![]() |
||
Citaat:
![]()
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mattheüs 5: 17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. Lucuas 16: 17 Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat er ook maar één tittel van de wet wegvalt. De hemel en aarde zijn er nog steeds..... Daarnaast gaan ook behoorlijk wat vragen over het NT
||
Citaat:
||
Citaat:
In v 19 heeft Hij het over de "kleinste geboden". De schriftgeleerden disputeerde over de verhouding van lichtere en zwaardere geboden (zie Mat. 22:36). Met "koninkrijk van de hemel" wordt niet de hemel ofzoiets bedoeld, zie Mat. 11:11. Wat hier bedoeld wordt is dat wie de wet zorgvuldig bewaren zullen meer betekenis hebben voor het rijk van Christus. Kortom Jezus zegt dat je je aan de tien geboden moet houden. Hij heeft het dus niet over de regels waar jij op doeld. Dit zou ook raar zijn als dit wel het geval is, want dan zouden wij nu nog offers moeten brengen. Dit is dan weer in strijd met het ultime offer van Jezus voor al onze zonden. En idd niet al je vragen gaan over het oude testament. Maar ik zie dat je veel mis-interperteerd en uit de context hebt gehaald. Bijv. vraag 15, dat slaat echt nergens op. Nergens in de Bijbel staat dat (en ja ik weet welke tekst jij bedoeld). En die antwoorden kloppen sowieso niet, Metuselach werd 969 jaar.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
Nergens staat dat daar verandering in is gekomen, dus het naleven ervan is de enige optie als je wilt claimen de bijbel te volgen. Niet mee eens? Citeer een bijbelvers waar staat "dus daarom gelden de dingen die in het OT staan niet meer", de rest is interpretatie en dus geen excuus.
Laatst gewijzigd op 07-11-2006 om 11:36. |
![]() |
||
Citaat:
Jezus heeft voor ons aan het kruis als offer gehangen. Daarom brengen we ook geen offers, dus zijn al die wetten voor de reiniging om offers te brengen niet meer nodig. Hand. 21:21 Nu is hun verteld dat jij de Joden die onder de heidenen wonen aanspoort tot ontrouw aan Mozes; je zou beweren dat ze hun kinderen niet hoeven te besnijden en dat ze zich niet aan de voorschriften hoeven te houden.
Laatst gewijzigd op 07-11-2006 om 12:55. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jezus sprak in de passages die ik aanhaalde dus over de Thora, niet alleen over de tien geboden. Bijbelcommentaren bij de betreffende passages geven dit ook aan. Wie Jezus' woorden op wil volgen, zal zich dus inderdaad ook aan de Thora moeten houden. Dat christenen dit niet doen, komt voornamelijk door Paulus, niet Jezus. Wat betreft vraag 15, dat staat wel degelijk in de bijbel (Gen. 6:3). Dat later in de bijbel mensen vermeld worden die ouder zijn dan 120 (ofschoon die leeftijden natuurlijk (grotendeels) mythologisch zijn), bewijst juist mijn punt: de bijbel is niet consistent.
||
Citaat:
Dat bedoelde ik dus met mis-interpertatie. Er staat niet dat de mens maar 120 jaar kan worden. Wat er staat is dat de mensen nog 120 jaar tegaan hadden tot de zondvloed
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn. In het eerste gedeelte maakt God bekend dat de mensen gestraft worden voor hetgeen ze hebben gedaan (zie v2). En dat het punt waarover jij struikeld, ik quote nu ff uit het boekje Genesis I, uit de reeks "Korte Verklaring" geschreven door Dr. G. Ch. Aalders Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dit leest je vooral in Hebrëen 7, 8 ,9 en 10 Bijv in Hebrëen 9 (kan je zelf nalezen: www.statenvertaling.info): In de eerste 10 versen gaat het over het oude verbond. Daarna vanaf vers 11 gaat het over het nieuwe verbond, het verbond van Christus: 11 Maar Christus, de Hogepriester der toekomende goederen,31) gekomen zijnde,32) is door den meerderen33) en volmaakten tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van dit maaksel,34) 12 Noch door het bloed der bokken en kalveren,35) maar door Zijn eigen bloed, eenmaal ingegaan in het heiligdom, een eeuwige36) verlossing teweeggebracht37) hebbende. Hij is dus de meerder tabernakel (de oude vervalt) Hij is niet met handen gemaakt zoals de oude tabernakel (vers 11) Hij heeft met zijn eigen bloed (kruisdood) betaald voor de zonden en zo de eeuwige verlossing gebracht. 