Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2006, 16:14
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Hallooo

Ik heb vandag allerlei voorlichtingen gehad op school over vakken van de tweede fase en nu ben ik een beetje in de war.

Als ik de profielen op de juiste manier samenstel kom ik precies dezelfde vakken uit. Dit zijn:

Nederlands
Latijn
Grieks
Engels
ANW
Maatschappijleer
LO1
KCV
Wiskunde B
Natuurkunde
Scheikunde
Biologie
NL&T
Filosofie

Ik vroeg me dus af wat het verschil in de praktijk is. Volgens mijn wiskundelerares is dit dat je in het NT profiel meer uren natuurkunde per week krijgt en met NG meer biologie (dat komt doordat in NT biologie een keuzevak is en in NG natuurkunde een keuzevak)
Ik ben beter in biologie dus misschien zou het slimmer zijn NT te gaan doen zodat ik meer tijd heb voor natuurkunde.

Wie kan mij helpen?
Oud 13-12-2006, 16:53
Verwijderd
Met NT doe je in principe geen biologie (kan als keuzevak) en je doet iets meer uren wiskunde B en natuurkunde. Met NG doe je iets minder wiskunde B en natuurkunde (maar wel de basis) en verplicht biologie 1,2. Als ik jouw situatie lees kan je misschien een 'dubbel profiel' proberen (NG+NT, dus NT met biologie = NG met extra wis/natuurkunde).
Oud 13-12-2006, 16:58
Verwijderd
Heb je al een idee wat je later wil gaan doen? Wil je de technische/bèta-kant op of wil je gewoon het onderste uit de kan halen, dan ligt NT voor de hand, wil je de gezondheids-kant op, dan ligt NG voor de hand.
Oud 13-12-2006, 17:13
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
@ Snees: biologie 1,2 bestaat niet meer ook geen natuurkunde, scheikunde, wisk A/B 1,2

Ik weet nog niet precies wat ik wil gaan worden dat is ook 't probleem. Daarom vindi k het zelf misschien verstandiger NT te gaan doen omdat ik dan meer natuurkunde en wiskunde heb, aangezien biologie al een van m'n beste vakken is. Ik wil m'n natuurprofiel zeg maar zo breed mogelijk houden zodat ik eind zesdeklas voor medische kant zou kunnen kiezen maar óók technische kant.

Dus daarom weet ik eventjes geen raad meer met wat m'n keuze zal moeten worden.
Oud 13-12-2006, 17:16
Verwijderd
Excuus, opa zat kennelijk een verhaal uit de oude doos op te rakelen.
Oud 13-12-2006, 17:32
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
Snees schreef op 13-12-2006 @ 18:16 :
Excuus, opa zat kennelijk een verhaal uit de oude doos op te rakelen.

't is je vergeven
Oud 13-12-2006, 18:14
duivelaartje
duivelaartje is offline
Krijgt iedereen bij wiskunde B dan meetkunde? Wat zielig voor die N&G'ers, want de meesten heb daar echt ontzettende moeite mee.
Oud 13-12-2006, 18:21
Morri
Morri is offline
Ik ben niet helemaal bekend met het nieuwe systeem van de twede fase, maar ik heb hier wel een schema. Dit is echter van mijn school, maar ik neem aan dat dat toch wel hetzelfde is.

NT:
wiskunde b (520)
natuurkunde (480)
scheikunde (440)
en dan of bio (480) of ak/fa/du/ec
+ bijvak (fi, wi D, dr, mu, bv, m&o, ma2,la,gr)

NG:
wiskunde AB (520)
biologie (480)
scheikunde (440)
en dan of na (480) of ak/fa/du/ec
+ bijvak

Waarschijnlijk werkt het bijvakkensysteem op jouw school anders hoor. Maar goed, wiskunde verschilt dus lijkt me, ook al is het aantal uren gelijk. Als je NG doet is natuurkunde een keuzevak. Dat heeft voor- en nadelen. 't Ligt ook wel een beetje aan hoe het ingeroosterd wordt. Praat dus eens met je lerares hoe je rooster opgebouwd zal worden. Een voordeel van na als keuzevak is, dat als het écht niet gaat, je het kunt laten vallen. Je hebt dan nog gewoon een volwaardig profiel. Ik vraag me alleen af wat je kunt met NG zonder na, maar dat weet jij misschien beter.

