Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2002, 22:21
sublime
sublime is offline
nou de naam van dit topic spreekt wel voor zich denk ik... misschien is het al een x eerder geweest, maar vond ut zelf wel een interessante gedachte. is pijn werkelijk of is het iets wat je uit kunt bannen? dus als je niet geleerd had dat bepaalde dingen pijn doen dat je dan ook geen 'pijnlijk' gevoel zou hebben. opzich voel je waarschijnlijk altijd wel iets, maar zou je dat dan op dezelfde manier ervaren als nu?

okee ik geloof dat mn verhaaltje ietwat vaag is... maak er maar wat van
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2002, 15:59
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
dus als je niet geleerd had dat bepaalde dingen pijn doen dat je dan ook geen 'pijnlijk' gevoel zou hebben.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk... Want je weet bijvoorbeeld niet altijd waardoor je hoofdpijn hebt, dus zou je die hoofdpijn niet door de rede die jij noemt hebben.

Maar misschien zit er ook wel wat in.. iemand die ik ken stelt zich bijv. altijd enorm aan. Toen we die meningokokken *geen idee hoe je het schrijft* inenting hadden gehad kon je er echt donder op zeggen dat zei dan onwijze last van dr arm zou hebben en hangerig zou zijn, enz. Dan vraag ik me af of ze dat ook geweest zou zijn als ze die bijwerkingen NIET had gelezen. Maar dat is in mijn ogen gewoon aanstelleritus..
Oud 23-09-2002, 18:17
sublime
sublime is offline
Citaat:
Nomen-nescio schreef:
Dat lijkt me onwaarschijnlijk... Want je weet bijvoorbeeld niet altijd waardoor je hoofdpijn hebt, dus zou je die hoofdpijn niet door de rede die jij noemt hebben.
ja, maar ook al weet je de oorzaak niet, je weet toch dat het hoofdpijn is. stel dat je dat niet zou weten, dat je niet op de hoogte bent van het bestaan van zoiets als pijn. hoe zou je het dan ervaren????
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 18:34
illch84
illch84 is offline
Je kunt leren omgaan met pijn, maar je kunt het niet verbannen. Pijn is een prikkel van het zenuwstelsel en net als gevoel fysiologisch geregeld.
Oud 23-09-2002, 19:04
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
ja pijn is wel echt, pijn is een moment waarop je lichaam of geest aangeeft dat je niet verder moet gaan omdat dat erge gevolgen kan hebben.
Pijn is ook niet iets wat je moet leren, het is er gewoon; als een klein meisje valt, gaat ze huilen. Of ze nou weet dat dat pijn heet of niet.
Ziekte is daarentegen soms wel iets wat tussen de oren zit. Als jij denkt dat je hoofdpijn hebt heb je die wel echt, maar als je dan ergens anders aan denkt gaat het weer over. Ik weet niet of je de pijn dan uitbant, maar je vergeet het wel iig.
Oud 23-09-2002, 20:12
sandertje
sandertje is offline
Pijn is werkelijk in zoverre dat onze zenuwen ons een seintje geven als er iets gebeurd wat tegen onze gezondheid in gaat.
Daarintegen kan je je afvragen of pijn pijn is als je jezelf leert te genieten of het negeren ervan.
In bepaalde horrorfilms zoals Hellraiser genieten "wezens" juist van pijn. Net als sommige sado's...
Ik snap persoonlijk niet hoe je jezelf zo ver kan 'programmeren' dat je er geen last meer van hebt maar het zou kunnen toch..
VAAAG
goed
Pijn is echt. Maar als onze zenuwen iets anders deden kan het best anders voelen...
VAAAG...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 07:51
Nefratete
Nefratete is offline
Ik denk dat je pijn voor een groot deel kunt uitbannen door simpelweg je pijngrens te verhogen. Ook kun je dat gedeelte d van je hersenen dat pijn aangeeft uitschakelen, kijk hiervoor maar naar boeddistische monikken, die kunnen het ook helemaal uitschakelen.

