Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2006, 20:34
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Mulan (1998)

Zoveelste viewing.

Wat mij betreft de laatste goede Disney-film en tevens de laatste die de term ‘Classic’ echt verdient. Het verhaal mag bekend zijn: een Chinees meisje vermomt zich als man en neemt dienst in het leger, zodat haar oude zwakke vader niet hoeft te gaan, daarbij geholpen door het draakje Mushu.

Mulan zelf is een sterk karakter, dat het heft in eigen handen neemt in een cultuur waarin dat voor vrouwen absoluut verboden is. Vrouwen moesten mooi zijn en een goede man trouwen, om de familie-eer hoog te houden. Mulan gaat daar tegenin, en niet alleen uit eigenbelang, maar vooral om haar vader te helpen. Daarin verschilt ze van bijvoorbeeld Ariël en Jasmine, die het uiteindelijk om henzelf te doen was.

Mushu is de komische afleiding, maar ik snap dat hij sommige mensen op de zenuwen werkt. Of je vindt het grappig, of je vindt het drie keer niets. Ik vind ‘m wel grappig, vooral door wat Eddie Murphy ermee doet, al is daar ook veel kritiek op gekomen, omdat mensen hem als Amerikaanse komiek niet vonden passen in een traditioneel Chinees verhaal. Het hoort nu eenmaal bij een Disney-film.

Met Shan-Yu hebben de animators een wel heel duistere vijand gecreëerd. Hij blijft heel erg op afstand voor het grootste gedeelte van de film en er is weinig gelegenheid om hem beter te leren kennen. Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant is het ook weer eens wat anders dan de Jafars en de Scars die we voorheen altijd zagen. Dit is gewoon een wrede, slechte man. Plunderaars als deze waren er in die dagen gewoon, dat maakt het reëel.

De personages en de humor zijn dus wat mij betreft ruim oké en ook het verhaal wordt op de juiste manier vertelt. Op de juiste momenten wordt er even overgeschakeld van Mulan naar Shan-Yu, maar nooit te lang om de ander uit het oog te verliezen. Alles wat gebeurt staat in dienst van de vertelling, zodat je nooit onnodig afdwaalt. Enig minpuntje vind ik het laatste gedeelte van de film, waar tijdens de inhuldiging van het leger in de Keizerlijke stad, opeens alleen nog maar Kapitein Shang en Mulan’s drie vrienden overgebleven zijn. Waar is de rest van het leger?

De animatie is verbluffend mooi. Aan veel details is veel zorg besteed, zo te zien. Alleen al de kleinste dingen zijn het waard nader te bekijken. Neem nu die scène waarin Mulan en haar vader onder de boom in hun achtertuin zitten (vlak voordat het leger komt). Zelfs de bloesem in de boom is het waard om even je dvd stop te zetten, vind ik. Of de reflectie in de stenen als Mulan teleurgesteld thuiskomt van de koppelaarster en zich afvraagt wie ze nu eigenlijk is. Of die scène waarin de soldaten al zingend langs die ‘waterval’ trekken, die zo mooi op de achtergrond zichtbaar is. Of… Nou ja, laat ik dan tenminste de beste nog noemen: de confrontatie tussen het Chinese leger en de Hunnen in de besneeuwde bergpas. Als de Hunnen aanvallen en de vogel van Shan-Yu je alles vanuit een ander perspectief te bekijken… Dit is mooi animatiewerk. Daar kan geen Tarzan, die veel meer geprezen is, tegenop.

Met de liedjes houdt Disney de lijn vast van eerdere Classics. Als je ze hoort, denk je dat de compositie zoals gewoonlijk van Alan Menken is, maar het is werk van Matthew Wilder. De teksten van David Zippel lijken qua stijl op die van wijlen Howard Ashman. Mede daarom zijn ze perfect. Het eerste liedje, ‘Honor to us all’ legt in een paar minuten uit hoe de cultuur en leefomgeving van Mulan in elkaar zit en hoe zij daarin geplaatst moet worden. In enkele minuten zoiets gecompliceerds uiteen zetten en het verhaal verder helpen, vind ik net zo knap als Ashman’s lied ‘Bonjour’ uit Beauty and the Beast waarin hij hetzelfde doet.

