![]() |
||
Citaat:
Vergelijk het voor de lol eens met Polen waar ze door een paar beloften die religieus goed vallen zelfs dom genoeg waren een fascistische regering aan de macht te brengen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Overigens zijn er wel degelijk ongelovige christenen. Dat zijn mensen die nog wel naar de kerk gaan en allerlei activiteiten volgen vanwege de sociale band die dat voor hen schept, maar ondertussen sterk twijfelen of niet meer geloven in de bijbel.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Tja, er zijn meerdere manieren om gehalen in de bijbel te lezen. Wat is letterlijk? Wat is beeldspraak? Vandaar dat er zoveel stromingen zijn in het christendom lijkt mij. Ik noem iemand christen als hij of zij geloofd in de drie-éénheid. Ik zie het meer als een fase. Ikzelf zat ook in die fase. Er was een tijd in mijn leven dat ik nog wel geloofde in Jezus en God en dergelijke. Mijn twijfel begon bij de zogenaamde heilige geest. Om een lang verhaal kort te maken, begon ik steeds meer vragen te stellen en nu ben ik geen christen meer. Ik geloof nog wel in een groter iets. Maar daar kan ik gewoon niets verder van zeggen. Ik leef zoals ik denk dat een mens hoort te leven, en verder zie ik wel wat er gebeurt na de dood. ![]() Hoe dan ook, genoeg offtopic. Ik vind het wel genoeg besproken nu. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Natuurlijk omdat de religie wel degelijk verband houdt met het fenomeen. Als christenen wel naar de kerk gaan maar niet meer geloven dan heeft dat een oorzaak, sociaal enerzijds, maar ook in de structuur van de kerk anderzijds. Zelf ging ik op de basisschool naar kerstfeesten. Echt niet omdat ik toen geloofde in god, of omdat ik niet wilde geloven dat het een heidens feest was, maar in mijn geval omdat aanwezigheid verplicht was en je als geïmproviseerd geluidstechnicus klasgenoten die je haatte verschrikkelijk piepende microfoons kon geven als ze moesten zingen. Om er maar even een persoonlijk voorbeeld uit te lichten. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
O, o o o. Ik stel die vraag meerdere keren en let is op mn zinsopbouw ![]() Staat er ergens in het OT dat IK als christen in deze tijd dat zou moeten doen. Ik zal het antwoord geven: nee. Het staat er daar als opdracht en wet voor Israel. De precieze reden is misschien niet goed uit te leggen, wat wil je dan, dat wij net als God kunnen beredeneren? Ik heb in mijn vorige post al wat gezegd over de mogelijke rede dus daar zal ik niet weer op gaan. |
![]() |
||
Citaat:
Eén op de zes predikanten twijfelt aan God VR 22 spt 2006 | 11.47 Eén op de zes predikanten van de bij de IKON betrokken kerken weet niet of er een God of hogere macht bestaat of gelooft er helemaal niet in. Dat blijkt uit een onderzoek van de IKON en prof. dr. Hijme Stoffels, godsdienstsocioloog aan de Vrije Universiteit (VU), ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van de interkerkelijke omroep. Uitschieters zijn voorgangers van de Remonstrantse Broederschap, van wie 42 procent twijfelt aan het bestaan van God of een hogere macht. Goede tweede is de Evangelisch-Lutherse stroming binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN, 24 procent), op de voet gevolgd door predikanten uit de vroegere Nederlandse Hervormde Kerk (19 procent). De minste twijfel over God hebben predikanten die zich thuis voelen bij de Gereformeerde Bond binnen de PKN en de voorgangers van het Leger des Heils. Van deze stromingen verklaarde geen enkele respondent te twijfelen aan het bestaan van God. [...]
||
Citaat:
Kan ik er overigens van uit gaan dat we het verder eens zijn over het feit dat fundamentalisme gevaarlijk is en leidt tot misstanden? Je bent verder niet meer in gegaan op de vaststellingen daarover.