Er zijn ook mensen die die pijnprikkel bij de geboorte niet meekrijgen. Deze mensen leven vaak niet lang, omdat ze niet aan kunnen geven als er iets in hun lichaam niet goed is. Die voelen dus ook geen hoofdpijn, en voelen het ook niet als ze een diepe snee in hun arm hebben bijvoorbeeld. Dat is echt heel vervelend.

kiss, Nefra
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 12:39
revolucia
revolucia is offline
Ik denk dat pijn in principe lichamelijk geregeld is, maar dat de geest er veel aan kan doen om het iig een stuk minder erg te laten voelen... kijk maar naar wat mensen zichzelf soms aan kunnen doen...dan lijkt de geest toch sterker dan het lichaam.

Of we pijn ook als pijn zouden ervaren als we nooit geleerd hadden dat er zoiets als "pijn" bestond weet ik niet, ik denk dat we er dan wel een andere naam of betekenis aan hadden gegeven...dat doen mensen in principe altijd...
Oud 24-09-2002, 12:52
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
sublime schreef:
ja, maar ook al weet je de oorzaak niet, je weet toch dat het hoofdpijn is. stel dat je dat niet zou weten, dat je niet op de hoogte bent van het bestaan van zoiets als pijn. hoe zou je het dan ervaren????
Nou je vindt het in iedergeval niet lekker.. en je weet dat het daar niet hoort. Dan ervaar je het misschien als iets onprettigs in je hoofd ofzo
Oud 24-09-2002, 22:13
Menahem
Menahem is offline
Pijn is gewoon een Teken van je lichaam dat er ergens iets met je gebeurt dat snel anders moet, vandaar het onaangename gevoel. Het blijven natuurlijk slechts prikkels die receptorenontvangen en doorseinen naar je hersenen, dus als je die receptoren nou es niet zou hebben....

Maar wat nou als de zaken omgedraait waren, bij iets leuks zou je pijn voelen en bij iets naars moest je lachen

dan zou de wereld er knap beroerd uitzien
Oud 25-09-2002, 18:07
sublime
sublime is offline
Citaat:
Semyaz schreef:
Pijn is gewoon een Teken van je lichaam dat er ergens iets met je gebeurt dat snel anders moet, vandaar het onaangename gevoel. Het blijven natuurlijk slechts prikkels die receptorenontvangen en doorseinen naar je hersenen, dus als je die receptoren nou es niet zou hebben....

Maar wat nou als de zaken omgedraait waren, bij iets leuks zou je pijn voelen en bij iets naars moest je lachen

dan zou de wereld er knap beroerd uitzien
maar dan weet je niet dat waar je om lacht eigenlijk naar en vervelend is, denk ik... en dan zou je de leuke dingen niet leuk vinden.... denk ik.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 13:17
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
volgens mij is elke ervaring redelijk relatief en hoe weet je nou zeker dat pijn ook echt pijn is. Wat versta je onder pijn en wat je voelt is dat wel pijn?

Ik weet het niet. Volgens mij is alles wat je ervaart gewoon een soort mening.. uh ja. nou ja laat maar
Oud 27-09-2002, 14:43
CraigDavid
CraigDavid is offline
je pijngrens wordt bepaalt door opiaten (verdovende stoffen). Iedereen maakt opiaten zelf aan. hoeveel pijn je voelt hangt af van de opiaatontvangers in de hersens. als je hersenen opiaatontvangers hebben ontvangen ze ook meer opiaat en ligt je pijngrens hoger. bij mensen die meer pijn kunnen verdragen is de gen die opiaatontvangers aanmaakt veel actiever.
Oud 28-09-2002, 16:40
zonnetje86
zonnetje86 is offline
pijn is maar een woord, vind ik. Het net een gevoel gelijk een ander. Sommige mensen klagen zovaak dat ze hoofdpijn hebben of spierpijn, of gewrichtspijn. Maar die blijven daar dan maar over klagen, ze willen op één of ander manier ook de aandacht trekken, ze voelen zich alleen. Na een tijdje gaan ze hetzelf ook nog geloven en voelen ze wel werkelijk pijn maar is dat niet echt. Maar dat gebeurt allemaal onbewust. Wanneer ik pijn heb, zeg ik tegen mezelf dat dat wel overgaat en ik contcentreer me op iets anders. Het gaat dan ook wel meestal over. Ik probeer altijd mijn pijngrens te verleggen, pff waarom pillen slikken als ze toch nie lang helpen?, waarom klagen, als dat ook niet helpt? <Het is allemaal nutteloos om je daarover druk te maken... Gewoon de natuur met je lichaam laten doen wat hij wil...