Al met al dus een geweldige film. Hij haalt het net niet bij andere favorieten, zoals The little mermaid, Beauty and the Beast en Aladdin, om redenen waar ik hier niet over uit ga weiden, anders komt er geen einde aan deze recensie.

Score: 4,5/5

Laatst gewijzigd op 29-12-2006 om 20:40.
Advertentie
Oud 29-12-2006, 21:56
first eror
first eror is offline
Citaat:
BendeBen schreef op 27-12-2006 @ 19:05 :

wie durft er glashard te beweren dat ie m bij de eerste 'viewing' volledig begreep
Daar ga ik toch even mijn hand opsteken.
Oud 29-12-2006, 22:01
Dinalfos
Dinalfos is offline
Want die film is toch wel zó ingewikkeld
Oud 29-12-2006, 22:27
botulismf
botulismf is offline
Manderlay.

Geniaal, zoals je van Von Trier mag verwachten. Zeer goed script en het concept voor het decor blijft gaaf.
Oud 29-12-2006, 22:34
Dinalfos
Dinalfos is offline
Kill Bill Vol. II - 9/10

Nog steeds een uitstekende film, veel beter dan het aardige deel 1. Het enige minpunt is wat mij betreft de slotscene waarbij
Spoiler

Verder weinig op aan te merken.
Oud 29-12-2006, 23:18
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
first eror schreef op 29-12-2006 @ 22:56 :
Daar ga ik toch even mijn hand opsteken.
oh please..

ik geloof je niet, je bent gewoon sneller tevreden dan ik
maja valt weinig te bewijzen aan beide kanten dus het komt neer op welles nietes
Oud 29-12-2006, 23:25
Uice
Uice is offline
Citaat:
BendeBen schreef op 30-12-2006 @ 00:18 :
oh please..

ik geloof je niet, je bent gewoon sneller tevreden dan ik
Wat een bullshit. Jij bent stoort je gewoon aan andere dingen in films.

Dat die site vol staat met theorieën over de film die allemaal zouden kunnen kloppen, bewijst mijn punt: de film is zo multi-interpretabel, dat in feite iedere interpretatie juist is. Het maakt dus niet uit wat je van het verhaal maakt, discussies daarover zijn ook zinloos want het gaat helemaal niet om het verhaal.
Oud 30-12-2006, 09:39
Verwijderd
Eragon: aardige special effects
Oud 30-12-2006, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 30-12-2006 @ 10:39 :
Ur so right
Oud 30-12-2006, 14:37
Dinalfos
Dinalfos is offline
Vampire Hunter D - 6/10

Pedestrian animtatie en een te korte speelduur halen deze film omlaag. Het is best aangenaam kijkvoer, maar aan het eind van de film zit je met een leeg gevoel.

Vampire Hunter D: Bloodlust - 8/10

Een zeer sterk vervolg dat anders aanvoelt dan het origineel. Met name de artwork en animaties zijn ENORM verbeterd. Het is een van de meest visueel kunstzinnige horrors van de laatste jaren. Daarnaast profiteert de film ook van een behoorlijke speelduur en wat minder actie.
Oud 30-12-2006, 14:53
Verwijderd
Citaat:
ik ga deze week ook wou eigenlijk vorige week al gaan, maar m'n movie-buddy had geen tijd...
Oud 30-12-2006, 16:43
Verwijderd
Citaat:
*blue angel* schreef op 30-12-2006 @ 15:53 :
ik ga deze week ook wou eigenlijk vorige week al gaan, maar m'n movie-buddy had geen tijd...
Verwacht geen top film, maar ach het kijkt lekker weg .
Oud 30-12-2006, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 30-12-2006 @ 17:43 :
Verwacht geen top film, maar ach het kijkt lekker weg .
ik vond het boek erg goed, dus ik neem aan dat ik de film ook wel ga kunnen smaken als je het verhaal al kent moet je daar minder op letten en kun je beter 'opgaan' in de beelden, vind ik zo persoonlijk
Oud 30-12-2006, 19:10
Verwijderd
Deja Vu
Vermakelijke crap.
Oud 30-12-2006, 21:06
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 30-12-2006 @ 16:55 :
ik vond het boek erg goed, dus ik neem aan dat ik de film ook wel ga kunnen smaken als je het verhaal al kent moet je daar minder op letten en kun je beter 'opgaan' in de beelden, vind ik zo persoonlijk
Je vond het boek goed...? Smaken verschillen denk ik
Oud 30-12-2006, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 30-12-2006 @ 22:06 :
Je vond het boek goed...? Smaken verschillen denk ik
ik vind boeken nogal snel goed

maakt het leven draaglijk enzo
Oud 30-12-2006, 21:40
Universeel
Universeel is offline
Ja de titel van dit topic is een beetje verwarrend

Last Days
Vond het een erg goede film. Er word bijna niet in gesproken. Ik had iets heel anders verwacht maar het was goed. Het verhaal is gebaseerd op Kurt Cobain maar het verhaal is fictioneel in de film dan.

Michael Pitt speelde Blake. En de film is geregisseerd/geproduceerd door Gus van Sant. Hij is een verdomd goede producer.
Bij toeval heb ik deze week nog de film Elephant gekocht en die is ook door Gus van Sant gemaakt.

Wat ik ook zo bijzonder vond aan de film is dat alles was geimproviseerd. Er was geen script.

Camera werk was ook prachtig, de filter die erover heen was gebruikt, enz.

Oud 30-12-2006, 21:55
Velma
Velma is offline
My Super Ex-Girlfriend

Wat een zouteloze film en ik houd niet van de Wilsons
Oud 30-12-2006, 22:52
Floris_22
Floris_22 is offline
All About Eve

Werkelijk een fantastische film, de rollen van Bette Davis, Anne Baxter en eigenlijk de rest ook zijn fantastisch en realistisch neergezet. Alleen hoe komen ze in godsnaam aan zo'n teringeind? Veel te cliché en niet bepaald geloofwaardig.
Oud 30-12-2006, 23:02
Verwijderd
King Kong (2005)

Oninteressante, suffe film die veel te lang duurt, en waarvan de SFX ook lang niet op het niveau van LOTR zijn. Had er veel meer van verwacht.
5/10
Oud 30-12-2006, 23:58
Morgan le Fay
Morgan le Fay is offline
Perfume
Akelig, maar wel mooi, imho
Oud 31-12-2006, 10:53
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 29-12-2006 @ 23:34 :
[B]
Spoiler

Daar heb je een goed punt nooit zo bekeken
Ben benieuwd hoe lang jullie trouwens nog doorgaan over MD
Oud 31-12-2006, 11:52
DanielC
DanielC is offline
X3 -
Oud 31-12-2006, 12:05
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 29-12-2006 @ 19:47 :
Hmja, ik was in de war en onder de indruk van Hitchcock. Het zat in m'n hoofd dat The Shining van een regisseur was die ik goed vond en aangezien de eerste daarvan die in me opkwam Hitchcock was, dacht ik dat 'ie van hem was.

En mja, zoals ik al zei, ik vind het ook maar raar. Binnenkort The Shining maar eens opnieuw gaan kijken.
Ik vond de Shining ook bijna slaapverwekkend saai, op enkele fantastische scènes na, maar volgens mij is het al weer zo'n 8 jaar geleden dat ik hem gezien heb, dus ik betwijfel ondertussen ook of ik hem toen wel ten volle kon waarderen. Want een Kubrick-fan ben ik niet direct (ook geen niet-fan, gewoon weinig kennis van), maar King vind ik meestal wel vermakelijk tot goed.
Oud 31-12-2006, 12:34
Chick Rock
Chick Rock is offline
Goodbye Lenin - Altijd de moeite waard
Mozart and the Whale - Josh Hartnett is hier echt heel schattig
Prime - Wel aardig, maar stom einde
A Good Woman - Scarlett Johanson, Helen Hunt
Oud 31-12-2006, 12:47
Dexter_M
Dexter_M is offline
The illusionist

Goede film maar af en toe net een beetje te langzaam, en norton acteert weer super
Oud 31-12-2006, 13:03
Dmnq
Dmnq is offline
Bum Fu

Geniaal.

