Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2007, 14:49
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Ga je alleen als je bijvoorbeeld iets voor school moet opzoeken of ga je er ook heen voor ontspannende lectuur, gebruik van internet, CD's en DVD's?

Als je geen fan bent van de bieb, hoe komt dat en wat moet de bieb doen om het voor jou aantrekkelijk te maken erheen te gaan?
Oud 15-01-2007, 14:51
Ray
Ray is offline
Nee eigenlijk nooit, ik heb niet echt tijd/zin om boeken te lezen en heb verder geen enkele reden om er heen te gaan.
Boeken die ik wel lees zijn meestal gekocht.

Verder is het niet echt mogelijk om de bieb aantrekkelijker te maken, of ze moeten gratis bier +shoarma hebben ofzo.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 15:10
Verwijderd
sjah, in de bieb ben je alleen als je wat moet weten
en dat kan tegenwoordig veelal via WWW.

En boeken, sjah, wat zijn boeken voor de hedendaagse mens? Sommigen lezen. Sommigen hebben een platenspeler. Velen hebben CD's.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 15:12
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
X-Ray™ schreef op 15-01-2007 @ 15:51 :
Nee eigenlijk nooit, ik heb niet echt tijd/zin om boeken te lezen en heb verder geen enkele reden om er heen te gaan.
Boeken die ik wel lees zijn meestal gekocht.

Verder is het niet echt mogelijk om de bieb aantrekkelijker te maken, of ze moeten gratis bier +shoarma hebben ofzo.
Het lenen van muziek en films trekt je ook niet?

En mag het ook frisdrank en shoarma zijn? Een bibliotheek krijgt niet erg makkelijk een drankvergunning....
Oud 15-01-2007, 15:13
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Grimm schreef op 15-01-2007 @ 16:10 :
sjah, in de bieb ben je alleen als je wat moet weten
en dat kan tegenwoordig veelal via WWW.

En boeken, sjah, wat zijn boeken voor de hedendaagse mens? Sommigen lezen. Sommigen hebben een platenspeler. Velen hebben CD's.
Er worden anders nog steeds heel veel boeken gelezen. Denk aan De Da Vincicode, Harry Potter enz.
Oud 15-01-2007, 15:17
Ray
Ray is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 15-01-2007 @ 16:12 :
Het lenen van muziek en films trekt je ook niet?

En mag het ook frisdrank en shoarma zijn? Een bibliotheek krijgt niet erg makkelijk een drankvergunning....
Muziek hoef ik denk ik niet eens wat over te zeggen..

Films is eigenlijk hetzelfde, het www staat open voor iedereen, daarnaast is er ook de videotheek.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 15:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Eigenlijk nooit. Maar dat komt omdat mijn moeder er werkt, dus ik maak wél heel veel gebruik van de bieb. Ik lees wel veel, eigenlijk En het is toch een stuk goedkoper dan boeken kopen, daar heb ik dan weer niet zoveel mee.
Oud 15-01-2007, 16:00
Droomz
Droomz is offline
Ik koop meer boeken dan dat ik ze leen, dus nee.
Oud 15-01-2007, 16:49
Bird-one
Bird-one is offline
de laatste paar weken kom ik er zelden. maar ik ging er wel eens heen om wat op te zoeken voor school, soms om gewoon wat rond te kijken en op mijn gemak nieuwe boeken te zoeken. ik vind het fijn om in de bibliotheek te zitten. alleen in de bibliotheek hier hebben ze weinig plek om ook werkelijk te zitten. daar zouden ze iets aan moeten doen. dan kan ik daar eventjes wat rustig lezen, want soms komt het daar thuis niet van.
Oud 15-01-2007, 17:19
Verwijderd
Ik ga elke twee weken om een nieuwe voorraad te halen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 17:21
Verwijderd
Ik ben niet eens meer lid van de bibliotheek, ik kom er alleen nog als er goedkoop afgeschreven boeken worden verkocht. Ik heb ook zelf nog zoveel ongelezen boeken staan dat ik de komende twintig jaar geen boeken hoef te lenen.

Ik denk dat 'de bibliotheek als informatiecentrum' voor veel mensen voorbijgestreefd is door internet. Alleen huishoudens zonder internet kunnen nog iets hebben aan een bibliotheek in die functie, anderen niet.

Hoe je jongeren naar de bibliotheek kan krijgen zou ik niet weten. Jongeren die geïnteresseerd zijn in lezen en schrijven komen natuurlijk vanzelf wel en hun bezoek kun je nuttiger en aangenamer maken door lezingen, besprekingen en weet ik het wat te organiseren.