Kortom: eigen keuze. Bij mij op school hebben NT'ers met bio12 trouwens net zoveel bio als N&Gers, maar misschien is dat bij jou anders. Even goed navragen! Trouwens, je zegt dat je niet zo goed bent in natuurkunde, maar wat is 'niet zo goed'? Wat sta je en hoeveel tijd kost je dat?
Oud 13-12-2006, 18:42
JumperOne
JumperOne is offline
Citaat:
Morri schreef op 13-12-2006 @ 19:21 :

Waarschijnlijk werkt het bijvakkensysteem op jouw school anders hoor. Maar goed, wiskunde verschilt dus lijkt me, ook al is het aantal uren gelijk. Als je NG doet is natuurkunde een keuzevak. Dat heeft voor- en nadelen. 't Ligt ook wel een beetje aan hoe het ingeroosterd wordt. Praat dus eens met je lerares hoe je rooster opgebouwd zal worden. Een voordeel van na als keuzevak is, dat als het écht niet gaat, je het kunt laten vallen. Je hebt dan nog gewoon een volwaardig profiel. Ik vraag me alleen af wat je kunt met NG zonder na, maar dat weet jij misschien beter.
Vanaf volgend jaar bestaat elk profiel uit drie vakken, plus een profielkeuzevak, dat dus ook tot het profiel hoort en je niet kunt laten vallen zoals een extra vak in het vrije deel nu.
Oud 13-12-2006, 19:40
Verwijderd
Wiskunde en Natuurkunde verschillen niet meer, de verschillen zijn juist weggenomen. Iedereen die NG of NT doet krijgt dus dezelfde hoeveelheid wiskunde en natuurkunde (als je bij NG daarvoor kiest).

Als je echt niet weet wat je wil gaan doen zou ik voor NT + Biologie of Economie gaan.

NLT zou ik laten liggen, wat ik van de speciale commissie hierover heb gehoord is dat ze bij dit vak zelfs geschiedenis en aardrijkskunde docenten willen "slepen" om het meer inhoud te geven. Een soort ANW voor gevorderden. NLT zou ik dus écht laten vallen.

Als je een beetje goed bent in wiskunde zou ik voor wiskunde D kiezen
Oud 13-12-2006, 19:51
Knots
Knots is offline
Ik ben ook niet helemaal bekend met het nieuwe profielen systeem, maar het lijkt me dat als jij bijvoorbeeld biologie volgt, het niet uitmaakt welk profiel er dan op je examenblaadje staat. Je krijgt het vak biologie voor 480 slu, of je nou NG doet of NT met bio als keuzevak. Waarschijnlijk kom je zelfs bij de NG'ers in de klas te zitten. (Ditzelfde geldt voor wiskunde B en natuurkunde.) Dat even als reactie op je openingspost.

Als je nog niet weet wat je wil lijkt NT met bio (+ evt. nog een keuzevak) me een goede optie. Maar het idee NLT is ANW voor gevorderden begin ik ook te krijgen. Ik denk dat je wel iets beters kan kiezen.
Oud 13-12-2006, 20:01
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Ja, maar NLT lijkt me juist heel leuk om te doen

Wat is er precies mis mee en wat verlies ik ermee als ik 't kies?
Oud 13-12-2006, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Charl0tteee schreef op 13-12-2006 @ 21:01 :

Je moet je realiseren dat zoals het er nu eruit ziet, het óf een flop of iets fantastisch kan worden. Het is voor mijn gevoel op dit moment een soort ANW-plus, met iets meer natuurkunde erin verwerkt maar ook heel veel zinloze informatie.

Als het je leuk lijkt moet je het doen, maar ik weet niet of ik proefkonijn in dit vak zou zijn. In iedergeval geef ik je het advies dat je natuurkunde houdt, want dat is toch nét iets vaster qua inhoud.
Oud 13-12-2006, 20:41
Morri
Morri is offline
Geloof me, ANW bij mij op school was niet leuk en niet nuttig, uitdagend of wat dan ook. Ik zou in ieder geval zorgen dat als je NLT kiest, je het nog kunt laten vallen. Beter natuurkunde/biologie dan NLT lijkt me. En Grieks en/of Latijn natuurlijk.
Oud 13-12-2006, 23:39
Verwijderd
Citaat:
Charl0tteee schreef op 13-12-2006 @ 21:01 :

Je kunt beter voor een nuttig vak kiezen, het Nieuwe Leren kennende zal het niveau wel erg laag zijn. Wiskunde, natuurkunde of biologie dus. NT + economie + biologie opent heel veel opties. Ik weet niet hoe het staat met wiskunde D, maar als je de die-hard bètakant overweegt, dan is dat aan te raden (i.p.v. economie of biologie).
Oud 14-12-2006, 00:08
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
NtL? Is dat weer een nieuw vak ofzo?