The Meaning of Life

Nog vrij grappig maar minder dan verwacht. Misschien een leuk idee voor een televisieserie, van die losse sketches.
Oud 31-12-2006, 13:07
mjk
mjk is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 29-12-2006 @ 21:34 :
Mulan (1998)

Zoveelste viewing.

Wat mij betreft de laatste goede Disney-film en tevens de laatste die de term ‘Classic’ echt verdient.
persoonlijk vind ik Hunchback of Notre Dame en Tarzan ook nog dit verdienen, zeer goede films, goede animatie en goede muziek.

OT: Simon. Geweldige film. In het begin vond ik Geel nog irritant, maar dit wende en de film werd almaar mooier. En het laatste shot: kippenvel.

4,5/5
Oud 31-12-2006, 13:15
DanielC
DanielC is offline
Tarzan??
Oud 31-12-2006, 15:19
Darko
Darko is offline
Citaat:
puta_madre schreef op 31-12-2006 @ 13:47 :
The illusionist

Goede film maar af en toe net een beetje te langzaam, en norton acteert weer super
Aangezien jij ook redelijk wat download heb ik het gevoel (als ik op nforce zie dat er een dvdscr/rip uit is, heb jij hem vaak de volgende dag gezien ); heb jij Idiocracy al gezien? Zo ja, wat vond je daar van?
Oud 31-12-2006, 15:36
Dexter_M
Dexter_M is offline
Jah klopt download redelijk wat , maar nee die film heb ik nog niet gezien maar staat wel in me downloadmap. En lees er goede dingen over dus ga hem snel kijken.
Oud 31-12-2006, 16:06
Darko
Darko is offline
Citaat:
puta_madre schreef op 31-12-2006 @ 16:36 :
Jah klopt download redelijk wat , maar nee die film heb ik nog niet gezien maar staat wel in me downloadmap. En lees er goede dingen over dus ga hem snel kijken.
Office Space was geniaal, dus ik heb goede hoop
Oud 31-12-2006, 18:42
Drez
Drez is offline
Ook Simon. Wel okee maar hij 'pakt' je niet echt, ik vond het dan ook niet een ontroerende film.
Oud 01-01-2007, 03:13
Verwijderd
Net - eternal sunshine of the spotless mind, voor de tweede keer. Goed, ja.

En nu hoor ik Scarface te kijken, voor de eerste keer, maar tering, ik vind er echt geen donder aan. Misschien is het de alcohol, ik weet het niet, maar ik vind de verhaallijn onlogisch, de karakters niet echt realistisch of in elk geval niet echt makkelijk om in in te leven, de cinematografie matig zelfsss voor de jaren tachtig en het enige goede er aan is Al Pacino. Ik had echt veel meer verwacht van zo'n 'klassieker', dus nu zit ik maar hier te roken in plaats van verderkijken. Die film duurt ook te lang, eigenlijk.

Blow, alhoewel die er veel weg van heeft, is een heel stuk beter. Vind ik.
Oud 01-01-2007, 04:20
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 01-01-2007 @ 04:13 :
Net - eternal sunshine of the spotless mind, voor de tweede keer. Goed, ja.

En nu hoor ik Scarface te kijken, voor de eerste keer, maar tering, ik vind er echt geen donder aan. Misschien is het de alcohol, ik weet het niet, maar ik vind de verhaallijn onlogisch, de karakters niet echt realistisch of in elk geval niet echt makkelijk om in in te leven, de cinematografie matig zelfsss voor de jaren tachtig en het enige goede er aan is Al Pacino. Ik had echt veel meer verwacht van zo'n 'klassieker', dus nu zit ik maar hier te roken in plaats van verderkijken. Die film duurt ook te lang, eigenlijk.

Blow, alhoewel die er veel weg van heeft, is een heel stuk beter. Vind ik.
Mja, ik heb net 't eerste uur oid voor de tweede keer gekeken, iets nuchterder en ik vermoed dat ik 'm gaver vind dan ik aanvankelijk dacht. Vooralsnog vind ik het een beetje een prutfilm, maar die mening houd ik onder voorbehoud.
Oud 01-01-2007, 04:33
Verwijderd
clerks... 1e keer viel ik in slaap en dacht ik : neeeeee, weer zo;n film die door iedereen gehypt wordt en een KUTfilm blijkt te zijn (zoals onder andere pulp fiction)

maar nu vond ik m geweldig... ben ik toch nog niet zo alto
Oud 01-01-2007, 10:28
~SmG~
~SmG~ is offline
National Treasure
Dit vond ik echt een goede film. Mooie beelden en een leuk verhaal.
En Nicholas Cage irriteerde me dit keer niet zo erg als in andere films. Zeker een aanrader.

