Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2006, 11:14
Verwijderd
Hey!

Ik ben na 2 jaar sparen eindelijk zover om een nieuw systeem aan te schaffen, een die (hopelijk) lekker lang meegaat.

Ik wil mijn computer graag gaan gebruiken voor nieuwe games, tekstbewerking, en een beetje multimedia.

Het limiet van mijn budget is 1500 euro, meer staat er niet op mijn rekening en ik ben van plan hem zeer binnenkort te kopen.

Ik heb, net als LUH-3417 gebruik gemaakt van de Best-Buy Guide van Tweakers.net, hier stond zeer nuttige informatie in.

Ik heb me de afgelopen weken al verdiept in de verschillende onderdelen van een computer (was een beetje een newbie, maar weet nu al wat meer )

Dit is hetgene wat ik al (90% zeker) erin wil hebben:

Processor
AMD Athlon 64 X2 4200+
€177,18

Het was deze of de Conroe, maar omdat die pas eind augustus fatsoenlijk leverbaar zal zijn, en ik mijn pc écht nu ga kopen heb ik gekozen voor de AMD (Ben trouwens meer een AMD fan)

Moederbord
Asus M2N32-SLI Deluxe
€ 177,52

Asus staat bij mij bekend als een goed moederborden merk, vandaar de keuze.
De Deluxe heb ik gekozen omdat hij ook W-Lan ondersteunt en, net als de non-deluxe, onboard Raid, een geluidskaart en een gigabit ethernet kaart heeft.

Processor Koeler
Zalman CNPS9500 AM2
€ 41,90

Deze werd genoemd in de Best-Buy Guide en heb dit gewoon overgenomen met in gedachten dat de meegeleverde processorkoelers veel herrie maken, en omdat hij 's nachts moet kunnen draaien stilte een vereiste is.

Geheugen
Corsair Twin2x 2048MB DDR2 PC6400 800Mhz
€200,60

2Gb was voor mij de minimale grootte van het geheugen. Mij is verteld dat Corsair een (zoniet het) van de beste geheugen merken zijn.

Grafische Kaart
Club3D GeForce 7900 GTX, 512 MB, DDR3, PCI Express x16
€ 445,69

Veel geld voor een grafische kaart, maar ik wil graag de nieuwste games op de beste resoluties spelen, met de hoogste fps.
Het was deze of de Ati Radeon X1900XT, die 100 euro goedkoper is, maar de prestaties van deze waren imo beter.

Harddisk
Samsung Spinpoint T, 400 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300
€ 147,14

Ik heb gelezen dat Samsung zéér stille schijven maakt, vandaar mijn keuze. 400gb is voorlopig meer dan genoeg schijfruimte. S-ATA is volgens mij de nieuwe standaard, dus veel andere keuze was er niet.
Ik had nog getwijfeld met de volgende opstelling
Raptor 36gb 10.000rpm in de raid 0
Kleinere HDD, van samsung in raid 1
Maar aangezien het risico dat je al je data kwijtraakt bij die opstelling veel groter is, toch maar op safe gespeeld.

Dvd Brander
Samsung SH-W163A, Serial ATA150, Wit, OEM
€ 36,41

Een S-ATA brander voor een mooie prijs. Hij heeft hele goeie snelheden, vandaar. Goeie prijs/kwaliteit verhouding imo.

Behuizing
NZXT Nemesis Elite Edition, Zilver
€ 110,53

Veel mensen vinden dit een verschrikkelijke kast, maar ik vind hem supermooi . Jammer dat ze hem bij Azerty.nl niet in het zwart hebben, vond ik persoonlijk mooier. Voordeel zijn de 3 120mm fans, een reden om geen case-fan te kopen?
De elite edition koos ik omdat ik een meet-fanaat ben

Voeding
Nog geen

Aangezien ik geen bal verstand heb van voedingen, wacht ik even om te horen wat jullie adviseren.

Monitor
Philips 17" CRT
Reeds in mijn bezit (had ik nog liggen).

Toetsenbord
Logitech G15

Ik weet nog niet zeker óf ik er wel een toetsenbord bijkoop i.v.m. geld, want ik heb er nog 1. Maar als ik er een ga kopen wordt het deze.

Muis
Logitecht G7 Laser Cordless Mouse

Hetzelfde geldt voor de muis.

