Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2006, 17:29
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
Beste mensen,

Ik heb vandaag een 7 jarige kater genaamd joris, uit het asiel gehaald. Ik wilde al een lange tijd een kat, maar heb er nooit zelf een gehad. daarom zou ik graag aan jullie tips willen vragen en eventuele ervaringen. Alles is welkom!

bijv voeding, africhten etc
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2006, 17:54
Verwijderd
Eerst informatie opzoeken, dan een huisdier nemen.

Ga naar de bibliotheek en leen een hele stapel boeken over katten. Ik denk trouwens dat je hem niet meer zoveel zal kunnen leren als hij al 7 is.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:56
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
zuster schreef op 02-10-2006 @ 18:54 :
Eerst informatie opzoeken, dan een huisdier nemen.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 19:05
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Wat ga je in de tussentijd doen, nu je weinig van 'katten' af weet?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 19:20
juno
Avatar van juno
juno is offline
Africhten zegt ze. Een kat van 7! Woehahahaa~!

Kind, knuffel dat beest kapot, verwen hem, en geef hem genoeg afleiding. Zorg dat hij een plekje heeft op de vensterbank waar hij de buitenwereld, met name het gevleugelde gedeelte, goed in de gaten kan houden. Als er geen vogeltjes te zien zijn voor hem, kun je een vogelvoederplaats maken met een pindanetje en een mezenbol enzo. Puur entertainment voor die kat. Helemaal niet frustrerend omdat hij er niet bijkan. Wij vinden TV toch ook mooi, ook al kunnen we wat we zien niet pakken?

En als jij iedere dag een kwartiertje prooivangspelletjes met hem speelt, kan die opgewekte jachtlust zich uiten. Poes wordt op die manier ook stapelgek op je, want jij bent een leuk vrouwtje!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 20:14
deleugen
deleugen is offline
Als hij nog schuw is moet je hem gewoon héél langzaam laten wennen. Niet verplichten op schoot te zitten of zo, een kat heeft een eigen wil.
Je hoeft beslist geen onzinnige speeltjes te kopen, als hij nog speels is kan hij ook leven met een propje papier en een touwtje of wat jij er dan ook van maakt.
Als deze kater je enige huisdier is zul je hem wel veel aandacht moeten geven. Dus niet te vaak of te lang weg van huis zijn.
Emm... tja, ik heb ook nog een kat uit het bos, die was vroeger heel wild en vreselijk schuw en nu is ze een kroelkat en slaapt ze bij me op bed! Maarja, ze is wel aan de prednison
Naja ik denk dat je idd het beste boeken uit de bieb kunt halen, gewoon veel lezen, niet focussen op 1 boek en alles letterlijk nemen alsjeblieft.

En dan nog iets: geef m whiskas rijk aan vis!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 20:32
Verwijderd
Ga idd langs de bieb, leen boeken of lees ze desnoods daar en/of zoek op internet, ook daar is zat te vinden wat zinnig is. Laat je kat de eerste paar dagen even met rust om te wennen aan de nieuwe situatie. Hij kan jou dan ook leren kennen en jij hem, geen kat is hetzelfde, zeker niet als ie al zeven is...dan valt er idd weinig aan af te richten. Voeding is meestal een kwestie van uitproberen om er achter te komen wat de kat graag eet, de kat van mijn ouders vindt whiskas geweldig, de onze vertikken het om er ook maar een hap van te nemen, zij eten alleen bepaalde soorten felix en gourmet en sommige katten die smullen al bij voer van het supermarkt huismerk. Brokjes zijn sowieso gezonder voor een kat dan natvoer. Elke dag vers water is ook heel belangrijk en een schone kattenbak als ie niet naar buiten kan (wat in het begin sowieso niet verstandig is).
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 21:10
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Neem sowieso een krabpaal en zet hem daarbij met de poten tegen de paal als hij je meubels pakt. Sinds dat wij zo'n ding hebben vergrijpen onze katten zich in ieder geval een stuk minder aan te bank

Africhten gaat denk ik niet lukken. De onze zijn pas 1, maar dat ze niet op het aanrecht mogen dat gaat er niet uit. Ik kan ze eraf halen, maar als ik m'n rug gedraaid heb staan ze er zo weer op.
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 21:13
JumperOne
JumperOne is offline
Als je een groot huis hebt, niet meteen helemaal loslaten, maar bijvoorbeeld elke week een kamer erbij. Zo kan de kat een beetje wennen aan zijn nieuwe omgeving.

Wat voeding betreft moet je een beetje experimenteren wat de kat als lekker en gezond (!) ervaart. Koop geen brokjes met kleurstoffen (immers, katten kunnen die kleuren nauwelijks onderscheiden ) mijn ervaring is dat ze daar snel diarree van krijgen. Aan de vacht kun je ook zien of de kat gezond eet, die moet nl. glanzend zijn.

Verder twee keer per dag vers water, af en toe wat melk vermengd met water, en soms een blikje of vis (katten blijven carnivoren ).
Tenminste, zo gaat het met mijn katten en die zijn wel gezond dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 21:21
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Wat voeding betreft, gewoon lekker brokjes voeren. Wij voeren onze katten whiskas brokjes maar andere kunnen natuurlijk ook.
Elke kat heeft weer een aparte smaak, dus even kijken waar hij het goed op doet.
Verder krijgen onze katten 1x per dag een blikje vlees of vis. Dat mag nooit de hoofdvoeding zijn want dat is slecht voor de tandjes en ze kunnen er diarree van krijgen als je te veel geeft, er zit namelijk veel vocht in.

