Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2007, 13:51
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-01-2007 @ 14:06 :
Dan durf ik de stelling, dat genocide, kindermoord, verkrachting en slavernij vallen onder foute zaken ook nog wel aan.
Wat wil je hiermee zeggen?
Citaat:
Feit blijft dat de hele discussie wat 'fout' is per definitie nogal hypocriet is omdat er A geen sprake is van foute denkbeelden, B, bij de mensen die het fout vinden sprake is van zich beroepen op een waardenpatroon dat zeer afkeurenswaardige denkbeelden en zelfs misdaden verheerlijkt.
A: Je kan iets fout vinden. Dat wil niet zeggen dat het ook zo is, maar je vindt dat zo. B: dat wordt niet verheerlijkt bij mijn 'waardenpatroon' zoals jij dat noemt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2007, 15:40
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-01-2007 @ 10:59 :
Dan ga je er van uit dat er een boodschap in zit. Daar gaat de redenatie direct al de fout in.
hm. en principe kun je gelijk hebben, maar het is niet altijd onwaarschijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 15:51
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Il organista schreef op 13-01-2007 @ 14:49 :
bovendien wil ik nog wel eens bewijzen zien in hoeverre hier sprake is van pure cultuuruitingen. als je die verhalen uberhaupt al wilt geloven, hou er dan ook even rekening mee dat ze er altijd duizenden terugsloegen. en dat het logisch is dat god zijn volk wil beschermen en bijstaat. dat die tijd uberhaupt bekrompen zal zijn geweest. dat het bovendien mij bijligt dat israel als het gaat om rechten van zwakkeren altijd voorlag. tenzij iemand mij kan vertellen dat israel in die tijd een négatieve uitzondering vormde.

en inderdaad heb ik nog nooit een christen gezien die deze wetten serieus nam of dacht dat dat behoorde. het gaat hier immers om landsgeschiedenis. en o, de sgp, de doodstraf is een principe en geen wet en homohaat komt ook in het nieuwe testament voor .
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 00:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Il organista schreef op 13-01-2007 @ 14:49 :
Het christelijke normen en waardenpatroon verheerlijkt geen misdaden.
"Moslims kunnen nooit misdaden begaan. Dat zijn immers geen Moslims!!1"
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 13-01-2007 @ 14:51 :
Wat wil je hiermee zeggen?
Ik verwijs ermee naar enkele deugden die in de bijbel gepredikt worden, hetzelfde boek op basis waarvan de meeste beweringen dat muziek 'fout' is geschieden.

Dit om even aan te geven hoe relatief goed en fout is.

Ik denk dat blackmetalmuziekanten nogal vies zullen zijn van kindermishandeling.
Kindermishandeling komt veel voor onder de strenge religieuze mensen die blackmetalmuziekanten slecht noemen.

Samenvattend: wie begint aan waardeoordelen over moraal begeeft zich bijna per definitie op glad ijs, om over de hypocrisie ervan nog maar te zwijgen.
Oud 14-01-2007, 11:25
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-01-2007 @ 01:53 :
"Moslims kunnen nooit misdaden begaan. Dat zijn immers geen Moslims!!"
Ik snap je punt, maar het sluit totaal niet aan bij wat ik zei. Ik zou het fijn vinden als je op mijn post in zou gaan (kort samengevat: verschil traditie-tekst) in plaats van leuzen te poneren die kant noch wal raken.
Oud 17-01-2007, 20:40
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-01-2007 @ 01:53 :
Ik verwijs ermee naar enkele deugden die in de bijbel gepredikt worden, hetzelfde boek op basis waarvan de meeste beweringen dat muziek 'fout' is geschieden.

Dit om even aan te geven hoe relatief goed en fout is.

Ik denk dat blackmetalmuziekanten nogal vies zullen zijn van kindermishandeling.
Kindermishandeling komt veel voor onder de strenge religieuze mensen die blackmetalmuziekanten slecht noemen.

