet je het zelf doen en het zelf vasthouden. Het is pittig, maar het loont zeker wel. Wat is een zwaar of "turbulent" jaar (met nazorg) in een mensenleven tegenover de vele jaren door blijven modderen??? Ik denk dat ik het nu eindelijk inzie: meer "vrijheid", meer leven, meer toekomst.

Succes !!!
bedankt voor deze reactie, heb ik echt wel veel aan.
Oud 10-07-2006, 21:47
Verwijderd
Citaat:
rare kwast schreef op 07-07-2006 @ 19:13 :
Meer zoiets van... als je zelf al het 'inzicht' mist om bijvoorbeeld uit een eetstoornis te komen, hoe kun je dan iemand anders helpen dat te doen? Een beetje alsof je iemand Frans probeert te leren terwijl je het zelf helemaal niet goed spreekt...
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 07:37
farai
farai is offline
Citaat:
Morgan schreef op 10-07-2006 @ 22:47 :
Meer zoiets van... als je zelf al het 'inzicht' mist om bijvoorbeeld uit een eetstoornis te komen, hoe kun je dan iemand anders helpen dat te doen? Een beetje alsof je iemand Frans probeert te leren terwijl je het zelf helemaal niet goed spreekt...
dàt bedoelde ik dus idd.
Oud 11-07-2006, 14:06
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Kimmini schreef op 09-07-2006 @ 22:14 :

Succes !!!
Het hoort tot de taak van je behandelaar je ergens aan te melden e.d. Hij lost daarmee echt niet je problemen op, je moet zelf meer dan hard werken in de tijd dat je dagbehandeling/ deeltijd/ therapie volgt. Je hoeft niet zelf eerst contact op te nemen (ik heb dat eigenlijk zelfs nog niet eerder gezien of gehoord dat iemand zelf het initiatief toonde mbt dagbehandeling/ deeltijd). Ik zie de meerwaarde er niet zo van in. De samenstelling van de groep kan nogal eens flucturen; stel dat je je daar nu zou voorstellen (als dat al binnen het therapeutisch milieu kan) heeft dat misschien nog niet veel zin(?). (wanneer je dus pas bijv 3 maand later daadwerkelijk kan deelnemen aan de dagbehandeling).

Zie Sohno's post. Dit is het beleid voor 'hier'..

Ik weet niet of je al wist wat voor soort therapien er kunnen zijn? Het aanbod verschilt hier en daar, maar mogelijk is er: psychomotorische therapie, activiteitentherapie, muziektherapie, blokken ingevult door maatschappelijk werk (wereld orientatie, budgeteren etc etc etc), trainingen (vers, assertiviteits etc etc), blokken opgevuld door verpleegkundigen psychoeducatie, educatieve blokken, ontspanningsblokken etc, gesprekken met psychiater en of psycholoog..

Laatst gewijzigd op 12-07-2006 om 09:15.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 07:40
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 11-07-2006 @ 15:06 :
Je hoeft niet zelf eerst contact op te nemen (ik heb dat eigenlijk zelfs nog niet eerder gezien of gehoord dat iemand zelf het initiatief toonde mbt dagbehandeling/ deeltijd).
Nou weet ik niet zeker of je dit bedoelt hoor, maar ik moest mezelf aanmelden bij dagbehandeling. Pas daarna kon mijn behandelaar mij daar aanmelden.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 09:00
Adgertic Z4
Adgertic Z4 is offline
Was voor mijn zelfbeeld. Ik dacht dat ik niks goed kon doen en dat de wereld zich altijd tegen mij keerde...

Eigenlijk was het een kwestie van een paar praatsessies... Ik heb geleerd dat er genoeg lelijke dingen in de wereld zijn maar dat als ik die niet kan veranderen ik me daar gewoon bij neer moet leggen.
het duurde denk ik een maand of 3. en daarna nog een paar maanden (totaal denk 7 ofzo) voordat ik volledig normaal de wereld in kon kijken en kon zien dat mensen fouten maken en dat de wereld meer te bieden heeft dan ik altijd dacht.
Als ik nu een foutje maak ben ik niet meer bang dat ik daarop wordt afgerekend. Ik herstel het (of laat het doen) en ga verder.
Oud 12-07-2006, 09:14
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
sonho schreef op 12-07-2006 @ 08:40 :
Nou weet ik niet zeker of je dit bedoelt hoor, maar ik moest mezelf aanmelden bij dagbehandeling. Pas daarna kon mijn behandelaar mij daar aanmelden.
Okay dan was ik te kort door de bocht. Hier geldt namelijk het beleid dat in eerste instantie alles via de behandelaar loopt.. Ik neem mijn woorden terug bedankt voor de correctie
Oud 12-07-2006, 10:45
Verwijderd
Ik zat niet goed in mijn vel, maakte met iedereen ruzie en niemand kon iets goed doen. Ik was wel positief over mezelf, maar ik kon er niet bij dat anderen dat ook vonden. Mensen waren (in mijn ogen) altijd negatief over mij. Als ze eens aardig waren, dacht ik altijd dat ze me zielig vonden, en dat ze daarom aardig deden.