In huis gewoon lekker zijn gang laten gaan, maar natuurlijk niet de boel af laten breken. Een kat van 7 kun je niet meer africhten, maar dingen afleren kan natuurlijk altijd. Wees heel consequent met regeltjes als niet op tafel lopen e.d., want als ze eenmaal denken dat het mag krijg je het er moeilijk weer uit.

Verder lekker veel vertroetelen als hij dat lekker vind, en veel mee spelen. Zeven jaar is nog jong, hij zou toch nog minstens een jaar of 6 mee moeten kunnen gaan
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Heartworm schreef op 02-10-2006 @ 22:10 :
Neem sowieso een krabpaal en zet hem daarbij met de poten tegen de paal als hij je meubels pakt. Sinds dat wij zo'n ding hebben vergrijpen onze katten zich in ieder geval een stuk minder aan te bank

Africhten gaat denk ik niet lukken. De onze zijn pas 1, maar dat ze niet op het aanrecht mogen dat gaat er niet uit. Ik kan ze eraf halen, maar als ik m'n rug gedraaid heb staan ze er zo weer op.
Een plantenspuit wil weleens helpen.

Maar dat ligt echt aan de kat, ga er maar vanuit dat er weinig te verbieden valt want ze doen/proberen het toch wel.

Ik kan trots zijn op mijn 13 jarige poes die naar commando's als liggen en eraf luistert als je haar daarbij streng aankijkt (als ze bvb ergens aan nagelt waar het niet mag en bvb ja op het aanrecht springt), maar meer dan dat staat en komt nooit in het woordenboek te staan.

Een kat kun je ook niet dwingen. Als je ze de ruimte geeft, eten en drinken, een lekker yoghurtsnoepje of van die vitaminesnoepjes, een paar keer een beetje vlees per week (niet teveel; de tanden gaan sneller achteruit van zacht voer. Brokjes zijn per definitie beter...) een paar knusse plekjes, een uitzicht en een dagelijkse kroel zijn ze tevreden.

'Persoonlijk' spelen met de kat vergroot ook de band. Je hebt kroelkatten en baldadige niet erg aanhankelijke-katten, en alles ertussenin. Als je kat het durft kun je er met je hand of pluchen beest lekker mee rossen. Met JOU spelen dus, lichaamlijk. Als je het zat bent resoluut stoppen en een kwartiertje later een aai geven. Ze is/zijn er dol op. Komen daarna ook echt terug als ze weer willen spelen.

Laatst gewijzigd op 02-10-2006 om 22:15.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 22:45
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 02-10-2006 @ 23:12 :
Een plantenspuit wil weleens helpen.

Maar dat ligt echt aan de kat, ga er maar vanuit dat er weinig te verbieden valt want ze doen/proberen het toch wel.

Ik kan trots zijn op mijn 13 jarige poes die naar commando's als liggen en eraf luistert als je haar daarbij streng aankijkt (als ze bvb ergens aan nagelt waar het niet mag en bvb ja op het aanrecht springt), maar meer dan dat staat en komt nooit in het woordenboek te staan.

Een kat kun je ook niet dwingen. Als je ze de ruimte geeft, eten en drinken, een lekker yoghurtsnoepje of van die vitaminesnoepjes, een paar keer een beetje vlees per week (niet teveel; de tanden gaan sneller achteruit van zacht voer. Brokjes zijn per definitie beter...) een paar knusse plekjes, een uitzicht en een dagelijkse kroel zijn ze tevreden.

'Persoonlijk' spelen met de kat vergroot ook de band. Je hebt kroelkatten en baldadige niet erg aanhankelijke-katten, en alles ertussenin. Als je kat het durft kun je er met je hand of pluchen beest lekker mee rossen. Met JOU spelen dus, lichaamlijk. Als je het zat bent resoluut stoppen en een kwartiertje later een aai geven. Ze is/zijn er dol op. Komen daarna ook echt terug als ze weer willen spelen.
Degene die het het ergst doet geeft niks om wat water, of om een duwtje geven, of hardhandig op de grond zetten, of in een andere kamer neerzetten. Hij is te brutaal
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 02:59
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Een kat richt je niet af soms hebben ze bepaalde reactie op bepaalde tonen, maar soms kijken ze je schaapachtig aan en gaan ze rustig door

checklist:
-inentingen
-of je hem al dan niet wil laten chippen
-zindelijkheid, zo niet kijken waarom
-speciale voedingspatronen, ja/nee
-karakter

meestal weet het asiel het antwoord wel op deze vragen
voor de rest zijn katten enorm makkelijk, ze zijn meestal erg sociaal maar hebben geen moeite solitair te zijn mits er voldoene voedsel en water staat

de mijne is echt een knuffelkut die erg graag bij je ligt, maar elke kat verschilt, maar zolang je hem maar genoeg aandacht geeft komt het wel goed, onthoud alleen: katten hebben geen baas
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 03-10-2006 om 03:02.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 08:04
Verwijderd
Citaat:
JumperOne schreef op 02-10-2006 @ 22:13 :
af en toe wat melk vermengd met water
Melk is slecht voor katten. Als je ze graag zo iets wilt geven doe dan kattenmelk, dat is al een stuk beter (al moet je ook dat niet te veel geven).
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 08:57
Verwijderd
Citaat:
arPos schreef op 03-10-2006 @ 03:59 :
Een kat richt je niet af soms hebben ze bepaalde reactie op bepaalde tonen, maar soms kijken ze je schaapachtig aan en gaan ze rustig door
dat ligt maar aan de intelligentie van je kat.