13 Want indien het bloed der stieren en bokken, en de as der jonge koe,38) besprengende de onreinen,39) hen heiligt tot de reinigheid40) des vleses; 14 Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest41) Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten42) reinigen van dode werken,43) om den levende God te dienen? Zijn bloed reinigd dus nog meer als de oude offerdienst van alle zonden (de offerdienst is dus vervallen) 15 En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments,44) opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen,45) die onder het eerste testament waren,46) degenen, die geroepen zijn,47) de beloftenis48) der eeuwige erve ontvangen zouden. daarna gaat het weer van vers 18 tot 22 over de offerdienst van Mozes. 23 Zo was het dan noodzaak,61) dat wel de voorbeeldingen der dingen,62) die in de hemelen zijn, door deze dingen gereinigd werden,63) maar de hemelse dingen zelve64) door betere offeranden dan deze.65) Christus bloed is dus beter dan de offeranden uit het Oude Testament (vers23) 28 Alzo ook Christus, eenmaal geofferd zijnde, om veler zonden weg te nemen,75) zal ten anderen male zonder zonde76) gezien worden van degenen, die Hem verwachten77) tot zaligheid. Al onze zonden kunnen dus vergeven worden als we Hem verwachten als de weg tot zaligheid. NOG EEN STUK UI HEBREEN 8: 5 Welke het voorbeeld en de schaduw der hemelse dingen dienen,8) gelijk Mozes door Goddelijke aanspraak vermaand was, als hij den tabernakel volmaken zou: Want zie, zegt Hij, dat gij het alles maakt naar de afbeelding,9) die u10) op den berg getoond is.11) De wet aan Mozes gegeven dus 6 En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen,12) als Hij ook eens beteren verbonds Middelaar is,13) hetwelk in betere beloftenissen14) bevestigd is.15) 7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware,16) zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest. 8 Want hen17) berispende,18) zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen,19) spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls,20) en over het huis van Juda een nieuw verbond21) oprichten;22) 9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb,23) ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht,24) zegt de Heere. Dus hier word heel duidelijk gezegd dat de geboden die hij gaf aan Mozes niet meer gelden (was tijdens de uittocht uit Egypte). 10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen,25) zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven,26) en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. 11 En zij zullen niet leren27), een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken de Heere; want zij zullen Mij allen kennen28) van den kleine onder hen tot den grote onder hen. 12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.29) 13 Als Hij zegt:30) Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt;31) dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.32) De geboden die Christud geeft lees je vooral in Zijn bergrede Mattheus 5-7. Hier lees je dat alle geboden die in de tien geboden staan nog van kracht zijn. De tien geboden word daarom dus nog als wet gezien. De andere ceremoniele wetten aan Mozes dus niet meer. Daar ging het meer om het geheel naleven van de wetten en straffen. In het Nieuwe verbond gaat het dus meer om de genade van Christus voor de zondaren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het argument dat de commentator die je aanhaalt maakt (er komen na deze passages nog steeds hoge leeftijden voor) houdt geen stand. Hij gaat uit van het idee dat de thora door één auteur (Mozes) geschreven is, dan zou dit inderdaad een probleem zijn. Deze opvatting wordt echter zo goed als niet meer onderschreven door hedendaagse oudtestamentici, met uitzondering van enkele zeer conservatieve (zoals de commentator, uit het conservatieve christenbolwerk Kampen). Veruit de meeste oudtestamentici gaan uit van de bronnentheorie, die inhoudt dat de thora een geredigeerde samenstelling uit meerdere bronnen is. Dit verklaart o.a. waarom er soms twee verschillende versies van verhalen in de thora staan (zoals de twee scheppingverhalen, mijn eerste vraag). In het geval van Gen. 6:3 is er sprake van de bron J (Jahwist). De hoge leeftijden verderop in de bijbel zijn echter afkomstig van een andere bron, waardoor het logisch is dat hier een consistentieprobleem kan ontstaan, en ook ontstaan is. Daarnaast is er in de tekst niets dat verwijst naar de zondvloed, dat verhaal begint pas in de volgende perikoop (dit onderscheid vind je in alle commentaren terug).
||
Citaat:
Overigens een leuk detail is dat jouw redenatie er van uit gaat dat vergeving betekend dat wetgeving niet meer geld. Parabeltje schetsen: als ik Christen wordt mag ik dus mijn buurman bruut vermoorden, want ik wordt vergeven, dus geldt de wet voor mij niet meer. ![]() Afijn, die redenatie van je klopt uiteraard niet.