Misschien wel raar uitgelegd, maarja...
Oud 29-09-2002, 20:17
rozijntje
rozijntje is offline
Citaat:
zonnetje86 schreef:
pijn is maar een woord, vind ik. Het net een gevoel gelijk een ander. Sommige mensen klagen zovaak dat ze hoofdpijn hebben of spierpijn, of gewrichtspijn. Maar die blijven daar dan maar over klagen, ze willen op é©® of ander manier ook de aandacht trekken, ze voelen zich alleen. Na een tijdje gaan ze hetzelf ook nog geloven en voelen ze wel werkelijk pijn maar is dat niet echt. Maar dat gebeurt allemaal onbewust. Wanneer ik pijn heb, zeg ik tegen mezelf dat dat wel overgaat en ik contcentreer me op iets anders. Het gaat dan ook wel meestal over. Ik probeer altijd mijn pijngrens te verleggen, pff waarom pillen slikken als ze toch nie lang helpen?, waarom klagen, als dat ook niet helpt? <Het is allemaal nutteloos om je daarover druk te maken... Gewoon de natuur met je lichaam laten doen wat hij wil...

Misschien wel raar uitgelegd, maarja...
duidelijk dat jij nooit in erge pijnen hebt moeten leven. ik trouwens ook niet hoor, maar ik heb tenminste begrip voor mensen met aandoeningen die zo pijnlijk zijn dat ze dit soort uitleg complete bullshit zouden vinden.
Oud 05-10-2002, 13:37
ali babba
ali babba is offline
dieren zullen toch ook niet weten dat pijn *dat* is
Oud 05-10-2002, 13:39
ali babba
ali babba is offline
oh ja , wou nog iets toevoegen :

soms zie ik kleine kinderen pas huilen wanneer ze hun wond zien
Oud 05-10-2002, 13:41
Verwijderd
Hm, ik weet het niet. Ik heb eens op tv gezien dat mensen voor een operatie leerden om geen pijn te voelen, zodat ze bij bewustzijn geopereerd konden worden. Dat schijnt veel beter te zijn, je kunt bijna meteen weer naar huis, etc.
Ik denk wel dat dat kan, dat je pijnprikkels kunt leren negeren... dus in zekere zin bestaan ze dan niet meer. Maar ik zou niet weten hoe je het zou moeten doen...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 22:25
666ANGELTJE666
666ANGELTJE666 is offline
je lichaam zend 1 seconde een signaal uit dat je pijn hebt. alles wat je daarna voelt zit in je hoofd. je maakt jezelf alleen maar wijs dat je pijn hebt. dat moeten de mensen zich eens afleren.

greetz angel
Oud 10-11-2002, 22:36
Folklore
Folklore is offline
zintuigen als ik je hand er afhak, moet je dat maar is leren te negeren.
Slaat echt totaal nergens op.
Oud 12-11-2002, 12:43
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Folklore schreef:
zintuigen als ik je hand er afhak, moet je dat maar is leren te negeren.
Slaat echt totaal nergens op.
nadat het afgehakt is doet het toch niet pijn!
je hebt mensen die dan nog steeds pijn in hun hand voelen, maar dat is fake aangezien je geen hand meer hebt
Oud 12-11-2002, 17:06
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als jij hoofdpijn hebt, en je gelooft erin dat het over gaat als je je hand erop legt, heb je dus echt geen pijn meer. Maar dan moet je er wel in geloven.
En dan nog, als je gewoon geen aandacht aan je pijn schenkt wordt hij wel een stuk minder. Dus misschien is pijn helemaal niet zo werkelijk als sommige van jullie denken.

Je kan het ook andersom proberen. Ik heb al dagen pijn in mijn handen, vorig jaar had ik het ook een paar maanden. Is het omdat ik die pijn wil, omdat ik weet dat ik hem heb en mezelf er steeds aan herinner? Bestaat mijn pijn eigenlijk wel? Ik weet het niet, maar heb ondertussen wel verdomde last met typen...
Oud 12-11-2002, 17:30
Verwijderd
Citaat:
sublime schreef:
nou de naam van dit topic spreekt wel voor zich denk ik... misschien is het al een x eerder geweest, maar vond ut zelf wel een interessante gedachte. is pijn werkelijk of is het iets wat je uit kunt bannen? dus als je niet geleerd had dat bepaalde dingen pijn doen dat je dan ook geen 'pijnlijk' gevoel zou hebben. opzich voel je waarschijnlijk altijd wel iets, maar zou je dat dan op dezelfde manier ervaren als nu?
Dat vraag ik me ook heel vaak af... Ik denk dat je pijn voor een heel groot deel uit kunt bannen, niet alles, maar wel veel. Ieder mens ervaart pijn denk ik als iets anders.

Citaat:
Monrath schreef:
Als jij hoofdpijn hebt, en je gelooft erin dat het over gaat als je je hand erop legt, heb je dus echt geen pijn meer. Maar dan moet je er wel in geloven.
En dan nog, als je gewoon geen aandacht aan je pijn schenkt wordt hij wel een stuk minder. Dus misschien is pijn helemaal niet zo werkelijk als sommige van jullie denken.

Je kan het ook andersom proberen. Ik heb al dagen pijn in mijn handen, vorig jaar had ik het ook een paar maanden. Is het omdat ik die pijn wil, omdat ik weet dat ik hem heb en mezelf er steeds aan herinner? Bestaat mijn pijn eigenlijk wel? Ik weet het niet, maar heb ondertussen wel verdomde last met typen...
Precies mijn gedachten.

Laatst gewijzigd op 12-11-2002 om 17:32.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 17:36
Verwijderd
Citaat:
CraigDavid schreef:
nadat het afgehakt is doet het toch niet pijn!
je hebt mensen die dan nog steeds pijn in hun hand voelen, maar dat is fake aangezien je geen hand meer hebt
Fantoompijn.

ff wat over opgezocht: Normaal gesproken begint pijn bij schadeprikkels door een snee in de huid of iets dergelijks. Ze geven dan een sterke prikkel naar de uiteinden van de zenuw waardoor de pijn weer wordt geleid. En komt terecht in de hersenen. Bij fantoom pijn is dit een heel apart geval. Normaal gesproken worden de prikkels “afgewogen” en gaat de poort om ze door te zenden wel of niet open. Doordat de zenuwen bij een amputatie zijn doorgehaald ontstaat er een rare situatie en kan het niet goed worden afgewogen wat het voor een prikkel is. Het zenuwstelsel is dan ook verstoord. De prikkels worden dan wel doorgestuurd naar de hersenen en er wordt dan ook wel pijn gevoeld terwijl de arm of het been er helemaal niet meer is.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 17:39
Verwijderd
Citaat:
zonnetje86 schreef:
pijn is maar een woord, vind ik. Het net een gevoel gelijk een ander. Sommige mensen klagen zovaak dat ze hoofdpijn hebben of spierpijn, of gewrichtspijn. Maar die blijven daar dan maar over klagen, ze willen op één of ander manier ook de aandacht trekken, ze voelen zich alleen. Na een tijdje gaan ze hetzelf ook nog geloven en voelen ze wel werkelijk pijn maar is dat niet echt. Maar dat gebeurt allemaal onbewust. Wanneer ik pijn heb, zeg ik tegen mezelf dat dat wel overgaat en ik contcentreer me op iets anders. Het gaat dan ook wel meestal over. Ik probeer altijd mijn pijngrens te verleggen, pff waarom pillen slikken als ze toch nie lang helpen?, waarom klagen, als dat ook niet helpt? <Het is allemaal nutteloos om je daarover druk te maken... Gewoon de natuur met je lichaam laten doen wat hij wil...
Hier kan ik zo pissig om worden...'die blijven dan maar over klagen, ze willen op één of andere manier ook de aandacht trekken, voelen zich alleen'. Waar baseer je dat op? Misschien hebben die mensen wel echt constant pijn. Ooit er aan gedacht dat er ziektes ed bestaan waar dat symptomen van zouden kunnen zijn? Ik ben het met je eens dat klagen geen zin heeft, maar als jij dag in dag uit pijn hebt, dan zijn er mensen die dan zo nu en dan toch gaan klagen en die die pillen hard nodig hebben. Dan wil je de natuur niet 'gewoon' laten doen wat hij wil.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2002, 14:14
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja!!!! Ik ben het helemaal met Leonoor eens.
Kijk, de meeste mensen zeuren ook niet de hele tijd als ze pijn hebben. Want die mensen hebben constant pijn. En dat is al vervelend genoeg, maar als mensen dan ook nog zulke dingen gaan zeggen helpt dat niet echt mee. Ik bedoel: ik heb heel erg vaak last van mijn rug, en ik verrek ook vaak rugspieren. Die doen dan bij elke beweging pijn, en dat kan ik wel proberen te negeren, maar als ik dan weer beweeg herinner ik het me wel weer, hoor!!