Een kat is niets dommer dan een hond, een hond is alleen geestelijk gemaakt om te leren en de onderdaan te zijn voor wie/wat dan ook. Een kat is flink wat aan te leren zoals simpele commando's en naam- en stemmingsherkenning hoor, zolang het maar driedubbel zo regelmatig is als bij bvb een hond

Het is alleen minder nodig.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 13:34
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
nou, de eerste dag heb ik, en de kat, overleefd

hij eet brokjes, en zacht voer, maar bedankt voor de tip dat ik hem dat dus niet als hoofdvoeding moet geven. Ik wilde hem een beetje bijvoederen omdat hij aan de magere kant was, maar met dat vette voer gaan dus z'n tanden achteruit, dus doe ik het om de dag.

hij is trouwens zindelijk ik sprong gisteren een gat in de lucht toen ik het deurtje van de kattenbak hoorde klapperen heb hem ook flink beloond na afloop.

Verder heb ik hem al een paar plekjes gegeven waar hij mag liggen. Iedere keer als hij op bed springt besproei ik hem met water. Alleen een krabpaal moet ik nog aanschaffen. Hij heeft er nogal een handje naar om als ik hem knuffel zijn poten uit te strekken met uitgestoken nagels, dus die mogen van mij wel wat botter worden.

nou nog even een serieuze vraag: hij hoest de hele tijd, en in het asiel zeiden ze dat dit haarballen waren. Ik heb hem echter nog niet een haarbal uit zien hoesten, maar hij slikt ze kennelijk door. In hoeverre moet ik me hier zorgen om maken? Is het normaal dat hij nu nog even zoveel haarballen ophoest en inslikt omdat hij uit het asiel (met 101 andere katten en haren) komt? na hoeveel weken is dit minder? kan ik er wat aan doen?
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 14:35
juno
Avatar van juno
juno is offline
Haarballen komen niet uit de longen, maar uit de maag. Die slikt hij dus NIET door. Die kostst hij uit, bij voorkeur op plaatsen waar jij ze liever niet tegenkomt. Nooit op de gladde plankenvloer, maar precies op het kleed.


Je doet er niks tegen. Er zitten haren in zijn spijsverteringsstelsel, en die kan hij alleen op die manier kwijt.

Iedere dag lekker borstelen zorgt ervoor dat hij zijn losse haren kwijtraakt zonder dat hij ze met zijn tong hoeft weg te wassen, en zo voorkom je die haarballen. Ze vinden het bovendien heerlijk, en het is goed voor de vrouwtje/poes binding.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 15:54
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
arPos schreef op 03-10-2006 @ 03:59 :

de mijne is echt een knuffelkut die erg graag bij je ligt,
Ben ik nou de enige die deze typfout opmerkt?
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-10-2006, 17:35
deleugen
deleugen is offline
Citaat:
Ik wilde hem een beetje bijvoederen omdat hij aan de magere kant was, maar met dat vette voer gaan dus z'n tanden achteruit, dus doe ik het om de dag.
Wat voor voer is dit dan? Als het echt zo "vet" is, kun je het misschien beter 2x per week doen. Melk zou ik trouwens ook afraden, water is voldoende. Als je het maar vaak genoeg ververst.
Als je m wilt verwennen kun je ook een visje voor m koken, vindtie je gelijk lief


Citaat:
MieX schreef op 03-10-2006 @ 16:54 :
Ben ik nou de enige die deze typfout opmerkt?
Ik had m na 5x lezen pas door...
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 17:44
Verwijderd
Citaat:
deleugen schreef op 03-10-2006 @ 18:35 :
Als je m wilt verwennen kun je ook een visje voor m koken, vindtie je gelijk lief
Niet alle katten lusten verse vis. (Ja, ik heb rare katten. )

Als je vis kookt is het wel (HEEL) erg belangrijk dat je er op let dat er geen graten in zitten.