||
![]() |
Citaat:
![]() waar staat dat IK dat in DEZE tijd moet doen? De israelieten van toen moesten dat doen, moet ik dat dan in deze tijd ook doen? Er is erg veel veranderd, het evangelie, de goede boodschap dat JEzus voor je gestorven is en God voor je wilt zorgen, is voor iedereen dus ook voor heidenen, homos enz... Wat het fundamentalisme betreft, kan ik kort en kraqchtig zijn. Wat sta je onder fundamentalisme? Jij associeert er mensen mee die tegen de algemeen geldende waarden en normen ingaan (mensen doden is daarvaan een (extreem) voorbeeld). Ik vind die dingen die jij noemde, heidenen vermoorden enz..., zeker gevaarlijk. Dit mag zeker niet en is Bijbels NIET te verdedigen, zeker niet door alelen maar 1 tekst zonder de ware betekenis te weten en zonder het NT en het leven van JEzus daarbij te lezen en te kennen. Voor mij blijft de kern: heb je naasten lief net als God. DAarbij hoort duidelijk niet: moorden enz... Dus ik ben het met je eens dat het een gevaar is dat je vanuit religie verdedigt om bijvoorbeeld mensen te vermoorden en pijn te doen. Helaas heeft het Christendom vele malen zo gehandeld en daar mogen christenen zich ook voor schamen. Ook al ben ik christen praat ik die misstanden in de geschiedenis niet goed. Ik ben het niet met je eens dat hjet Christendom dit zegt of goedkeurt, maar dat is een aparte discussie. Daarnaast ben ik het niet helemaal met je een over wat het fundamentalisme betreft: ik noem mij zelf een fundamentalist, maar dan gaat het dus weer over je referentiekader van het fundamentalisme. Juist als ik fundamentalist ben wil ik de Bijbel opvolgen, niet 1 vers, maar de Bijbel als geheel en de Waarheid. Deze Waarheid is Jezus en dus liefde. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Staat er ergens in de bijbel dat jij, Arjenver, in 2006 als christen dat wat in de bijbel staat aan jouw gericht is? Verwacht je dit dan ook van al het andere in de bijbel? Vind je ook dat je Jesus pas moet accepteren als je verlossen van de originele zonde als er in staat dat dat ook 'in deze tijd' voor voor 'moderne christenen' of voor 'nederlandse jongeren' enz telt? Nee, toch? Waarom zeg je dit alleen van de oproep tot het doden van homoseksuelen? Is dit niet omdat je in deze samenleving bepaalde normen en waarden hebt ontwikkeld waardoor je herkent dat de normen en waarden die de bijbel voorstellen gewoon 'fout' zijn. En omdat je ze verwerpt omdat je erkent dat de normen en waarden van de bijbel barbaars zijn bedenk je een raar excuus dat onhoudtbaar is? Verder is de definitie van een Christen simpel; deze staat hierboven al. Iemand die vind dat enkel Christus je kan verlossen van de originele zonde. De originele zonde staat beschreven in Genesis. Als je denkt dat je Genesis niet letterlijk moet nemen dan zit hier al een probleem bij of je wel een Christen kunt zijn. Immers, als Adem en Eva nooit van de appel gegeten zou hebben, als dit verhaal allegorisch zou zijn, dan is Jesus voor niets gekruisigd en dus niet gestorven 'voor ons allemaal'. Ik bedoel met 'ongelovig' niet dat ze niet geloven in God, of niet voldoen aan de definitie van Christen. Ik bedoel dat ze minder geloven, minder in de bijbel, minder in de uitleg van de bijbel die gedurende de hele historie van het Christendom, of soms alle Abrahamistische godsdiensten, bestaan. Als in de bijbel staat dat god de aarde in 6 dagen geschapen heeft, eerst vogels en daarna pas reptielen, en je gelooft dat niet ben je op dat gebied gewoon ongelovig. En je gelooft dan dus minder dan iemand die dit wel gelooft. Als in de bijbel staat dat je homo's in de naam van god moet doden en dat dat goed is, de wil van god is, en je daar niet in gelooft ben je gewoon meer ongelovig. Enz enz. Let wel dat Jesus in het NT wel zegt dat je het OT gewoon moet volgen. Een fundamentalist is wat anders dan een extremist. Citaat:
