Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2006, 15:50
Vitamintje
Vitamintje is offline
Maar wat is er dan zo vervelend/moeilijk aan taalwetenschap?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2006, 17:58
Verwijderd
Nou, ik vind het niet echt vervelend. Denk ik. Op een bepaalde manier vind ik het zelfs erg leuk, ik kan het moeilijk uitleggen.

Het is echt de moeilijkheidsgraad, specifieker de bètaelementen in Spreken en verstaan. Kijk, ik heb een cultuur&maatschappij-profiel gedaan, ik ben dus vooral cultureel overlegd. Maar in het college en vooral in het practicum wordt er vanuit gegaan dat je bepaalde natuurkundige begrippen zondermeer kent en dat je zonder moeite al die dingen kan toepassen met behulp van een programmaatje, zonder enige vorm van uitleg. En als je iets wil vragen, is de docent 9 van de 10 keer bezig. Ik vind dat vervelend, ik ben gewoon niet zo briljant dat ik dat zonder hulp kan. Maar ja, ik hoop dat ik het vak met een voldoende afsluit. Maar fonetiek zelf vind ik erg interessant eigenlijk, alleen een beetje jammer dat er zoveel beroep wordt gedaan op basiskennis die ik niet heb.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 11:19
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 22-10-2006 @ 10:28 :
Ehm, niet te veel oordelen over studies die je niet doet Nu zijn ze in Nijmegen behoorlijk gericht op de taalpsychologie, natuurlijk, maar we hebben echt wel meer dan 'taalkundig en een beetje psychologisch'. We hebben toch tenminste elk jaar wel een psychologisch vak
Maar dat bedoel ik dus, of ik begrijp je verkeerd. Je krijgt het taalkundige of psychologische onderdeel van taalwetenschap, terwijl bijvoorbeeld de programmeer-kant veel minder belicht wordt, of de informatie-kant (Tenzij je er apart voor kiest, natuurlijk.) Bij Taalwetenschap krijg je al die kanten, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 22-10-2006 @ 18:58 :
Nou, ik vind het niet echt vervelend. Denk ik. Op een bepaalde manier vind ik het zelfs erg leuk, ik kan het moeilijk uitleggen.

Het is echt de moeilijkheidsgraad, specifieker de bètaelementen in Spreken en verstaan. Kijk, ik heb een cultuur&maatschappij-profiel gedaan, ik ben dus vooral cultureel overlegd. Maar in het college en vooral in het practicum wordt er vanuit gegaan dat je bepaalde natuurkundige begrippen zondermeer kent en dat je zonder moeite al die dingen kan toepassen met behulp van een programmaatje, zonder enige vorm van uitleg. En als je iets wil vragen, is de docent 9 van de 10 keer bezig. Ik vind dat vervelend, ik ben gewoon niet zo briljant dat ik dat zonder hulp kan. Maar ja, ik hoop dat ik het vak met een voldoende afsluit. Maar fonetiek zelf vind ik erg interessant eigenlijk, alleen een beetje jammer dat er zoveel beroep wordt gedaan op basiskennis die ik niet heb.
Dan ben ik blij dat ik in Nijmegen zit; de meeste docenten zijn altijd bereid je te helpen en ook vrij snel. Een enkele docent laat niet van zich horen (irritant!! ik wacht al een hele tijd op een cijfer, maar de docent reageert niet op m'n e-mails, óf wel maar vervolgens weer absoluut niet op mijn reactie...).
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 23-10-2006 @ 12:22 :
Dan ben ik blij dat ik in Nijmegen zit; de meeste docenten zijn altijd bereid je te helpen en ook vrij snel. Een enkele docent laat niet van zich horen (irritant!! ik wacht al een hele tijd op een cijfer, maar de docent reageert niet op m'n e-mails, óf wel maar vervolgens weer absoluut niet op mijn reactie...).
Bij ons ook wel hoor. Volgens mij krijg je als je mailt ook altijd wel snel een reactie. Volgens mij doelt Martin meer op het feit dat de docent vaak weg is tijdens ons practicum
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 16:01
Verwijderd
Ah, ok, ja, ik maak practica altijd thuis, dus ik weet niet hoe dat bij ons zit Maar als ik problemen heb met een practicum, mail ik de docent, en een paar minuten later heb ik braaf antwoord.

En nu ga ik een docent mailen dat ik dat vak van hem wil afronden en wil weten wat ik nog moet veranderen aan m'n werkstuk, of hoe ik 't op een andere manier zou moeten afronden. Irritant zeg Hij heeft me een maand geleden gemaild, ik mailde braaf terug, geen reactie. Als ik weer veel te lang moet wachten, gaat er een klacht naar de opleidingscommisie...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 16:35
Verwijderd
Bij ons is het practicum officieel wel verplicht, maar er is geen haan die er naar kraait als je niet komt. Ik kom wel altijd, op practicum doe ik weinig, maar thuis doe ik niets.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 23-10-2006 @ 12:19 :
Maar dat bedoel ik dus, of ik begrijp je verkeerd. Je krijgt het taalkundige of psychologische onderdeel van taalwetenschap, terwijl bijvoorbeeld de programmeer-kant veel minder belicht wordt, of de informatie-kant (Tenzij je er apart voor kiest, natuurlijk.) Bij Taalwetenschap krijg je al die kanten, natuurlijk.
Oooh, zo. Laat maar, ik snap het al. M'n working memory houdt 't allemaal niet meer bij
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 18:05
Verwijderd
Ik begin 6 november aan Taalwetenschap in Nijmegen.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 18:11
Sanctus
Sanctus is offline
dAN NOG ?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 19:12
Verwijderd
Ja, dan nog. Ik heb alleen periode 1 (van de 4) gemist en het tentamen statistiek 1 dat in december herkanst kan worden. Komt wel goed dus.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 19:59
Vitamintje
Vitamintje is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 30-10-2006 @ 20:12 :
Ja, dan nog. Ik heb alleen periode 1 (van de 4) gemist en het tentamen statistiek 1 dat in december herkanst kan worden. Komt wel goed dus.
op je 13e naar de universiteit?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 20:13
Verwijderd
Ik ben stiekem 18.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 30-10-2006 @ 19:05 :
De bètakant is het niet geworden?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 09:20
Verwijderd
Taalwetenschap represent
live from practicum
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 15:25
Verwijderd
Ik ben tot ongeveer 11:00 gebleven. Ik heb nu ongeveer de helft van het verslag af en ik heb nu 24 pagina's, maar wel met veel paginagrote plaatjes. (A)
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 21:42
Verwijderd
Ik ben ook tot 11.00 gebleven Heb je opdracht 20 by any chance?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 21:44
Verwijderd
Nee joh, daar ben ik nog lang niet.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 19:51
Verwijderd
Gelukkig, nu voel ik me weer wat beter.
Muhaha, grapje
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 12:38
Verwijderd
Graag geen slow-chat of iets in die richting. Laten we dit topic informatief laten oké .
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 17:43
blurred
blurred is offline
Mijn vraag, die Andijvie misschien wel bekend voor zal komen.

Momenteel ben ik derdejaarsstudent Orëntaalse Talen en Communicatie (Chinees) aan Hogeschool Zuyd. Toen ik aan de opleiding begon had ik er iets heel anders van verwacht. Er ligt veel meer nadruk op het economische aspect, het zakenleven, dan op het verwerven van taalkennis. Ik vind dat heel jammer, omdat ik heel zeker weet dat het zakenleven echt niets voor mij is, zelfs als ik mijn kennis van het Chinees er in kwijt kan.

Dus wil ik hierna een universitaire opleiding doen. Ik heb lang gedacht aan Sinologie, maar dat zal niet werken. Als ik dat doe zal ik het hele 4-jarige traject opnieuw moeten doen, ik kan geen vrijstelling krijgen voor de taalvakken omdat de opleiding heel anders is opgezet. Ook zijn er steeds meer studenten Chinees, en zoveel behoefte aan Sinologen is er nou ook weer niet.

Ik heb gedacht aan journalistiek. Omdat ik het liefst artikelen wil publiceren. Alleen kun je dat niet aan een universiteit studeren als je niet de vooropleiding HBO journalistiek hebt, dat valt dus sowieso af. Blijft over: taalwetenschappen.

Maar ik weet niet of ik daarmee kan bereiken wat ik zou willen. Naast artikelen publiceren ligt mijn interesse in de richting van boeken publiceren of vertalen, dat is ook een droom van me. In welke opleiding kan ik al deze interesses kwijt, ook nog eens met betrekking tot China? Want dat moet wel de rode draad blijven.

Heel ingwikkeld, ik weet het. Wat ik me hier vooral afvraag is; wat kan ik met mijn studie taalwetenschappen, in combinatie met 1 specifieke taal? Wat zal deze studie toevoegen aan de kennis van het Chinees die ik heb?
Oud 07-11-2006, 18:17
Reem
Reem is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 30-10-2006 @ 19:05 :
Hey, dan kom je bij mij!
Ben je vandaag bij Grammatica geweest?

edit: op zich mis je ook drie deeltentamens, waarvan er één vrijdag nog zal plaatsvinden. Je kunt deze vakken inderdaad ook in één keer halen in januari, dus dat is wel fijn. Ik hoop dat het je gaat lukken!

Laatst gewijzigd op 07-11-2006 om 18:21.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 19:03
Verwijderd
Citaat:
blurred schreef op 07-11-2006 @ 18:43 :
Mijn vraag, die Andijvie misschien wel bekend voor zal komen.

Momenteel ben ik derdejaarsstudent Orëntaalse Talen en Communicatie (Chinees) aan Hogeschool Zuyd. Toen ik aan de opleiding begon had ik er iets heel anders van verwacht. Er ligt veel meer nadruk op het economische aspect, het zakenleven, dan op het verwerven van taalkennis. Ik vind dat heel jammer, omdat ik heel zeker weet dat het zakenleven echt niets voor mij is, zelfs als ik mijn kennis van het Chinees er in kwijt kan.

Dus wil ik hierna een universitaire opleiding doen. Ik heb lang gedacht aan Sinologie, maar dat zal niet werken. Als ik dat doe zal ik het hele 4-jarige traject opnieuw moeten doen, ik kan geen vrijstelling krijgen voor de taalvakken omdat de opleiding heel anders is opgezet. Ook zijn er steeds meer studenten Chinees, en zoveel behoefte aan Sinologen is er nou ook weer niet.

Ik heb gedacht aan journalistiek. Omdat ik het liefst artikelen wil publiceren. Alleen kun je dat niet aan een universiteit studeren als je niet de vooropleiding HBO journalistiek hebt, dat valt dus sowieso af. Blijft over: taalwetenschappen.

Maar ik weet niet of ik daarmee kan bereiken wat ik zou willen. Naast artikelen publiceren ligt mijn interesse in de richting van boeken publiceren of vertalen, dat is ook een droom van me. In welke opleiding kan ik al deze interesses kwijt, ook nog eens met betrekking tot China? Want dat moet wel de rode draad blijven.

Heel ingwikkeld, ik weet het. Wat ik me hier vooral afvraag is; wat kan ik met mijn studie taalwetenschappen, in combinatie met 1 specifieke taal? Wat zal deze studie toevoegen aan de kennis van het Chinees die ik heb?
Hmm, ik denk niet dat je verder kan met Chinees als je Taalwetenschap gaat doen. Daarvoor is Taalwetenschap gewoon te breed. Je kan je niet echt richten op één taal. Tenminste, niet tijdens je studie. Je kan je bijvoorbeeld wel richten op (tweede) taalverwerving en dat vervolgens toepassen op Chinees. Bijvoorbeeld onderzoek doen naar hoe mensen Chinees als tweede taal leren. Maar tijdens je studie zal je jezelf wel bezig moeten houden met Chinees, zelf verder leren.

Ik heb zelf overigens wel de kans gehad een cursus Japans te gaan doen als keuzevak. Dat vak wordt in Duitsland gegeven, aan een soort zuster-universiteit van de universiteit in Nijmegen. Dus voor mij waren er nog opties om er officieel iets mee te doen. (Maar ik heb er niet voor gekozen, ik wil zelf compleet een andere kant op.) Ik weet niet hoe dit met Chinees zit.

Als je écht verder wil met Chinees, full-time, dan lijkt Sinologie me de enige optie. Als je verder wil met taal in het algemeen en misschien een soort focus op het Chinees, dan is Taalwetenschap misschien een optie.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 22:12
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
blurred schreef op 07-11-2006 @ 18:43 :

En een master journalistiek?
Oud 07-11-2006, 23:44
blurred
blurred is offline
Citaat:
Tink* schreef op 07-11-2006 @ 23:12 :
En een master journalistiek?
Dat kan alleen als vervolg op een HBO opleiding journalistiek.
Oud 08-11-2006, 07:01
Verwijderd
Citaat:
blurred schreef op 08-11-2006 @ 00:44 :
Dat kan alleen als vervolg op een HBO opleiding journalistiek.
Nee hoor, ook na volgens mij alle bachelors op de universiteit.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 17:27
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Morgan schreef op 08-11-2006 @ 08:01 :
Nee hoor, ook na volgens mij alle bachelors op de universiteit.
Ja precies, althans dat is bij ons wel zo. En dat kan idd bij elke bachelor. Misschien geeft dat al meer opties voor je als je dat gewoon al zeker weet dat je dat als master wilt doen, dat je dan gewoon een bachelor die er voor jou het best bij aansluit of wat je het liefst wilt doen, gaat doen.
Oud 08-11-2006, 21:29
blurred
blurred is offline
Citaat:
Tink* schreef op 08-11-2006 @ 18:27 :
Ja precies, althans dat is bij ons wel zo. En dat kan idd bij elke bachelor. Misschien geeft dat al meer opties voor je als je dat gewoon al zeker weet dat je dat als master wilt doen, dat je dan gewoon een bachelor die er voor jou het best bij aansluit of wat je het liefst wilt doen, gaat doen.
Maar dat geldt weer niet wanneer je aan een bachelor begint, er na 2 jaar achterkomt dat dit wel erg in de richting ligt van wat je wilt gaan doen, maar het toch niet is.

@ Morgan: geldt dat ook voor een bachelor als HBO opleiding?
Oud 09-11-2006, 12:41
Verwijderd
Citaat:
blurred schreef op 08-11-2006 @ 22:29 :
Volgens mij moet je met je HBO-bachelor vrijwel altijd een schakeltraject doen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 20:56
Verwijderd
Citaat:
blurred schreef op 08-11-2006 @ 22:29 :
Maar dat geldt weer niet wanneer je aan een bachelor begint, er na 2 jaar achterkomt dat dit wel erg in de richting ligt van wat je wilt gaan doen, maar het toch niet is.

Dat weet ik niet, ik heb alleen maar een vriendin die met WO biologie die master mag doen
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 01:13
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Sylph schreef op 19-09-2006 @ 22:23 :

Oh, en de overstap van vwo naar universiteit is héél, héél groot.
vertel?????

edit: laat maar, heb je al gedaan

Laatst gewijzigd op 30-12-2006 om 01:18.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 30-12-2006 @ 02:13 :
vertel?????
Nou ja, dat vond ik - en wie ben ik.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 13:19
Miracle
Miracle is offline
Misschien verschilt dat ook per opleiding?

Ik ben deze zomer van hbo naar wo overgestapt en ik heb nauwelijks aanpassingsproblemen gehad (en alle tentamens tot nu toe gehaald).

Regels voor berichten