Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2007, 10:28
lso
lso is offline
Hallo!

Ik ben ondertussen 23 en noem mijzelf christen. Toch heb ik het nog altijd moeilijk om mijn geloof in concrete taal te verwoorden. Bij deze wou ik dus eens aan jullie vragen of dit bij jullie lukt?

Waarin geloof jij wel/niet?

Wie is God voor je?

Met welke ogen kijk jij naar de ellende in deze wereld?

...

x
Advertentie
Oud 04-02-2007, 11:35
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Ik geloof in de kracht van de natuur

God is voor mij een levenskracht die in alles aanwezig is

De ellende in deze wereld komt vooral vanuit mensen.
Oud 04-02-2007, 11:46
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 04-02-2007 @ 12:35 :

Dit lijkt me dan weer een leuk discussie onderwerp
Oud 04-02-2007, 12:18
T_ID
T_ID is offline
Mijn geloof? Nou, dan zijn we snel klaar...
Oud 04-02-2007, 12:40
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
metroidminded schreef op 04-02-2007 @ 12:46 :
Dit lijkt me dan weer een leuk discussie onderwerp
Bestaan daar twijfels over dan?
Oud 04-02-2007, 12:51
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
El Chupacabras schreef op 04-02-2007 @ 13:40 :
Bestaan daar twijfels over dan?
ach je hebt van die mensen die alles de schuld van de duivel vinden.
Oud 04-02-2007, 13:38
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
lso schreef op 04-02-2007 @ 11:28 :
met de ogen van een stekeblinde.
ik begrijp dat nooit: die discussie over het kwaad in de wereld. waarom lijden mensen... wat een hóófdbreker zeg.
Oud 04-02-2007, 13:48
Toddish
Toddish is offline
Citaat:
Wie is God voor je?
God zit in iedereen dus samen vormen we goed
Oud 04-02-2007, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Ik volg Boeddha-Dharma. Een aantal concepten neem ik voor aan aan, een aantal niet.

Citaat:
Wie is God voor je?
-

Citaat:
Ellende ontstaat door gebrek aan helder zien.
Oud 04-02-2007, 15:20
Verwijderd
Citaat:

Een concept waarvan alles doorweven is. Wat alles op z'n plaats houdt en op elkaar afstemt etc.

Wie is God voor je?

Dat concept wat ik net beschreven heb.

Lijden is een essentieel onderdeel van het leven. Zonder lijden kan ook geen vreugde ervaren worden.
...

x
Oud 04-02-2007, 18:02
merrie_k
merrie_k is offline
Ik geloof in God, drie personen in een:Vader, Zoon(Christus) en Heilige Geest. Ik geloof dit omdat ik de liefde van die God voel.

Wie is God voor je?
God is iemand die van mij houd en altijd wacht tot ik weer tot Hem terugkeer, als ik Hem soms in de steek laat.

het ellende in deze wereld veroorzaken wij zelf. gelukkig komt er wel een keer een einde aan!

je mag me pb'en als je meer wilt weten!
...

x [/B][/QUOTE]
Oud 04-02-2007, 21:43
Samaris
Samaris is offline

Ik geloof niks. Blind aannames maken is voor Middeleeuwers.

Wie is God voor je?

Het is een irritante ongefundeerde hypothese, en die hypothese heeft al veel slechts gebracht.

So be it. Ik ga er niks aan veranderen, mij teveel moeite voor een ondankbare en achterlijke mensheid.
Oud 04-02-2007, 22:35
Verwijderd

Ik geloof niet in een opperwezen dat alles geschapen zou hebben.

Wie is God voor je?

God bestaat niet. Als ik op enigszins gelijke voet wil praten met mensen die wel in een opperwezen geloven, dan zou ik misschien proberen te laten zien dat ik het alles, alles wat is, op ongeveer een zelfde manier beschouw: dat wat is, is wat goed is, het is allesomvattend en zit in alles. Dat mag je van mij God noemen, maar ik vind de term lastig.