8/10
Oud 01-01-2007, 13:57
Velma
Velma is offline
Monty Python & The Meaning of Life

O wat melig, flauw, grappig, ranzig.
Oud 01-01-2007, 15:11
DanielC
DanielC is offline
Yay, ik ga straks lekker naar Antwerpen, Babel kijken!
Oud 01-01-2007, 15:29
mjk
mjk is offline
the neverending story (1984)

verhaal is bekend, dat blijft ook goed. Vond echter de moraal er veel te dik bovenop ligge, ik ergerde me aan special effects (ondanks dat het normaal is voor die tijd), de boeklezer Bastian kon ik niet serieus nemen. Jammer, had veel beter gekund. Aankleding is wel heel mooi gedaan, goede sfeer, had het alleen wat grootser en vrolijker willen zien. Wat is er zo mooi aan Fantasia. Enfin.

2,5/5*
Oud 01-01-2007, 16:56
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
Velma schreef op 01-01-2007 @ 14:57 :
Monty Python & The Meaning of Life

O wat melig, flauw, grappig, ranzig.
dezelfde, film.

ik vond hem best wel oké. maar hij sloeg wel echt nérgens op. maarja, dat is monty python
Oud 01-01-2007, 17:17
Magican
Magican is offline
Citaat:
~SmG~ schreef op 01-01-2007 @ 11:28 :
National Treasure
Dit vond ik echt een goede film. Mooie beelden en een leuk verhaal.
En Nicholas Cage irriteerde me dit keer niet zo erg als in andere films. Zeker een aanrader.

8/10
Dat is toch wel zo'n baggerfilm.
Oud 01-01-2007, 18:32
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Magican schreef op 01-01-2007 @ 18:17 :
Dat is toch wel zo'n baggerfilm.
Nee
Oud 02-01-2007, 07:57
DanielC
DanielC is offline
Babel Met Iñárritu de wereld rond. Jammer dat 'ie op bijna alle fronten de plank volledig misslaat. Alleen het begin met de twee jongetjes en hun vader was wel aardig; het nam bijna Taviani achtige vormen aan. Voorderest vond ik het eigenlijk drie keer niets, behalve de uiterlijke kwaliteiten dan. 6je.
Oud 02-01-2007, 11:35
Jolt
Jolt is offline
Het verhaal van die Japanse meisjes was wel cool, vooral in die Disco.
Oud 02-01-2007, 13:53
Uice
Uice is offline
Citaat:
Dmnq schreef op 31-12-2006 @ 14:03 :

The Meaning of Life

Nog vrij grappig maar minder dan verwacht. Misschien een leuk idee voor een televisieserie, van die losse sketches.
Een tv-serie van Monty Python? Wat een idee!
Oud 02-01-2007, 13:56
Verwijderd
Ghehe.
Oud 02-01-2007, 16:15
Verwijderd
Hehe.

Great Expectations (1946)

Mjoah, ach, ik vond het een beetje tegenvallen. Niet bijzonder. Wel goede rollen van Jean Simmons, Alec Guinness en John Mills, maar het verhaal zakte soms wel wat in en het slot vond ik ronduit slap. Niet aan mij besteed dus.

6/10
Oud 02-01-2007, 17:15
Anonymous John
Anonymous John is offline
^^^ die rimpels van Mills waren wel erg raar aangezien hij een twintigjare gozer speelde, vond je niet?

OT: The Last Kiss. Grote teleurstelling; irritante personages en een onorigineel verhaal dat zich voordoet als intellectueel commentaar op het ouder worden. 4/10
Oud 02-01-2007, 18:01
stopmakingsense
stopmakingsense is offline
Citaat:
Ja alleen jammer dat de film zelf aardig zuigde!

Regels voor berichten