Niet-lezende jongeren zul je niet snel naar de bibliotheek krijgen, ook niet met de zoveelste streetdance-workshop of zuid-Russische purkententoonstelling die de meeste kleine bibliotheken om de zoveel tijd organisaren. Zij komen er alleen om een aantal verplichte, dunne boeken te scoren en rennen dan snel weer weg. Wie weet kun je ze laten plakken als je een bibliotheek ook voor hen interessant maakt, maar hoe? En dan nog; komen ze twee weken later weer uit zichzelf terug?

Ik denk van niet en het is mijn idee dat het probleem niet zozeer is dat jongeren niet naar de bibliotheek willen komen, maar het gegeven dat het literatuuronderwijs op zo'n manier is opgezet dat jongeren geen plezier aan lezen beleven en dus geen reden hebben om naar een bibliotheek te gaan. Maar goed, het onderwijs ligt buiten de macht van de gemiddelde bibliotheek.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 17:54
Ramble On
Ramble On is offline
Ik ga wel vaak naar de bieb ja. Altijd de bieb op de Prinsengracht want daar hebben ze de meeste keus. Heel soms ga ik omdat ik voor m'n studie boeken nodig heb, maar meestal om 'gewone' boeken te halen, want ik lees graag.
Oud 15-01-2007, 18:15
Verwijderd
Ik ga er zeer vaak naar toe, eens per week ofzo, denk ik. Ik leen veel boeken, en ik zit er ook graag in een studiecel te studeren. Dan neem ik m'n laptop mee, vervolgens is er daar zeer goed draadloos internet en kan ik dus aan de slag. Net iets beter dan thuis, want thuis heb ik telkens afleiding van 'even iets te eten pakken', 'even het journaal kijken' etc. In de bieb mag je niet eten (hoewel ik het stiekem wel eens doe) en tja, verder is de enige afleiding het uitzicht (en dat is zeer mooi, maar ook rustgevend, zodat ik weer energie krijg om te werken).

Van mij hoeft de bieb niet te veranderen, wat meer studiecellen/stilteruimten zou leuk zijn, maar nu is het ook wel prima.

Ik heb ook ooit eens een studieboek geleend, maar meestal koop ik die.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 18:19
Elfe
Elfe is offline
Ik ga elke week naar de bieb, want ik werk er
Verder ben ik al een tijd geen lid meer van bibliotheek. Ik vind het vooral leuk om boeken zelf te hebben, ze af en toe eens te kunnen pakken om er een stukje in te lezen of er doorheen te bladeren. Daar houd ik wel van.
Oud 15-01-2007, 19:15
Verwijderd
Ja ik ga er regelmatig heen om gewoon lekker te snuffelen, of nieuwe boeken te lenen. Onze bieb is nét nieuw, en heel groot. Ik vind de sfeer nu niet zo leuk als onze oude bibliotheek. Maarja nu heb je wel meer ''stille ruimtes'' om te lezen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 19:47
Bird-one
Bird-one is offline
ik wil graag een grotere bibliotheek in de buurt met studieruimtes. maar dat komt wel als ik in een grotere stad woon. ik ga heel soms naar de bibliotheek permeke in antwerpen. maar daar ben ik nooit echt lang gebleven.
Oud 15-01-2007, 19:56
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Wij hebben een heel grote bibliotheek (de centrale dan). Ik ga er altijd heen als ik boeken wil lenen voor boekverslagen, als ik ze dan niet koop. En het mooie aan onze bibliotheek is dat er een databank is voor boekverslagen en recensies. En ik vind het gewoon leuk om er te zijn, ik voel me er thuis.

Daarbij is er een cd-uitleen <3.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 20:02
Verwijderd
Sinds ik niet meer thuis woon niet, terwijl er nog wel een miljard boeken zijn die ik zou willen lezen, maargoed.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 20:16
Trass
Trass is offline
De laatste tijd niet meer zo vaak omdat ik begonnen ben in de boeken die ik pas gekocht heb. Normaal kom ik er gemiddeld een keer in de week, vooral om boeken te lenen en tijdschriften te lezen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 21:02
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
met mooi weer beetje in die tuin zitten daar, want die is wel mooi. verder zo eens in de drie weken een paar boeken halen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 09:41
wolvin_26
wolvin_26 is offline
We kunnen dus concluderen dat de meeste jonge mensen die er vaak zijn, daar of voor hun studie zijn of van zichzelf al graag lezen. Daarnaast worden de studie/stilteruimtes op prijs gesteld.

