![]() |
|
![]() |
de kromme K is gegeven door:
X=2 + 4 cos(-t) Y=1+ 4 sin(-t) met t op [0.5pi,1.5pi] a. K snijd de lijn y= x-1 in het punt A. bereken de exacte coordinaten van A dit is goniometre. ik weet hoe ik dit vraag moet berekenen, maar ik wil het ook wel controleren met mijn rekenmachine, met intersect enz de coordinaten berekenen in me tl-83 ben ik naar mode gegaan en Func ---> Par gemaakt in plaats van alleen X= heb ik nu ook Y= zo bedoel http://i17.tinypic.com/2wp3250.jpg nu kan ik X en Y typen en een grafiek krijgen maar in mijn boek staat een grafiek als:http://i10.tinypic.com/333iplw.jpg die halve cirkel begrijp ik wel, dat is gewoon: X=2 + 4 cos(-t) Y=1+ 4 sin(-t) met t op [0.5pi,1.5pi] maar hoe krijg ik die lijn door die cirkel in mijn tl-83 dan?(vraag a) alvsat bedankt, Laatst gewijzigd op 19-12-2006 om 17:38. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
dus (x-2)²+(y-1)²=16*cos²(t)+16*sin²(t)=16(cos²(t)+sin²(t))=16*1=16, dus K stelt een cirkel met vergelijking (x-2)²+(y-1)²=16 voor met (2,1) als middelpunt en straal 4, dus als je met je grafische rekenmachine een plot van de cirkel en de lijn maakt vind je als het goed is 2 punten A.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Een alternatieve aanpak is dat je uitgaat van de parametervoorstelling x=2+4*cos(t) en y=1-4*sin(t). Omdat K de lijn y=x-1 snijdt moet blijkbaar gelden: 1-4*sin(t)=1+4*cos(t), dus -4*sin(t)=4*cos(t), dus -sin(t)=cos(t), dus -sin(t)/cos(t)=-tan(t)=1, dus tan(t)=-1. Voor t in [1/2*pi,1 1/2*pi] geldt dan: t=3/4*pi, dus x=2+4*cos(3/4*pi)=2-4*1/2*sqrt(2)=2-2*sqrt(2) en y=1-4*sin(3/4*pi)=1-4*1/2*sqrt(2)=1-2*sqrt(2), dus is (2-2*sqrt(2),1-2*sqrt(2)) het gezochte punt A.
Laatst gewijzigd op 20-12-2006 om 18:58. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|