Maar even over NT of NG:
-Met NT en biologie kun je (bijna) elke vervolgopleiding doen
-Met NG kun je ook bijna elke vervolgopleiding doen, alleen voor de harde bèta opleidingen (bijv. wiskunde, natuurkunde, maar ook de meeste opleidingen aan een Technische Universiteit) is soms wiskunde B2 vereist, wat standaard niet in het profiel zit. Je kan Wiskunde B2 als keuze vaak kiezen of op de unversiteit een extra cursus volgen wanneer je de studie start.

Kortom, t ligt er dus een beetje aan wat voor een studie je wilt gaan doen... Let er wel op dat het aantal uren wiskunde/ natuurkunde/ scheikunde bij een NT profiel erg hoog is (wiskunde 6 uur per week dacht ik)
Oud 14-12-2006, 06:32
Verwijderd
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 14-12-2006 @ 01:08 :
NtL? Is dat weer een nieuw vak ofzo?

Maar even over NT of NG:
-Met NT en biologie kun je (bijna) elke vervolgopleiding doen
-Met NG kun je ook bijna elke vervolgopleiding doen, alleen voor de harde bèta opleidingen (bijv. wiskunde, natuurkunde, maar ook de meeste opleidingen aan een Technische Universiteit) is soms wiskunde B2 vereist, wat standaard niet in het profiel zit. Je kan Wiskunde B2 als keuze vaak kiezen of op de unversiteit een extra cursus volgen wanneer je de studie start.

Kortom, t ligt er dus een beetje aan wat voor een studie je wilt gaan doen... Let er wel op dat het aantal uren wiskunde/ natuurkunde/ scheikunde bij een NT profiel erg hoog is (wiskunde 6 uur per week dacht ik)
Even corrigeren, er bestaan geen deelvakken meer, iedereen heeft bij NG én NT wiskundeB met daarin hetzelfde aantal uren. Universiteiten eisen geloof ik alleen maar WiskundeB. Wiskunde D wordt niet overal gegeven en kunnen ze daarom ook niet als eis stellen.

Verder laten universiteiten je bij sommige opleidingen toe met NG met óf NLT óf Natuurkunde.

Ik zal ns kijken of ik dat overzicht van opleidingen en toelatingseisen hier kan posten, is best handig.
Oud 14-12-2006, 14:53
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Tof, alvast bedankt
Oud 15-12-2006, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 14-12-2006 @ 01:08 :
Nee, WiB2 is niet nodig, en ik denk dat WiD (de vervanger, min of meer) ook niet nodig zal zijn. Het wordt wel sterk aangeraden. (tenminste, zo is het op de TU/e)
Oud 15-12-2006, 12:39
Verwijderd
Ik raad je aan verschillende vakken te nemen, en dat kan makkelijker met N&G, omdat je minder uren verplicht beta-vakken hebt. Ik heb N&G met economie 1 en M&O, omdat ik 14 was toen ik moest kiezen en echt geen idee had. Het natuurprofiel omdat men zei: je kunt het dus het is stom als je het niet doet. Maar wanneer je echt een hekel hebt aan alle economische vakken en biologie ed zul je meer na, sk of wb (wd?) moeten doen. Belachelijk trouwens dat het na 6 jaar ofzo weer veranderd wordt.
Oud 15-12-2006, 15:47
Sanctus
Sanctus is offline
Wat wordt de nieuwe toelatingseis voor Geneeskunde dan? Alleen NG, of moet je dan ook Natuurkunde er bij kiezen?
Oud 15-12-2006, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Sanctus schreef op 15-12-2006 @ 16:47 :
Wat wordt de nieuwe toelatingseis voor Geneeskunde dan? Alleen NG, of moet je dan ook Natuurkunde er bij kiezen?
Volgens mij NG met Natuurkunde of NLT en Wiskunde B
Oud 15-12-2006, 17:30
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-12-2006 @ 17:27 :
Volgens mij NG met Natuurkunde of NLT en Wiskunde B
Ik heb het op die voorlichtingsdag gevraagd aan de voorlichter over wiskunde. Hij vertelde me dat ik in principe aan wiskunde A genoeg heb voor geneeskunde. Maar ik wil graag wiskunde B omdat ik dat denk ik wel aan kan en omdat natuurkunde dan ook wat makkelijker zal zijn dan met wiskunde A.
Oud 19-12-2006, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Charl0tteee schreef op 15-12-2006 @ 18:30 :
Ik heb het op die voorlichtingsdag gevraagd aan de voorlichter over wiskunde. Hij vertelde me dat ik in principe aan wiskunde A genoeg heb voor geneeskunde. Maar ik wil graag wiskunde B omdat ik dat denk ik wel aan kan en omdat natuurkunde dan ook wat makkelijker zal zijn dan met wiskunde A.
Natuurkunde is vooral formuletjes invullen en begrippen leren, je moet van het niveau niet te veel verwachten.
Oud 19-12-2006, 16:17
rensd
rensd is offline
Citaat:
Charl0tteee schreef op 15-12-2006 @ 18:30 :
Ik las laatst in de krant dat je met de nieuwe profielensctructuur niet binnenkomt bij Geneeskunde zonder natuurkunde. Denk dan dat je idd beter wiB kan kiezen anders wordt natuurkunde wel een beetje lastig..
Advertentie
Oud 28-12-2006, 12:23
Shira
Shira is offline
Maar ze zeggen ook weer dat je met wiskunde A meer profijt hebt bij geneeskunde aangezien die onderwerpen meer aan bod komen, zoals statistiek enzo. 't is allemaal inderdaad een beetje verwarrend. Ik zou als ik jou was eerst eens goed informeren of je echt in de problemen komt met natuurkunde als je wiskunde A hebt. En anders gewoon A nemen, als het goed genoeg is
Oud 25-01-2007, 21:56
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Ik ben eruit