Die is inherent aan de wereld. Ik weet niet of ellende een goede term is; dat het niet goed is, wordt ook alleen maar bepaald door ons idee dát het anders zou moeten zijn. Als je inziet dat de wereld niet anders had kunnen zijn dan ze is, dat niets anders kan gebeuren dan dat wat gebeurt, waarom zou je dan spreken van goed of fout? Het is zo, dus het is goed. Het kan namelijk nooit iets anders zijn.
Oud 04-02-2007, 23:30
MarvinMys
MarvinMys is offline
Ik geloof in de kracht van liefde, universele liefde. Ik geloof dat het onze taak is om die liefde te verspreiden onder de mensen, hoe klein en nihil het ook kan lijken. Zoals ze zeggen, het verplaatsen van het kleinste steentje kan de koers van een rivier veranderen.

God zie ik niet als een persoon. Ik zie God als de meest pure vorm van liefde. Ik geloof ook dat ieder mens iets goddelijks in zich heeft, omdat ieder mens liefde in zich heeft.

Ik kijk met heel veel pijn en verdriet naar alle ellende. Ik zie het ook als mijn taak of beter gezegd als de taak van iedereen om zich te verzetten tegen deze ellende en om een voorbeeld te zijn voor anderen, om mensen te inspireren. Zodat we uiteindelijk terugkijken en trots zijn op het feit dat de lange, zware weg die we allemaal hebben afgelegd niet voor niets is geweest.
Oud 05-02-2007, 00:14
Freddy Godskind
Freddy Godskind is offline
Citaat:
Hallo!

Ik ben ondertussen 23 en noem mijzelf christen. Toch heb ik het nog altijd moeilijk om mijn geloof in concrete taal te verwoorden. Bij deze wou ik dus eens aan jullie vragen of dit bij jullie lukt?

Wie is God voor je?

...

x
Ik sluit me aan bij merrie_k. Ik geloof ook in de enige God. Ik geloof dat God mijn Vader is, de Almachtige, de Allerhoogste en ook mijn Heer, mijn Herder, mijn Heiland, mijn Verlosser... ja... Jezus betekent alles voor mij. In mijn gedachten ben ik steeds maar bezig met de gekruisigde Christus. Mijn leven is Christus en nee... er is niets dat Zijn liefde, die Hij voor ons heeft, kan overtreffen. Ik ben niets zonder Jezus. Zonder God heeft mijn leven geen enkele zin, is het zonder waarde en betekend het niets. Met Christus ben ik gekruisigd: ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Deze ellende hier in deze diepte komt voort uit het verlangen van de mens om zijn eigen weg te gaan zonder Jezus. Jezus heeft ons met Zijn leven en sterven vertoont welke Weg wij behoren te gaan, maar als wij Zijn voetstappen niet volgen dan komt daarvan ellende die alsmaar zal blijven voortwoekeren. En ook als wij Hem wel volgen komt er ellende, maar God zal het dan ten goede doen uitwerken en ons zegenen omdat wij Hem van dienst willen zijn. Ik kijk dan ook met grote teleurstelling naar deze ellende en ik houdt er rekening mee dat God niet wilt dat zondaars verloren gaan... nee... het is het diepste verlangen van de Vader dat iedereen bij Hem zal zijn in Zijn Huis voor eeuwig en altijd.

God's liefde wens ik u toe
Oud 05-02-2007, 08:15
Maarten
Maarten is offline
Ik geloof in niks. Atheisme is geen geloof, want als ik een reden zou zien om in god te geloven zou ik er best in gaan geloven Vooralsnog merk ik niks van zijn bestaan behalve dat mensen er rare dingen door doen en soms ook goede dingen for the wrong reasons.

God is een verzinsel van mensen om met problemen om te leren gaan. Het motiveert mensen om dingen te doen op een kromme manier. Je zou dingen moeten doen uit jezelf en niet omdat in de bijbel staat dat je op een bepaalde manier zou moeten zijn om in favour bij God te komen. Ik doe dingen omdat ik dat zelf wil en maak mijn eigen keuzes. Ik hoef geen rekening te houden met kromme bijbelgeschriften.

