![]() |
|||||
Citaat:
Of anders gezegd: jij springt toch ook niet van flatgebouwen omdat de zwaartekracht maar een theorie is? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dan mag je er misschien nog mee zitten dat niet elk facet van de evolutietheorie bewezen is, maar zijn enige tegenstander, creationisme dus, heeft het al wel verloren.
Laatst gewijzigd op 30-07-2006 om 23:17. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Evolutie is niet "maar een theorie". Het is een theorie waar bijzonder veel bewijs voor is, in tegenstelling tot elk ander scheppingsverhaal. Ieder redelijk persoon zal moeten erkennen dat er, op dit moment, met alle bewijzen die we nu hebben, geen enkele reden is om te twijfelen dat de evolutietheorie klopt. Het is een theorie in zoverre dat de wetenschap spreekt in termen van waarschijnlijkheid, niet zekerheid. Evolutietheorie staat op hetzelfde niveau als Newton's theorie van de zwaartekracht, en heeft aardig wat meer bewijs dan Einstein's theorie van relativiteit. Probeer ook eens: http://talkorigins.org/ |
![]() |
||||
Ten eerste: laten we dit topic niet verpesten door en een topic over evolutie van te maken. Je hoeft mij ook niet van het evolutionisme te overtuigen of zoiets, ik ben allang "voor evoltutie", maar het interesseert me eigenlijk gewoon niet echt.
Citaat:
Het hoeft allemaal ook niet met Newton of Einstein vergeleken te worden. In hun geval is het simpel: men heeft een probleem, Einstein/Newton komt met een formule, de formule werkt, Einsstein/Newton heeft gelijk - even daargelaten dat beiden maar benaderingen geven voor de werkelijkheid, ook dát weet ik, dank u. Het punt is: met de resultaten van Einstein en Newton valt te rekenen, het valt direct te controleren binnen het domein waarvoor hun formules bedoeld waren. Met de evolutietheorie gaat dat gewoon niet. dat komt ook door de aard van het probleem, maar de evoltutietheorie kan niet direct gecontroleerdw orden, maar alleen maar aannemelijk gemaakt worden met leuke verhaaltjes over rudimentaire organen ed. Ook hier geldt: aannemelijk maken voor mensen. Citaat:
![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het op en neer gepraat van Talkorigins en dergelijke sites heb ik al doorgewerkt toen ik een iritante puber was die graag met christenen discussieerde, ergens betreur ik de tijd die ik er aan verloren heb, want aan de informatie zelf heb ik nooit wat gehad, dank je.
Laatst gewijzigd op 30-07-2006 om 23:54. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]()
||||
Citaat:
![]() Er is alleen al zowat een tak van wetenschap gericht op het bestuderen van de overgang van viervoeter naar tweebener. (laatste national geographic had daar een goed artikel over trouwens) Citaat:
Citaat:
Dat is ook precies wat de minister van onderwijs te verwijten was met haar gedoe over het creationisme; ze liet haar emoties en onkennis regeren boven het zoeken van feiten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een evoluerende soort is minder makkelijk waar te nemen, binnen het leven van een mens lukt dat alleen voor bacteriën enzo. Dat is, naar ik aanneem, waar JaJ op doelt. Wel is er natuurlijk veel indirect bewijs. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Op dit moment zijn er geen "grote mankementen" aan de evolutietheorie, alleen nog veel afwezigheid van kennis (wat te verwachten is). Er is een hoop waarna nog onderzoek gedaan moet worden, zoals normaal is in een wetenschappelijke discipline.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Overeenkomst in DNA: alle organismen hebben 'toevallig' dezelfde overervingsstructuur (DNA) en de overeenkomsten en verschillen in dat DNA zijn 'toevallig' precies zoals je zou verwachten als evolutie waar is. Is dit bewijs voor evolutie? "Nee", zegt de gelovige, "God heeft het gewoon zo gemaakt". Hij heeft blijkbaar niet door dat je dit antwoord altijd kunt geven. Stel dat wij nou een totaal andere overervingsstructuur zouden hebben dan bijvoorbeeld de chimpansee, en die van ons meer zou lijken op die van een paard dan een chimpansee. Dit zou fataal zijn voor evolutie, maar de gelovige kan nog steeds zeggen "God heeft het gewoon zo gemaakt". God is een alles (en daardoor ook niets) verklarende hypothese. Nog een voorbeeld: homologieën ![]() Lijken de botten uit de voorpoten van deze dieren niet verdacht veel op elkaar, precies zoals je zou verwachten als evolutie waar was. "Nee", zegt de gelovige opnieuw, "God heeft het gewoon zo gemaakt". Zo zijn nog meer voorbeelden te geven van bewijzen die gelovigen 'verklaren' met hun 'God-hypothese' om onder de evidente conclusie uit te komen dat evolutie waar is. Iets lastiger wordt het met rudimentaire organen, die soms zelf nadelig zijn voor organismen. Zijn dat dan geen overtuigende bewijzen voor evolutie? "Nee", zegt de gelovige wederom, "Gods wegen zijn gewoon ondoorgrondelijk". Met de 'God-hypothese' kun je alles verklaren, en daarmee niets. Geen enkele mogelijke waarneming zou niet 'verklaard' kunnen worden met de God-die-alles-kan. Het mooie van de evolutietheorie is dat ze alle gedane waarnemingen kan verklaren, maar ook weerlegd kan worden door eventuele andere waarnemingen, in tegenstelling tot de God-hypothese.