Haarballen kun je behalve door kammen idd niet echt voorkomen...kattengras helpt wel om de kat het uit te laten kotsen en er is ook speciaal 'anti-haarballen voer' (geen idee of dat goed werkt).
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 18:01
JumperOne
JumperOne is offline
Citaat:
Optima schreef op 03-10-2006 @ 14:34 :
Ik wilde hem een beetje bijvoederen omdat hij aan de magere kant was, maar met dat vette voer gaan dus z'n tanden achteruit, dus doe ik het om de dag.
Het klinkt raar, maar een kat kan beter mager zijn dan mollig, het is juist beter als je wat van z'n ribben ziet. Natuurlijk niet graatmager, maar je weet wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 18:04
Verwijderd
Wat voeren met vlees betreft is 2 a 3 keer per week een beetje genoeg hoor, brokjes zijn meestal goed samengesteld bij de wat middelmatig-dure tot dure merken, daar hoeft niet elke dag of om de dag vlees bij. Tuurlijk het is lekker, maar je krijgt er meer problemen van dan lol. Zeker als je kat wat ouder wordt en je zijn gezondheid en tandjes wil sparen van rotten en tandsteen kun je het het beste als eens in de zoveel tijd geven. Het állerbeste zijn natuurlijk de kleine kuipjes waar goed vlees (geen blokjes met veel prut) zonder al teveel vocht in zit, die samengesperste kuipjes vlees...
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 23:05
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
hmm hij loopt dus nu al 2 dagen te kokhalzen, maar er wil maar geen haarbal uitkomen. Hij schudt ook met zijn kop en maakt een soort niesgeluid als hij heeft gekokhalst. daarna ademt hij ook een tijdje zwaar door zijn neus.

ik ga morgen maar even het asiel bellen
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 12:53
Gummetje
Gummetje is offline
En hoe gaat het met je kat Optima?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 13:12
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Heartworm schreef op 02-10-2006 @ 22:10 :
Africhten gaat denk ik niet lukken. De onze zijn pas 1, maar dat ze niet op het aanrecht mogen dat gaat er niet uit. Ik kan ze eraf halen, maar als ik m'n rug gedraaid heb staan ze er zo weer op.
Dat is wat anders. Je kunt katten maar in beperkte mate africhten. Als ze iets leuk vinden, of ze willen het om een andere (voer) reden graag, dan doen ze het. Maar je zult een kat nooit echt truukjes kunnen leren, zijn ze te wispelturig voor.

Maar, m'n ouders hebben een aanlopertje gekregen een jaar terug (Boris). Die zat op een gegeven moment bij de achterdeur in de regen, en ging daar ook niet meer weg. Grappig genoeg werd 'ie ook zomaar door de kat van m'n ouders (Gijs) gewoon geaccepteerd, terwijl 'ie de kat van de overburen al meerdere malen kaalgeplukt heeft. Op het erf van de overburen.

Anyway, 't beest is dus ter controle naar de arts geweest, en de concludeerde dat 'ie tussen de 5 en 8 jaar zou moeten zijn. In het begin was 'ie erg schuw (duidelijk een boerderijkat, was gewoon bang voor mensen), maar toen 'ie eenmaal doorhad dat al die aandacht en 't lekkere eten wel erg fijn was, was het op een gegeven moment een allemansvriend.

Dus: verwen dat beest gewoon suf. Veel aanhalen, tegen 'em praten (als een kat je stem eenmaal kent vergeet 'ie het nooit weer), aaien, oppakken (moeten ze ook aan wennen) etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2006, 13:16
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Optima schreef op 03-10-2006 @ 14:34 :
Verder heb ik hem al een paar plekjes gegeven waar hij mag liggen. Iedere keer als hij op bed springt besproei ik hem met water. Alleen een krabpaal moet ik nog aanschaffen. Hij heeft er nogal een handje naar om als ik hem knuffel zijn poten uit te strekken met uitgestoken nagels, dus die mogen van mij wel wat botter worden.
Van een krabpaal worden z'n nagels scherper, niet botter, sorry

En het afleren van gaan liggen op bepaalde plekken werkt erg beperkt. De katten van m'n ouders weten dat ze niet op het aanrecht mogen. Doen ze dit niet meer? Oh jawel, maar niet als er iemand in de keuken is. Je kunt het horen als je in de kamer bent (plof) maar als ze je aan horen komen springen ze er weer af.

Citaat:
Optima schreef op 03-10-2006 @ 14:34 :

nou nog even een serieuze vraag: hij hoest de hele tijd, en in het asiel zeiden ze dat dit haarballen waren. Ik heb hem echter nog niet een haarbal uit zien hoesten, maar hij slikt ze kennelijk door. In hoeverre moet ik me hier zorgen om maken? Is het normaal dat hij nu nog even zoveel haarballen ophoest en inslikt omdat hij uit het asiel (met 101 andere katten en haren) komt? na hoeveel weken is dit minder? kan ik er wat aan doen?
Katten hoesten geen haarballen op, die spugen ze uit (gaat dan van HUUUURGH!!!). Als het echt hoesten is, kan het dat hij in het asiel ziek geworden is. Voor dit soort dingen moet je, tenzij ze in het asiel ook een dierenarts hebben, dus naar de dierenarts toe.

Als hij eet en drinkt is er niks aan de hand. Let vooral goed op of 'ie gaat drinken. Dat 'ie een dag niet eet is absoluut geen ramp, maar ze moeten wel drinken.

