Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2006, 19:36
G.T.C.
G.T.C. is offline
Ik ben op het moment bezig met mijn eindstage. Deze is bij onze (particuliere) school normaliter 6 maanden.

Omdat ik ook ervaring op wilde doen in een andere tak van de horeca heb ik een 'extra' stage gelopen van 4 maanden. Direct hierna ben ik begonnen aan mijn officiële eindstage van 6 maanden in een hotel.

Helaas bevalt mijn eindstage niet zo goed en heb ik op school gevraagd of de stage ingekort kan worden naar 4 maanden. Samen met de 4 maanden 'extra' stage zou dit in totaal 8 maanden stage vormen.

Volgens mijn school schrijven 'de regels' voor dat de eindstage uit 6 achtereenvolgende maanden moet bestaan bij 1 bedrijf. Nu doen ze nogal geheimzinnig over deze 'regels'.

Ik vraag me af of dit regels van mijn school zijn of dat deze regels opgelegd zijn door een externe instantie vanuit de regering.

Mocht het een externe instantie zijn, welke zou dit dan moeten zijn?
Oud 18-12-2006, 20:43
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 18-12-2006 @ 20:36 :
Ik ben op het moment bezig met mijn eindstage. Deze is bij onze (particuliere) school normaliter 6 maanden.

Omdat ik ook ervaring op wilde doen in een andere tak van de horeca heb ik een 'extra' stage gelopen van 4 maanden. Direct hierna ben ik begonnen aan mijn officiële eindstage van 6 maanden in een hotel.

Helaas bevalt mijn eindstage niet zo goed en heb ik op school gevraagd of de stage ingekort kan worden naar 4 maanden. Samen met de 4 maanden 'extra' stage zou dit in totaal 8 maanden stage vormen.

Volgens mijn school schrijven 'de regels' voor dat de eindstage uit 6 achtereenvolgende maanden moet bestaan bij 1 bedrijf. Nu doen ze nogal geheimzinnig over deze 'regels'.

Ik vraag me af of dit regels van mijn school zijn of dat deze regels opgelegd zijn door een externe instantie vanuit de regering.

Mocht het een externe instantie zijn, welke zou dit dan moeten zijn?
En school heeft deze regels meestal zelf bepaald. Net als de voorwaarde waaraan een stage moet voldoen.
Oud 18-12-2006, 21:04
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 18-12-2006 @ 21:43 :
En school heeft deze regels meestal zelf bepaald. Net als de voorwaarde waaraan een stage moet voldoen.
Uiteraard heeft de school zelf bepaalde voorwaarden. Maar om een erkende HBO opleiding te kunnen zijn moet je ook aan voorwaarden voldoen die de overheid bepaald. Dit geldt voor zowel conventionele als particuliere scholen.

Dit wetende kan ik me voorstellen dat de overheid ook eisen heeft betreffende stages.

Mocht dit niet zo zijn dan heb ik al een betere onderhandeling positie tegenover school.
Oud 19-12-2006, 06:36
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Onze school had eerst 2 stages van 4 maanden. (Voor VWO studenten werden dat 2 stages van 3 maanden).
Nu zijn het 2 stages van 5 maanden geworden.

Kortom: ik denk dat de school ze zelf bepaalt.
Hoef jij maar 1 stage te lopen?

(Ik mag namelijk mijn stage van 5 maanden ook weer opsplitsen in 2 kleinere stages... dat zou dus bij jou ook kunnen waarschijnlijk)
Oud 19-12-2006, 08:53
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 19-12-2006 @ 07:36 :
Onze school had eerst 2 stages van 4 maanden. (Voor VWO studenten werden dat 2 stages van 3 maanden).
Nu zijn het 2 stages van 5 maanden geworden.

Kortom: ik denk dat de school ze zelf bepaalt.
Hoef jij maar 1 stage te lopen?

(Ik mag namelijk mijn stage van 5 maanden ook weer opsplitsen in 2 kleinere stages... dat zou dus bij jou ook kunnen waarschijnlijk)
Nee ik doe 3 stages. In mijn eerste jaar een stage van 2 maanden. Halverwege mijn studie een stage van 3,5 maanden en het laatste jaar een stage van 6 maanden.

Als jij het kan opsplitsen zou dat inderdaad toch ook bij mij moeten kunnen . Zeker omdat ik op een particuliere school zit lijkt me....?

Zit jijzelf op een particuliere school?
Oud 19-12-2006, 10:18
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 19-12-2006 @ 09:53 :
Nee ik doe 3 stages. In mijn eerste jaar een stage van 2 maanden. Halverwege mijn studie een stage van 3,5 maanden en het laatste jaar een stage van 6 maanden.

Als jij het kan opsplitsen zou dat inderdaad toch ook bij mij moeten kunnen . Zeker omdat ik op een particuliere school zit lijkt me....?

Zit jijzelf op een particuliere school?
Misschien heeft een particuliere school andere regels?