Het wordt:

Natuur & Gezondheid met;
wiskunde B
Natuurkunde (dat zijn de keuzevakken in m'n profieldeel)

In m'n algemene deel moet ik een taal kiezen, dat word grieks

En in m'n vrije deel economie en latijn
Oud 26-01-2007, 15:01
Verwijderd
Oke misschien ook beter. N&T is voor de meeste mensen een zwaar profiel. Bij ons kan je het pas kiezen als je voor wiskunde en natuur/scheikunde samen 14 punten staat. Gem. een 7 dus ..
En met N&G + natuurkunde kun je ook nog wel aardig terecht in de techniekwereld
Oud 26-01-2007, 16:32
Morri
Morri is offline
Citaat:
Queasy schreef op 26-01-2007 @ 16:01 :
Oke misschien ook beter. N&T is voor de meeste mensen een zwaar profiel. Bij ons kan je het pas kiezen als je voor wiskunde en natuur/scheikunde samen 14 punten staat. Gem. een 7 dus ..
En met N&G + natuurkunde kun je ook nog wel aardig terecht in de techniekwereld
In de nieuwe tweede fase is tussen N&G+natuurkunde/N&T (+biologie) toch niet echt meer een verschil?
Oud 26-01-2007, 16:43
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
Morri schreef op 26-01-2007 @ 17:32 :
In de nieuwe tweede fase is tussen N&G+natuurkunde/N&T (+biologie) toch niet echt meer een verschil?
Nope, ik doe natuurkunde, wiskunde en scheikunde op 't zelfde niveau als NT
Oud 27-01-2007, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Charl0tteee schreef op 26-01-2007 @ 17:43 :
Nope, ik doe natuurkunde, wiskunde en scheikunde op 't zelfde niveau als NT
Idd! er is ontzettend veel veranderd
Oud 31-01-2007, 15:00
Verwijderd
als je bij ons op school NG met wiskunde B, natuurkunde, wiskunde en bio gaat doen heb je óók NT (dus NG/NT), misschien dat dat bij jullie ook kan?

ik moet dit jaar ook gaan kiezen (k ga NG/NT doen)
Oud 31-01-2007, 15:20
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik vind het er maar ingewikkeld op geworden. Je zou toch verwachten dat een Natuur & Gezondheid profiel de eisen moet bezitten voor een 'gezondheids-studie'. Geneeskunde is echt een n&g-studie en nou moet je opeens in de 3e al gaan bedenken dat je misschien geneeskunde wil gaan studeren en dus je allemaal keuzevakken moet gaan kiezen. Pff, en van de meest gekozen studies en er is niet eens een kant en klaar profiel voor. Rare boel.
Oud 24-01-2008, 19:39
koning_bumi
koning_bumi is offline
oke, ik zat dus met exact hetzelfde probleem, en ik heb het nagevraagd, en het is op onze school exact hetzelfde. De deelvakken zijn afgeschaft.

en alle mensen die scheikunde volgenen volgen dat met elkaar omdat er bij ons maar 40 VWO leerlingen zijn. maar misschien wil ik NT met bio en wis D. dat heeft net wat meer mogelijkheden die mij aanspreken dan NG met natuurkunde en economie ofzo...

wie doet wiskunde D? is het wel te doen? ik kan geodm eekomen met wisuknde sta 9,3 gemm.
Oud 24-01-2008, 19:49
Miracle
Miracle is offline
Eh, dit topic is een jaar oud. Niet echt de moeite om omhoog te halen.

Regels voor berichten