Veel ellende in deze wereld komt door geloof, maar dat komt omdat mensen gewoon mensen blijven. De meeste ellende zou ophouden als mensen wat voor elkaar over zouden hebben in plaats van puur te kijken naar hun eigen landje en hun eigen rijkdom. Maar dat is ijdele hoop. Zoiezo, kunnen gelovigen elkaar vaak niet genieten en dus zullen christenen en moslims elkaar niet echt steunen.
Oud 05-02-2007, 12:07
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Citaat:
alluman schreef op 04-02-2007 @ 14:59 :
Ik volg Boeddha-Dharma. Een aantal concepten neem ik voor aan aan, een aantal niet.
Over wat voor concepten heb je het hier?
Oud 05-02-2007, 12:21
Verwijderd

Ik geloof in de wetenschappelijke methode.

Wie is God voor je?

Een verzinsel, dat volgens de wetenschappelijke methode niets verklaart.

(sh)It happens.
Oud 05-02-2007, 13:16
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Hallo!

Wie is God voor je?

...

x
Ik geloof in de Islam. God is voor mij een bovennatuurlijke kracht, die met de naam Allah door het leven gaat. Hij heeft nog eens 99 namen, die ieder, net als Allah, een eigenschap van deze entiteit prijsgeven en zijn afgeleid uit de Koran, Gods woord.

Zo is God naast de Levensgevende, de Bron van Vrede en de Gids, ook de Vernederaar, de Levensontnemer en de Brenger van Nood.
Oud 05-02-2007, 13:28
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 05-02-2007 @ 14:16 :
Ik geloof in de Islam. God is voor mij een bovennatuurlijke kracht, die met de naam Allah door het leven gaat. Hij heeft nog eens 99 namen, die ieder, net als Allah, een eigenschap van deze entiteit prijsgeven en zijn afgeleid uit de Koran, Gods woord.

Zo is God naast de Levensgevende, de Bron van Vrede en de Gids, ook de Vernederaar, de Levensontnemer en de Brenger van Nood.
hoe kijkt de islam tegen boze machten/kwaad aan dan? is dat alles begrepen in "god"?
is het nut van lijden leren?
even tussendoor .

ontopique dan maar:
god.

Wie is God voor je?
schepper en bestuurder. het nut en de oorzaak van het leven (het leven is voor hem).

verkeerde dingen gebeuren omdat satan ook een aandeel heeft in de wereld. de mens heeft satan zijn aandeel in dit leven en van zijn leven gegeven. het kwaad, en de ellende dus, is de grote tegenstander van god. als er genoeg gelovigen zijn en god het zat is genadig te zijn, zal de aarde (en het kwaad) verdwijnen.
Oud 05-02-2007, 15:21
Verwijderd
Citaat:
-zen-Chris schreef op 05-02-2007 @ 13:07 :
Over wat voor concepten heb je het hier?
De dharma vertelt over vele concepten waarvan de waarheid volgens velen buiten kijf staat. Een aantal daarvan komen voor mij zonder twijfel als waar over. Neem bijvoorbeeld causaliteit. Dit is een belangrijk begrip in boeddhisme. Elke actie heeft een reactie - lijkt me een vrij open deur, een universele wet, die ik voor waar aanneem. Maar denk ook aan de vier edele wijsheden, die ik - zeker vanuit psychologische inzichten - voor waar aanneem.

Dan zijn er concepten die mij logisch in de oren klinken, maar waarvan ik nog moet onderzoeken. Denk daarbij aan de non-dualisme van de mens (er bestaat geen ziel; de mens is één) en het één-zijn van alles. Op zich passen deze concepten bijvoorbeeld binnen de bevindingen van de quantumfisica.

En dan zijn er concepten waartegenover ik een meer sceptische houding heb. Denk bijvoorbeeld aan de helende recitaties van mantra's en dergelijke. Hiervan ben ik zeker niet overtuigd.
Oud 05-02-2007, 17:52
capibara
capibara is offline
Atheïst tot in de kist.

Wie is God voor je?
Een schmutzig fabeltje wat de wereldwijde boekverkoop bepaald geen windeieren heeft gelegd.

Met -7, shit happens.
Oud 05-02-2007, 22:09
Silencios
Silencios is offline
Citaat:
MarvinMys schreef op 05-02-2007 @ 00:30 :
Ik geloof in de kracht van liefde, universele liefde. Ik geloof dat het onze taak is om die liefde te verspreiden onder de mensen, hoe klein en nihil het ook kan lijken. Zoals ze zeggen, het verplaatsen van het kleinste steentje kan de koers van een rivier veranderen.

God zie ik niet als een persoon. Ik zie God als de meest pure vorm van liefde. Ik geloof ook dat ieder mens iets goddelijks in zich heeft, omdat ieder mens liefde in zich heeft.

Ik kijk met heel veel pijn en verdriet naar alle ellende. Ik zie het ook als mijn taak of beter gezegd als de taak van iedereen om zich te verzetten tegen deze ellende en om een voorbeeld te zijn voor anderen, om mensen te inspireren. Zodat we uiteindelijk terugkijken en trots zijn op het feit dat de lange, zware weg die we allemaal hebben afgelegd niet voor niets is geweest.

Mooi gezegd
Oud 05-02-2007, 22:56
Silencios
Silencios is offline
Ik ben christen, ik geloof in God en Jezus die als mens naar de aarde is gekomen. Voor mij is God mijn Vader, Herder, Vriend, iemand die vergeeft, helpt, liefde geeft, steun geeft en mij kracht geeft. Ook is God voor mij de maker en schepper. Hij is voor mij de bron van liefde.
Jezus, die kan ik niet beschrijven, zo'n schitterend persoon is voor mij te moeilijk om te beschrijven, maar een ding kan ik wel zeggen en dat is dat hij mijn bron van liefde is. Mijn liefdevolle herder.

Hoe ik kijk tegen de ellende in de wereld?
Ik schuif in iedergeval de ellende van de wereld niet op aan God , maar aan de mensheid. De mensheid is eigenlijk de grootste oorzaak van de meeste ellende. Sommigen mensen uitgezonderd.
Maar niet alle ellende, ellende die ontstaat als gevolg van natuurrampen of het verliezen van nabestaanden door ziektes of het natuurlijk proces...kijk daar kan de mens niks aan doen.
Mensen hebben, zoals jullie weten, zowel goede als slechte eigenschappen. En mede door de slechte eigenschappen (die bij de ene persoon erger kan zijn dan bij de ander) was, is, en zal er altijd fucking ellende blijven. Denk maar aan de gevolgen van egoisme, neiging tot hebzucht en eer, elkaar belachelijk maken of mensen verstoten. Of de dingen die mensen doen als ze jaloers zijn of agressief. Of gevolgen die ontstaan door oorlog, moord. Hoe denken jullie dat, een continent als Afrika, zo arm is? .....de reden dat Afrika grote armoede kent, komt doordat wij westerse en europeanen vroeger en (nog steeds) misbruik hebben gemaakt van de bronnen in Afrika en haar inwoners. We hebben ze uitgebuit en geplukt van de inwoners in Afrika.We hebben ze grof behandeld als dieren, alsof het geen mensen zijn die geen hart hebben (slavernij, misbruiking, racisme)
Hoe we elkaar kunnen helpen, heeft MarvinMys al mooi vertaald.

Nog even, en het begint op een essay te lijken hehe
Oud 06-02-2007, 08:07
Maarten
Maarten is offline
Citaat:

There is a unicorn with a pot of gold at the end of the rainbow!
Advertentie
Oud 06-02-2007, 11:55
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Maarten schreef op 06-02-2007 @ 09:07 :
There is a unicorn with a pot of gold at the end of the rainbow!
Bron?
Oud 06-02-2007, 11:59
Ray
Ray is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-02-2007 @ 13:18 :
Mijn geloof? Nou, dan zijn we snel klaar...
Oud 06-02-2007, 12:11
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
X-Ray™ schreef op 06-02-2007 @ 12:59 :
Je gelooft in niets? Niet in god maar ook niet in jezelf? Of in de wetenschap? Of in gewoon lol hebben?
Oud 06-02-2007, 12:33
Ray
Ray is offline
Ik geloof niet in god nee

Atheïst me is.

En tuurlijk "geloof" ik wel in dingen maar dat is volgens mij niet wat er hier bedoeld wordt.
Oud 06-02-2007, 14:49
Verwijderd
Ik geloof in mijn geweten.

Verder denk ik dat er 'meer' is tussen hemel en aard (vreselijke cliché zin) maar als ik daar vorm aan zou geven, zou ik dogmatisch worden dus dat doe ik niet. Bovendien kan ik me er geen voorstelling van maken en al helemaaln niet bewijzen.
Het is meer een gevoel, ik kan me niet voorstellen dat er 'niets' is. Maar verder kan ik dat gevoel niet onderbouwen.
Ik vraag me tevens ook af, of het niet een angst is van mij, dat ik dat gevoel zelf verzin zeg maar...
Van 'niets' kan me ook geen voorstelling maken.

En atheisme: niet geloven in een leer/godsdienst etc. vind ik eigenlijk ook een soort 'geloof'.
Een christen kan mij niet bewijzen dat god bestaat. Een atheist kan mij niet bewijzen dat god niet bestaat.
Ik vind dus dat je beidde niet met zekerheid kan zeggen.
Ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik een geweten heb, dus die hang ik aan en probeer er altijd naar te luisteren, hoewel dat soms best kut en moeilijk is. Het is namelijk soms niet al te rooskleurig.
Oud 06-02-2007, 15:50
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 06-02-2007 @ 13:11 :
Je gelooft in niets? Niet in god maar ook niet in jezelf? Of in de wetenschap? Of in gewoon lol hebben?
als mensen vragen 'geloof je in god?', hoor je vaak het antwoord 'nee, ik geloof in mezelf'.

dat vind ik zo'n uitermate irritant antwoord. je zegt dan feitelijk dat je gelooft dat jij het heelal geschept hebt.
Oud 06-02-2007, 15:53
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Escapism schreef op 06-02-2007 @ 16:50 :
als mensen vragen 'geloof je in god?', hoor je vaak het antwoord 'nee, ik geloof in mezelf'.

dat vind ik zo'n uitermate irritant antwoord. je zegt dan feitelijk dat je gelooft dat jij het heelal geschept hebt.
geloven is meer dan scheppen (geschapen)? als geloven uitgaan van is, kun je ook van jezelf uitgaan. vertrouwen op god versus vertrouwen in jezelf.
Oud 06-02-2007, 15:58
Escapism
Escapism is offline
ja, maar dat antwoord op die vraag impliceert feitelijk dat gelovigen geen vertrouwen in zichzelf zouden kunnen hebben
Oud 06-02-2007, 16:11
Verwijderd
Citaat:

waar slaat dat nou op, dat heeft er niks mee te maken.
Als je niet in god geloofd, denk je dus ook niet dat hij de aarde heeft gemaakt.

ik geloof in mijn geweten, maar ik zeg niet dat mijn geweten de aarde heeft geschapen.

maar ik ben het verder met je eens, dat is een hele irritante uitspraak.
Oud 06-02-2007, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Escapism schreef op 06-02-2007 @ 16:58 :
ja, maar dat antwoord op die vraag impliceert feitelijk dat gelovigen geen vertrouwen in zichzelf zouden kunnen hebben
Jouw manier van schrijven impliceert dat je op zoek bent naar iemand die jouw geloof afzeikt, en dat je daar weerwoord op kan geven.
Dat is geen feit, dat is een mening.
Oud 06-02-2007, 16:21
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Naojan schreef op 06-02-2007 @ 17:17 :
Jouw manier van schrijven impliceert dat je op zoek bent naar iemand die jouw geloof afzeikt, en dat je daar weerwoord op kan geven.
Dat is geen feit, dat is een mening.
?

