Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik ben nog steeds zwaar in de war hiervan |
![]() |
||
Citaat:
Kan een mens eerlijk zijn als hij in onwaarheid leeft? Ja. Als je aan een klein kind vraagt of Sinterklaas bestaat en hij zegt ja dan is hij toch zo eerlijk als hij maar zijn kan. Het is niet de waarheid maar hij denkt van wel en hij geeft jou niet expres verkeerde informatie. Als zijn omgeving in onwaarheid leeft? Ja. M'n oma gelooft in God en Jezus en leeft in mijn ogen in onwaarheid. Ik kan nog steeds eerlijk zijn en haar vertellen dat het volgens mij bullshit is maar ik kan ook met 'r meepraten zoals je meepraat met een kind dat in Sinterklaas gelooft. Het kan allebei dus, eerlijk zijn is wel makkelijker omdat je dan je eigen leugens niet hoeft te onthouden. Is de mens uberhaupt eerlijk? De een is eerlijker dan de ander maar als je kleine leugens als 'hoe gaat het?' 'goed' mee gaat rekenen is niemand een heel leven lang altijd eerlijk. Kan ook niet want er zijn zeer weinig mensen die het echt waarderen als je echt altijd eerlijk bent. In hoeverre is de leugen verkeerd? Is liegen bij voorbaat verkeerd? Vergelijk het met vreemdgaan. Als niemand het ontdekt kan je er veel voordeel van hebben, als het wel ontdekt wordt veel nadeel. Omdat je er nooit voordeel van hebt als iemand anders liegt hebben we het als samenleving het label 'slecht' gegeven. (Wat) is voor jou het onderscheid tussen waarheid en leugen? (afgezien van het feit of de waarheid wel of niet te zeggen is) Waarheid is hoe jij denkt dat de wereld in elkaar zit van 'Bush is de president van Amerika' tot 'M'n moeder is net boodschappen gaan doen'. Een leugen is wanneer jij iets vertelt wat volgens jou zelf niet waar is. Het gaat dus alleen om je innerlijke opvattingen. Iemand in het jaar nul die een kleuter wijsmaakt dat de wereld rond is is net zo'n leugenaar als iemand die nu aan een kleuter vertelt dat de wereld plat is en je er aan de zijkanten af kan vallen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Alles wat er gezegd kan worden over iets wat veranderlijk is (wat eigenlijk al het waarneembare is), is gedoemd een leugen te worden. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
In het objectieve geval wint Karl Popper omdat er inderdaad teveel variabelen meespelen en alles blijft betwijfelbaar. Het is in ieder geval een lastige situatie. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
je zegt dat het allemaal om je innerlijke opvattingen gaat, zijn die nooit strijdig met elkaar? of met de waarheid? kan je zelf de waarheid veranderen? lieg je als jeje gevoel niet of strijdig interpreteerd? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Ik denk in ieder geval wel dat het mogelijk is om eerlijk te zijn ook al is jouw waarheid niet de algemene. Citaat:
Citaat:
Liegen is uiteraard wel verkeerd als (je weet dat) het nadelig voor degene is tegen wie je het doet. Soms vind ik overigens ook dat het je goed recht is om te liegen. Als iemand iets persoonlijks aan je vraagt, wat hem niet aangaat, kun je daarover best liegen vind ik. Zolang je maar niemand echt schaadt. Citaat:
![]() Het achterhouden van de waarheid vind ik geen liegen. Als iemand ergens niet naar vraagt en je vertelt het hem niet, dan heb je niet gelogen. Als hij ernaar vraagt en je zegt dat je het niet weet, dan lieg je weer wel, dus het is wel duidelijk gerelateerd.
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
ben wel slecht in uit()leggen leven in onwaarheid, meer in de zin van leven in een theorie, dat is met dogma of als dogma, dus onmenselijk, maar wel mens dat praktisch in tegenspraak Citaat:
Ik zou praktijk en maatschappij ook niet snel gelijkstellen ![]() zou ook niet op prijs gestelt moeten worden, eerlijk zijn, maar dat kan ook aan mij liggen... Citaat:
want dat valt (volgens mij) buiten de leugen/liegen, en dus ook buiten de verkering of beoordeling ervan voor mij is Citaat:
bedankt voor de uitleg iig |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
realiteit is wat we waar(-)nemen (- bepalen(, vaststellen)), werkelijkheid als dit, dat werkelijkheid is niet per definitie realiteit, is waarheid is waarheid wat? kan je alleen eerlijk zijn over wat is? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Weet niet of Plato het ook zo zag, maar vaak wordt een gebeurtenis (pietje en carla) niet als waar of onwaar gezien, maar dat is gewoon zo. Het heeft geen betrekking tot kennis of waarheid. Er kan hooguit express over gelogen worden, maar met waarheid heeft het niet veel te maken. Laatst gewijzigd op 05-08-2006 om 13:32. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Eerlijkheid op Psychologie. Vowel | 83 | 18-03-2012 00:34 | |
Werk, Geld & Recht |
eerlijk / liegen ?! Amoa | 11 | 10-11-2009 10:04 | |
Psychologie |
Eerlijk zijn? ikkuh15 | 10 | 25-09-2008 21:14 | |
Liefde & Relatie |
Eerlijk zijn, in relaties en tegen vrienden... [eitje]Methuselah | 24 | 26-02-2003 19:50 | |
Verhalen & Gedichten |
Een eerlijke kans Caatje | 3 | 04-04-2002 21:33 | |
Verhalen & Gedichten |
Even eerlijk zijn... Eend | 3 | 05-02-2002 14:03 |