Muziek en films worden vooral van het Net geplukt, daar speelt de bieb dus een zeer kleine rol.

Een concept: bibliotheek laten "fuseren" met een videotheek waar ook muziek te lenen is. Dit uiteraard voor een lage prijs. Misschien extra korting voor jongeren met CJP-pas of een schoolpas van een school waar de bieb mee samenwerkt (de Cultuurpas bestaat trouwens al).
Dus een bibliotheek als mediacentrum. Er zijn al bibliotheken die dit min of meer hebben en die daarnaast een internetcafe of bijvoorbeeld een zitje hebben waar je wat te drinken en te snacken kunt halen.
Als de bieb er zo uit zou zien, zou je er dan vaker naar binnen stappen?
Oud 16-01-2007, 11:50
Verwijderd
Ik werk in de bieb Maar dan niet in een openbare, helaas, maar eentje van een wetenschappelijk instituut. Oh, en ik werk ook voor de Openbare Bibliotheek, eigenlijk. Kom er niet vaak, behalve om leeskringen te geven of wat op te zoeken. Als ik boeken wil lezen, bestel ik ze meestal via het internet bij de bieb bij mijn ouders thuis en dan halen zij ze op. Verder koop ik veel boeken

Voor muziek en films ga ik niet naar de bieb, daar heb ik (meestal dan) internet voor.

Ik zou vaker naar de bieb gaan als het geen geld kostte om boeken te lenen
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 11:53
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 16-01-2007 @ 12:50 :
Ik werk in de bieb Maar dan niet in een openbare, helaas, maar eentje van een wetenschappelijk instituut. Oh, en ik werk ook voor de Openbare Bibliotheek, eigenlijk. Kom er niet vaak, behalve om leeskringen te geven of wat op te zoeken. Als ik boeken wil lezen, bestel ik ze meestal via het internet bij de bieb bij mijn ouders thuis en dan halen zij ze op. Verder koop ik veel boeken

Voor muziek en films ga ik niet naar de bieb, daar heb ik (meestal dan) internet voor.

Het hangt er een beetje vanaf hoeveel je leent, maar ik heb in een half jaar 70 boeken geleend en dan wordt een plusplusextradeluxe zonder bijbetalen-abonnement rendabel. Maar dan moet je dus wel veel boeken lenen.

Laatst gewijzigd op 16-01-2007 om 15:56.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 15:53
Sasbeest
Sasbeest is offline
Ik ga er ongeveer eens in de twee,drie weken heen om wat boeken te lenen. Vaak koop ik een boek pas als ik er veel goeds over heb gehoord, en er zelf al een stukje uit heb gelezen. Voor minder bekende boeken vind ik het leuk om in de bibliotheek rond te neuzen.
Oud 16-01-2007, 16:02
Ieke
Ieke is offline
Nooit meer. In het dorpje waar ik vandaan kom was maar een minibieb en daar had ik toen op een moment toch wel heel veel van de jeugtafdeling gelezen en met serie's hadden ze maar enkele delen. Ik ben een boekenkoper geworden en ook al woon ik nu in Rotterdam met een enorme bieb, ik ben er maar 1 keer binnen geweest en nooit lid geworden. Denk dat ik gewoon in het kopen ben blijven hangen ook vanwege een kwestie van luiheid
In de medische bieb van de faculteit kom ik eigenlijk ook nooit. Wel eens geweest om een oud artikeltje op te zoeken (lang niet alles is gedigitaliseerd ) maar daar blijft het bij. Anderen leren daar graag, ik vind het helemaal niks.
Oud 16-01-2007, 16:58
Verwijderd
Vroeger kwam ik heel vaak in de bieb (minstens één keer in de week voor leesboeken), tegenwoordig niet. Als ik nu naar de bieb ga is het eigenlijk altijd omdat ik iets voor mijn studie nodig heb. Internet heb ik thuis, daar leren vind ik niets en CD's en DVD's gebruik ik vrijwel niet.