Ik ben van maart tot december gesprekken gehad bij een psycholoog. Eerst een tot twee keer in de week, dat werd afgebouwd naar een keer in de twee weken en een keer in de maand. Het allereerste gesprek was sowieso een kennismakingsgesprek met mijn ouders erbij, daarna drie gesprekken met mij alleen, om erachter te komen wat mijn 'probleem' was en hoe hij me daarmee ging helpen, en toen nog een gesprek om te vertellen wat mijn 'probleem' was en hoe we dat gingen aanpakken, en toen pas zijn we aan de echte therapie begonnen. Ik kreeg oefeningen mee naar huis, die ik moest doen, en die oefeningen vond ik heel eng om te doen, maar na, ik denk, ongeveer vijf/zes gesprekken, begon ik te merken dat het wel nut had. Ik moest er moeite voor doen, en ik moest er heel erg bewust mee bezig zijn, maar het lukte wel al. Tegenwoordig hoef ik er niet eens meer bij na te denken, ik breng onbewust in praktijk wat ik toen geleerd heb.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 12:57
A*
A* is offline
Ben 1,5 jaar geleden in therapie gegaan voor anorexia, maar naar 2x had ik het wel weer gezien. En toen ben ik nooit meer terug gekomen.
Ik vond die mensen niet aardig. En ik had er eigenlijk helemaal geen zin in, ik deed t gewoon omdat mijn vriend vond dat ik dat moest doen en dan hield ie tenminste eindelijk zijn mond.
Resultaat heb ik dus nooit gezien, maar dat hoeft wat mij betreft ook echt niet.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 13:35
Verwijderd
Citaat:
~oceangirl~ schreef op 08-07-2006 @ 08:34 :
En nu? Kloot je maar wat aan?
Ja.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 22:16
Go
Go is offline
Therapie is kennelijk helemaal hot. Niet dat ik iets heb, maar als ik er een avond over nadenk kan ik vast wel wat verzinnen. Kan ik ook in therapie.

De mensen die therapie menen nodig te hebben, zou ik een bezoekje een psychiater Bram Bakker aanraden. De oncoventionele aanpak kan vast geen kwaad
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 08:20
Apomes
Apomes is offline
In therapie voor:
anorexia, Body Dismorphic Disorder, Famillie en mijn karakter (grof, hard,...)

Goh ja, het lijkt allemaal niet te helpen! heb al 2 psychologen gehad, een psychiater en nu zit ik aan mijn andere psycholoog gespecialiseerd in Anorexia en BDD...we shall see
Oud 13-07-2006, 10:05
Verwijderd
Voor mijn agressiviteit en de school vond dat ik niet goed met kinderen om kon en een moeilijk opvoedbaar kind zou zijn. (Ze hadden eerst het 'nare' idee om me op ene LOM-school te plaatsen, maar dat heeft mijn moeder hardnekkig geweigerd.)
Ik was tussen de 8 á 11 jaar toen dit gebeurde.

Ik blijf tot op de dag van vandaag volhouden dat die therapie geen klap heeft geholpen toendertijd en dat mijn Judoleraar mij het meest heeft geholpen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 10:21
Orpheus
Orpheus is offline
Ik ben twee jaar in therapie geweest voor identiteitsdeuken (blabla verleden opvoeding) en agressiviteit die ik op mezelf richtte (ja, zelfdestructief ja).

Zoals Goosefeather heb ik ook niets aan de therapie gehad, maar meer aan mijn schaakleraar en mijn numalige vriendin.
Oud 14-07-2006, 13:03
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
gerwin schreef op 12-07-2006 @ 23:16 :
Therapie is kennelijk helemaal hot. Niet dat ik iets heb, maar als ik er een avond over nadenk kan ik vast wel wat verzinnen. Kan ik ook in therapie.

De mensen die therapie menen nodig te hebben, zou ik een bezoekje een psychiater Bram Bakker aanraden. De oncoventionele aanpak kan vast geen kwaad
Met een dergelijke prikkelende post kun je reacties verwachten.......
Reageren

Regels voor berichten