Citaat:
Optima schreef op 04-10-2006 @ 00:05 :
hmm hij loopt dus nu al 2 dagen te kokhalzen, maar er wil maar geen haarbal uitkomen. Hij schudt ook met zijn kop en maakt een soort niesgeluid als hij heeft gekokhalst. daarna ademt hij ook een tijdje zwaar door zijn neus.

ik ga morgen maar even het asiel bellen
Ik zie nu pas dat dit topic al wat ouder is. Hoe gaat 't er nu mee? Er is speciaal voer / middeltjes tegen haarballen. Als 'ie veel verhaart is het aan te raden 'em regelmatig ff te borstelen. Bij een van de katten van m'n ouders (Gijs dus) is het gewoon nodig, die heeft een super dikke vacht en verhaart flink. Bovendien vindt 'ie het heerlijk.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 14:45
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Ten eerste:

- heb je een dierenpaspoort waar zijn inentingen, ziektegeschiedenis eventueel castratie instaan? Zo nee, asiel bellen en naar de dierenarts voor inentingen en controle. Let op: entingen moeten elk jaar herhaald worden! - verwen hem vooral met aandacht, niet met voer.
- je kunt 'm enigzins africhten dmv een plantenspuit.
- anti-haarbal spul is vrij duur, je hebt het van Royal Canin maar da's eigenlijk bedoeld voor Perzen en andere langharige rassen (ik neem aan dat je een korthaar hebt)Kattengras is een betere optie.
- Whiskas/Gourmet/supermarktvoer ed is slecht, de echt goede merken voor brokjes zijn Royal Canin, Hill's en Technical waarbij Technical het goedkoopst is.
- Blikjes kun je geven als extraatje, maar als je je kat echt goed wil voeren kun je versvleesvoeding kopen als Carnibest en Bandit.
- Als de nageltjes te scherp zijn: je kunt ze bijknippen met een nageltang, die kun je kopen bij de dierenwinkel.
- Kortharige katten moet je ongeveer 1 x per week borstelen, tenzij de kat heel erg verhaart, dan zou ik het wat vaker doen. Bij de gewone Europese Korthaar (=huis- tuin- en keukenkat) kun je de vacht glad en glanzend maken door er met een zeem met de haarrichting mee te wrijven.
- Oogvuil kun je verwijderen door zachtjes met een vochtige tissue met lauw gesteriliseerd water (koken en dan laten afkoelen) van buiten naar binnen te wrijven *wel voorzichtig zijn* Als hij echt erg last heeft van tranende ogen kun je druppelen met lauwe kamillethee.

NB: haarballen kunnen ook via de ontlasting naar buiten komen.

Over dat niezen: Heb je planten in huis? Dan zou het kunnen zijn dat hij hooikoorts heeft.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 15:32
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
El Kim schreef op 12-10-2006 @ 15:45 :
- Whiskas/Gourmet/supermarktvoer ed is slecht, de echt goede merken voor brokjes zijn Royal Canin, Hill's en Technical waarbij Technical het goedkoopst is.
Hier ben ik het echt niet mee eens hoor, onze katten worden allemaal een jaar of 15/16 en die eten toch echt dat "slechte supermarktvoer" waar je het over hebt. Ze hebben een glanzende vacht en zijn kerngezond. Het verschilt per kat welk voer goed voor ze is, dus wat je nu zegt klopt niet.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 16:21
juno
Avatar van juno
juno is offline
Geef ze wat ze lekker vinden. Slecht voer bestaat niet, dat mag namelijk niet verkocht worden. Ze altijd hetzelfde te eten geven, al is het nog zulk duur voer, zal je kat niet gelukkiger maken. Ze hebben variatie nodig, net als wij. En wat de ene kat helemaal super vindt, vindt de andere maar zozo. Van stukjes rauwe kip is onze ene kat zo gek, dat hij al kirrend op zijn bedelplekje op de keukentafelgaat zitten zodra ik de snijplank en het mes pak. De andere twee draaien zich nog eens knorrend om naast de verwarming.

Maar goed, nou maken wij ons allemaal zorgen om die kat van jou, en jij laat ons maar in het ongewisse...

Omdat je een onervaren poezenmoeder bent raad ik je absoluut af zelf zijn nagels te knippen. Die kan hij prima zelf bijhouden. Ze horen scherp te zijn. Als je een beest met botte nagels wilt, had je een hond moeten nemen. En dat kneden, (zo heet dat) pijn doet aan de knokige knieen, dat weet iedere poezenouder. Even je vinger eronder en nergens meer last van.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 17:00
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 12-10-2006 @ 16:32 :
Hier ben ik het echt niet mee eens hoor, onze katten worden allemaal een jaar of 15/16 en die eten toch echt dat "slechte supermarktvoer" waar je het over hebt. Ze hebben een glanzende vacht en zijn kerngezond. Het verschilt per kat welk voer goed voor ze is, dus wat je nu zegt klopt niet.
Inderdaad. We hebben aardig wat katten gehad, de ene vertikt het om blikvoer te eten, de ander vertikt het harde brokjes te eten. Van de 3 katten die m'n ouders nu hebben eet er 1 geen harde brokjes, een ander volgens mij geen blikvoer, een houdt niet van vis terwijl de andere 2 er gek op zijn, en 1tje is helemaal wild van vla terwijl de andere 2 (waarvan 1 haar zusje is) er niks van moeten hebben.