Ik vind de grote bieb in Rotterdam prima (dat is een 'uitgebreidde bieb', met café, internet, mediagebeuren, enz.), als ik er dichterbij zou wonen zou ik vast ook wel vaker gaan, de deelgemeente biebjes zijn wat minder.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 17:13
Verwijderd
Citaat:
wolvin_26 schreef op 15-01-2007 @ 16:13 :
Er worden anders nog steeds heel veel boeken gelezen. Denk aan De Da Vincicode, Harry Potter enz.
Downloads.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 17:14
Verwijderd
Citaat:
wolvin_26 schreef op 16-01-2007 @ 10:41 :

Muziek en films worden vooral van het Net geplukt, daar speelt de bieb dus een zeer kleine rol.
Vrienden van me lenen wel dankbaar CD's van de bieb om ze te kopiëren, dus dat is wel nuttig ja.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 20:18
Verwijderd
Te weinig. Ik hou ervan om in de bibliotheek te lopen en als ik er ben blijf ik ook echt uren, maar ik denk er niet zo vaak aan en boeken koop ik altijd via internet.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 21:49
Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
Morgan schreef op 16-01-2007 @ 12:50 :
bij ons kost het geen geld (alleen nieuwe boeken), maar het is maar een kleine bibliotheek in een kleine stad. welke bibliotheek is dat dan en is dat een grote in een grote stad ? ik snap niet goed waarom het bij sommige bibliotheken wel is en bij anderen niet. kan iemand mij de redenen uitleggen waarom bibliotheken geld per boek vragen (bovenop lidmaatschap neem ik aan) ?
Oud 16-01-2007, 23:19
Broeder
Broeder is offline
Ik ben nogal hebberig, HA,
dus meestal koop ik zelf tweedehands boeken.
Bij De Slegte hebben ze ze in veel talen voor maar een paar euro.
Ehm,
Oud 18-01-2007, 09:52
Verwijderd
Ik kom wel redelijk veel in de (openbare) bibliotheek, namelijk in de centrale van Rotterdam. Vooral voor leesboeken (er zijn maar heel weinig boeken waarvan ik de behoefte heb ze meer dan één keer te lezen, waarom zou ik ze dan kopen) en voor informatieboeken die niet met mijn studie te maken hebben. CD's download ik of koop ik.

Voor studiedoeleinden kom ik eigenlijk nooit in de openbare bibliotheek, daarvoor is het aanbod van taalwetenschappelijke boeken te klein. Lang leve de letterenbibliotheek in Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Bird-one schreef op 16-01-2007 @ 22:49 :
bij ons kost het geen geld (alleen nieuwe boeken), maar het is maar een kleine bibliotheek in een kleine stad. welke bibliotheek is dat dan en is dat een grote in een grote stad ? ik snap niet goed waarom het bij sommige bibliotheken wel is en bij anderen niet. kan iemand mij de redenen uitleggen waarom bibliotheken geld per boek vragen (bovenop lidmaatschap neem ik aan) ?
Nijmegen. Omdat er zo veel mensen lenen, denk ik, ik heb geen idee.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 14:18
Verwijderd
Ja, ik werk er.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 14:34
Verwijderd
Bij de bibliotheek van Nijmegen? Zeg dan eens dat ze die poortjes wat soepeler moeten maken! Ik kan geen afgekloven, tweedehands prutje van de Slegte mee naar binnen nemen of het alarm gaat af, de SAS komt door het dak naar binnen, zet me tegen de muur en laat me inwendig en anaal fouilleren door Sambo, de tweehonderd kilo zware Surinamer.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 15:21
Bird-one
Bird-one is offline
hm het lijkt mij dat de bibliotheek in rotterdam ook veel leden heeft, maar daar is het gratis. ik vind het maar vreemd. en ik vind ook dat het gratis moet zijn, (niet het lidmaatschap)
Oud 18-01-2007, 18:37
Trass
Trass is offline
Bij ons kost lenen ook helemaal niks, je moet alleen 10 euro per jaar betalen en krijg je alles zo mee. Je kunt eens in de zoveel tijd ook boeken kopen, maar dan kost het zelfs maar €1,-

Hoe duur is dat lenen per boek in Nijmegen dan? Want het lijkt me dat je voor een paar euro al beter een goedkoop tweedehands boek kan kopen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 20:35
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 18-01-2007 @ 15:34 :
Bij de bibliotheek van Nijmegen? Zeg dan eens dat ze die poortjes wat soepeler moeten maken! Ik kan geen afgekloven, tweedehands prutje van de Slegte mee naar binnen nemen of het alarm gaat af, de SAS komt door het dak naar binnen, zet me tegen de muur en laat me inwendig en anaal fouilleren door Sambo, de tweehonderd kilo zware Surinamer.

