Oud 13-08-2006, 03:48
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik ben dus een ontzettende computer-n00b en ik wil graag een laptopje gaan kopen en heb hier eigenlijk wat hulp bij nodig. En dat hoop ik hier dus te vinden.

Ik wil graag een laptop waar ik ook een filmpje oid op kan kijken op een fatsoenlijke manier, dus ik zou graag een laptop kopen met een breedbeeldscherm. De dingen die ik graag met mijn laptop zou willen doen:

- Filmpjes kijken
- Breedbeeld scherm, een vriend van mij heeft een laptop met een 15.4 inch scherm, dat vind ik perfect. Niet te groot en niet te klein.
- Downloaden
- DVD's en DIVX-gevallen branden
- Hetzelfde afspelen (duh)
- Wireless internet erop dat een snelle verbinding aan kan

En puur voor de luxe (als er nog ruimte is in het budget)
- Ik speel bijna nooit spelletjes, maar ik vind het af en toe wel leuk om te doen, dus als het ff kan moet hij wat fatsoenlijke spellen af kunnen spelen.

En dan heb ik nog wat vragen:

- Waar kan ik het beste een laptop kopen als ik er niet veel vanaf weet?
- Welke merken zijn kwalitatief goed en ook nog betaalbaar?
- Ik wilde er eigenlijk tussen de 800 en de 1100 euro voor uitgeven. Ben ik dan realistisch, of eis ik wat teveel van het goede?
- ALs ik er een zou hebben en gebruiken en ik wil hem lang op de netstroom zetten. Dan schijnt het zo te zijn dat het beter voor het ding is als je de accu eruit haalt. Is dat zo?

Alvast bedankt
__________________
As finishing touch, God created the dutch

Laatst gewijzigd op 13-08-2006 om 04:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-08-2006, 07:46
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Zowat elke 'gewone' notebook die je in de alledaagse advertenties terug kan vinden, zal aan je eisen voldoen. Maar ik zal toch maar een lijstje met de dingen neerschrijven welke er zeker in moeten zitten:

Wat de dvd-brander betreft, laat je niet opschepen met een minderwaardige drive. Oudere dvd-branders kunnen slechts met één type schijfjes overweg en vaak slechts single layer. Zorg er dus voor dat je een "dual standard dual layer"-compatibele schrijver hebt. Die dual standard houdt in dat hij zowel DVD+R(W) (de huidige/superieure standaard) als DVD-R(W) (alternatief type schijfjes, maar handig als je soms gekopiëerde schijfjes krijgt) kan branden en lezen. Sommige van deze drives vermelden nog expliciet dat ze ook DVD-RAM aankunnen, deze schijfjes kom je nog minder tegen dan DVD-R en worden (voor zover ik weet) vooral gebruikt in (oudere) dvd-recorders die je op je tv kan aansluiten. Het voordeel van die schijfjes is dat je ze meer opnieuw kan beschrijven dan een DVD+/-RW. Het gedeelte dual layer houdt in dat je ook zogenaamde dual layerschijfjes kan beschrijven, die bestaan ook zowel in + als in - en zijn iets duurder dan single layer schijfjes maar je kan er dan ook bijna dubbel zo veel data op kwijt (omdat die schijf zoals de naam het zegt eigenlijk twee beschrijfbare laagjes heeft). Vaak wordt "dual layer" afgekort tot "DL", dat zie je dan ook vaker in de specificaties van de dvd-schrijver staan.

Voor een draadloos netwerk neem je beest een notebook waarop 802.11g zit. Dat is de voortzetting van 802.11b (het zogenaamde WiFi, in feite) en wordt vaak nog steeds met de naam WiFi aangeduid. Het verschil zit hem vooral in het feit dat je een snelheid van 54Mbps hebt i.p.v. 11Mbps.

Voor het downloaden zijn er geen speciale eisen aan een computer (behalve dat je hem aan een netwerk of aan het internet moet kunnen hangen). Dat betekent dus dat je ofwel via een draadloos netwerk, ofwel bekabeld (LAN-poort, wordt dat vaak genoemd) ofwel met een klassieke modem (zit ook meestal nog ingebouwd, maar de kans is klein dat je hem nodig gaat hebben, dus geen verplichting) ofwel dat je je ADSL-modem via USB moet aansluiten, natuurlijk een USB-poort. Maar dat alles zit op 99.99% van de hedendaagse notebooks gewoon op hoor.

Voor filmpjes te kijken heb je ook geen al te zware notebook nodig zolang je bij gewone dvd's en gedownloade filmpjes gaat. Eventueel kun je als extra zien dat je een makkelijke interface hebt om je filmpjes in te bekijken, dan kun je eventueel Windows XP Media Center Edition verkiezen boven Windows XP Home, maar persoonlijk vind ik de meerwaarde daarvan heel klein; dus niet iets om 100 euro extra aan te geven maar als het erin zit, is het wel handig meegenomen.

DivX is dan weer een heel andere zaak, ja, iedere computer kan ze wel maken, maar ik waarschuw je in ieder geval dat het op elke computer best lang duurt om een kwalitatief goede DivX te maken (alles wat het maken (encoderen) van video aangaat kan uren duren). Je neemt dus best niet de allergoedkoopste processor. Indien mogelijk misschien zelfs een dual core processor zodat je gewoon kan blijven voortwerken terwijl je filmmpje geëncodeerd wordt.