Oh, en het mannetje, Gijs, is dol op chips
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 21:23
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
El Kim schreef op 12-10-2006 @ 15:45 :
Ten eerste:

- heb je een dierenpaspoort waar zijn inentingen, ziektegeschiedenis eventueel castratie instaan? Zo nee, asiel bellen en naar de dierenarts voor inentingen en controle. Let op: entingen moeten elk jaar herhaald worden! - verwen hem vooral met aandacht, niet met voer.
- je kunt 'm enigzins africhten dmv een plantenspuit.
- anti-haarbal spul is vrij duur, je hebt het van Royal Canin maar da's eigenlijk bedoeld voor Perzen en andere langharige rassen (ik neem aan dat je een korthaar hebt)Kattengras is een betere optie.
- Whiskas/Gourmet/supermarktvoer ed is slecht, de echt goede merken voor brokjes zijn Royal Canin, Hill's en Technical waarbij Technical het goedkoopst is.
- Blikjes kun je geven als extraatje, maar als je je kat echt goed wil voeren kun je versvleesvoeding kopen als Carnibest en Bandit.
- Als de nageltjes te scherp zijn: je kunt ze bijknippen met een nageltang, die kun je kopen bij de dierenwinkel.
- Kortharige katten moet je ongeveer 1 x per week borstelen, tenzij de kat heel erg verhaart, dan zou ik het wat vaker doen. Bij de gewone Europese Korthaar (=huis- tuin- en keukenkat) kun je de vacht glad en glanzend maken door er met een zeem met de haarrichting mee te wrijven.
- Oogvuil kun je verwijderen door zachtjes met een vochtige tissue met lauw gesteriliseerd water (koken en dan laten afkoelen) van buiten naar binnen te wrijven *wel voorzichtig zijn* Als hij echt erg last heeft van tranende ogen kun je druppelen met lauwe kamillethee.

NB: haarballen kunnen ook via de ontlasting naar buiten komen.

Over dat niezen: Heb je planten in huis? Dan zou het kunnen zijn dat hij hooikoorts heeft.
Als ik dit hoor zorg ik heel slecht voor onze katten...

Natuurlijk worden ze geën zodra het moet, maar de rest...

Borstelen: nooit... Echt helemaal nooit... T beest weet prima hoe hij voor zichzelf moet zorgen, daar heeftie geen borstel voor nodig.

Dieren eten ook al jaren supermarkt voeding, gewoon brokjes vlees met prut, 1x per dag, en de rest van de dag water en harde brokjes (ook supermarkt)

Nagels bij knippen: zie borstelen...

Oogjes schoonmaken doe k met m'n pink, gewoon even de zooi eruit halen.


En toch leven onze katten gemiddeld zo'n 16 jaar... Dus ik heb het idee dat m gewoon z'n gang laten gaan niet echt slecht voor t beestje is...
__________________
I Love Ducks!!!!!! A girl is ALWAYS allowed to change her mind!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 07:21
Verwijderd
Citaat:
El Kim schreef op 12-10-2006 @ 15:45 :
- Oogvuil kun je verwijderen door zachtjes met een vochtige tissue met lauw gesteriliseerd water (koken en dan laten afkoelen) van buiten naar binnen te wrijven *wel voorzichtig zijn*
Is het logisch om vuil te verwijderen door van buiten naar binnen te wrijven?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 10:47
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 13-10-2006 @ 08:21 :
Is het logisch om vuil te verwijderen door van buiten naar binnen te wrijven?
ze bedoelt waarschijnlijk naar de ooghoeken toe, natuurlijk niet het vuil het oog in wrijven
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 11:42
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Orpa schreef op 12-10-2006 @ 22:23 :
Als ik dit hoor zorg ik heel slecht voor onze katten...

Natuurlijk worden ze geën zodra het moet, maar de rest...

Borstelen: nooit... Echt helemaal nooit... T beest weet prima hoe hij voor zichzelf moet zorgen, daar heeftie geen borstel voor nodig.

Dieren eten ook al jaren supermarkt voeding, gewoon brokjes vlees met prut, 1x per dag, en de rest van de dag water en harde brokjes (ook supermarkt)

Nagels bij knippen: zie borstelen...

Oogjes schoonmaken doe k met m'n pink, gewoon even de zooi eruit halen.


En toch leven onze katten gemiddeld zo'n 16 jaar... Dus ik heb het idee dat m gewoon z'n gang laten gaan niet echt slecht voor t beestje is...
Bij ons precies hetzelfde, en volgens mij hebben mijn katten nou niet direct het idee dat ze iets tekort komen
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 12:00
Verwijderd
Citaat:
lentekriebel schreef op 13-10-2006 @ 11:47 :
ze bedoelt waarschijnlijk naar de ooghoeken toe, natuurlijk niet het vuil het oog in wrijven
Dat hoop ik, ja.

Zo doe ik het iig wel, lijkt me ook logischer.

Ik denk btw dat het niet bij iedere kat allemaal nodig is: ik heb twee katten, bij de één hoef ik niets te doen, die houdt zichzelf keurig schoon ed, voor de ander is het wat lastiger, zij heeft een heel andere soort vacht en heeft een platter snuitje waardoor haar oogjes, enz. nog wel eens 'raar' willen doen, haar moeten we dus wel regelmatig kammen en haar oogjes moeten wel eens schoongemaakt worden ed, bij de ander is dat allemaal niet nodig (die kammen we wel eens, maar dan omdat ze dat lijkt te willen op het moment dat we de andere kat kammen).