welk geloof heb ik dan?
Oud 06-02-2007, 16:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar dat heb ik ook. Wat is er mis mee? Ik had me nu juist voorgenomen om na tien miljard jaar niets meer te gaan veranderen.
Oud 06-02-2007, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Escapism schreef op 06-02-2007 @ 17:21 :
?

welk geloof heb ik dan?
geen id, je komt over alsof je een geloof hebt. of daar iig sterk voor opkomt.
Oud 06-02-2007, 16:33
Verwijderd

Uhh vanalles en nog wat
Ik geloof niet speciaal in het bestaan van God, maar ik zou ook niet kunnen zeggen dat Hij niet bestaat. Ik weet het dus niet. Ik geloof wel dat er veel meer achter de werkelijkheid zoals wij die waarnemen zit en dat wij als mensen tegen grenzen aanlopen. We zullen nooit weten hoe het zit. Geen prettig idee, maarja.

Wie is God voor je?

Ik weet het niet, ik ken God niet en heb nog nooit het gevoel gehad contact met Hem te hebben of wat dan ook. Als ik aan "God" denk, denk ik aan de God uit de Bijbel. Ook denk ik aan iets of iemand die machtig is en veel meer kennis heeft over wat de wereld en het heelal nou eigenlijk is en wat voor doel het heeft.

Ik vind het erg. Sommige problemen kunnen mensen met elkaar oplossen en andere niet. Bepaalde dingen zitten ook in de aard van de mens denk ik.
Oud 06-02-2007, 16:36
Verwijderd
Citaat:

Dit heb je erg mooi gezegd, vind ik.
Oud 06-02-2007, 17:22
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Naojan schreef op 06-02-2007 @ 17:27 :
geen id, je komt over alsof je een geloof hebt. of daar iig sterk voor opkomt.
fout.
Oud 06-02-2007, 20:27
MarvinMys
MarvinMys is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 06-02-2007 @ 17:36 :
Dit heb je erg mooi gezegd, vind ik.
Thanks.

Even on-topic:

Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 06-02-2007 @ 17:33 :

Uhh vanalles en nog wat
Ik geloof niet speciaal in het bestaan van God, maar ik zou ook niet kunnen zeggen dat Hij niet bestaat. Ik weet het dus niet. Ik geloof wel dat er veel meer achter de werkelijkheid zoals wij die waarnemen zit en dat wij als mensen tegen grenzen aanlopen. We zullen nooit weten hoe het zit. Geen prettig idee, maarja.

Zou je dan zeggen dat je een agnosticus bent?
Oud 06-02-2007, 21:14
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Citaat:
alluman schreef op 05-02-2007 @ 16:21 :
De dharma vertelt over vele concepten waarvan de waarheid volgens velen buiten kijf staat. Een aantal daarvan komen voor mij zonder twijfel als waar over. Neem bijvoorbeeld causaliteit. Dit is een belangrijk begrip in boeddhisme. Elke actie heeft een reactie - lijkt me een vrij open deur, een universele wet, die ik voor waar aanneem. Maar denk ook aan de vier edele wijsheden, die ik - zeker vanuit psychologische inzichten - voor waar aanneem.

Dan zijn er concepten die mij logisch in de oren klinken, maar waarvan ik nog moet onderzoeken. Denk daarbij aan de non-dualisme van de mens (er bestaat geen ziel; de mens is één) en het één-zijn van alles. Op zich passen deze concepten bijvoorbeeld binnen de bevindingen van de quantumfisica.

En dan zijn er concepten waartegenover ik een meer sceptische houding heb. Denk bijvoorbeeld aan de helende recitaties van mantra's en dergelijke. Hiervan ben ik zeker niet overtuigd.
Ah oke, zo heb ik dat ook ervaren. Volgens mij heel veel mensen die dat pad trachten te volgen.
Oud 06-02-2007, 21:48
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 04-02-2007 @ 12:35 :
Ik geloof in de kracht van de natuur

God is voor mij een levenskracht die in alles aanwezig is

Oud 07-02-2007, 08:24
Verwijderd
Citaat:
-zen-Chris schreef op 06-02-2007 @ 22:14 :
Ah oke, zo heb ik dat ook ervaren. Volgens mij heel veel mensen die dat pad trachten te volgen.
Het pad weten, is anders dan het pad belopen. Ik schuifel voorlopig wijfelend vooruit. Lopen komt later.
Oud 07-02-2007, 08:45
Maarten
Maarten is offline
Citaat:
Naojan schreef op 06-02-2007 @ 15:49 :
Ik geloof in mijn geweten.

Verder denk ik dat er 'meer' is tussen hemel en aard (vreselijke cliché zin) maar als ik daar vorm aan zou geven, zou ik dogmatisch worden dus dat doe ik niet. Bovendien kan ik me er geen voorstelling van maken en al helemaaln niet bewijzen.
Het is meer een gevoel, ik kan me niet voorstellen dat er 'niets' is. Maar verder kan ik dat gevoel niet onderbouwen.
Ik vraag me tevens ook af, of het niet een angst is van mij, dat ik dat gevoel zelf verzin zeg maar...
Van 'niets' kan me ook geen voorstelling maken.

En atheisme: niet geloven in een leer/godsdienst etc. vind ik eigenlijk ook een soort 'geloof'.
Een christen kan mij niet bewijzen dat god bestaat. Een atheist kan mij niet bewijzen dat god niet bestaat.
Ik vind dus dat je beidde niet met zekerheid kan zeggen.
Ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik een geweten heb, dus die hang ik aan en probeer er altijd naar te luisteren, hoewel dat soms best kut en moeilijk is. Het is namelijk soms niet al te rooskleurig.
Nee, je hebt het helaas verkeerd. Atheisme is per definitie GEEN geloof.

Gelovigen zien geen bewijs van een god en dus geloven ze er in.

Atheisten zien geen bewijs van een god en stellen zich de vraag niet eens.

Stel dat jij geboren zou zijn op een onbewoond eiland, dan zou jij ook niet geloven. Het is allemaal cultuurafhankelijk. Mensen geloven wat hun ouders geloven (meestal!).

Het is krom omdat jullie om geen enkele gegronde reden geloven, dat andere mensen opeens de aanname moeten maken dat god niet bestaat. De aanname is dat god bestaat, want er is GEEN ENKELE reden om het aan te nemen. Concreet bewijs? Zero!

Evolutie daarentegen, heeft enorm veel bewijs en enorm veel praktisch nut. Het werkt. Ik geloof niet in evolutie. Als ik er in zou geloven zou mijn vertrouwen rotsvast zijn en dat is niet het geval.
Ik ben kritisch naar de evolutietheorie toe en wel op een wetenschappelijke manier. Al die bullshit sites op het internet die de evolutietheorie ontkrachten weten niet waar ze het over hebben. Al die intelligent design sites idem. Als ik iets zie wat totaal niet klopt en het zou niet consistent zijn dan zou ik zeggen dat de evolutietheorie (niet helemaal) klopt.

En om terug te komen op atheisme, als ik een bewijs van het bestaan van god zou vinden, dan zou ik in hem 'geloven'. Maar dat kan dus niet en dus geloof ik niet.

Calling atheism a religion is like calling bald a hair color en dat is gewoon waar. Het feit dat er onbewijsbare dingen zoals geloof zijn aangenomen door mensen wil niet zeggen dat wanneer je geen aanname maakt je ook een aanname maakt. Dat is gewoon achterlijk. Er is geen bewijs voor god, dus hoeft er niks aangenomen te worden. Een aanname maak je bij gebrek aan informatie en dat is bij god zeker het geval. Alle informatie is uit een dikke duim gezogen.
Oud 07-02-2007, 08:48
Maarten
Maarten is offline
Naar mijn mening kun je het beste gewoon zo gelukkig mogelijk trachten te zijn. Afhankelijk van hoe egoistisch je bent en hoeveel je om anderen geeft spelen anderen hier een rol in.