Nee, ik zit gewoon op een HBO die gesubsidieerd wordt door de overheid. Ik krijg ook gewoon stufi enzo
Oud 19-12-2006, 10:24
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 19-12-2006 @ 11:18 :
Misschien heeft een particuliere school andere regels?

Nee, ik zit gewoon op een HBO die gesubsidieerd wordt door de overheid. Ik krijg ook gewoon stufi enzo
Ik krijg ook stufi omdat de school wel volledig geaccrediteerd is.

Omdat wij wel geaccrediteerd zijn zou het dus ook kunnen zijn dat de regering bepaalde eisen stelt aan de stage.

Zo hebben zij in ieder geval een hoop regels voor het lesprogramma.
Oud 19-12-2006, 15:50
Verwijderd
De school bepaalt dit zelf
Met citaat reageren
Oud 19-12-2006, 20:48
Verwijderd
Op wat voor school zit je dan??

[edit] Laat maar, heb al in je profiel gekeken
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 08:01
G.T.C.
G.T.C. is offline
Oke, laat ik het dan even anders stellen...

Welke organisatie (lees: regerings orgaan) bedenkt de regels waar een school zich wél aan heeft te houden?

Dit zal ongetwijfeld onder het ministerie van OCW vallen. Maar weet iemand waar ik terecht kan met vragen over de regels van mijn school?
Oud 20-12-2006, 08:04
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 19-12-2006 @ 16:50 :
De school bepaalt dit zelf
Hoe weet je dit precies, aangezien je erg zeker van je zaak lijkt te zijn?

Ik geloof je graag hoor!! Dat zou alleen maar in mijn voordeel zijn.
Oud 20-12-2006, 09:45
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 20-12-2006 @ 09:01 :
Oke, laat ik het dan even anders stellen...

Welke organisatie (lees: regerings orgaan) bedenkt de regels waar een school zich wél aan heeft te houden?

Dit zal ongetwijfeld onder het ministerie van OCW vallen. Maar weet iemand waar ik terecht kan met vragen over de regels van mijn school?
Dan moet je denk ik gewoon bij iemand van jouw school zijn. Het kan zijn dat ze vanuit het ministerie zich aan een aantal punten moeten houden, maar ik denk dat dat heel algemeen geformuleerd is en dat scholen daarom heen hun eigen beleid opstellen. Ik zou daarom dus iemand van school inzicht vragen in die regels.
Oud 20-12-2006, 20:13
Estar
Estar is offline
De minister stelt richtlijnen aan.De school zelf bepaald de regels etc.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 01:08
Verwijderd
Citaat:
G.T.C. schreef op 20-12-2006 @ 09:04 :
Hoe weet je dit precies, aangezien je erg zeker van je zaak lijkt te zijn?

Ik geloof je graag hoor!! Dat zou alleen maar in mijn voordeel zijn.
Nou, 100% zeker ben ik niet, daar heb je gelijk in.
Maar als ik kijk naar de richtlijnen van stage dan verschillen die per opleiding en per instelling (ik hoor van vrienden en kennissen allemaal andere verhalen). Ik bijvoorbeeld (UU), moet 2,5 maand stage lopen voor 15 ects. Aan de UvA daarentegen, moeten studenten 3 maanden stage lopen in dezelfde fase van dezelfde studie. Ook de invulling van de stage verschilt.
Ik denk echt wel dat er wettelijk vastgestelde regels voor stage zijn, maar dat die meer gebaseerd zijn op een aantal werkuur per studiepunt.
Aangezien het bij jou deels om de details gaat, (en ook nog eens om een eerdere vrijwillige stage) vermoed ik dat de school dit allemaal zelf bepaalt. En zal dit misschien ook wel in je nadeel kunnen uitvallen.

Als ik jou was zou ik nog maar eens gaan proberen om ze om te praten, en benadruk daarbij vooral die werktijd per studiepunt. Daar gaat het tenslotte om. En het is niet dat je met 6 maanden in een hele andere positie bij je stagebedrijf terecht zou komen, dan na een periode van 4 maanden. Dan was het een ander verhaal geweest. Succes!

Laatst gewijzigd op 21-12-2006 om 01:13.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 10:11
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 21-12-2006 @ 02:08 :
Als ik jou was zou ik nog maar eens gaan proberen om ze om te praten, en benadruk daarbij vooral die werktijd per studiepunt. Daar gaat het tenslotte om. En het is niet dat je met 6 maanden in een hele andere positie bij je stagebedrijf terecht zou komen, dan na een periode van 4 maanden. Dan was het een ander verhaal geweest. Succes!
Ik heb voor de zekerheid contact opgenomen met het Mini van OCW. Zij hebben mij laten weten dat de regering inderdaad enkel richtlijnen opstelt. De school bepaald zelf de aard van de stage en is opgenomen in het examen en opleidings regelement.

Binnenkort maar weer is met school afspreken dus...
En dan inderdaad zoals jij al zei benadrukken dat vooral de werktijd per studiepunt belangrijk is. Hopelijk kan ik ze overtuigen!!!
Reageren

Regels voor berichten