Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2006, 19:08
bloed
bloed is offline
hoi iedereen,

wat de fotoshop betreft, ik heb er een rare probleem tegen gekomen. Als ik bv een andere type letters gebruik, chinees of arabische wil gebruiken, dan lukt het me niet. Terwijl ergens anders in mijn window's lukt het wel.
Volgens mij ligt het aan de programma zelf (fotoshop) ik heb de engelse taal gekozen als standaard taal binnen de fotoshop...

heeft iemand een idee?? of herkent hij dit probleem???

gr.
bloed
Oud 23-08-2006, 19:50
Verwijderd
Dat komt doordat alleen Windows die fonts kan gebruiken. Als een programma zijn eigen lettertypen gebruikt, zoals kennelijk Photoshop maar ook Jasc Paintshop, dan krijg je dus dit gezeik.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 18:13
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-08-2006 @ 20:50 :
Dat komt doordat alleen Windows die fonts kan gebruiken. Als een programma zijn eigen lettertypen gebruikt, zoals kennelijk Photoshop maar ook Jasc Paintshop, dan krijg je dus dit gezeik.
Photoshop gebruikt gewoon de lettertypes van Windows, er zijn enkele Photoshop-eigen lettertypes maar het merendeel wordt gewoon uit je Windows-fonts-map gehaald. Volgens mij is er unicode-ondersteuning dus zouden vreemde tekens geen probleem als dit mogen geven. Wat mijn eerste gok is: bevat dat lettertype wel de juiste tekens (test het uit in een ander programma, of het daar met dat lettertype werkt).

Een tweede mogelijkheid die misschien werkt: typ eens Arabische/... tekst in een programma waar het wel werkt en kopiëer dit naar PS?
Oud 24-08-2006, 19:13
Verwijderd
Net even photoshop CS2 opgestart en een willekeurig stukje arabisch van al jazeera ( الحوافز، وقالت إنه لم يأت على ذكر وقف التخصيب. ومن المتوقع أن يعقد الرئيس الإيراني مؤتمرا صحفيا خلال أيام قبيل انتهاء المهلة الأممية لطهران لوقف تخصيب اليورانيوم وذلك في الـ31 ) gepaste, dit pakt hij bij mij zonder problemen. ondersteunt jouw windows die fonts wel?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 16:25
Ske*
Ske* is offline
Citaat:
Piloff schreef op 24-08-2006 @ 20:13 :
Net even photoshop CS2 opgestart en een willekeurig stukje arabisch van al jazeera ( الحوافز، وقالت إنه لم يأت على ذكر وقف التخصيب. ومن المتوقع أن يعقد الرئيس الإيراني مؤتمرا صحفيا خلال أيام قبيل انتهاء المهلة الأممية لطهران لوقف تخصيب اليورانيوم وذلك في الـ31 ) gepaste, dit pakt hij bij mij zonder problemen. ondersteunt jouw windows die fonts wel?
Heb je de vertaling ook?
Oud 26-08-2006, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Ske* schreef op 26-08-2006 @ 17:25 :
Heb je de vertaling ook?
Nee, maar probeer babelfish eens? Het komt van het enige arabische wat ik ken: al jazeera (arab tv zender) http://www.aljazeera.net/
Met citaat reageren
Oud 02-09-2006, 21:45
bloed
bloed is offline
Citaat:
Piloff schreef op 26-08-2006 @ 21:11 :
Nee, maar probeer babelfish eens? Het komt van het enige arabische wat ik ken: al jazeera (arab tv zender) http://www.aljazeera.net/
hmm....wel raar. Ik heb window's xp en op words kan ik wel arabische schrijven. In de photoshop krijg ik allerlei rare tekentjes!!
Oud 02-09-2006, 23:29
ILUsion
ILUsion is offline
Het lettertype moet die tekens ondersteunen! Als je een speciaal lettertype gebruikt, is het best mogelijk dat die tekens niet beschikbaar zijn, heb ik al uitgelegd. Dat die tekens in Arial of Times wel beschikbaar zijn, wilt niet zeggen dat ze in Akbar of Denmark of een ander lettertype ook beschikbaar moeten zijn.

Windows XP is een Windows NT-variant, en die ondersteunen Unicode, wat betekent dat je ook Arabische (en eigenlijk om het even welke) lettertekens kan gebruiken als je daarvoor de geschikte lettertypes hebt. Wat ook een beetje kan meespelen is als je programma's niet voorzien zijn op Windows NT maar enkel op Windows 9x (of 3.x) dan kan je geen unicode gebruiken en dus ook geen speciale tekens. Van Photoshop zou ik niet weten hoe lang die al Unicode ondersteunt, maar volgens mij toch zeker sinds versie 5 of 6, en veel ouder zal moeilijk zijn om te vinden (en draaiend krijgen op Windows XP kan waarschijnlijk nog wel problemen opleveren).

Probeer eens wat in mijn vorige post staat, volgens mij zou dat moeten werken, maak anders ook eens een screenshot en post die, misschien kunnen we zo wel meer te weten komen over je probleem.
Reageren

Regels voor berichten