Met 'games' alleen kunnen we weinig advies geven, je vertelt dan beter hoe oud die games zijn die je speelt. Zijn ze al een paar jaar oud, dan zou dat helemaal geen probleem mogen vormen voor de gemiddelde notebook. Wil je nieuwere games, dan moet je toch iets ruimer denken van budget, denk ik. Voor oude games zou een grafische kaart van Intel volstaan, geloof ik (niet zeker); wil je ook wat nieuwere games dan zou ik toch al eerder naar de namen nVidia of ATi zoeken.

Wat betreft echte specificaties, ik zou de volgende richtlijnen aanhouden: géén Pentium 4 in een notebook (Pentium M is wel in orde (=Centrino), Intel Core Solo/Duo is ook goed. Van AMD weet ik niet zo heel veel af, enkel dat Sempron minder goed is dan Turion/Athlon. En waar Intel "Duo" gebruikt, is het bij AMD "X2"voor Dual Core. Ook niet voor minder dan 512 megabyte RAM gaan, zou ik zeggen. Je harde schijf-ruimte moet je zelf een beetje bepalen, denk er wel aan dat je bij het kopiëren van dvd's toch zo'n 4 à 8 gigabyte vrij moet hebben (ge moet namelijk eerst de dvd naar je harde schijf kopiëren).

Wat het kopen betreft, ik zou die niet in een supermarkt kopen maar in een winkel die speciliseert in computers zoals een klassieke computerwinkel of ketenwinkels als Mediamarkt/Fnac, maar vraag dan hulp aan één van de medewerkers aan de computerbalie (en niet aan een andere balie). Ook kan het geen kwaad om in meerdere winkels te gaan vragen en dan alsnog elders of op internet de computer te kopen. Gewoon aan de verkoper je eisen geven en je budget, volgens mij moet je voor minder dan 1100 euro wel een notebook vinden.

Wil je online wat prijzen te zien krijgen, kijk dan gewoon eens op http://tweakers.net of zelfs http://gathering.tweakers.net daar zit iedereen die wat van computers afweet en er zijn prijslijsten (de zogenaamde PriceWatch) van notebooks beschikbaar op die eerst. Wat ikzelf ook wel eens doe is bij Dell kijken hoe veel zij vragen voor hun computers om dan te vergelijken. Maar voor je op dat andere forum gaat posten, kijk zelf eerst eens rond. En na dat gedaan te hebben, zie ik dat de Inspiron 6400 misschien wel iets voor je is (als je budget het daar toelaat, kun je eventueel de batterij van 6Cell naar 9Cell upgraden, hierdoor kun je langer onderweg werken, als je dat zou willen).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 02:13
MB
Avatar van MB
MB is offline
Dank je voor je zeer uitgebreide antwoord. Die Inspiron 6400 had ik zelf ook al gezien, die is dan vanaf 799 euro incl BTW, maar als je erop klikt om hem t ebestellen en te configureren dan is hij ineens standaard al meer dan 1000 euro. Ik draai nu even anderhalve week nachtdiensten en slaap dus tijdens kantooruren en kan ze dus ook moeilijk even bellen en een emailadres kan ik ook lastig vinden op die site. Maar er is geen haast bij dus dat doe ik dan wel na die week.

in ieder geval bedankt!
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 09:00
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
MB schreef op 14-08-2006 @ 03:13 :
Dank je voor je zeer uitgebreide antwoord. Die Inspiron 6400 had ik zelf ook al gezien, die is dan vanaf 799 euro incl BTW, maar als je erop klikt om hem t ebestellen en te configureren dan is hij ineens standaard al meer dan 1000 euro. Ik draai nu even anderhalve week nachtdiensten en slaap dus tijdens kantooruren en kan ze dus ook moeilijk even bellen en een emailadres kan ik ook lastig vinden op die site. Maar er is geen haast bij dus dat doe ik dan wel na die week.

in ieder geval bedankt!
Ja, ik heb ook willen merken dat die prijzen verschuiven op de Belgische site. Als ik me niet vergis zijn hun aanbiedingsprijzen steeds met slechts 1 jaar carry-in (goedkoopste in ieder geval) garantie en bij het configureren zetten ze dan meestal een garantie van 2 jaar, maar dat kan je aanpassen. Verder, kijk bij Dell ook eens bij de afdeling voor MKB's/KMO's, als je daar eentje ziet die je aanstaat, kan je proberen de e-value code daarvan te kopiëren (dat is zo'n blauw Dell-e'tje met een code als ... daarachter), ga terug naar de site voor consumenten en geef die code daar in). Je zou naar het schijnt ook gewoon die voordelige prijs krijgen als bedrijven! Ik heb daarvan zelf nog geen resultaten gezien, maar op dat andere forum zouden ze het constant toepassen om extra korting te krijgen...
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Advies (nieuwe) laptop (kopen)
Shelleyy
4 10-07-2012 17:47
Software & Hardware Laptop kopen
Femic
6 06-02-2011 01:27
Software & Hardware Laptop kopen
flappie2003
4 16-05-2010 20:53
Software & Hardware Laptop kopen, maar welke?
Muzzle
34 25-08-2007 01:38
Software & Hardware [Laptop] Laptop kopen
songeur
22 07-07-2005 19:49
Software & Hardware laptop kopen
Verwijderd
3 30-04-2002 20:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.