Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Maar over vrachtwagen gesproken, dan denk ik aan politiewagens en ambulances; misschien valt er wel iets over Doppler te doen? Zelfs op de basisschool valt dat te begrijpen, gok ik; zijn genoeg animaties over te vinden, is transport (in de zin van mijn wagentjes) en in de zin van transport van geluidsgolven. En die kinderen zullen misschien ook wel al opgemerkt hebben dat het geluid van een sirene verandert als hij wegrijdt (of desnoods een formule-1-wagen, dat zullen ze misschien al beter gemerkt hebben?). Of is mijn idee van het concept transport niet echt wat je nodig hebt? Misschien is het meer de bedoeling hen ook te laten experimenteren dan dat Doppler toelaat (want het is misschien wel gekend, buiten een heleboel filmpjes/animaties en geluidbestandjes, kun je moeilijk ergens een experimentje op Doppler doen met een heleboel kinderen).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
|
![]() |
||
Citaat:
Andere ideetjes: valbewegingen, horizontale worp, verticale worp ... maar dat vind ik allemaal niet echt spectaculair, je kan ook niet meer dan kwalitatief aanpakken (ze hebben er enerzijds de wiskunde niet voor gezien, plus anderzijds lijkt het me nogal moeilijk om eventjes uit te leggen wat versnelling is zodat ze het begrijpen, snelheid lukt bij de meesten wel al, maar versnelling lijkt me iets te abstract). Experimenteren kunnen ze er in ieder geval wel mee: op de speelplaats een of ander voorwerp omhooggooien (kans is wel dat je dan tien kinderen hebt die met een buil naar huis gaan, ach, alles voor de wetenschap?). In jouw geval zou ik gewoon in je eigen boek fysica/mechanica of whatever kijken welke experimenten ze doen, soms staan daar experimenten in die leuke resultaten geven en ik denk dat je meer aandacht zal krijgen als het iets heel speciaals is dat je toont. En misschien zoeken of je niet aan van die wetenschapsboeken voor kinderen (denk in de richting Ooggetuigen, Dorling Kindersley, ...), die bevatten vaak wel leuke ideetjes die de kinderen wel begrijpen. Een ander proefje dat je met transport kan relateren is misschien warmtetransport of ladingentransport (elektriciteit). Natuurlijk allebei niet de meest veilige dingen om te doen met kinderen (plus elektriciteit zal misschien iets te moeilijk zijn om uit te leggen). Bij warmtetransport denk ik dan aan: vloeistof verwarmen en in verschillende bekertjes doen en laten voelen welke als warmste aanvoelt, plastic/metalen lepel in warme vloeistof, verschillende overdrachtsvormen van warmte (link met de zon/lamp leggen voor radiatie, convectie kan je aantonen met een KMnO4-proef (heeft ook altijd veel bekijks: "ow, wat een mooi paars"). En als je het niet kwantitatief moet uitwerken. Op voorhand moet je hier wel zeker zelf alles controleren, want je wilt niet dat een kind daar zijn handjes gaat verbranden.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
|
![]() |
|
|