Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2006, 13:23
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Het wordt misschien een beetje lang verhaal... maar begin even bij het begin...

Afgelopen dinsdag kwam ik thuis na een weekendje weg geweest te zijn. Ik merkte op dat ik een vochtplek in mijn plafond had zitten en heb ik dus mijn huisbaas gebeld. Hij zou er naar kijken en me erover bellen. de volgende dag kwam hij langs (had dus niet gebeld maarja) en zei dat hij er niets aan kon doen (oke daar valt mee te leven).

Gisteren begon het heel hard te regenen hier. Toen ik 's middags thuis kwam (rond een uur of 5) zag ik tot mijn schrik meerdere lekkages zitten en tot overmaat van ramp stroomde de regen langs mijn deur ( vloerbedekking dus verpest). Direct ben ik naar mijn huisbaas gegaan (die toevallig in het gedeelte naast me zat en tevens last had van een klein beetje lekkage) Hij toen met mijn moeder over de telefoon gesproken (omdat ik zelf niet in staat was om met hem te praten vanwege de kans op klappen) Hij is toen helemaal uit z'n naad gegaan en zei uiteindelijk "ja sorry ik kan er nu niets aan doen d'r zal morgen wel iemand naar komen kijken". (en nog geen 5 minuten later gaat hij naar huis)

Nouja ik kom dus vandaag thuis en spreek me huisbaas aan. Volgens hem heeft hij gekeken (maar het tegendeel is waar) En weer zegt hij dat hij er niets aan kan doen.

Waarom dit nou zo'n probleem voor mij is, is omdat ik vanwege mijn gezondheid niet in vochtige ruimtes kan leven (dit heb ik ook aan gegeven).
Maar dit is ook al het zoveeeeeeeeelste mankement aan het huis waar gewoon niets aan gedaan wordt.

Weet iemand misschien wat ik hier nou mee moet ???

Ik heb nu geluk dat me huisgenoot op vakantie is zodat ik bij hem kan slapen.... maarja hij blijft natuurlijk ook niet voor eeuwig op vakantie.....
Oud 04-08-2006, 14:08
remy476
remy476 is offline
Lastig als je zo'n huisbaas hebt. Mja als hij er echt niks aan wil doen moet je het misschien toch hogerop zoeken. Maar waar komt die lekkage vandaan? misschien kun je het zelf oplossen.
Oud 04-08-2006, 14:26
Verwijderd
Ik zou een ander huis zoeken, en zeker de helft van de huur inhouden bij de komende betalingen aan deze huisbaas.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 14:43
coopergirl
coopergirl is offline
er is een vereniging voor huurders, klop daar eens aan voor advies

iig niet zelf opknappen, zonde van je geld.
Oud 04-08-2006, 15:02
Verwijderd
Mijn huisbaas wil ook nooit iets opknappen maar als we dan (na even zeuren uiteraard, in de vorm van een telefoontje - aangetekende brief - nog een telefoontje, en dat alles met enkel "ja, dat zal ik wel eens een keer doen als ik tijd heb" waarna hij nooit tijd heeft) iemand inhuren om het te doen en de rekening aangetekend naar de huisbaas laten sturen, betaalt hij altijd meteen, dus ehm, gewoon iemand inhuren en de rekening naar je huisbaas sturen. Al is dat misschien iets lastiger als-ie direct naast je woont.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 19:02
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
@ sarah:
en dat is dus ook het probleem.... ik heb al meerdere malen zulk soort pogingen ondernomen..... maar de gemeente is zo dat ze alles checken..... dus een rekening naar iemand anders sturen heeft geen zin....

@remy:
Ik weet waar de lekkage vandaan komt. Ik woon namelijk recht onder het dakterras..... ik dacht eerst dat het aan de afvoer lag.... maar daar was dus niets mis mee....

En waar zou ik eigenlijk dan heen moeten als ik het hogeropwil zoeken?
Oud 04-08-2006, 20:04
Mori
Mori is offline
Je kunt naar het Juridisch Loket voor advies, op hun site staat ook al iets over onderhoud bij huurwoningen