Boxen
Reeds in mijn bezit.

Assemblage
Azerty Montage volledig systeem, 1 jaar, Nee
€ 35,00

Ik laat hem assembleren bij Azerty.nl aangezien ik veel mensen zie die dit ook doen, het leek mij dan ook een verstandigere keus dan alles los bestellen en zelf in elkaar knutselen.

Nu mijn vragen:

- Zou iemand mij een voeding kunnen adviseren? Ik denk dat hij minimaal 350 Watt moet zijn, en volgens mij is Antec een goed merk.

Aangezien ik het laat assembleren bij Azerty heb ik daar een paar vragen over omdat ik dit nog nooit heb gedaan.

- Mis ik iets? Het zou namelijk kunnen dat ik iets over het hoofd heb gezien, vandaar:

- Moet je ook kabels erbij nemen, of "krijg" je die er standaard bij een assemblage bij?

- Aangezien ik er geen windows op laat zetten (heb thuis nog een legitieme versie), hoe kunnen ze dan en ik citeer "ervolgens testen wij het systeem op incompatabiliteit en met alle mogelijke software." Zonder windows erop gaat dit toch helemaal niet?

- Kunnen ze zonder windows wel de videokaart, het moederbord, de hdd's enz. installeren? En als dat niet zo is, worden dan wel de cd's van de onderdelen meegeleverd?

Tot slot, heeft er iemand ervaringen met Azerty.nl (betrouwbaarheid, ondersteuning, afleveren, enz.)

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2006, 15:27
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Citaat:
- Zou iemand mij een voeding kunnen adviseren? Ik denk dat hij minimaal 350 Watt moet zijn, en volgens mij is Antec een goed merk.
Zolang je geen goedkope troep neemt maakt het niet zoveel uit. Zelf heb ik wel een goedkope voeding van nog geen 30 euro (en draait verder zonder problemen overigens), maar als ik jou was zou ik toch voor een voeding van rond de 70-80 euro kijken.

Cooler Master RS-450-ACLY Real Power 450 Watt ATX 24 pin € 75,92

Citaat:
- Kunnen ze zonder windows wel de videokaart, het moederbord, de hdd's enz. installeren? En als dat niet zo is, worden dan wel de cd's van de onderdelen meegeleverd?
De cd's moet je er wel bij krijgen al heb ik ze zelf nog nooit gebruikt. Meestal installeer ik Windows, waarna ik de drivers gewoon van internet haal.

Citaat:
Tot slot, heeft er iemand ervaringen met Azerty.nl (betrouwbaarheid, ondersteuning, afleveren, enz.)
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met Azerty.nl. Maar ik ken wel mensen met goede ervaringen.

----------

Waarom neem je een SLI moederbord? Je neemt maar 1 videokaart. Als ik jou was zou ik voor een goedkopere moederbord zonder SLI gaan.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 22:47
Verwijderd
Beetje zonde om zo'n dure videokaart aan te schaffen en dan te gaan gamen op een kleinbeeld 17" CRT'tje, maar goed, dat moet je zelf weten. Schijf vind ik een goede keuze, heb zelf een Samsung SP2504C en die bevalt ook prima. Overigens schijnt Western Digital's nieuwste 500 GB schijf ongeveer hetzelfde geluidsniveau te hebben als de stilste Spinpoints, dus dat is misschien ook het overwegen waard. Ook een topschijf.

Wil je een stille voeding dan zou ik voor een Seasonic gaan, bijvoorbeeld de S12-430 of de S12-500, maar ik denk dat de 430 al ruim voldoende is voor jouw systeem. Houd er overigens wel rekening mee dat je bij zo'n krachtig systeem waarschijnlijk nooit een echt stille PC zult hebben, tenzij je misschien met water- of andere exotische koeling gaat werken. In elk geval niet stil genoeg om bij te slapen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 13:20
Wammus
Wammus is offline
Op zich ziet het er goed uit. Wbt je voeding kan je inderdaad het beste een A merk nemen. Ik heb zelf een Fortron en ben er erg tevreden over. Het kost je wel wat meer maar een goede voeding kan meerdere systemen mee. Zeker een investering waard.

Ik heb zelf 2 120 mm Casefans en het lijkt me dat dat ruim voldoende is. Helemaal stil is het inderdaad niet maar als je regelbare fans neemt en ze op de laagste stand zet valt het reuze mee met hoeveel geluid ze maken. Als je dan ook een stille procesor fan en een (zo stil mogelijke) voeding ^^ neemt valt het allemaal wel mee met hoeveel geluid het maakt. Mischien is het een optie om de fan op je videokaart te vervangen voor een stillere. Let er ook op dat je een moederbord neemt met pasieve koeling. De standaarfannetjes die er op zitten maken veel herrie en gaan snel stuk. Als je er geen een kan vinden kan je hem natuurlijk altijd zelf plaatsen.

Ik heb ook onderdelen voor mijn pc bij Azerty besteld en ik ben er erg tevreden over. Korte levertijden en goede prijzen.

Laatst gewijzigd op 04-08-2006 om 13:23.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 20:53
MaHo
MaHo is offline
Ik heb 1 opmerking;

Waarom een zilvere kast en dan een witte DVD-brander er in?

Het is misschien niet zo'n technische opmerking, maar het is natuurlijk wel gewoon zonde als je net het verkeerde kleurtje kiest.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 21:01
MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord op de "kabel" vraag die hij stelt
Oud 04-08-2006, 21:34
Verwijderd
Ook al ben je fan van AMD, moet je toch nog even overwegen of je echt geen Conroe wil. Zoek wat benchmarks op op Tomshardware.com en Anandtech.com enz., en kijk er goed naar.

Levertijd zou ik persoonlijk minder zwaar mee laten wegen in een computer die je voor een paar jaar wilt gaan gebruiken. Het is immers wel een aankoop van anderhalf duizend euro. Bovendien lijkt het wel mee te vallen. Azerty had vandaag kennelijk opeens een lading Conroe's binnen (81). Ik heb direct mijn PC besteld, en kennelijk was dat een goed idee, want toen ik net keek waren er nog vier over (kijk op het forum van Azerty, apart subforum voor de Duo Cores).

Ik weet niet wanneer ze weer een nieuwe batch krijgen en hoe snel die dan loopt, maar ik weet niet of je nog tot de 21ste zal moeten wachten. Nogmaals, bekijk de benchmarks en bepaal voor jezelf of je die tijd eventueel overhebt voor de verschillen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 03:25
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 04-08-2006 @ 22:01 :
Ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord op de "kabel" vraag die hij stelt
Je krijgt kabels bij je moederbord, tenmiste normaal gesproken als je een fatsoenlijk merk koopt, en bij je voeding ook nog eens.
Oud 05-08-2006, 12:23
Verwijderd
Citaat:
wammus schreef op 04-08-2006 @ 14:20 :
Let er ook op dat je een moederbord neemt met pasieve koeling. De standaarfannetjes die er op zitten maken veel herrie en gaan snel stuk. Als je er geen een kan vinden kan je hem natuurlijk altijd zelf plaatsen.
Volgens mij wordt dat bij de moderne en meer prestatiegerichte deluxe-borden onmogelijk, die zijn allemaal actief gekoeld. Wil je stilte op de chipset dan moet je eigenhandig het koelertje eraf halen en (bijvoorbeeld) een Zalman-chipsetblokje erop zetten. Dan kom je vaak in de knel met je videokaart, maar op o.a. GoT zijn daar heel veel topics over te vinden.

Je moet wat geknutsel over hebben voor stilte
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 13:12
Jolt
Jolt is offline
Als je een fatsoenlijk moederbord koopt, hoor je dat fannetje niet.
Met een fatsoenlijke kast erbij, kees is klaar.
Oud 05-08-2006, 13:56
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-08-2006 @ 13:23 :
Volgens mij wordt dat bij de moderne en meer prestatiegerichte deluxe-borden onmogelijk, die zijn allemaal actief gekoeld. Wil je stilte op de chipset dan moet je eigenhandig het koelertje eraf halen en (bijvoorbeeld) een Zalman-chipsetblokje erop zetten. Dan kom je vaak in de knel met je videokaart, maar op o.a. GoT zijn daar heel veel topics over te vinden.

Je moet wat geknutsel over hebben voor stilte
Bijna alle nieuwe mobo's van Asus maar ook Intel hebben passieve koeling, ook (juist?) de top of the range modellen (i975x, nieuwe nForce etc).