Samenvattend: wie begint aan waardeoordelen over moraal begeeft zich bijna per definitie op glad ijs, om over de hypocrisie ervan nog maar te zwijgen.
Dat vind ik een onjuiste bewering. Hoezo komt kindermishandeling veel voor onder de strenge religieuze mensen? Bron? Waarom? Stel dat dit waar zou zijn (waar ik het niet mee eens ben), wil dit nog niet zeggen dat het christendom dat waardeert. De mensen die dit doen zijn fout, het christendom niet. Het christendom is geen aanhanger van dat soort zaken. Ze worden dan ook zeker niet gepredikt als goed.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 21:13
Silencios
Silencios is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 17-01-2007 @ 21:40 :
Dat vind ik een onjuiste bewering. Hoezo komt kindermishandeling veel voor onder de strenge religieuze mensen? Bron? Waarom? Stel dat dit waar zou zijn (waar ik het niet mee eens ben), wil dit nog niet zeggen dat het christendom dat waardeert. De mensen die dit doen zijn fout, het christendom niet. Het christendom is geen aanhanger van dat soort zaken. Ze worden dan ook zeker niet gepredikt als goed.

Hey Eilidh, ik ben het het helemaal met je eens. Maar het is moeilijk om dit aan iemand te vertellen die een zeer negatieve kijk heeft op het christendom.
Kindermishandeling komt helaas bij sommigen gezinnen voor, maar om te gaan zeggen dat kindermishandeling wordt aangeprezen door christenen vind ik de grootste bull-shit.
Aangezien er ook geen (objectieve) bron is te vinden, die zijn arugument kan onderbouwen of bevestigen is er ook geen reden om aan te nemen dat dit waar is.

Aan: T_ID:
Het valt me op hoe je christenen te vaak over een kam scheert. Stel een christen pleegt een moord, dan zijn alle christenen meteen slecht in je ogen.
En de overige mensen die niet christen zijn en een moord plegen dan? Waarom laat je die buiten beschouwing. Het valt me op aan je posts, hoe makkelijk je een fout van een ''christen'' (vast) afschuift op het christendom. Verder wil ik je ook zeggen, dat wanneer iemand zich een christen noemt en een moord pleegt en allemaal andere slechte dingen doet, dit geen christen is, maar een persoon is die niet goed is bij zijn hoofd, maar zich desondanks toch een christen noemt.

Ik denk dat je pas echt een christen bent, als je goed leeft zoals Jezus ons heeft laten zien.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 21:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Silencios schreef op 22-01-2007 @ 22:13 :
Aan: T_ID:
Het valt me op hoe je christenen te vaak over een kam scheert.
Citeer maar eens waar dat gebeurd. Ik hanteer altijd het criterium van christenen van een bepaalde uiting.

En dat alle mensen die hun kinderen mishandelen omdat god hen verteld zou hebben dat een strikte opvoeding een deugd is in een 'normenloze samenleving' tuig van de richel zijn die we niet moeten geloven, dat is een stelling die ik best aan durf.
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 17-01-2007 @ 21:40 :
De mensen die dit doen zijn fout, het christendom niet.
Als je dat gelooft, dan zou je de bijbel eens moeten lezen.
Oud 22-01-2007, 21:58
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-01-2007 @ 22:36 :
Citeer maar eens waar dat gebeurd. Ik hanteer altijd het criterium van christenen van een bepaalde uiting.

En dat alle mensen die hun kinderen mishandelen omdat god hen verteld zou hebben dat een strikte opvoeding een deugd is in een 'normenloze samenleving' tuig van de richel zijn die we niet moeten geloven, dat is een stelling die ik best aan durf.Als je dat gelooft, dan zou je de bijbel eens moeten lezen.
Wederom geldt hier het verschil schrift-traditie dat ik je al eerder heb geprobeerd uit te leggen, maar dat nog steeds niet helemaal schijnt door te dringen. Makkelijk gezegd: dat de Bijbel slecht zou zijn, betekent niet direct dat het christendom ook slecht is.
Oud 22-01-2007, 22:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Il organista schreef op 22-01-2007 @ 22:58 :
Wederom geldt hier het verschil schrift-traditie dat ik je al eerder heb geprobeerd uit te leggen, maar dat nog steeds niet helemaal schijnt door te dringen.
Oh, dat verschil is er. Dat verschil is dan ook zoals al te lezen was, opgenomen in de nuance die ik altijd hanteer.
Oud 22-01-2007, 23:00
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-01-2007 @ 23:09 :
Oh, dat verschil is er. Dat verschil is dan ook zoals al te lezen was, opgenomen in de nuance die ik altijd hanteer.
Jij en genuanceerd? Maar goed, ik vat je nuance nog niet helemaal; wat bedoel je precies?
Oud 22-01-2007, 23:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Il organista schreef op 23-01-2007 @ 00:00 :
Jij en genuanceerd? Maar goed, ik vat je nuance nog niet helemaal; wat bedoel je precies?
"Ik hanteer altijd het criterium van christenen van een bepaalde uiting."