Je hebt alleen het huidige leven en dat moet je invullen zodat je zoveel mogelijk plezier hebt. Dit is niet egoistisch, afhankelijk van wat jouw deugden en genoegens zijn. Dit is mijn levenshouding en ik ben niet alleen aan het feesten en zuipen. Ik ben verantwoordelijker dan heel veel christenen die ik ken.

Je weet niet over er een hiernamaals is en naar mijn mening is de meest oprechte motivatie die van je eigen gevoelens en niet naar aanleiding van een uit de duim gezogen boekje dat zegt wat je moet doen zodat je in de hemel kan komen. De hemel is een illusie, dat weet iedereen alleen doordat het onder het kopje geloof valt hoeft er geen bewijs voor te zijn. Gewoon mensen van jongs af aan geloof met de paplepel er ingieten. Dat is gewoon crimineel naar mijn mening. Kinderen hebben geen keus en je kan ze alles wijsmaken. Het is gewoon zwak en niks anders dan zieltjes winnen.

Mooi filmpje op CNN waar atheisme gebashed wordt door achterlijke mensen:

http://blog.myspace.com/index.cfm?fu...2-b1b8d262d98e

Ik weiger respect op te brengen voor geloof. Het zet mensen aan tot haat en onwetendheid. Het is nergens op gebaseerd en onmogelijk om over te praten met anderen tenzij ze in de zelfde bullshit geloven. Het hypocriete is ook, dat je maar in 1 geloof kan geloven terwijl er enorm veel verschillende geloofsovertuigingen zijn die mutually exclusive zijn. Als jij aan iemand vraagt of hij denkt dat hij gelijk heeft, dan zegt hij dat hij denkt dat hij het bij het rechte eind heeft. Maar dit kan niet. Er kan maar 1 gelijk hebben.

Discussies voeren zonder bewijs is enorm saai, maar gelovige mensen komen er mee weg omdat ze op een voetstuk staan. Ik weiger aan die onzin mee te doen.

Laatst gewijzigd op 07-02-2007 om 08:52.
Oud 07-02-2007, 11:09
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
X-Ray™ schreef op 06-02-2007 @ 13:33 :
Ik geloof niet in god nee

Atheïst me is.

En tuurlijk "geloof" ik wel in dingen maar dat is volgens mij niet wat er hier bedoeld wordt.
Nee maar het was wel de bedoeling antwoord te geven op een paar vragen en dat heb je nu dus gedaan.
Oud 07-02-2007, 11:12
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Maarten schreef op 07-02-2007 @ 09:48 :

Ik weiger respect op te brengen voor geloof. Het zet mensen aan tot haat en onwetendheid. Het is nergens op gebaseerd en onmogelijk om over te praten met anderen tenzij ze in de zelfde bullshit geloven. Het hypocriete is ook, dat je maar in 1 geloof kan geloven terwijl er enorm veel verschillende geloofsovertuigingen zijn die mutually exclusive zijn. Als jij aan iemand vraagt of hij denkt dat hij gelijk heeft, dan zegt hij dat hij denkt dat hij het bij het rechte eind heeft. Maar dit kan niet. Er kan maar 1 gelijk hebben.

Discussies voeren zonder bewijs is enorm saai, maar gelovige mensen komen er mee weg omdat ze op een voetstuk staan. Ik weiger aan die onzin mee te doen.
En hoeveel gelovigen ken jij? Wat geloven ze? Welke religie hangen ze aan en welke stroming binnen die religie? Aan de dingen die je schrijft is duidelijk te zien dat je bar weinig weet van veel religies.
Oud 07-02-2007, 12:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 07-02-2007 @ 12:12 :
En hoeveel gelovigen ken jij? Wat geloven ze? Welke religie hangen ze aan en welke stroming binnen die religie? Aan de dingen die je schrijft is duidelijk te zien dat je bar weinig weet van veel religies.
Maar laten we uit naam van geveinst respect en politieke correctheid niet vergeten dat er hopen haatdragende fundamentalisten zijn. Kijk naar de gemiddelde gereformeerde school, naar de CU en SGP, een deel van het CDA, de EO jongerendag. Genoeg voorbeelden.

Regels voor berichten