http://www.hetjl.nl/hetjl/templates/...5&languageId=1
Oud 04-08-2006, 20:09
Verwijderd
Ga naar een rechtswinkel; die kunnen je advies geven over wat je nu moet doen. Zet in ieder geval je klacht eerst zwart op wit en stuur die aangetekend naar je huisbaas, ook al woont hij naast je, dan heb je een heel duidelijk bewijs dat hij van het lek weet en zet het hem ook wat onder druk. Leg in die brief uit wat er moet gebeuren; het lek moet natuurlijk gemaakt worden, er moet iets aan de schade gedaan worden (dus plafond verven bijvoorbeeld) en binnen een redelijk termijn moet dat gedaan zijn. Ga even naar de rechtswinkel om te vragen wat je anders als consequentie kan gaan doen; ik weet niet wat redelijk is. Misschien geen huur betalen, of de helft maar betalen. Zoiets. Maar ik zou beginnen met een brief waarin je de klacht duidelijk formuleert, doet hij dan nog niets; rechtswinkel en weer een brief met de consequenties.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 20:38
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
super bedankt voor de reacties....
ik ga vanavond met me pa de schade opnemen (van zowel de lekkage als van de waterschade aan persoonlijke eigendommen) en dan ga ik een aangetekende brief naar me huisbaas sturen. Ik denk dat ik daar ook maar in ga vermelden dat als hij binnen 2 weken ofzo er geen gehoor aan geef dat ik naar de woningtoezicht van de gemeente ga....

Iig bedankt voor de reacties!
Oud 05-08-2006, 14:56
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Leeghoofd schreef op 04-08-2006 @ 20:02 :

@remy:
Ik weet waar de lekkage vandaan komt. Ik woon namelijk recht onder het dakterras..... ik dacht eerst dat het aan de afvoer lag.... maar daar was dus niets mis mee....

En waar zou ik eigenlijk dan heen moeten als ik het hogeropwil zoeken?
jah daar zijn genoeg instanties voor. Huurders worden heel goed beschermd sinds een aantal jaar. Er zijn hier al genoeg mensen die instanties hebben gegeven.
Oud 05-08-2006, 23:23
Verwijderd
maak foto's van de schade voordat je zelf iets gaat veranderen/verhelpen en bewaar bonnetjes van alles.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 10:57
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Alex schreef op 06-08-2006 @ 00:23 :
maak foto's van de schade voordat je zelf iets gaat veranderen/verhelpen en bewaar bonnetjes van alles.
goede tip ja, anders maakt je het (laat je het maken) en dan zegt de verhuurder mooi: jah maar daar weet ik niks van. Maarja aangezien je het niet zelf gaat maken (laat maken) hoef je ook geen foto's te maken.
Oud 07-08-2006, 09:07
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
remy476 schreef op 06-08-2006 @ 11:57 :
goede tip ja, anders maakt je het (laat je het maken) en dan zegt de verhuurder mooi: jah maar daar weet ik niks van. Maarja aangezien je het niet zelf gaat maken (laat maken) hoef je ook geen foto's te maken.
Ik zelf wel al foto's gemaakt.... ook een filmpje van toen het net begon (lees: toen het binnen regenden)
Je weet maar nooit waar het handig voor kan zijn.....
Oud 07-08-2006, 11:28
juno
juno is offline
Wij belden in zo'n geval een loodgieter en vertelden hem dat hij de rekening maar naar de huisbaas moest sturen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 11:36
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
juno schreef op 07-08-2006 @ 12:28 :
Wij belden in zo'n geval een loodgieter en vertelden hem dat hij de rekening maar naar de huisbaas moest sturen.
Jammer genoeg heeft dat hier geen nut....
Ze betalen hem dan toch niet en dan komt ie weer op mijn bord.....
Oud 07-08-2006, 11:56
juno
juno is offline
Nou, het is dus onze ervaring dat een loodgieter NIET bij een stelletje studenten komt zeuren om zijn centen, maar wel bij een huiseigenaar. Die is namelijk ingevolge het huurrecht verantwoordelijk voor het groot onderhoud. Een rechter zal een vordering van een loodgieter jegens een huiseigenaar dus altijd toewijzen, plus de bijkomende juridische kosten, maar niet tegen een stelletje studenten die toch al een debiel hoog bedrag aan huur betalen aan hun nalatige huisbaas.

Die huisbaas zal het daar dus niet op aan laten komen. Hij zal niet blij zijn, want het kost hem geld, en hij zit toch niet in de nattigheid dus wat kan het hem schelen dat zijn dak lekt, maar hij weet dat hij nu eenmaal verplicht is. Knarsetandend zal hij dus betalen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 12:53
ganralph
ganralph is offline
volgens mij is het niet verstandig om zelf te gaan lopen klussen aan het huis. waarschijnlijk heb je een contract getekend waar in staat dat dat niet mag en mocht de situatie zo ver komen dat je bij de rechter belandt, dan heeft een lompe huisbaas hier weer een reden mee om je terug te pakken.
of hij gaat kosten voor het verwijderen van jouw (tussen)oplossing op jou verhalen.

voor de officiele zaken ga je gewoon naar de rechtswinkel, die hebben vaak een aparte afdeling voor woninghuur; je bent niet de enige in Nederland
Reageren

Regels voor berichten