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wat de rudimentaire organen betreft, daarop loop je een beetje achter, want tegenwoordig wordt door de creationisten geloof ik beweerd dat die dingen gewoon wel degelijk functies hebben. Wat ik me nu bedenk, ik denk, ik schrijf het maar op: Sommige mensen geloven in een hogere macht, sommige niet. Het bestaan van die hogere macht is niet aan te tonen of te weerleggen, dat ligt in ieder geval nu buiten ons bereik. Voor de mensen die wél geloven, is deze macht echter een uitgangspunt, netzogoed als het afwezig zijn daarvan een soort van uitgangspunt is voor de rest. Dat houdt in dat in de ogen van de gelovigen de bron van alles al bekend is, ze weten zeg maar de situatie zoals die was op t=0. Dat betekend dat ze, wanneer ze de tijd tussen t=0 en t=2006 aan het indelen zijn, rekening zullen moeten houden met de kennis die over t=0 hebben, en dus is het logisch dat ze met jonge aarde theorieen en degeneratiehypothesen komen. Kun jij zeggen dat een bekende t=0 geen feit is, maar dat is een keuze die iedereen dus voor zichzelf maakt. Daarom dus dat mensen simpele bewijzen nodig hebben op het moment dat een of andere idioot gaat beweren dat de aarde rond is. Dit niet om het goed te praten, maar om medemensen te begrijpen. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Nou ik geloof dus niet in God, maar ben wel gedoopt en gevormd, maar later heb ik andere gedachtes gekregen . . . Als je goed nadenkt is de kerk gewoon een groot bedrog, sorry voor de gelovige maar dit is MIJN mening, of je die gata respecteren is het tweede maargoed... Als je kijkt naar Adam en Eva, die in een keer uit de lucht zijn gevallen, kan tog niet, mensen komen van de apen af en niet van God, is wetenschappelijk bewezen. In de middeleeuwen kon je kaartjes kopen voor een ticket naar de hemel, op die manier kreeg de kerk dus zijn geld toen binnen, is gewoon gemeen om zoiets te verzinnen. Zo kan ik er nog wel meer verzinnen . . . . Ik kijk zo tegen de dood aan: Als je dood gaat dan ben je gewoon morsdood, je lichaam verrot tot een skelet en je ziel die verdwijnt gewoon. Ik leef omdat ik leef, ik ben geboren om te leven, ik ben geboren voor voortplanting, eigenlijk is daar niet echt een rede voor om geboren te worden maargoed.. En ja ik snap ook dat mensen wel in God kunnen geloven |
![]() |
||
Citaat:
Weet je? Ik ben niet uit mezelf begonnen met leven, en toen ik me eenmaal begon af te vragen waarom ik leef, toen had ik mijhn leven al te lang in gebruik en kon ik niet meer ruilen. Niet dat ik het erg vind, er zijn dingen die ik graag doe, ik heb het hier goed. Waarom ik leef zou ik niet weten, maar leven is het uitgangspunt, en een waarom vind ik in essentie onbelangrijk. Ik zou gewoon niet weten waarom ik zou ophouden. En daarbij komt nog: ik ken een meisje en... etc ![]()
|||
![]() |
Citaat:
De ‘degeneratietheorie’ (geen wetenschappelijke theorie!) van Peter Scheele is er nog een uit het traditionele creationisme (dat gemeenschappelijke afstamming dus wel ontkent). De ‘degeneratietheorie’ meent te kunnen verklaren waarom bijvoorbeeld de botten van katten en tijgers op elkaar lijken omdat die volgens de aanhangers uit dezelfde ‘oertypen’ zijn ontstaan. Juist voor deze creationisten vormen zowel de overeenkomsten in DNA als homologieën tussen bijvoorbeeld een kat en een walvis (niet dezelfde ‘oertypen’) dus nog wel een probleem, waardoor ze met de waardeloze antwoorden moeten komen die ik in mijn vorige post beschreef. Ik weet dat al een tijdje door creationisten wordt beweerd dat bepaalde organen niet rudimentair kunnen zijn omdat ze soms toch een (minieme) functie hebben. Dat ze dit ‘argument’ nog gebruiken laat zien hoe slecht onderlegd ze zijn in de materie waartegen ze zo fanatiek ageren. Ik heb hier volgens mij al eerder uitgelegd dat een rudimentair orgaan niet functieloos hoeft te zijn om als rudiment geclassificeerd te worden. Helaas leren creationisten niet van hun fouten en blijven ze dezelfde nonsens uitkramen als ze al decennia doen. Citaat:
||
Citaat:
Veelgehoorde argument daarbij is 'Abraham is 900 geworden, nu worden we maar 100.' Echter, ook voor al die subclaims ontbreekt bewijs. Kijk bijvoorbeeld naar de bewering dat de ark alle dieren bevatte en dat door evolutie alle dieren vanaf een aantal 'grondtypes' verandert zijn tot wat ze nu zijn. Daardoor zouden alle dieren in de ark gepast hebben. (nu ja, een boot voor een paar miljoen of voor een paar duizend soorten, beiden kan het niet) Echter, aantoonbaar is dat zulke veranderingen in de soorten niet zo snel gaan en het dus een onmogelijke lezing is. Verder weten we dat de continenten toen al van elkaar los waren en lagen zoals ze nu liggen en er dus onmogelijk grote landdieren in Australië en Zuid-Amerika kunnen leven. Tja, daar gaat dus die subtheorie van het creationisme, het bleek niet alleen onbewezen, maar ook onmogelijk te zijn. In feite is het het onderbouwen van het ene verzinsel met het andere. Voor wie nog niet op de hoogte is van de nieuwste verzinsels kan het verwarrend werken zodat het lijkt alsof het creationisme toch nog iets van een onderbouwing heeft, maar al na korte tijd spatten de nieuwe verzinsels vaak ook als een zeepbel uit elkaar.
Laatst gewijzigd op 01-08-2006 om 21:55. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik leef enkel om zoveel mogelyk genot te ervaren (dopamines en endorfines). Het leven is zoals het hebben van een bedryf. De inkomsten zyn dan te vergelyken met geluksgevoelens, en de kosten met slechte gevoelens. Zolang je winst maakt blyf je doorgaan. Als je break-even draait ga je ook door, want je kan in de toekomst winst maken. Als ik verlies draai op lange termyn, pleeg ik zelfmoord. |
![]() |
||
Citaat:
Over welke rudimentaire organen heerst er onder creationisten een discussie?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() @ Bart Klink en T_ID: Dank je wel, ik heb in elk geval weer een hoop achterstallig nieuws over de evolutieoorlog geleerd. ![]()
Laatst gewijzigd op 03-08-2006 om 11:30. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||||
Citaat:
vEn ik moet zeggen dat ik nergens creationistische literatuur heb gezien waar alle schapensoorten, koeiesoorten, hondesoorten, etc in de ark vertegenwoordigd hadden moeten zijn.[/B][/QUOTE]Dan klopt de bijbel dus niet. Zolang dat niet geperfectioneerd is is de creationistische lezing niet alleen onbewezen, maar ook nog eens als onjuist bewijsbaar. Citaat:
Bovendien zit je er dan mee dat er op sommige continenten geen dieren kunnen zijn volgens die theorie, terwijl ze er wel zijn. Bovendien struikelt het over het veel essentiëlere punt dat er geen reden is om aan te nemen dat er überhaupt een zondvloed is geweest en er zelfs redenen zijn om aan te nemen dat het een verzinsel is (doorbreken Bosporus), dus waarom vermoeit het creationistische kamp zich nog met nieuwe verzinsels terwijl hun oude verzinsels nog niet eens kloppen? Citaat:
![]() Afijn, samenvattend is jouw onderscheid puur een mening. De feitelijke en logische aanname is echter dat een mens net zo goed een soort aap is door de overeenkomsten.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Verder hoeft evolutie volgens mij helemaal niet beperkt te worden tot opbouw. Hoewel de stappen van bacterie naar amoniet en van amoniet naar dino vrij duidelijk opbouw te noemen zijn, worden de begrippen daarna sowieso vrij subjectief. Volgens mij sluit de evolutieleer niet eens genetische verarming met positieve resultaten uit, maar misschien dat een evo-diehard daar wat licht over kan laten schijnen?
||
Citaat:
![]()
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wanneer het gaat om het verlies van genen, kan ik me goed voorstellen dat dit, wanneer de omstandigheden aan het veranderen zijn, een positief effect kan hebben. Een specifiek voorbeeld daarvan heb ik echter niet. (De dingen die ik me zo bedenk, zijn meer een kwestie van wijzigingen in de regulatie van genen [waardoor ledematen verdwijnen, e.d.], dan het daadwerkelijke verlies van genen.) Een voorbeeld van een neutraal effect heb ik wel: veel van de soorten geurreceptoren die bij dieren voorkomen, zijn bij de mens door mutatie uitgeschakeld, blijkbaar zonder negatief effect. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom bestaat er geen god? wolle19 | 500 | 23-03-2011 22:30 | |
Allah en God MaxiDirk | 3 | 23-01-2011 21:10 | |
Het bewijs (over het bestaan van god) Lord Dolphin | 144 | 09-12-2007 18:22 | |
Wat maakt de ene God waarschijnlijker dan de andere? Rita Pavlovic | 60 | 24-05-2006 15:51 | |
Waarom zou god bestaan? akumabito | 1 | 28-08-2005 09:39 | |
de god module in de menselijke hersenen Verwijderd | 18 | 17-12-2003 16:35 |