Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() nogal vreemd, niet..
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Persoon zegt : ik erger me .. bla bla Persoon zegt: het is stom als mensen me ipv mijn zeggen maar die persoon doet dat zelf ook.. en nee, dan gebruik je mij ipv me..
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
ik heb er geen problemen mee als mensen me zeggen, totaal niet... maar als iemand anders zegt: Ik vind dat vervelend maar diegene zegt dan in die zelfde post ik erger me... dat is dan tegenstrijdig, en daar gaat het om...
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
nog een keer: iemand zegt dat me IPV mijn zeggen irritant is, maar zegt dan in diezelfde post ik erger me.. dat zou dan ik erger mij moeten zijn..
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hij bedoelt dat veel mensen (waaronder jij dus) ipv MIJN, me zeggen. Dus dit zijn me sportschoenies die ik aantrek. Terwijl het MIJN moet zijn want het is bezittelijk. Ik erger me is daarentegen geheel correct Nederlands dus daar is niets mis mee. Maar jij kunt er ook niets aan doen dat je het niet begrijpt hoor. Misschien ben je er niet voor weggelegd. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
En ja, soms wel, niet altijd though.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Nee, serieus: tussenklank -s schrijven is toch afhankelijk van persoonlijke voorkeur (Van Dale even buiten beschouwing gelaten). De regel is meestal, als je het hoort, schrijf je het. Vroeger was het als eerste lid niet met een sisklank eindigt, en het tweede deel niet met sisklank begint, maar er wel een -s gehoord wordt, schrijf je het. Maar verder, zoals eerder gezegd, maakt het me op een forum totaal niet uit. Ik let er echt niet op. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Uitspreken is schrijven dacht ik zo (een van de weinige regels waar je afkomst nog van belang is). En als er twijfel is, dan mag het beide. Er moet toch iemand zijn die dit weet? |
![]() |
||
Citaat:
je praat poep en je weet het. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik zal het straks een opzoeken... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De tussen-s in samenstellingen schrijven we als we die uitspreken: bakkersroom moederskindje meningsverschil stadsdeel verlovingstijd In samenstellingen waarvan het tweede deel met een s-klank begint, is niet te horen of het eerste deel van de samenstelling een tussen-s moet krijgen. In zo'n geval vergelijk je het woord met een samenstelling die met hetzelfde deel begint: stationsplein - stationsstraat voorjaarsweer - voorjaarsshow Bij twijfelgevallen kunnen we een trucje toepassen waardoor de s toch hoorbaar wordt. We combineren het woord in een nevenschikking met een ander woord dat op hetzelfde deel eindigt en laten het gemeenschappelijke deel erin weg. dorps- en gemeenteschool - dorpsschool kruideniers- en kapperszaak - kruidenierszaak bruids- en rouwsluier - bruidssluier In talloze woorden spreken sommige mensen wel een s uit en andere niet: tijd(s)verschil, drug(s)beleid, spelling(s)probleem. In de Woordenlijst en woordenboeken wordt daarom vaak zowel de vorm met s als de vorm zonder s gegeven. Beide vormen zijn dan correct. Maar ook als alleen de vorm met s gegeven wordt, wil dat nog niet zeggen dat de vorm zonder s niet zou kunnen bestaan. Ook het omgekeerde geldt: als alleen de vorm zonder s wordt gegeven, dan kan die met s wel degelijk mogelijk zijn. Bron: Taaldatabank Voila, bij deze dus de regel. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En iedereen gaat hier maar verder op wat Broeder als taalpurisme verstaat. Ik denk niet dat veel mensen George Thomas gelezen hebben. Taal is conventie. Eigenlijk is er geen goed of fout. Maar dat is weer een andere discussie natuurlijk. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|