Laatst gewijzigd op 13-10-2006 om 12:03.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 14:11
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 13-10-2006 @ 12:42 :
Bij ons precies hetzelfde, en volgens mij hebben mijn katten nou niet direct het idee dat ze iets tekort komen
Pfieuw, ik ben niet de enige...

Leuke sig trouwens!
__________________
I Love Ducks!!!!!! A girl is ALWAYS allowed to change her mind!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-10-2006, 17:01
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Citaat:
Orpa schreef op 13-10-2006 @ 15:11 :
Pfieuw, ik ben niet de enige...

Leuke sig trouwens!
En ik doe de hele riedel wel, van knippen tot borstelen en reteduur voer (en dat vinden ze niet eens lekker, dat Gourmet spul of zo), en dan worden ze evengoed nog ziek (niesziekte, oormijt, wormen). Hoe vaak ik al niet met die kittentjes naar de dierenarts ben geweest.... En hoe vaak hij al niet gezegd heeft van; "reken er maar op dat hij het niet zal halen..". En nu is eentje echt een dikzak aan het worden (maar hij heeft sinds gisteren een nieuw broertje dus dat gaat er wel af... spelen als een gek doen ze), en mijn oudste kat heeft het wel degelijk gehaald - en hoe - maar is aangreden en toen daaraan overleden.

Conclusie: volgens mij zegt dat niet zoveel over hoe gezond een kat is. En vooral kittentjes zijn zo kwetsbaar als wat.
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 18:44
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 02-10-2006 @ 22:21 :
Verder krijgen onze katten 1x per dag een blikje vlees of vis. Dat mag nooit de hoofdvoeding zijn want dat is slecht voor de tandjes en ze kunnen er diarree van krijgen als je te veel geeft, er zit namelijk veel vocht in.
Oh god, wat een onzin

Natvoeding is juist goed voor katten! Dit komt het meest overeen met hun natuurlijke dieet. Katten krijgen in de natuur toch ook geen diaree van wild vlees eten? Weet je hoeveel vocht er in wild vlees zit? Nou, net zoveel als in bv een mens, ongeveer 75%.
Brokjes is een marketing verzinsel van mensen omdat eigenaren liever iets kopen wat makkelijker te geven is en niet zo stinkt

Tandaandoeningen zijn voor 80% erfelijk! 15% komt door de continuiteit van de voeding (net zoals wij de hele dag door kunnen snoepen en dat dat slecht is), en maar 5% komt door het SOORT voeding.
Dus dat het goed/slecht is voor de tanden is echt miniem!
Bovendien kauwen katten niet echt op brokjes, en als ze hier al wel op bijten is het ook alleen maar in het puntje van de tand en helpt dit toch niets.

Wat een mythe
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 18:45
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-10-2006 @ 21:32 :
Brokjes zijn sowieso gezonder voor een kat dan natvoer.
Waar haal je dat vandaan?
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 18:52
deleugen
deleugen is offline
Mijn kitten en kat krijgen allebei natvoer en soms wat brokjes erdoor, en ik heb niet het idee dat het slecht is...
Hun vacht glanst mooi!
Volgens mij zijn brokjes slechter, juist omdat ze erop moeten kauwen.

En natvoer is geloof ik alleen minder gezond (niet slecht!) als je ze gekookte vis geeft oid. Wat je dus niet moet doen is het te vaak toedienen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 18:52
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
juno schreef op 12-10-2006 @ 17:21 :
Ze hebben variatie nodig, net als wij.
Hoezo variatie?
Katten hebben in de natuur toch ook geen keus over variatie? Ze denken heus niet vandaag heb ik buffel gehad, dus morgen moet ik een antilope. Katten zijn niet zo kieskeurig als wij mensen denken
(Dit komt voornamelijk omdat katten VEEL minder smaakreceptoren hebben dan mensen en ook anders samengesteld. Katten hebben juist een sterkere reuk en gaan dus meer op de geur van het voer af dan op de smaak.)
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 18:57
deleugen
deleugen is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 13-10-2006 @ 19:52 :
Hoezo variatie?
Katten hebben in de natuur toch ook geen keus over variatie? Ze denken heus niet vandaag heb ik buffel gehad, dus morgen moet ik een antilope. Katten zijn niet zo kieskeurig als wij mensen denken
(Dit komt voornamelijk omdat katten VEEL minder smaakreceptoren hebben dan mensen en ook anders samengesteld. Katten hebben juist een sterkere reuk en gaan dus meer op de geur van het voer af dan op de smaak.)
Maar ze hebben in de natuur wel meer gelegenheid voor variatie.
Deels ben ik het wel met je eens. Want de maatschappij (of whatever) heeft mensen wel beïnvloed, o.a. met dit soort suffe trutdingen. (a)
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 01:55
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Als mensen veel vocht binnenkrijgen gaan ze meer plassen, dit geldt net zo goed voor katten. Het is onzin dat blikvoor perse slecht is.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 09:14
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 13-10-2006 @ 19:44 :
Oh god, wat een onzin