En toch is niet alle pijn werkelijk... Toch een moeilijk onderwerp...
Oud 13-11-2002, 14:42
Kriemoon
Kriemoon is offline
Pijn voel je volgens mij van nature. Maar in de mate waarin je die pijn laat merken is wel aangeleerd. Als je bijvoorbeeld bloed hoeft dit niet pijn te doen. Terwijl je toch vind dat je pijn hebt en daarom ook pijn hebt..

Ik heb me zelf es een keer diep in mijn vinger gesneden en dit deed echt helemaal geen pijn (perongeluk uiteraad )
Toen ik met voetbal getrapt werd op me kniepezen en die vervolgens scheurden wist ik verdomd goed wat pijn was. Serieus een hell. Terwijl ik ook wel iets gebroken heb gehad en dit best mee viel.
Oud 13-11-2002, 19:26
Apomes
Apomes is offline
ZE hebben nu een medicijn gevonden die ze vroeger in Afrika gebruikte als je het neemt gaat al je angst weg en heb je minder rap pijn
source: National Georaphic Channel
Oud 15-11-2002, 23:32
Exile
Exile is offline
Als je minder rap pijn hebt, weet je ook minder snel of er iets mis is met je lichaam.
Oud 16-11-2002, 12:27
Kriemoon
Kriemoon is offline
Eeeeh zoiets heet toch lepra? Dus nu zijn er lepra pillen? Wij danken hun

ff serieus. Geweldige uitvinding maar de pijn blijft hetzelfde alleen de angst word minder. Dus als je bloed ga je niet meer huilen omdat je bang bent dat je dood bloed. Heb ik het zo ongeveer goed begrepen?
Oud 16-11-2002, 19:51
Roos
Roos is offline
Citaat:
666ANGELTJE666 schreef:
je lichaam zend 1 seconde een signaal uit dat je pijn hebt. alles wat je daarna voelt zit in je hoofd. je maakt jezelf alleen maar wijs dat je pijn hebt. dat moeten de mensen zich eens afleren.

greetz angel
Dat is absoluut niet waar.

Het aantal prikkels dat doorgestuurd wordt naar je hersenen wordt wel elke seconde wel minder. Daardoor voel je na een tijdje je eigen kleding ook niet meer, terwijl je bijvoorbeeld een coltrui wel duidelijk voelt als je hem net aan hebt.

Maar ik heb nog nooit ergens gelezen dat de prikkels na 1 seconde ophouden. Ik wil graag een bron van je ontvangen als jij echt beweert dat dat wel zo is.
Oud 16-11-2002, 22:09
Droyd
Droyd is offline
Pijn is volgens mij nogal straight forward...moeilijk om uit te leggen eigenlijk, pijn is hardwired...daar KAN je nix aan veranderen omdat je lichaam zo is gebouwd...tenzij je natuurlijk een afwijking hebt...dus ik geloof degelijk in dat opiatending

Pijn is bepaald door de materie waaruit je vervaardigd bent en dat veranderd niet zomaar, dat is iets statisch in je lichaam...

Je hersenen zijn ook materie, maar das volgens mij dynamisch...je hersenen kunnen in een heel korte tijdspanne gemanipuleerd worden...Denk bijvoorbeeld aan bewegen, zien, een angstaanval enzo...

Maar de oorzaak van pijn zijn juist de hersenen maar er zijn dingen die we in de hand hebben en dingen die niet in de hand hebben...of toch in zeer beperkte mate, wat dat monnikenverhaal zou kunnen verklaren...waarschijnlijk dat je door training dus pijn wel degelijk kan beperken

edit:

Maar pijn leer je vast wel automatisch aan omdat het constant geprikkeld wordt, zoals zien en horen...gotver ik geraak er niet uit

Laatst gewijzigd op 16-11-2002 om 22:12.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 09:57
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Pijn voel je door je zenuwen die een signaal aan je hersens geven van : "Dit doet pijn."
Misschien als je kunt zorgen dat het signaal niet meer is dat iets pijn doet, maar dat het een fijn gevoel is, dat je het niet meer voelt.. Denk ik ook wel eens over na...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten