Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2006, 15:09
I love stars
I love stars is offline
Hoi,

Ik doe mijn profielwerkstuk over de STM.

Als experiment heb ik met behulp van een easy scan STM de grootte van een koolstofatoom bepaald.

Nu gaat mn partner beschrijven hoe de STM werkt en wat we er mee gedaan hebben. Ik moet beschrijven hoe het dat die die tunnelstroom door een energie barriere gaat.

Ik heb hierover een boek van pre-university van leiden maar als bron is dat vrij eenzijdig. Ik heb meer bronnen nodig.

Dus schröderingen vergelijkingen etc maar dan op eind VWO niveau. Weet iemand sites of boeken?

Ik ben zelf ook druk bezig met het zoeken via internet google etc, maar nog niet veel gevonden.

groeten,

I love stars
Oud 14-09-2006, 14:33
Martiño
Martiño is offline
Over STM is toch veel te vinden op internet. Google eens of kijk eens op wikipedia. Uiteraard moet je dat zelf doen, want het blijft jouw project.
Ik zou je eens aanraden om in de mediatheek van de universiteit te zoeken. Anders je leraar of projectbegeleider eens vragen?
Oud 15-09-2006, 15:47
Verwijderd
Als je meer wil weten over de theorie van de STM op VWO-niveau moet ik je toch echt teleurstellen. De Schrodinger-vergelijking is zo'n beetje de simpelste basis van quantummechanica, en gaat al ver boven VWO-niveau.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-09-2006 @ 16:47 :
Als je meer wil weten over de theorie van de STM op VWO-niveau moet ik je toch echt teleurstellen. De Schrodinger-vergelijking is zo'n beetje de simpelste basis van quantummechanica, en gaat al ver boven VWO-niveau.
'Ver boven' is behoorlijk overtrokken. Met een beetje basis in gonio en complexe getallen (paar uur werk) kan je misschien geen concrete oplossing afleiden, maar wel een kant-en-klare oplossing begrijpen en interpreteren. Ik heb alleen geen idee waar je die zou kunnen vinden...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 16:17
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Snees schreef op 15-09-2006 @ 17:11 :
'Ver boven' is behoorlijk overtrokken. Met een beetje basis in gonio en complexe getallen (paar uur werk) kan je misschien geen concrete oplossing afleiden, maar wel een kant-en-klare oplossing begrijpen en interpreteren. Ik heb alleen geen idee waar je die zou kunnen vinden...
In boekje van pre-university van leiden staat vereenvoudigt met alleen x dimensie en geen complexe getallen de schrodinger vergelijkingen uitgelegd.

Dus heb daar ook al wat mee geoefent college over gehad enzo .

Maar wil gewoon wat meer info ook al is het zonder wiskunde. 1 boek is te weinig.
Oud 15-09-2006, 16:18
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Martino87 schreef op 14-09-2006 @ 15:33 :
Over STM is toch veel te vinden op internet. Google eens of kijk eens op wikipedia. Uiteraard moet je dat zelf doen, want het blijft jouw project.
Ik zou je eens aanraden om in de mediatheek van de universiteit te zoeken. Anders je leraar of projectbegeleider eens vragen?
Om ff naar uni te gaan kost me 2,5 uur reistijd .

Bovendien doet mn partner het deel over de STM. Ik doe uitleggen hoe het mogelijk is dat die electronenstroom door een energie barriere heen gaat.
Oud 15-09-2006, 22:44
Martiño
Martiño is offline
Google/Wikipedia/Internet/Bibliotheek/Natuurkundeleraar is your friend?
Ik weet er niet zoveel van af, en als ik zo de posts lees, zul je hier ook weinig experts vinden.
Staat er ergens een STM in Nederland of België? Neem eens contact met ze op, vraag of je eens mag kijken, vraag of je een of andere expert vragen mag stellen.
[belerende stand]Het doel van een profielwerkstuk is dat je zelf de research doet, dus je moet het echt zelf doen .[/belerende stand]
Oud 16-09-2006, 10:16
Verwijderd
Citaat:
Martino87 schreef op 15-09-2006 @ 23:44 :
Staat er ergens een STM in Nederland of België? Neem eens contact met ze op, vraag of je eens mag kijken, vraag of je een of andere expert vragen mag stellen.
Alle universiteiten en commerciële labs hebben er wel een paar, dat is het probleem niet.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 13:59
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Snees schreef op 16-09-2006 @ 11:16 :
Alle universiteiten en commerciële labs hebben er wel een paar, dat is het probleem niet.
Nou dan . Vraag of je mag komen kijken, staat ook mooi in je werkstuk.
Oud 16-09-2006, 19:42
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 15-09-2006 @ 17:18 :
Om ff naar uni te gaan kost me 2,5 uur reistijd .

Bovendien doet mn partner het deel over de STM. Ik doe uitleggen hoe het mogelijk is dat die electronenstroom door een energie barriere heen gaat.
Nou, als je de 1D Schrodinger-vergelijking enigszins begrijpt moet tunnelstroom ook wel te begrijpen zijn, dat is tenslotte een 1D-situatie... probleem is echter dat je daarvoor weer wel complexe getallen nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 13:05
DMC
DMC is offline
Ik heb wel eens een practicum gedaan met een STM. Heb de instructies nog liggen, in het nederlands. Dus als je ze wilt hebben dan kan ik ze wel leveren.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 08:16
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-09-2006 @ 20:42 :
Nou, als je de 1D Schrodinger-vergelijking enigszins begrijpt moet tunnelstroom ook wel te begrijpen zijn, dat is tenslotte een 1D-situatie... probleem is echter dat je daarvoor weer wel complexe getallen nodig hebt.
Die snap ik nog slecht ja. Maar ik ga nu ff bezig met de schrödinger vergelijking uitwerken en deeltje in een put.

Jullie horen later meer van mij met meer specifiekere vragen.

Alvast bedankt.
Reageren

Regels voor berichten