||
![]() |
Citaat:
De wetten in het oude testament golden ook alleen voor de Israeliers. Christus had de opdracht gegeven om het Evangelie over de hele wereld te verspreiden. Logisch dat er ook een nieuw verbond kwam. Ik zeg helemaal niet dat je je buurman mag vermoorden want je word toch vergeven. Je moet je houden aan de wet. Ik wil alleen zeggen dat er in het oude testament hier meer de nadruk opgegeven werd. In het nieuwe testament kwam Christus die betaald voor de zonden van Zijn kinderen. Dit moest gebeuren omdat wij ons niet aan het oude verbond konden houden. Zelfs al ben je zo slecht als een moordenaar dan nog kan dit vergeven worden door Christus, maar dan moet er wel heel wat veranderen. Maar het id duidelijk dat de wetboeken van Mozes vervallen zijn. De tien geboden zijn gehouden omdat deze goed in het kort weergeven wat Christus ons geboden en verboden heeft. Nogmaals wat versen uit Hebrëen 8: 7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest. 8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten; 9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere. 10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. 11 En zij zullen niet leren, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken de Heere; want zij zullen Mij allen kennen van den kleine onder hen tot den grote onder hen. 12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken. 13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning. In de voorgaande verzen/hoofdstukken zie je heel duidelijk dat ze met het oude verbond de wetten aan Mozes gegeven bedoelen. Christus laat de nieuwe wetten niet meer in wetboeken laten zetten maar in het verstand van Zijn volk. Ik weet niet hoe jij deze hoofdstukken Hebëen interpreteerd. Maar ik vind dat er heel duidelijk staat dat er in plaats van de oude wetten aan Mozes gegeven een nieuw verbond is gemaakt. Laatst gewijzigd op 08-11-2006 om 08:49. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Maar zoals ik al aangaf klopt die redenatie natuurlijk niet, nu dat je dat ook toegeeft in de parabel kunnen we concluderen dat de wet van het OT nog geldig is. Wat maak je overigens van de kritiek van BK? Ook dat tackelt je standpunt.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
De vermeende vervulling van de profetie uit Jeremia is weer een typisch voorbeeld van een passage uit z’n verband rukken om de christelijke boodschap te ondersteunen. Christen hebben dit vanaf het begin gedaan (en doen dat nog steeds) en daarmee ook al vanaf het begin de irritatie van de Joden gewekt. Lees de betreffende passages uit Jeremia nog eens goed. Deze passages heeft betrekking op het volk Israël (en Juda) 27 ‘De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik Israël en Juda zal inzaaien met mensen en met dieren. 28 Zoals ik niet aarzelde om hen uit te rukken en te verwoesten, af te breken, kwaad te doen en te vernietigen, zo zal ik niet aarzelen om hen te planten en op te bouwen – spreekt de HEER. 29 Dan zal men niet meer zeggen: “Als de ouders onrijpe druiven eten, krijgen de kinderen stroeve tanden,” 30 maar zal wie zondigt om zijn eigen zonden sterven. Wanneer iemand onrijpe druiven eet, zullen zijn eigen tanden stroef worden. 31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan. Ironisch genoeg bevat deze passage ook nog een regel die lijnrecht tegen het christendom ingaat: “maar zal wie zondigt om zijn eigen zonden sterven” (v. 30). Dit is in strijd met het idee dat Jezus om onze zonden is gestorven, in plaats van wij om onze eigen zonden. Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Volgens Paulus hoeven we het inderdaad niet zo nauw te nemen met de Wet, hij wilde immers ook heidense zieltjes winnen.
||
Citaat:
Jezus heeft nergens gezegd dat de wetten uit het OT niet meer gelden. Jezus sprak dat zelfs expliciet tegen. There you have it, Jezus was tegen jouw standpunt, waar hebben we het nog over?
||
![]() |
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Waarschijnlijk is het wel door Markus geschreven. En het gaat er toch om dat het gebeurd is, ook al is het later toegevoegd? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Kortweg kwam jouw redenatie er op neer dat omdat we vergeven worden de wetgeving niet meer geldt. Eerder sprak je dat zelf al tegen toen ik die redenatie op andere zaken toepaste. Daarna bewijst het bestaan van regels in het Christendom überhaupt natuurlijk dat er weinig klopt van dat punt.
|||
![]() |
Citaat:
Wat je de verder zegt klopt niets van, lees mijn posts over Jeremia en de Hebreen. Daar word heel duidelijk over het oude en nieuwe verbond gesproken. Nogmaals een paar teksten: 31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan. En alles in het oude verbond wijst heen naar Christus. Is het dan niet logisch dat deze vervallen bij devervulling er van? Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Feit is dat de consensus onder experts is dat het eind van het evangelie volgens Marcus een latere toevoeging is geweest en dus niet tot het oorspronkelijke evangelie heeft behoord. Waarom denk je trouwens dat de andere twee synoptische evangeliën deze vermeende uitspraak van Jezus niet vermeld hebben? Het lijkt me namelijk nog al een belangrijke uitspraak, als hij die werkelijk gedaan heeft..... Het is sowieso onmogelijk te stellen door wie het geschreven is, de evangeliën zijn allemaal anoniem. De namen die ze nu hebben zijn er pas later aan gegeven.
