Advertentie | |
|
![]() |
|
Lady and the Tramp (1955)
Ik weet niet meer de hoeveelste viewing dit is. Sinds ik klein was, heb ik deze film misschien wel 100 keer gezien, en nooit gaat-ie vervelen. Gelukkig heb ik ‘m nu op dubbel-dvd, en heb ik dus de opgeschoonde, heldere versie kunnen zien, in het oorspronkelijke CinemaScope-formaat én in de originele Engelstalige versie. En nu waardeer ik deze film nog veel meer. Dit is zonder twijfel één van Disney’s beste animatiefilms! Ik zou willen dat men vandaag de dag bij Disney ophield met die gruwelijke 3D-onzin en zich weer ging concentreren op meesterwerken zoals deze. Alles in deze film klopt: de personages, de animatie, de muziek, de liedjes, de regie, de stemmen etc. etc. Laat ik maar met de animatie beginnen. Ik weet niet hoe de kranten er destijds bij kwamen om te schrijven dat “de honden bewogen als nijlpaarden”, want daar is absoluut niets van waar. Als je goed kijkt naar de personages, zie je dat de animators duidelijk naar echte honden hebben gekeken, want de bewegingen zijn erg subtiel en realistisch. Aan elk detail is gedacht. Dat geldt ook voor de achtergronden, die in het breedbeeldformaat erg mooi uitkomen. Veel zorg is besteed aan de juiste warme kleuren, die uitnodigend werken. Er zitten minder liedjes in dan in menig andere Disney-film, en ze zijn ook een stuk korter, wat veel ruimte laat voor een originele score. Oliver Wallace heeft zich uitgeleefd met veel vrolijke deuntjes, die bij de scènes passen, en die de atmosfeer van een scène perfect beschrijven. Sommige liedjes vind ik irritant, hoewel ze passend zijn, zoals het openingsliedje en Darling’s wiegelied. De nummers van de Siamese katten en ‘He’s a tramp’ van Peggy Lee, en natúúrlijk ‘Bella Notte’ zijn mooie klassiekers. De stemmen waren in het Nederlands al uitzonderlijk goed, maar in het Engels komt het nog beter uit de verf. Barbara Luddy als Lady en Larry Roberts als Tramp leveren allemaal degelijke prestaties, maar Bill Thompson als Jock steelt de show met zijn zwaar aangezette Schotse accent. Sowieso een compliment voor alle stemacteurs die de stemmen van de honden in het asiel hebben ingesproken. Met zoveel verschillende accenten (Mexicaans, Russisch, Engels) werken is niet makkelijk. Het verhaal is misschien wat voorspelbaar. Als Lady en Tramp elkaar ontmoeten, weet je immers al meteen dat ze elkaar uiteindelijk zullen krijgen, net zoals in (bijna) elke romantische komedie. Het gaat er echter om hoé dat wordt uitgewerkt, en dat zit hier wel goed. Vooral de komst van de Siames katten, Lady’s uitstapje naar de dierentuin met Tramp en de asielscène brengen leven. En het feit dat de hele film wordt gefilmd vanuit het oogpunt van de honden is ook origineel. Al met al zou ik nog uren door kunnen gaan, maar de belangrijkste punten heb ik volgens mij wel gehad. Score: 5/5 Laatst gewijzigd op 30-09-2006 om 13:48. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
het komt erop neer dat het verhaal nergens heengaat uiteindelijk, terwijl ze het wel heel mooi proberen aan te kleden, wat mislukt is als je het mij vraagt. het was vast heel goed geweest als aflevering van een of andere talpa9/11-tv-serie. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ontopic: Jackass: number two. Tijdverspilling.
Laatst gewijzigd op 01-10-2006 om 17:31. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() maar ik had niet echt door dat de film al afgelopen was, het einde mocht wel wat spectaculairder vooral omdat ze ZOGENAAMD de hele film deden alsof er iets vet spannends aan zat te komen. |
![]() |
||
Citaat:
De film was helemaal niet goed geweest als t.v. film o.i.d. dan blijft er niets meer van de intensiteit over die op het grote scherm gecreerd word. Nee, jammer dat je niet verder kijkt dan het "kankerirritante camerawerk en schreeuwende personages", vreemd ook, dat je de film daar op afrekent.
||
Citaat:
Maarja, ik ben maar een vreemde knul natuurlijk.
Laatst gewijzigd op 01-10-2006 om 18:02. |
![]() |
|
Escape from Alcatraz (1979)
De titel van de film vertelt eigenlijk al alles wat er gebeurt, that’s it. Da’s meteen het minpunt van deze film: buiten dat gebeurt er niks. We leren vrij weinig tot niets over de karakters. We weten dat er ééntje van schilderen houdt, kan ik me zo herinneren, maar voor de rest blijft het daarbij. Dat maakt het nogal een ‘kale’ film, die beter was geweest als er wat meer ‘aankleding’ was geweest. Wat de film goed doet, is de sympathie opwekken voor de mannen die willen ontsnappen. Het zijn toch doorgewinterde criminelen, dus dan moet de gevangenis wel zo erg zijn, dat we met hen sympathiseren. Dat komt goed uit de verf, hoewel niet zo goed als in de gevangenisfilm Brubaker. Al met al is dit geen slechte film, maar hij had gewoon een stuk beter gekund. Er zat meer in. Score: 3/5 For whom the bell tolls (1943) Hollywood-klassieker met Gary Cooper en Ingrid Bergman. Naar de roman van Ernest Hemingway. Toch niet de eerste de besten. Maar waarom is die film dan zo saai? Ik zou de film het beste kunnen beschrijven als een eindeloze herhaling van steeds dezelfde zetten. Vooral het steeds weer weglopen en terugkomen van Pablo gaat op den duur behoorlijk op de zenuwen werken. Bovendien had dit een spannende avonturenfilm kunnen zijn over de Spaanse Burgeroorlog, maar het mondt uit in de romantische perikelen van Cooper en Bergman, die volslagen onwaarschijnlijk overkomen. Ze kennen elkaar een blauwe maandag en kunnen meteen niet meer zonder elkaar en beloven elkaar eeuwig trouw. Alsjeblieft, mag ik een teiltje? De romantisch bedoelde zinnen die zij uitspreken werken alleen maar op de lachspieren. Op papier doen ze het misschien aardig, maar uitgesproken kun je ze absoluut niet serieus nemen. Het verpest de film, die zonder dat zijplot heel wat beter had kunnen zijn. Score: 2/5 |
![]() |
|
Once Upon A Time
Wat is dit een kutfilm! ![]() Het verhaal is niet ongeloofwaardig maar gewoon lachwekkend. Helaas valt er in de film zelf weinig te lachen. Cary Grant is in deze film matig, wat de eerste film is die ik van hem heb gezien waar dit het geval is. Maar enkele malen zie waar hij echt toe in staat is. Enige lichtpuntje voor mij in de film is (wat trouwens totaal niet in het beeld van de film past) wanneer Grant niet krijgt wat hij wilt, helemaal omslaat van vriendelijke man naar arrogante egoist. Dat was fantastisch om te zien. Jammer dat Grant niet echt een slechterik heeft gespeeld, dat had hij fantastisch gedaan. Shadow Of A Doubt Een van de mindere Hitchcock's die ik heb gezien. Teresa Wrigt and Joseph Cotton doen het verder uitstekend, alleen er zijn wat zaken die film een beetje onderuit halen. En dat zijn vooral zaken die er gewoon te dik bovenop liggen, waardoor het niet echt geloofwaardig meer wordt. En natuurlijk gebeuren er ook dingen die je op zulke moment gewoon niet zou doen. En net dat je een een einde verwacht zoals Hitchcock dat kan, blijf je na dat einde teleurgesteld achter. Wordt tijd om weer eens een film te zien waar ik overwegend positief over kan zijn. En @ Mark: Brubaker kun je vind ik niet echt vergelijken, ze focussen zich op verschillende mensen binnen de gevangenis.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar je hebt wel gelijk, maar ik denk ook dat Escape From Alcatraz ook gewoon een leuk verhaaltje is, Brubaker is wat meer uitgewerkt.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Overigens is het de meest voor de hand liggende keuze om de film vanuit de hand te schieten. Het verhaal van United 93 vraagt niet om rijders en kraan-shots. Rauwheid, realisme en authenticiteit, dat had Greengrass voor ogen. Daarbij zijn familieleden van de passagiers direct betrokken geweest bij de ontwikkeling van het scenario. Zoals je in de film ziet, spreken enkele passagiers met hun naasten tijdens de kaping.
||
Citaat:
![]() ![]()
|
The recruit (2003)
Waarom speelt Al Pacino de laatste jaren zoveel tweederangsrollen in tweederangsfilms? Gaat Pacino Robert De Niro achterna? Deze actiethriller is best spannend en goed uit te zitten, maar daar blijft het ook bij. Het plot is redelijk voorspelbaar, terwijl er juist veel meer uitgehaald had kunnen worden. Wat de film wél goed doet, vind ik, is inspelen op mijn instinctieve gevoel dat inlichtingendiensten voor geen meter deugen, ook niet (of liever gezegd: vooral niet) als ze van Amerikaanse makelij zijn. Wie een beetje heeft opgelet, weet wat de CIA allemaal uitgevroten heeft (en nog uitvreet). Wat dat betreft is deze film goed getimed. Score: 2/5 The right stuff (1983) ‘Voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van de ruimtvaart’, stond er in mijn tv-gids. Een uitgelezen film dus voor mij. Dácht ik. Een teleurstelling. Een film zoals er zovelen zijn. Een saaie, haast slaapverwekkende opsomming van het ene feitje na het andere. Films over historische onderwerpen kunnen best spannend zijn, maar niet op deze manier. Toegegeven: informatief is de film zeker, en de acteurs spelen hun rollen goed. Toch vond ik het moeilijk m’n aandacht bij de film te houden. Ik bleef maar wachten en zette de film niet af, omdat ik hoopte dat er nog wat interessants zou komen. Helaas, dat gebeurde niet. Score: 2/5 |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Btw, Kurt Rogiers in een interview: "Maar het valt best mee als je Sl8n8 vergelijkt met een film als The Excorsist. Daar wordt meer in afgeslacht. " Die heeft duidelijk The Exorcist niet gezien ![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 04-10-2006 om 23:47. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|