![]() |
||
![]() |
Citaat:
En ik denk dat Bardamu met die definitie wilde zeggen dat de hele discussie over de s-regel überhaupt niet nodig was geweest. ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ook is niet juist dat je taal al nodig hebt om tot taal te komen. De eerste aanvangen van de taal moeten er toch in bestaan hebben dat de ene mens al gesticulerend aan de andere mens probeerde duidelijk te maken dat "huhu" verwijst naar het hol, oid. Dit is natuurlijk ook hoe kinderen taal leren. Mama zegt "hond", wijst naar een hond, kind wijst mee, zegt "hond", en aldus is de impliciete afspraak (eigenlijk kun je dat woord heel wel gebruiken) tussen moeder en kind gemaakt dat de klankreeks h ![]() ![]() ![]() Wel kwestieus is, in hoeverre de regels van de syntaxis conventioneel zijn. Je weet wellicht dat ze in de zgn. transformationele (generatieve) grammatica van de hypothese uitgaan, dat die althans voor een deel aangeboren zijn.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 14-10-2006 om 14:35. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Aljazeera. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Omdat je dat zo graag hebt ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind de sjutio en åttio van het Zweeds in ieder geval wat logischer in elkaar zitten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik stel toch nergens dat je taal nodig hebt om tot taal te komen. Juist niet: de tweede zin die ik uitte was veeleer om aan te tonen dat taal niet mogelijk is als je aanvaardt dat het op een afspraak gegrond is. Doe je dat wel, dat wil zeggen, dat twee mensen op een bepaald moment in de geschiedenis geheel bewust afspraken om dit of dat object zo te noemen, dan krijg je dus te maken met de gedachte dat ze al hadden moeten beschikken over een taal om zodoende overeenstemming te bereiken over het specifieke woord voor het object in kwestie. Ik geloof zelf ook niet zo in een correspondentietheorie van de taal, een die je in jouw verhaal wel beschrijft. "De eerste aanvangen van de taal moeten er toch in bestaan hebben dat de ene mens al gesticulerend aan de andere mens probeerde duidelijk te maken dat "huhu" verwijst naar het hol, oid." Wat betreft het eerste stuk ben ik het met je eens: de ene mens slaakte een kreet, een vocale verklanking, in dit geval 'huhu' en uiteindelijk leidde dat tot een algemeen aanvaarde (alhoewel 'aanvaarden een dubieuze bijsmaak met zich meebrengt) denotatie, namelijk die van 'huhu' voor het hol. Maar de grond hiervan is niet dat 'huhu' al in den beginne verwijst naar zoiets als een hol, dat er als het ware een buitennatuurlijke overeenstemming is tussen het woord en het ding. Deze is veeleer pragmatisch van aard. Misschien ben je ook wel die mening toegedaan, maar dat leid ik niet zo af uit deze specifieke zin. Waarop is die hypothese gestoeld dat de regels van syntaxis wellicht aangeboren zouden zijn?
Laatst gewijzigd op 14-10-2006 om 17:49. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
|
![]() |
Over het conventionele zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Sign_%28linguistics%29
Dikgedrukt. Bij "agreed" gaat het uiteraard niet om enige officiële of officieuze vastlegging. Ook woordenboeken zijn slechts beschrijvingen.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
- Grappig hoe iedereen opeens zijn stoffige woordenschat uit de BOVENKAMER haalt.
||
![]() |
Citaat:
Beter reageer je op de post van HenkMul als de enige reden dat je hier reageert iemands taalgebruik is. Of je post voor de verandering een keer wat inhoudelijks. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Oh wacht, je hebt je post al aangepast, nevermind dan... nu staat er alleen nog zo'n dozige 'haha'. Het taalgebruik van HenkMul is het meest stoffige en het meest eromheen draaiende taalgebruik in dit topic dus als je toch ergens een opmerking over wil maken, doe het dan over zijn taalgebruik. Op je tweede opmerking ga ik verder maar niet in zolang je niet met iets inhoudelijks komt. Wat ik wel doe, dus ja, ik heb recht van spreken. Iets met een pot en een ketel, zei je? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Anyway, ik geloof niet zo in die aangeboren syntax. Kinderen leren dat juist aan van hun ouders, fout of goed. Als je bijvoorbeeld ouders hebt die een of ander vaag accent spreken en die bepaalde ongrammaticale zinnen gebruiken dan neem je dat over. En later leer je op school (of waar dan ook) dat dat fout is. Misschien dat er een natuurlijke aanleg is voor communicatie, door gezichtsuitdrukkingen of lichaamstaal, maar voor het spreken/schrijven van de taal zelf?
||
Citaat:
Natuurlijk hebben sommigen meer taalgevoel en kunnen anderen juist goed rekenen of weet ik wat, maar beiden groepen hebben hun taal moeten leren. Ik ben het niet zo eens met de zin dat kinderen alleen maar goed taalgebruik horen (Children are only ever presented with positive evidence for these particular patterns, for example. they only hear others speaking using sentences that are "right", not those that are "wrong"), want natuurlijk maken volwassenen genoeg taalfouten die niet verbeterd worden en die kinderen over kunnen nemen.
||
Citaat:
Wat betreft de taalfouten van volwassenen en kinderen die deze fouten overnemen, ben ik het totaal met je eens.
|
![]() |
|
|