Let wel dat de OT van de bijbel geschreven is door mensen die barbaarser zijn dan de Taliban vandaag. En niet zo gek, immers het waren mensen die in het bronzen tijdperk leefden. Primitieve mensen met primitieve waarden en normen. Moeten we het OT dan zien als moreel lesboek, zoals we de bijbel in het geheel moeten zien? Wat is de functie van het OT uberhaupt? De god van het OT is het meest vervelende karakter in de gehele literatuur. Ziekelijk jaloers, bezonnen op wraak, genocidaal, enz. Citaat:
Trouwens, als je naar de historie kijkt zie je wel degelijk dat 'barbaarse' uitspraken van de bijbel worden toegepast. Vrouwen zijn pas sinds kort niet meer onderdrukt. De SGP doet het nog steeds. Pas aan het einde van de 19de eeuw kregen vrouwen in Nederland kiesrecht. Dat is 18 eeuwen Christendom met vrouwenonderdrukking. Of dit nu geinspireerd door het Christendom of goedgepraakt door het Christendom is weet ik niet en zal ook per situatie verschillen. Of je jezelf nu Christen noemt of niet, je moet al dit alles gewoon afkeuren als je in mijn ogen enige morele geloofwaardigheid wilt hebben. En dan moet je dus ook gewoon deze passages in de bijbel afkeuren. En dat kan dan nooit hand in hand gaan met het oude dogma dat de bijbel een heilig boek, geschreven door god dmv inspiratie van de heilige geest, is. Grote probleem van monotheisme is dat ze geloven in een goddelijke werkelijkheid, een goddelijke waarheid, een goddelijk moraal, goddelijk goed en kwaad. En de gelovige vindt altijd dat haar of zijn waarheid, moraal, enz ook die van god is. En dus de enige correcte is en dat daar geen discussie over mogelijk is. Immers, als mens discusseer je niet met god. Daarom is Judaisme, en zijn twee secten, Islam en Christendom, gevaarlijker dan polytheisme. Monotheisme is altijd absoluut, geen nuance. En religie is altijd dogma opgelegd door autoriteit. En daar kun je gewoon niet veel positiefs over zeggen.
Laatst gewijzigd op 27-09-2006 om 15:17. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Moet je nu niet gaan kiezen welke regeltjes je wel en welke je niet bevallen he, beetje kinderachtig.. ![]()
||
![]() |
Citaat:
dit is een punt wat moeilijk blijft voor iedereen, inclusief christenen. Ik denk zelf dat hier wel een rede achter zit. Want wat zou er met het volk van God zijn gebeurd dat het vermengd werd met allerlei heidense afgoderij en onhygische gebeuren. Ik denk dat het volk niet lang bestaan zou hebben, de levensverwachting van Israelieten lag wat hoger dan de omliggende volkeren. De Israeliten hadden bepaalde wetten die met hygiene te maken hadden en deze waren voor de omliggende volkeren echt helemaal niet aan de orde. Het voklk Israel moest niet ieder heidens volk om zee helpen, dat staat ook nergens. HEt ging meer om de volken die invloed probeerden uit te oefenen op Israel en die ook zelf Israel aanvielen. Israel had veel reinheidswetten die verdwenen zouden zijn, mochten andere volken hun invloed uitoefenen op Israel. Dit was denk ik van veel grotere schade geweest. Daarnaast was de afgoderij dan ook ENORM geweest en dat zou al helemaal niet ten goede komen van het geloof in God toenertijd. Natuurlijk blijven die harde maatregelen moeilijk voro ons en dus ook voor mij, iig moeilijk te begrijpen. Maar dat haalt niet weg dat God een god van liefde is. Hoe veel wij allemaal ook in de fout zijn gegaan: Hij blijft ons vergeven door het bloed van Christus, die voor ons gestorven is. Dit hoefde hij niet en wij verdienden het ook niet: dat is genade. |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zo ga je weinig mensen overtuigen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 28-09-2006 om 22:38. |
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
http://www.vergadering.nu/boekhobrinkmoderne.htm Citaat:
Citaat:
Hier zal ik maar niet verder op ingaan. Citaat:
Laatst gewijzigd op 29-09-2006 om 14:21. |
![]() |
||
Citaat:
Erg teleurstellend, het is al weer een tijd terug dat we eens een debat van niveau hadden hier..
||
![]() |
Citaat:
HET verschil is eigenlijk dat het Jodendom nog gelooft dat de verlosser nog moet komen, het christendom gelooft dat die al gweest is. Daarnaastr zijn nog de verschillen van idd de drieeenheid en het wetticisme. Het verschil tussen het christendom en vele andere religies is daarnaast kort te beschrijven: In vle religies wordt je behouden door goede werken en het opvolgen van wetten enz... Binnen het christendom komt het neer op geloof in JEzus en in Zijn verlossingswerk. Geloven in liefde is misschien wel moeilijker maar zeker de moeite waard ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() 1: Dit is geen debat, dit is een discussie, hierin zit wezenlijk verschil. 2: lees al mn berichten is, ben uik klemgepraat? Ik heb nog steeds argumenten, daarnaast vind ik het egr kinderachtig om met leuzen als "klemgepraat" enz.. te komen. 3: ik vond het een zeer interessant gesprek, wat jouw menning is doet er toch niet veel toe aangezien je hier ook amper aan deelgenomen hebt. 4": ik kom idd met mijn geloofspraatje, maar niet met: het is gewoon zo. Ik kom in bijna ieder bericht met een getuigenis en ik ben ook op dit forum vanuit geloofsovertuigingen. De opdracht aan mij en aan iedere christen si niet: OVERtuig iedereen dat de Bijbel waar is en " praat ze klem" , de opdracht is: Getuig van Mij en vertel het aan de hele wereld. Ik zal niet ontkennen dat mijn doel altijd blijft om mensen te laten zien wat de leifde van Jezus inhoudt voor ze. Daarnaast vind ik discussies als deze interessant zolang mensen met argumenten komen en gewoon erover praten zonder elkaar in hokjes en hoekjes te duwen. DAarmee ben ik ook nog nooit bezig geweest tot nu, ik duw joou namelijk nu in dat hokje, het hokje met als opschrift "ik ben er zo 'e'en die andere in hokjes wil duwen" ![]() |
![]() |
|||||||||
Citaat:
Citaat:
- Bewering over varkensvlees: onjuist. - Diverse beweringen over bijbelwetten: eigen interpretatie van een toch al foutief boek. - Ik tel ook een aantal kromme vergelijkingen (zoals de vergelijking over de politie die wel eens iemand neerschiet. Dat gaat nergens over natuurlijk) - Je haalt 'onderzoeken' aan waarvan je zelf niet eens kan vertellen waar en door wie ze gedaan zijn. - Het OT en het NT spreken elkaar op verschillende punten tegen, maar dat is schijnbaar irrelevant.. - Dan deze prachtige uitspraak: "Daarnaast kunnen wij niet alles zomaar begrijpen en zien, helaas." Joh, en dan zit ik nog steeds maar halverwege dezelfde pagina! Alles hangt van drogredenen, kromme redenaties en vage ideeen aan elkaar. Vind je het dan nog vreemd dat er weinig discussiewaarde aan zit? By the way: Hobrink is echt al honderden keren onderuit gehaald hier op het forum. Gebruik de search functie anders eens. Echt, die man als bron aanhalen is zo'n beetje het domste wat je kan doen: je reinste geloofwaardigheids-moord. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kan ik ook nog goede argumenten verwachten, of is dit een beetje het niveau waarop we blijven steken?
||
Citaat:
ontopic: beelden maken mag altijd (muv het maken van beelden van god - hij kan immers niet uitgebeeldt worden), aanbidden nooit. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Als mensen eens voor zichzelf gaan denken is dat mooi meegenomen, en anders jammer de bammer, maar heb ik wel weer ff meewarig kunnen lachen..