Alle christenen zijn niet noodzakelijk tuig. Alle christenen die hun kinderen mishandelen vanwege hun denkbeelden over opvoeding die uit hun religie komen zijn wel tuig.

Dus ja, ik en genuanceerd.
Oud 22-01-2007, 23:18
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
T_ID schreef op 23-01-2007 @ 00:17 :
Dus ja, ik en genuanceerd.
Inderdaad, daar lijkt het op het eerste gezicht wel op. Hulde!
Oud 28-01-2007, 19:30
bliepp
bliepp is offline
Teksten worden teruggespoeld door mensen die horen wat ze willen horen.
Trouwens, waarom zou dit zo slecht zijn. Het Christendom en de duivel liggen toch dicht bij elkaar?

Oude quote van Freddy Godskind:
Uit alles in het leven is gebleken dat wij geen macht over de dood hebben, terwijl de dood bij iedere mens (onverwachts) op zijn pad komt.

Ik ben het wel met je eens, maar hoe zit dat dan met zelfmoord? Dit geeft toch een gevoel van macht over leven en dood? (als je het lot buiten beschouwing laat) In principe is dit een keuze die je kan verbruiken of waar je van kan leren. Hoe kijkt u hier tegenaan?

* Blackmetalmuziekanten is zonder e
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 22:04
Freddy Godskind
Freddy Godskind is offline
Citaat:
bliepp schreef op 28-01-2007 @ 20:30 :
Teksten worden teruggespoeld door mensen die horen wat ze willen horen.
Trouwens, waarom zou dit zo slecht zijn. Het Christendom en de duivel liggen toch dicht bij elkaar?

Oude quote van Freddy Godskind:
Uit alles in het leven is gebleken dat wij geen macht over de dood hebben, terwijl de dood bij iedere mens (onverwachts) op zijn pad komt.

Ik ben het wel met je eens, maar hoe zit dat dan met zelfmoord? Dit geeft toch een gevoel van macht over leven en dood? (als je het lot buiten beschouwing laat) In principe is dit een keuze die je kan verbruiken of waar je van kan leren. Hoe kijkt u hier tegenaan?

* Blackmetalmuziekanten is zonder e
Ik vind het moeilijk om met zelfdoders te leren omgaan. Ow ja, toen ik zei dat men geen macht over de dood kan hebben, bedoelde ik dat niemand er iets aan kan doen om de dood te voorkomen of om uit de dood nieuw leven op te wekken. Maar wat die zelfdoders betreft, denk ik dat het een groot verband houdt met de liefde en wel met een gebrek aan liefde. Oke... er zijn uitzonderingen. Uit enkele onderzoeken naar depressiviteit is gebleken dat de patienten een gebrek aan bepaalde hormonen en andere stoffen hadden. Deze stoffen hebben te maken met de stemming die men hebben kan. Ik denk dan ook dat depressiviteit te genezen valt met echte liefde. Als ik naar mezelf kijk dan denk ik dat zelfmoord voornamelijk voortkomt uit een gebrek aan kennis over de liefde van God en uit het idee dat het na dit leven hetzelfde zal zijn als het moment voordat we geboren werden. Voordat wij bevrucht en geboren werden was er voor ons het niets. Een zelfdoder wenst meestal dat hij/zij nooit geboren zou zijn en wilt dan ook graag terug naar dat moment voor zijn geboorte. Hij denkt dit met de dood weer te bereiken en daarmee ziet hij de dood als een uitvlucht uit zijn ellendige leven. Dit is trouwens pure onmacht. En daarbij komen wij na dit leven voor God te staan.
Reageren

Regels voor berichten