Mobo van asus voor conroe

Nieuwste intel plank, tevens voor conroe

Laatst gewijzigd op 05-08-2006 om 13:59.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 13:57
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Jolt schreef op 05-08-2006 @ 14:12 :
Als je een fatsoenlijk moederbord koopt, hoor je dat fannetje niet.
Met een fatsoenlijke kast erbij, kees is klaar.
Een fatsoenlijk mobo heeft een dusdanig grote heatsink of zelfs heatpipes en heatsinks om dat fannetje overbodig te maken.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 15:53
Verwijderd
En wie denkt dat je zulke fannetjes niet kunt horen, ook als ze 'fatsoenlijk' zijn, heeft stront in zijn oren.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 01:02
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
]{ing schreef op 05-08-2006 @ 14:57 :
Een fatsoenlijk mobo heeft een dusdanig grote heatsink of zelfs heatpipes en heatsinks om dat fannetje overbodig te maken.
Nieuwe serie wel of jah nieuw, is nu alweer oud.
Toen S939 net uitwas, viel dat weer tegen. Vooral die van MSI en Asus. DFI deed het wel stukken beter, was ook weer stuk groter.
Oud 06-08-2006, 10:47
Verwijderd
Na alle reacties aandachtig te hebben doorgelezen wordt dit mijn uiteindelijke bestelling:

Iedereen heel erg bedankt voor zijn reactie!

Zoals jullie kunnen zien ben ik toch voor de Conroe gegaan, de prestaties liegen er niet om Bij Azerty.nl is hij toch redelijk goed leverbaar, en aangezien het iets boven mijn budget uitkomt moet ik toch nog even wachten .

Het bijbehorende moederbord werd door Anandtech.com enthousiast aanbevolen, SLI was eigenlijk niet nodig.

@Nare man:
Ik ben wel nog van plan om een 19" TFT te gaan kopen, maar ik zit momenteel een beetje krap bij kas..

@MaHo:
Het is jammer, maar bijna alle dvd-branders zijn in zwart of wit, maar aangezien mijn kast een klep heeft zie je het frontje bijna niet.

Resterende vragen:
Mis ik nog iets bij de bestelling? Misschien iets wat ik in mijn overhaast ben vergeten erbij te bestellen

Komen er nog kosten bij? Verzendkosten, Betaalkosten?

Heel erg bedankt
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 13:05
]{ing
]{ing is offline
Ja je betaalt nog verzending. Maar als je budget niet toereikend is misschien een andere kast een optie? Kan wel 50 euro schelen, maar dan heb je geen pimp kast met window
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 18:15
Verwijderd
Kast en voeding los kopen is inderdaad vrij duur. Ik heb een Antec Sonata II besteld, die ongeveer even duur is als jouw kast, maar al een voeding in zich heeft. Ik heb er een hoop positieve reviews over gelezen (en hij wordt ook aanbevolen bij het high-end game-systeem op Tweakers), dus erg slecht zal het nooit zijn. Scheelt toch al 70 euro.

Maar goed, de kast is wel iets waar je de komende jaren tegenaan zit te kijken, dus het kan geen kwaad om meer te betalen voor iets dat je echt mooi vindt. Bovendien is de Sonata II misschien te klein als ik ooit nog eens wil uitbreiden (stel dat ik een losse geluidskaart koop, stel dat physics-kaarten opeens aanslaan of stel dat SLI opeens wel nut gaat hebben). Maar goed, in dat geval koop ik zo een nieuwe en voer ik een transplantatie uit.

Je hebt trouwens zelfde moederbord, processor en geheugen als ik. Goede keus! Alleen jammer dat moederbord en geheugen een levertijd van 14 dagen hebben.

Verzending valt trouwens goed mee bij Azerty. Als je vooruit betaalt, komen ze neer op ongeveer tien euro geloof ik. Onder rembours is minimaal 12,50, maar waarschijnlijk meer, aangezien het dan om het gewicht gaat.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 08:18
Jolt
Jolt is offline
Koop een X1900XTX, net betere IQ performance en HDR + FSAA.
Oud 09-08-2006, 02:00
Verwijderd
Ik heb bijna dezelfde pc.

De voeding die ik heb is een Enermax Liberty 620Watt.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 02:01
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 07-08-2006 @ 09:18 :
Koop een X1900XTX, net betere IQ performance en HDR + FSAA.
Hij kiest voor n SLI bordje, die trekt geen ati.

En er zijn voor zover ik weet nog geen ati bordjes voor AM2.

/edit: ohno, toch n conroe fan.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 02:18
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Bij mij staat azerty bekend als een shop waar je geen onderdelen moet bestellen waar een blauw bolletje met 14 in staat bij een product van de keuze. Bij mij was er na 5 weken pas iets op voorraad (Zalman LED CNPS7000B-CU) De levering is wel heel goed. Stevige doos met een shitload aan luchtkussentjes
Oud 10-08-2006, 09:21
Verwijderd
Citaat:
spawn again schreef op 09-08-2006 @ 03:01 :

Totaal de plank mis geslagen. SLI borden trekken ook gewoon Ati graka's.
Niet dat er iets mis is met de 7900GTX overigens.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Kingofthemall schreef op 10-08-2006 @ 03:18 :
Bij mij staat azerty bekend als een shop waar je geen onderdelen moet bestellen waar een blauw bolletje met 14 in staat bij een product van de keuze. Bij mij was er na 5 weken pas iets op voorraad (Zalman LED CNPS7000B-CU) De levering is wel heel goed. Stevige doos met een shitload aan luchtkussentjes
Ai, dat zou klote zijn. Ik had namelijk twee producten die op 14 stonden toen ik bestelde. Later verscheen er opeens ook een 14 voor een derde product (dat ik drie keer bestelde). Daar is er inmiddels één van binnen en van die eerste twee 14's is er ook één binnen, terwijl ik vijf dagen terug bestelde.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 08:04
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
spawn again schreef op 09-08-2006 @ 03:01 :

Trekt geen ATI in Crossfire jah, maar een X1900XTX doet het zelf ook nog goed, de nieuwe doet het nog beter, de X1950XTX zal ook wel flink wat kosten.
Oud 11-08-2006, 09:55
Verwijderd
Volgens mij wel hoor, zolang je maar een CF Master hebt en een gewone, zou moeten werken.
Misschien dat je er in het begin gezeik mee hebt, maar het zou toch echt moeten werken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2006, 00:13
Verwijderd
Citaat:
Die ervaring heb ik juist niet. Ik heb zelf al enkele malen wat met producten met een levertijd van 14 dagen besteld en deze ook daadwerkelijk binnen 14 dagen geleverd gekregen, uitgezonderd feestdagen zoals kerstmis etc.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Ja, hoe komt dat, als zij iets van hun leverancier moeten bestellen dan kan dat even duren als die leverancier het zelf ook niet op voorraad heeft. Er zijn veel minder leveranciers dan detaillisten, en er zijn nog weer veel minder importeurs dan leveranciers, dus als één importeur toevallig even out of stock is, dan heeft minstens een derde van alle webshops daar last van. Kun je niet alleen aan Azerty wijten.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 10:33
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 11-08-2006 @ 10:55 :
Volgens mij wel hoor, zolang je maar een CF Master hebt en een gewone, zou moeten werken.
Misschien dat je er in het begin gezeik mee hebt, maar het zou toch echt moeten werken.
Kan niet op een SLI mobo, aangezien je dan een driver probleem krijgt, het is mogelijk, drivers willen alleen niet mee werken.
Oud 17-08-2006, 18:33
Verwijderd
Citaat:
vlep`un schreef op 10-08-2006 @ 10:21 :
Totaal de plank mis geslagen. SLI borden trekken ook gewoon Ati graka's.
Niet dat er iets mis is met de 7900GTX overigens.
Maar het zou niet echt handig zijn om in n SLI bord n high-end ati te zetten.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 20:04
Verwijderd
Citaat:
spawn again schreef op 17-08-2006 @ 19:33 :
Dat is iets heel anders dan beweren dat het niet kan.
Ik ben het ermee eens dat het niet het beste resultaat geeft, maar als je per se wilt, kan het wel.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 00:04
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
spawn again schreef op 17-08-2006 @ 19:33 :
Waarom niet?Als je toch geen Crossfire wilt draaien, ik ga echt geen CF draaien, is en te duur en wat heb ik er aan, heb toch geen tijd om te gamen. Als ik een nieuwe 3d kaart wil en ik wil de beste van de beste dat is dat nu de X1900XTX (of de 7950GTX) ik ben niet merk gebonden en dat is mijn moederbord ook niet.
Reageren

Regels voor berichten