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Weet je wat pas bekrompen is? Stug vast blijven klampen aan achterhaalde kennis en halve waarheden, aan eeuwenoude mythes zonder onderbouwing en aan circelredenaties, of de discussie afkappen door te stellen dat "we het toch niet kunnen bevatten" of iets in die trant.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En nu weer terug on topic, ik wacht immers nog altijd op geweldige wetenschappelijke feiten uit de Bijbel.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
als je god ter verantwoording wilt roepen, roep hem aan. een christen hoeft niet te verantwoorden wat zijn god of zijn voorbroeders deden. akumabito, je houding is wat irriterend. al zou ik daar dan ook de humor weer van in moeten zien ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als mensen willen discussieren zonder dit moddergegooi, mogen ze me altijd [persoonlijke benaderen, zolang het netjes blijft. Ik vind het interessant en misschien ook wel leerzaam en uitdagend zolang met netjes naar elkaar wil luisteren en niet gaat moddersmijten. Voor de rest zal ik niet meer ingaan op deze discussie, het was, vond ik, voor een forum-discussie constant netjes en men ging goed op elkaar in. Helaas kwam toen akumabito met zijn moddergesmijt en verpest het hier ineens flink waardoor het nrgens meer overging. Ik deed mee om de Bijbel wat te verdigen en om mensen is wat andere dingen te laten zien. Zodra ik dan aangevallen ga wordne met dingen die de net genoemde persoon allemaal poste, stop ik er mee. Dat is dus nu gekomen. Toch wil ik nog 1 keer laten zien hoe jij beredeneert en hoe oneerlijk dat eigenlijk is gedaan, vind ik echt heel apart. Wil je eens gaan turven? Ff in reverse chronological order: - Bewering over varkensvlees: onjuist. Kom dan ook met argumenten? Je vraag mij om argumenten, maar geeft ze zelf niet. Dit is wetenschappelijk bewezen en nee, ik kan de onderzoeken niet zo 1 2 3 hier berichten. Helaas wil men elkaar niet eens meer geloven, dan heeft een discussie geen zin meer. Zeer zwakke " turf" dit. - Diverse beweringen over bijbelwetten: eigen interpretatie van een toch al foutief boek. Toch al foutief boek? Super argument zeg ![]() - Ik tel ook een aantal kromme vergelijkingen (zoals de vergelijking over de politie die wel eens iemand neerschiet. Dat gaat nergens over natuurlijk) Vind jij, beargumenteer zou ik zeggen, want ja, het is een discussie. - Je haalt 'onderzoeken' aan waarvan je zelf niet eens kan vertellen waar en door wie ze gedaan zijn. Als je zo veel weet van onderzoeken: weerleg die hypothesen (wat het zouden zijn als ze serieus niet onderzocht waren) dan met onderzoek en post de resultaten hier. Daarnaast kan ik wel melden, en heb ik ook gedaan, dat deze woorden van een professor biologie kwamen, misschien dat je er wat waarde aan hecht. - Het OT en het NT spreken elkaar op verschillende punten tegen, maar dat is schijnbaar irrelevant.. Hier hadden we het enkele keren over, lees de discussie en stap niet in stellingen. Ik ben het hier dus mee eens en dat heb ik verschillende keren uitgelgd. Begrijp niet wat dit met het turfen te maken heefT ![]() - Dan deze prachtige uitspraak: "Daarnaast kunnen wij niet alles zomaar begrijpen en zien, helaas."[ hier ben ik zeker van, mmaar had het misschien niet moeten zeggen tussen al deze super wetenschappers die wel alles begrijpen ![]() Dat je die Hobrink zo ongeloofwaardig vindt, verbaast me. Dat er tegenargumenten zijn: oke. Maar dat betekent niet dat het onwaar is, hooguit dat er een discussie tussen verschillende wetenschappers gaande is. Dit zegt niet dat de argumenten van Hobrink ineens niet meer gelden. Jammer dat je zo gaat smijten met modder, nergens voor nodig. Je verpest hiermee de discussie. Nogmaals: als jullie willen discussieren, kom is prive, je mag zo mn msn hebben of wat je maar wilt. Dan is het nu weer tijd voor: " Acht hij kan het niet winnen" " rare christenen ook, lachen die gasten" " Jammer dat er niet op niveau gediscussieerd kan worden" Veel liefde toegewenst en ja: ik zal voor proberen om trouw voor jullie te bidden. Ik vind jullie niet aardig omdat ik jullie ken of wat, maar omdat jullie mijn medemensen zijn. Hoop dat men meer naastenliefde kan tonen, ook op een forum groeten, |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat lijkt me argument genoeg. Citaat:
Citaat:
Ik legde je al eerder uit dat slechts de bewering dat iets zo is niet goed genoeg is. Zo kan ik ook wel posten 'god bestaat niet, en dertig professoren zeggen dat ook, dus het is zo'. Citaat:
Citaat:
Citaat:
We beginnen altijd bij diploma's. Menig fraudeur gaat daar immers al onderuit. Christelijke bronnen als de EO noemen terloops dat hij Drs in de biologie is, afgestuurd aan de Vrije Universiteit (haha). Hij werkt echter bij Stichting Open Doors, conclusie is dat hij dus niet in zijn vakgebied werkzaam is. Zijn vakkennis is dus waarschijnlijk verouder en als Drs zal hij sowieso moeten wijken voor grotere autoriteiten op zijn vakgebied. Zijn specialisme, voedingsleer, maakt hem al niet tot een autoriteit op het gebied van geschiedenis. Feitelijk moeten we hem dus beschouwen als even kundig als een ieder hier op het forum totdat hij op zijn specialisme reden geeft tot anders denken daarover. In zijn boek voert hij een aantal 'wonderen' aan die bewijzen dat de bijbel zijn tijd vooruit is. -Besnijdenis Hierover zijn we snel klaar. Dat was hier op het forum al onderuit gehaalt. De voordelen van besnijdenis zijn speculatief en de gevolgen van zo'n operatie in de tijd van de bijbel moet niet onderschat worden, er zullen mensen zijn gestorven aan infecties die ze erdoor opliepen. -Hygiëne Hier gaat mijn kritiek ten eerste uit naar Hobrinks gissen naar de betekenis van Numeri 19:11,19. Daar staat helemaal niet dat je je handen moet wassen. Daar staat dat je na het aanraken van een lijk zeven dagen onrein bent. Nu wisten eerdere beschavingen al dat lijken ziektes kunnen verspreiden. De bijbelse kennis is dus niet nieuw. Onrein betekent niet dat je je moet reinigen, bacteriologisch dus geen voordeel. Ziektes die men oploopt van een lijk hebben heel wat langer nodig om te incuberen dan zeven dagen, epidemologisch gezien is het bijbelse voorschrift dus geen voordeel. Nogmaals dus: het was al langer bekend bij pre-christelijke beschavingen en de geveinsde voordelen bestaan niet. -Schepping of Evolutie Die discussie was al vaker beslecht in het nadeel van de creationisten meen ik. Hobrink zelf maakt de klassieke fout te beweren dat er nooit overgangsvormen gevonden zijn. Meneer Hobrink, als bioloog dient u zich nu te gaan schamen. Nu ja, daarmee zijn we door de punten heen en is weer een zogenaamd voorvechter van bijbelse wetenschap de grond in geboord. Waarom verspillen we nog bossen om dit soort figuren een spreekbuis te bieden? Als ik als leek met slechts algemene kennis en internet als hulpmiddel zijn ongelijk kan bewijzen dan is het toch van de gekken dat iemand de man nog als autoriteit ziet?
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Je hoort het vaak, je moet respect hebben voor het religie. Dat vind ik gewoon onzinnig.
Laatst gewijzigd op 29-09-2006 om 23:37. |
![]() |
|||||||||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je doet hier trouwens ook een bijzonder waardeloos voorstel: "mijn hypothese is dat er paarse vogelbekdieren op mars leven. Weerleg die hypothese dan met onderzoek en post de resultaten hier." Dat soort onzin is gewoon zwaar onder niveau, maar helaas wel een terugkerend thema in dit soort discussies. Citaat:
Hoe gelovigen omgaan met de vele inconsistenties is ook interessant: hoe je het ook went of keerd, het is onmogelijk om alle regles uit zowel het OT als het NT te volgen, je kiest dus welke dleen jij belangrijk vind, en welke niet. Ergo, het gaat nergens over, immers, je kunt voor van alles en nog wat kiezen en het op een of andere wijze wel verdedigen/verklaren.. Citaat:
Citaat:
Nogmaals: check je bronnen eens op betrouwbaarheid voordat je ze rondspamt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Antwoord B gaat nergens over, standaard martelaren-complex. (boo-freakin-hoo, iedereen haat de christenen..) Ik ga voor antwoord C, omdat ie het meest van toepassing is op de situatie. ![]() Citaat:
|
![]() |
|
|