LUH-3417
Nee, Zoetermeer. Zelfde situatie overigens.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 22:40
Changshan
Changshan is offline
Bij mijn weten zijn er gewoon verschillende vormen van lidmaatschap. Ieder jaar moet je als tienertje beslissen (of je ouders doen dat voor je) of je nog wel vaak genoeg naar de bieb gaat om het vollidmaatschap met jeugdkorting eruit te halen, dus dat waarmee je gratis haalt. Ik heb nu een lidmaatschap waarmee ik bij moet betalen, omdat ik de laatste maanden alleen maar voor school leen en het vollidmaatschap vanwege mijn leeftijd toch duurder is geworden.
Oud 19-01-2007, 10:36
Verwijderd
Volgens mij was het bij mijn bibliotheek dat ik tot mijn achttiende gratis lid was en daarna kon gaan betalen. Maar toen had ik een jaar later of iets in die geest al de Leidse universiteitsbibliotheek tot mijn beschikking.

LUH-3417 - Niet dat ik er in totaal meer dan tien keer geweest ben, maar toch...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 21:21
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Te vaak en dan neem ik gelijk het maximum boeken (15) mee, en als je dan ook nog bedenkt dat ik van 3 bibliotheken lid ben, dan zie je de boetes en stapels boeken en uren rondstruinen door de bieb wel voor je.
Oud 20-01-2007, 14:54
bbyn
bbyn is offline
ongeveer elke 3 weken... en te leuke boeken koop ik meestal later nog

nee k leen geen muziek, en films zie ik in bios of koop ik

k zou wel muziek of dvds lenen als het gratis was,.. maar dat is niet zo.. en k ga voor een cdtje niet 1,55 voor een week betalen..

Laatst gewijzigd op 20-01-2007 om 14:58.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 15:07
Velma
Velma is offline
Jep. Soms zelfs tweewekelijks, vooral als ik veel tijd heb om te lezen. Maar minimaal wel een keer per maand en dan naar onze grote bieb, want daar heb ik mijn liefde aan verklaard, aan alle zes de verdiepingen <3
Oud 22-01-2007, 10:39
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 18-01-2007 @ 12:08 :
Nijmegen. Omdat er zo veel mensen lenen, denk ik, ik heb geen idee.
Dat is onlogisch, in Rotterdam zullen er vast meer mensen lenen en daar hoef je niets te betalen bovenop je lidmaatschap (alleen idd voor de allernieuwste boeken, geloof ik).

En voor kinderen en jongeren (t/m 17 jaar) is een abbonement gratis.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 16:38
niche
niche is offline
Niet zo vaak eigenlijk, want ik ben áltijd te laat en dan koop ik liever boeken via marktplaats of een tweedehands winkeltje hier in de buurt.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 18:57
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik kom vaak (+/- 1x per week) bij de Centrale Bibliotheek van Groningen, omdat ik toch vaak in de buurt ben en even wil rondsnuffelen naar nieuwe boeken. M'n moeder heeft me ook nog een lijstje met titels gegeven die ik voor haar mag/moet lenen als ik ze tegenkom
Oud 22-01-2007, 19:57
WolterB
WolterB is offline
Nooit, ik koop ze.
Oud 24-01-2007, 20:04
Verwijderd
de ene keer 8 weken achter elkaar eens in de 10 dagen 3 boeken halen. dan weer paar maanden niet.

ik wil eigenlijk boeken kopen maar ik lees te snel en te veel om te kunnen kopen. (7 pratchetboeken in 7 dagen was vorige week het geval, ookal werkte i, ging ik uit en naar school..)
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 20:20
homehapero
homehapero is offline
ontopic: hangt ervan af, soms ben ik in een echte leesbui en ga ik elke week naar de bib, soms stel ik me tevreden met wat voorhanden is thuis. Als ik ga dan is het meestal om lag rond te hangen. Niet meteen omdat wij zo'n gezellige bib hebben (de muren zijn gebroken wit met kattenkots en er is nergens plaats om te zitten) maar omdat ik zo moelijk een echt goed boek vind

offtopic: werken in de bib hoe gaat dat? Waar solliciteer je? Hoeveel verdien je? ik heb namelijk gezien dat jullie allemaal twintigers zijn en is dat dan voltijds of om studiez te betalen of ik weet niet waarom want het lijkt me niet zo'n gek goed betaalde job...
Oud 24-01-2007, 20:24
Lotte
Lotte is offline
Ik ga vaak, (goedkoop) lezen is leuk Wel jammer dat je de boeken erna niet mag houden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten