Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2006, 09:27
aim
aim is offline
.

Laatst gewijzigd op 01-07-2010 om 18:21.
Advertentie
Oud 12-07-2006, 18:32
Mark1988
Mark1988 is offline
Ik ben in 2003 een paar dagen in Letland geweest, omdat we een rondreis aan het maken waren met een camper.

Tsja. Wat kan ik er over zeggen. Riga is een hele leuke en mooie stad om te bezoeken.
Oud 13-07-2006, 14:41
drea
drea is offline
Ik ben in oktober 2005 naar Riga geweest, 4 dagen. We zaten in Hotel Enkurs*** en daar waren we geloof ik 120 euro aan kwijt pp geloof ik. Verder raad ik Riga zeker aan, maar niet voor langer dan 3 dagen, zo groot is de stad nou ook weer niet. Verder moet je zeker naar Jurmala. Alles bij elkaar heeft 4 dagen Riga ong. 400 euro gekost (ticket was ook best duur, KLM )
Oud 15-07-2006, 17:43
Joyceb
Joyceb is offline
Ik ben donderdag terug gekomen van mijn vakantie naar o.a. Riga (was daar een week).

Zelf overnachtte ik bij vrienden, maar ik denk dat er genoeg low budget dingen zijn.
De stad zelf redelijk wandelbaar wat betreft de afstanden en wandelpaden, dus het maakt op zich niet veel uit of je in de old city zit of in het nieuwe gedeelte al heeft old city natuurlijk meer sfeer. Aan de andere kant zijn er relatief weinig parken in het oude riga in vergelijking met de rest van de stad (en ik zeg relatief omdat Riga 1 groot park leek te zijn af en toe =)).

Wat ik je aan kan raden is om in het hotel met de hoge toren (weet niet precies hoe die heet) zit in het centrum, helemaal naar boven te gaan en zo een gratis overview te krijgen van de stad. Het is maar een klein raampje, maar de moeite waard.

Overigens, als je toch in de richting bent kan ik je ook aanraden om naar Vilnius of Tallinn te gaan. Zelf ben ik via Pärnu naar Tallinn afgereisd. Riga-Pärnu was 4,50 let en ik denk dat de euroliner tot Tallinn is zo'n 6 uur is en rond de 8 let (12 euro) kost. Tallinn is ook de moeite waard.

Als je dan toch bezig bent, kan ik je ook nog eens aanraden om de overtoch te maken van Tallinn naar Helsinki en met Blue1 terug te vliegen voor 80 euro (goedkoper dan Riga-Amsterdam met de KLM).

Omdat een retourtje Amsterdam-Riga 250 euro was heb ik besloten om voor dezelfde prijs een uitgebreidere vakantie te hebben en eerst naar Berlijn te gaan met de trein (2 dagen daar gehad), de EasyJet naar Riga te pakken (50 euro) en daarna de bus naar Parnu/Tallinn, de boot naar Helsinki en het vliegtuig terug naar A'dam.
Een korte Euro-toer die leuker en evenveel kost als de kortere versie.
Oud 15-07-2006, 17:46
Joyceb
Joyceb is offline
Oh ja! Nog een tip..

Bij het Park met de piramides (namen zijn absoluut niet mijn sterkste punt) in de buurt zit op een kruispunt een Double Coffee, als je links van het cafe de straat ingaat kom je aan de linkerkant een heel leuk marokkaans theehuisje tegen.
De pepermuntthee is hier een aanrader! =) Zowel erg leuk als je met mensen af wil spreken of als je alleen iets wil lezen (al moet je dan wel een lichte plek uitzoeken wat het is een beetje donker).

Een andere must-doener: naar een park gaan en daar fijn een beetje zitten, ontspannen en lezen =). Overigens zitten mensen in Letland niet in parken op het gras (verboden, het verbaaste me zeer) maar er zijn voldoende banken dus zorg dat je daar op gaat zitten en niet veel fijner in het gras =).
Oud 17-07-2006, 22:39
ickeicke
ickeicke is offline
een trip naar Riga/Talinn/Helsinki de komende herfstvakantie lijkt me ook wel wat, dus ik zal dit thread in de gaten gaan houden .
Oud 15-08-2006, 13:59
jbtq
jbtq is offline
Ik ben nu ongeveer 2 weken terug uit letland. Zelf vond ik het land heel erg mooi. Wij hebben helaas maar een paar uur in Riga doorgebracht maar hebben toch veel gezien doordat de stad heel erg compact is. Je ziet erg veel in een zeer korte tijd. De stad zelf is redelijk toeristisch, na letse begrippen erg toeristisch, en qua prijs dus ook op hetzelfde niveau als hier in Nederland. Verder is het echt een hoofdstad. Al was het naar mijn gevoel wel erg rustig, maar misschien kwam dat doordat het zondag was.

Daarna hebben we twee weken doorgebracht in Liepaja. De derde of vierde stad van letland. Wij zelf waren er voor vrijwilligers werk en dus niet echt twee weken de tijd gehad om alles te bekijken. Alleen in de avonden. Deze stad is veel minder toeristisch dan Riga. Verder is het een stad die zich nog niet echt heeft ontwikkeld, deels doordat het lange tijd verboden gebied is geweest omdat het een militaire basis was, en tis een kleine stad. Niet heel veel te doen daar, maar aangezien het aan de zee ligt is het strand wel heel mooi. Verder zie je ook dat in de stad dat het zich aan het ontwikkelen is aan bijvoorbeeld soms de embarmeliijke omstandigheden waarin de mensen leven ( de meeste niet hoor, maar sommige huizen waren toch echt wel te klein /zo slecht onderhouden dat het naar nl maatstaven onbewoonbaar is) en prijs nivea is wat lager dan in nl.

In het weekend zijn wij ook nog naar Kolga geweest. Dat is een natuur gebied in het noorden van letland en echt heel mooi. De resi daarheen vanuit liepaja was erg lang. Er rijden geen treinen die kant op en dus werd het de bus. Daarmee zijn we eerst naar Ventpils geweest. Ook mooie stad en een stuk toeristischer dan Liepaja. En vanuit Ventpils de bus naar Talsi genomen. Daar moet je dus echt niet komen. Wij hebben daar 4 uur doorgebracht, maar na 15 minuten hadden we het al weer gezien en toen pas naar Kolga. Deze omweg kwam doordat niemand wist uit welke plaats er een bus naar kolga ging. Maar ondanks dat wel heel mooi en veel gezien en totaal maar 15 euro per persoon kwijt ( voor +- 9 uur met de bus)

Om deze lange post te beiendigen. Het is zeker de moeite waard om het land te bezoeken. Misschien niet als je echt van feesten houd, want iets ala salou kennen ze niet. Maar om rond te trekken is het echt heel mooi en ook avontuurlijk. Bijna niemand spreekt engels en dat is toch wel extra leuk en verder is er ook ontzettend veel natuur. Je kunt beter zeggen dat het een groot bos is, met hier en daar wat steden...... ( en dan is verdwalen erg gemakkelijk.....)
Oud 15-08-2006, 18:07
Verwijderd
Citaat:
ickeicke schreef op 17-07-2006 @ 23:39 :
een trip naar Riga/Talinn/Helsinki de komende herfstvakantie lijkt me ook wel wat, dus ik zal dit thread in de gaten gaan houden .
Ik zou de zomer aanraden voor Tallinn/Helsinki, eigenlijk
Advertentie

Regels voor berichten