Laatst gewijzigd op 08-11-2006 om 19:22. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Die vervulling was nodig zodat Jezus, nadat hij de zonden van alle mensen die in hem geloven op zich had genomen, daarna kon opstaan uit de dood. Want er staat in de Tenach dat: Wie alle woorden van de wet doet die zal eeuwig leven verwerven. Dus waarom zouden de geboden afgeschaft zijn als Jezus ze zelf deed?
||
![]() |
Citaat:
Door Zijn vervulling van de Wet kon Hij dus zorgen voor een nieuw verbond. Hij heeft voor Zijn kinderen als borg het oude verbond vervult. Daardoor kon er een nieuw verbond komen. Dat verbond houd dus in dat jezus het oude verbond vervult heeft en wij daardoor door zijn betaling uit genadig zalig kunnen worden. Maar het oude verbond moest vervult worden! zie voor meer hierover in mijn vorige posts |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders,en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb. leggen we daar Markus 16 naast: 15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld,predikt het Evangelie aan alle kreaturen. 16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden. En in Handelingen 1: 6 Zij dan, die samengekomen waren, vraagden Hem, zeggende: Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Koninkrijk wederoprichten? 7 En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft; 8 Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde. 9 En als Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen, daar zij het zagen, en een wolk nam Hem weg van hun ogen. Dat zijn dus 3 beschrijvingen van de opdracht van Jezus aan zijn dicipelen ![]() Laatst gewijzigd op 08-11-2006 om 21:16. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De parallelpassages die je aanhaalt beschrijven inderdaad de zendingsopdracht (dat heb ik ook nooit betwist), maar alleen de auteur van Marcus vermeldt: "Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.". Dus nogmaals mijn vraag: waarom vermelden de andere auteurs deze toch belangrijke uitspraak niet?
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 08-11-2006 om 22:33. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In jeremia gaat het er dus over dat God dit verbond met Israel zal sluiten. Hier gaat het niet over de andere volkeren. Jezus geeft dus in Zijn zendingsopdracht de dicipelen de opdracht om het Evangelie over alle volkeren te verspreiden. En het Evangelie is precies de inhoud van het nieuwe verbond wat Jeremia dus voorpeld had dat Hij met Israel zou sluiten. Namelijk: Christus heeft door Zijn lijden betaald voor al onze zonden, Door Hem kunnen wenog zalig worden. In de later Bijbelboeken na de hemelvaart van Christus lees je dat dit ook de boodschap was van Gods apostelen die ze brachten aan de heidenen. Het nieuwe verbond met Israel gesloten geld nu (na de zendingsopdracht) dus ook voor alle volkeren. Laatst gewijzigd op 09-11-2006 om 09:17. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nog een ander mooi voorbeeld waarin Jezus expliciet aangeeft dat je naar de Wet moet kijken voor het eeuwige leven is Luc. 10: 25 Er kwam een wetgeleerde die hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 26 Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ 27 De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ 28 ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ Waarom geeft Jezus hier niet als antwoord: "Geloof dat ik gestorven ben voor jouw zonden en je zult eeuwig leven" (of iets dergelijks)? Als Jezus’ missie universeel was, waarom zegt hij dan in Mat. 15:24: “‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’”? De evangeliën geven geen consistent beeld van wat Jezus deed en zei. Het zijn geen biografieën van het leven van Jezus, ze hebben zelfs relatief weinig historische waarde. Ze zijn decennia lang mondeling overgedragen, opgeschreven door onbekende auteurs die geen ooggetuigen waren en een theologische boodschap wilden verkopen. Het is dan ook niet vreemd dat ze op veel plekken verschillen en elkaar soms zelfs tegenspreken. Dit alles maakt de evangeliën op z'n zachts uitgedrukt niet de meest betrouwbare bron voor Jezus' woorden. Als je wat meer over de evangeliën te weten wilt komen, zul je eens wat boeken over de evangeliën moeten lezen, naast de evangeliën zelf. Dan zul je ze in hun eigen perspectief kunnen plaatsen, wat een heleboel zaken een stuk duidelijker zal maken.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Let wel: ik vraag hier niet om wat Paulus leerde, maar wat Jezus leerde.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
wat vind jij van jehovah's getuigen? =zwart wit= | 319 | 07-12-2006 12:08 |