Natvoeding is juist goed voor katten! Dit komt het meest overeen met hun natuurlijke dieet. Katten krijgen in de natuur toch ook geen diaree van wild vlees eten? Weet je hoeveel vocht er in wild vlees zit? Nou, net zoveel als in bv een mens, ongeveer 75%.
Brokjes is een marketing verzinsel van mensen omdat eigenaren liever iets kopen wat makkelijker te geven is en niet zo stinkt

Tandaandoeningen zijn voor 80% erfelijk! 15% komt door de continuiteit van de voeding (net zoals wij de hele dag door kunnen snoepen en dat dat slecht is), en maar 5% komt door het SOORT voeding.
Dus dat het goed/slecht is voor de tanden is echt miniem!
Bovendien kauwen katten niet echt op brokjes, en als ze hier al wel op bijten is het ook alleen maar in het puntje van de tand en helpt dit toch niets.

Wat een mythe
ik heb een paar keer gehoord en gelezen dat het slecht voor de tandjes is, maar wat je zegt klinkt of je er verstand van hebt, dus ik zal het wel verkeerd hebben En van die diarree klopt wel hoor, als ik ze hier teveel geef krijgen ze er toch echt diarree van.
Dat komt waarschijnlijk omdat ze het niet gewent zijn, maar dat is de kat van de TS waarschijnlijk ook niet, dat bedoelde ik daarmee
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 10:22
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
De dierenarts hier (en die zal het toch wel weten) zei dat ze natvoer niet eens nodig hebben omdat het vooral vocht bevat. Die van ons eten sporadisch hun Royal Canin brokjes en ze zijn behoorlijk gek op hun natvoer. (waar ze hier overigens geen diarree van krijgen)
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 10:33
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 13-10-2006 @ 19:45 :
Waar haal je dat vandaan?
Uit de sloot.

En serieus: dat lees je in vrijwel alle boeken en de dierenarts zegt dat ook?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 10:35
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 13-10-2006 @ 19:52 :
Hoezo variatie?
Ik heb juist begrepen dat katten weinig behoefte aan variatie hebben.

Maar het verschilt wel per kat heb ik het idee...één van onze katten eet altijd en alleen maar dezelfde brokjes, terwijl de ander een smaak natvoer na één blik echt zat is, als ik haar dan nog meer geef van dezelfde smaak laat ze het staan, terwijl ze het eerste blik met smaak op at.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 10:43
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-10-2006 @ 11:35 :
Ik heb juist begrepen dat katten weinig behoefte aan variatie hebben.

Ja, die drie van mij gaan over hun nek als ik hun voer afwissel.... Dus geen variatie hier hoor.
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 13:21
juno
Avatar van juno
juno is offline
Een kat wil verspreid over de dag kleine beetjes eten, ongeveer hoeveelheid muis of mus. Honden vreten een maar per dag hun pens barstensvol.

Knabbeltjes zijn ideaal, want ze bederven niet dus je kunt er een bak vol van neerzetten, en poes kan er van eten wanneer ze wil. Blikvoer droogt uit en trekt in de zomer ongedierte aan, en dan hoeven ze het niet meer en kun je het weggooien.

Poezen met last van hun maag kunnen echter vaak geen knabbeltjes aan, (dat komt er na het eten weer uit) die kunnen beter blik eten. Ook hoogbejaarde katten moet je niet lastigvallen met hardvoer.

Kanttekening: katten winnen een hongerstaking altijd. Dat komt omdat wij weten dat meer dan 24 uur niets eten al leverbeschadiging oplevert, dit in tegenstelling tot honden. Al is het maar een eetlepel, maar een beetje eten moeten ze.

Laatst gewijzigd op 14-10-2006 om 13:24.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 14:30
deleugen
deleugen is offline
Citaat:
juno schreef op 14-10-2006 @ 14:21 :
Een kat wil verspreid over de dag kleine beetjes eten, ongeveer hoeveelheid muis of mus. Honden vreten een maar per dag hun pens barstensvol.

Knabbeltjes zijn ideaal, want ze bederven niet dus je kunt er een bak vol van neerzetten, en poes kan er van eten wanneer ze wil. Blikvoer droogt uit en trekt in de zomer ongedierte aan, en dan hoeven ze het niet meer en kun je het weggooien.

Poezen met last van hun maag kunnen echter vaak geen knabbeltjes aan, (dat komt er na het eten weer uit) die kunnen beter blik eten. Ook hoogbejaarde katten moet je niet lastigvallen met hardvoer.

Kanttekening: katten winnen een hongerstaking altijd. Dat komt omdat wij weten dat meer dan 24 uur niets eten al leverbeschadiging oplevert, dit in tegenstelling tot honden. Al is het maar een eetlepel, maar een beetje eten moeten ze.
Hmm, dat klopt dan wel. Mijn wat oudere kat krijgt natvoer omdat ze idd anders gaat kotsen, en ze heeft al last van dr tandjes/mond.
Alleen krijgt mijn oudere kat gelijk met de honden eten, haar eten wordt toch wel opgevreten door die anderen. Dus die kleine beetjes gaan hier niet. Wel voor de kitten, als ik het geef let ik er gewoon extra op
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten ...::: verhaaltjuh :::...
Verwijderd
14 02-03-2004 13:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07.