![]() |
|
Verwijderd
|
Half miljoen Koreanen lijdt aan 'digitale' verslaving
Door Caroline Schröder - zondag 10 september 2006 14:05 - Bron: Businessweek - Views: 4.958 - Permalink In Zuid-Korea heeft 2,4 procent van de bevolking tussen 9 en 39 jaar deskundige hulp nodig voor zijn internet- en gameverslaving. Een psychiater uit Seoul, die de afgelopen vier jaar al duizend gameverslaafden bijstond, spreekt van een nationaal probleem. Sommige van zijn collega's noemen deze nieuwe verslaving al een grotere zorg dan drugs-, alcohol- en gokverslaving. Zuid-Korea lijkt de prijs te betalen voor zijn jarenlange campagne om elk huishouden van een snelle internetverbinding te voorzien. Driekwart van de huishoudens beschikt inmiddels over zo'n verbinding, waardoor het land voorop loopt bij het online gamen. Vorig jaar werd er in Zuid-Korea 1,5 miljard dollar aan online games gespendeerd, bijna de helft van wat er wereldwijd verkocht werd. Internet-verslaafdeDe Koreaanse overheid onderkent het probleem en brengt sinds 2002 elk jaar een rapport uit over gameverslaving. Ook zijn er behandelcentra in acht grote steden opgezet waar de verslaafden geholpen worden. Grote gamestudio's als NCsoft dragen ook bij; jaarlijks wordt er een paar honderdduizend dollar afgestaan om prive-klinieken te steunen. Wel laat NCsoft bij monde van woordvoerder Kim Joo Young weten dat het niet gelooft dat online games verslavender zijn dan ander vermaak. Sommigen vinden echter dat de autoriteiten meer moeten doen om de 546.000 verslaafden te helpen. Pubers zou slechts beperkt toegang geboden moeten worden tot online games, er zouden lesprogramma's moeten komen over de gevaren van overmatig gamen en men zou ervoor moeten zorgen dat gamers die een bepaalde tijdsduur overschrijden minder punten kunnen verdienen. Onderzoeksbureau DFC Intelligence verwacht dat de verkoop van online games in 2011 verviervoudigd zal zijn, waardoor het slechts een kwestie van tijd is eer de problemen van 'trendsetter' Zuid-Korea in andere landen navolging vinden. Amsterdam heeft overigens als eerste Europese land een speciale afkickkliniek voor gameverslaafden. Bron Hoe denk jij dat we dit "toekomstige probleem" het beste kunnen tegengaan. Van een paar vrienden weet ik dat ze per dag minstens 4 uur bezig zijn met games. Erken jij het probleem en heb je er ook een oplossing voor? ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Een gameverslaving is dan ook geestelijk en daarom zie ik het ook niet als een oorzaak van problemen maar eerder een gevolg van een probleem dat iemand al heeft. Dat het gamen als "uitvlucht" genomen wordt en dat iemand er daardoor zo afhankelijk van wordt dat het originele probleem vergeten wordt.
||
Citaat:
![]() Een week niet gamen komt hier soms voor, en 12 uur op een dag zou ook geen uitzondering zijn. Gemiddelde is moeilijk te vinden. Pas 40 urige werkweek gehad, dan was het 1-2 uur gamen per dag. Nu school, nu word dat al 2-3 uur. Als het weekend is, en ik besluit eens (zelden) niet uit te gaan, kan ik best wel 14 uur bezig zijn. En soms gewoon ook een paar dagen niet. Maar een beetje verslaafd zit er wel in. Maar dat geld voor spellen in het algemeen. Dat is niet alleen pc. Ik ben gewoon iemand die van spellen houd. Vooral party games en multiplay shit. En Final Fantasy ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
er stond een fijn artikeltje in het volkskrant magazine over die afkickkliniek voor gamers
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
Waarom zouden games eigenlijk wel als 'kwaadaardig' gezien worden en lezen niet? Als je leest zit je ook in een stoel, en kijk je ook aandachtig naar hetgeen voor je, net als bij gamen ![]() Unfair world ![]()
||
Citaat:
En ja, sommige games zijn verslavend. Maar er zijn wel meer dingen verslavend in de wereld, doe je niets aan.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar de een is er vatbaarder voor dan de ander. (Is vatbaarder een bestaand woord?) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Damn, dat ik nooit zo slim ben geweest om over te gaan op mijn linkerarm toen Diablo mij wekenlang RSI bezorgde. Maar goed, dat had niet de pijn in mijn rug opgelost ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|