Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2007, 15:02
Verwijderd
Hebben jullie een vast weekschema wat betreft eten?

Ik (toen ik nog thuis woonde) namelijk wel:

Maandag: pizza of tosti's of zoiets
Dinsdag: aardappelen vlees groente
Woensdag: Macaroni/nasi/lasagne
Donderdag: aardappelen vlees groente
Vrijdag: Spaghetti
Zaterdag: Patat
Zondag: aardappelen vlees groente

Ik heb echt heel mijn leven lang zo gegeten.

Hebben jullie dat ook?
Of vinden jullie het saai/burgerlijk/raar?

Laatst gewijzigd op 06-02-2007 om 16:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2007, 15:10
vtxm
vtxm is offline
ik heb geen vast schema, dat is vreselijk saai...
mijn moeder ziet wel wat ze kookt/bakt
Oud 06-02-2007, 15:13
Hawahaai
Hawahaai is offline
Bij mijn ouders was het door de weeks "gewoon" eten: aardappelen-groente-vlees/vis, en af en toe een gerecht met rijst. Zaterdag was pastadag en zondag frietdag.

Nu is het maar net hoe het uitkomt en waar ik zin in heb. Ik eet sowieso vaker pasta en rijst nu, omdat ik niet zo van aardappelen houd.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 15:15
mepsteen
mepsteen is offline
vrijdag friet, zondag lekker uitgebreid, dat is het enige wat vaststaat.
Oud 06-02-2007, 15:26
Konijn
Konijn is offline
Echt een vast schema hebben we niet, maar wel een aantal vaste dingen die meestal wel hetzelfde zijn:

Op dinsdag en vrijdag aardappels, groente en vlees en voor de twee dagen daartussenin maken we meestal pasta. De overige dagen worden opgevuld met van alles en nog wat: bv pizza, ovenschotels, gerechten uit pakjes (bv knorr wereldgerechten etc) en gerechten die vaak bestaan uit 'gooi maar iets bij elkaar wat er nog is, of in de aanbieding is' (bv aardappelschijfjes met paprika, ui, champignons en sperziebonen erdoor met vlees erbij ofzo).
Oud 06-02-2007, 15:30
Verwijderd
De opa en oma van mijn zoon leven ook zo.
ik vind het nogal boring.

Bij ons thuis was het altijd een verassing wat er op tafel kwam te staan. Ik plan het ook niet van te voren.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 15:44
ikkuh15
ikkuh15 is offline
toen ik nog thuis woonde was het zo:
Ma: spagetti/macaroni
Di: aard, groente, vleesvervanger
Wo: chili
Do: aard, groente, vleesvervanger speciaal (bijv in de wok)
Vr: patat
Za: aard, groente, vleesvervanger
Zo; lasagne/rijst/wraps, iets bijzonders
Oud 06-02-2007, 15:48
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Naojan schreef op 06-02-2007 @ 16:30 :
De opa en oma van mijn zoon leven ook zo.
ik vind het nogal boring.

Bij ons thuis was het altijd een verassing wat er op tafel kwam te staan. Ik plan het ook niet van te voren.
Dat wij het grotendeels wel plannen, komt onder andere doordat ik op dinsdag en vrijdag thuis ben en dus wat meer tijd heb om aardappels te schillen etc. Op de dagen daartussenin ben ik later thuis van mn werk, dus dan maakt mn vriend pasta.

Ik vind het trouwens juist niet saai: door de vaste soort gerechten hoef je nooit moeilijk te doen over wat nu weer te eten, en heb je juist erg veel variatie omdat je elke keer binnen het soort gerecht weer wat anders bedenkt. Zo duurt het weken voor je hetzelfde op tafel hebt staan. Als je het elke dag opnieuw moet verzinnen, grijp je volgens mij veel eerder naar geijkte dingen..
Oud 06-02-2007, 15:50
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
Stefenootje schreef op 06-02-2007 @ 16:02 :
Of vinden jullie het saai/burgerlijk/raar?
Alledrie.

Sowieso aardappelen/groente/vlees en dat dan ook nog drie keer in de week
Oud 06-02-2007, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 06-02-2007 @ 16:48 :
Dat wij het grotendeels wel plannen, komt onder andere doordat ik op dinsdag en vrijdag thuis ben en dus wat meer tijd heb om aardappels te schillen etc. Op de dagen daartussenin ben ik later thuis van mn werk, dus dan maakt mn vriend pasta.

Ik vind het trouwens juist niet saai: door de vaste soort gerechten hoef je nooit moeilijk te doen over wat nu weer te eten, en heb je juist erg veel variatie omdat je elke keer binnen het soort gerecht weer wat anders bedenkt. Zo duurt het weken voor je hetzelfde op tafel hebt staan. Als je het elke dag opnieuw moet verzinnen, grijp je volgens mij veel eerder naar geijkte dingen..
goh...ja je hebt wel gelijk eigenlijk, zo had ik het nog niet bekeken

Maar dat verleid me nog steeds niet om een vast patroon aan te meten, ik laat het toch liever een verassing. En in mijn geval is het in ieder geval niet zo dat ik eerder naar het geijkte spring, ik probeer steeds iets nieuws uit.
Maar vaak zie je bij mensen die op die manier leven, dat ze totaal niet meer flexibel zijn. Ik bedoel daarmee te zeggen, dat ze op die manier niet meer hoeven na te denken over wat er gegeten en gekocht moet worden, en in lichtelijke paniek raken als het een keertje anders loopt dan gepland.
(Dit is trouwens mijn mening hoor, geen waarheid )
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 16:04
Sherco
Sherco is offline
Bij mijn ouders hadden we dat vroeger ook, ook omdat op bepaalde dagen de een eerder thuis was en op andere de ander.

M: zelfgemaakte pizza van mijn vader
D: Aardappels, groente, vleesvervanger/ei
W: Pasta/rijst
D: Aardappels, groente, vleesvervanger/ei
V: Pasta/rijst
Z: Friet/Chinees
Z: Vanalles, van soep tot uit eten
Oud 06-02-2007, 16:07
dennis018
dennis018 is offline
t lijkt mij persoonlijk echt afschuwlijk een vast weekschema, wij thuis kijken elke dag een beetje naar hoeveel tijd we hebben voor het koken (hoelaat is iedereen thuis van werk/school) en waar hebben we trek in.

Het enige wat wel vrij vast staat.. is dat we vrijdag avond Stokbrood met een gebakken visje eten. Omdat iedereen moe is, en het lekker simpel te bereiden is (je koopt 4 gebakken visjes, doet ze in de oven.. snijd wat stokbrood.. en je hebt een overheerlijke maaltijd!)
En zaterdag is meestal bij ons patat dag.
En 1 of 2 x per maand bestellen we op zondagavond een ''chineesje'' met loempia en nasi endergelijke.

De rest van de week eten we wel meestal dezelfde dingen maar altijd op andere dagen (macaroni bolognese, aardappels-groenten-vlees, Mie-groenten-vlees, Chilli con carne, rijst met kapucijners-speklapjes, tagliatelli-groenten-zalm, rijst met kipfilet of kip uit de oven en wat kleine kippenpootjes, chicken tonight kerrie smaak).
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 16:09
vtxm
vtxm is offline
bij ons ongeveer dit:
maandag - zo eenvoudig mogelijk
dinsdag - buitenlands (meestal pasta)
woensdag - lichte maaltijd (ik moet dan naar karate)
donderdag - is nooit een vast schema deze dag
vrijdag - iets speciaals
zaterdag - patat/chinees
zondag - buitenlands/overgebleven chinees eten
Oud 06-02-2007, 16:22
Miracle
Miracle is offline
Elke maandag eet ik simpel of een kant en klaar maaltijd. Op woensdag eet ik vaak pannenkoeken.

Voor de rest is het altijd anders.
Oud 06-02-2007, 16:22
Verwijderd
Nee en het lijkt me ook niks.

Wel was het bij m'n ouders op zondag meestal patat met vis dag of anders vis met iets anders dag
Op zaterdag ook wel vaak stampot
Op zaterdag en zondag standaard hardcore ontbijt met stokbrood croissantje en eitje.

En dat was het eigenlijk wel. Het lijkt me trouwens echt om zo'n vast schema te hebben voor elke dag.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 16:41
Verwijderd
alstjeblief niet
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 16:46
Verwijderd
vind dat soort dingen echt vreselijk triest... waar is de originaliteit in de keuken gebleven in dat soort gezinnen? straks staan er ook nog gelabelde bakjes in de vriezer voor als vader uit zijn werk komt...
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 16:54
Verwijderd
Citaat:
rxn schreef op 06-02-2007 @ 17:41 :
alstjeblief niet
&Elke week patat, gadver
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 17:02
Verwijderd
Citaat:
jukeboxxx schreef op 06-02-2007 @ 17:54 :
&Elke week patat, gadver
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 17:08
snoopy
snoopy is offline
bij mij is het zo:

maandag: tosti van bruin brood en groentensoep
dinsdag: lekker uitgebreid (elke keer verschillend)
woendag: tosti van bruin brood en tomatensoep
donderdag: meestal pasta, elke keer anders (soms met pesto, soms met tomatensaus)
vrijdag: maaltijdsalade
zaterdag: ?
zondag:?

maandag, woensdag en vrijdag moet ik altijd trainen, vandaar dat ik dan iets lichts wil eten.
Oud 06-02-2007, 17:10
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 06-02-2007 @ 17:46 :
vind dat soort dingen echt vreselijk triest... waar is de originaliteit in de keuken gebleven in dat soort gezinnen? straks staan er ook nog gelabelde bakjes in de vriezer voor als vader uit zijn werk komt...
Jij denkt dat als je straks 8 uur lang gewerkt hebt en een uur in de file gestaan hebt ook nog even rustig door de supermarkt struint en dan een uurtje in de keuken gaat staan om 2 hongerige kinderen die eigenlijk al in bed hadden moeten liggen van eten te voorzien?
Ik denk dat als je pas om 6 uur thuis doodmoe thuis komt blij bent dat de boodschappen er al zijn en het een beetje op de automatische piloot kan dan dat je ook nog heel actief moet gaan koken.
Daarbij; varieren op een thema bestaat ook hoor, dat je weet dat je pasta gaat eten wil nog niet zeggen dat het elke keer macaroni met tomatensaus gaat zijn...
En naar aanleiding van de post hieronder; als ik zeg aardappels & groente & vleesvervanger, dan zijn dat niet altijd gekookte aardappels en bonen en een groenteburger oid; rosti, gepofte aardappels, aardappels uit de oven, aardappelkroketjes, gebakken, gekookt, stamppot, enz vang ik allemaal onder "aardappels".

Laatst gewijzigd op 06-02-2007 om 17:20.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 17:15
belli
belli is offline
door de week eten we meestal iets met pasta, rijst, tortilla's, of brood.

in het weekend eten we op zaterdag meestal ovenschotel of zo. en op zondag meestal iets met gebakken aardappeltjes (of uit de oven, of gepoft). en biefstukje (of iets anders vlezigs) en groente.

we eten vrij gevarieerd, maar nooit gewoong ekookte aardappelen, groenten, en vlees. en ook best weinig stampot.

ik werk veel rond etenstijd. dan eet ik maaltijd salades, restjes van de vorige dag, of soep.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 17:31
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
patat is voor mij ook iets wat ik liever niet meer dan een keer in het half jaar eet.

wij eten op zondag altijd in de winter stoofperen, in de zomer witlofsalade of spekbonen. op zaterdag eet ik mijn gehele leven al zelfgemaakte groenten- of tomatensoep met zilvervliesrijst. echt een vast schema voor de rest van de week niet, maar mijn moeder vindt het volgens mij wel makkelijk het wat vaster te houden. we eten in ieder geval wel aardig vaak dezelfde dingen, meestal aardappels, groente, vlees of alles door elkaar. op de ene dag heb je vaker wat makkelijks nodig, op de andere dag hoeft dat niet, net wat je leefschema is zegmaar.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 17:31
Verwijderd
Citaat:
Sherco schreef op 06-02-2007 @ 18:10 :
Jij denkt dat als je straks 8 uur lang gewerkt hebt en een uur in de file gestaan hebt ook nog even rustig door de supermarkt struint en dan een uurtje in de keuken gaat staan om 2 hongerige kinderen die eigenlijk al in bed hadden moeten liggen van eten te voorzien?
Ik denk dat als je pas om 6 uur thuis doodmoe thuis komt blij bent dat de boodschappen er al zijn en het een beetje op de automatische piloot kan dan dat je ook nog heel actief moet gaan koken.
ik loop 40 uur stage per week, waarvoor ik 2x een uur moet reizen en daarnaast werk ik ook nog 12 uur per week om mijn studie te betalen, dus ik weet hoe dat voelt. maar dan nog lijkt het me verschrikkelijk saai. had wel de variatie over het hoofd gezien idd.
en voel je niet zo aangesproken, dat ik het saai en sneu vind (als in: sneu voor jullie, niet van jullie) dan moet het jou toch pas wat kunnen schelen als je die mening deelt?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 17:54
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 06-02-2007 @ 18:31 :
en voel je niet zo aangesproken, dat ik het saai en sneu vind (als in: sneu voor jullie, niet van jullie) dan moet het jou toch pas wat kunnen schelen als je die mening deelt?
Ik voel me aangesproken door iemand die blijkbaar niet helemaal doorheeft wat het inhoudt. Ik ben gewend om mensen uit te leggen wat ik bedoel zodat enig oordeel op juiste info gebaseerd is. Wat jij vindt van hoe ik vroeger bij mijn ouders at maakt voor mijn verdere levensgeluk erg weinig uit
Oud 06-02-2007, 18:16
IcedEarth
IcedEarth is offline
nou ik houd niet zo van schema's ed. Maar bij mijn ouders aten ze vrijdag vis of chinees, want dan was er markt en dan waren die er. En zondag werd vaak iets gehaald in de zin van shoarma, falafel, pizza ed. Maar niet altijd hoor, en ook niet vrijdag chinees en dan zondag pizza maar meestal om ste beurt ofzo. .
Hoewel ik het een beetje suf vind ontdek ik bij mezelf ook wel degelijk structuur. Woensdags eet ik bij mijn vriendje en diens moeder kan erg goed koken dus ik vind dat ik woensdags bijzonder eet. Vrijdag ga ik naar mijn ouders en dan ben ik meestal laat en maak ik iets simpels. Maandag, dinsdag, donderdag eet ik vaak met een vriend die altijd oosters kookt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 18:35
Verwijderd
Nee, eigenlijk heb ik niet zo'n schema.
Geen behoefte aan ook, trouwens.
Wel eten we vaak op zondag (als ik dan bij m'n ouders eet)
patat-groente-vlees(vervanger).
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 18:44
Iduna
Iduna is offline
Ik heb dat niet, ik kook waar ik zin in heb (en kook niet echt als ik geen zin heb ).

En zo'n schema vind ik ook niet raar hoor. Alleen zou ik echt niet elke week friet willen eten. Zolang er ook variatie zit in de manier van bereiding (aardappels koken, bakken, kroketjes/ steeds andere groente en vlees/ niet altijd dezelfde pastasaus), dan is het helemaal niet zo burgerlijk of saai, integendeel.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 18:51
Mara
Mara is offline
Wij hebben geen vast schema. In de winter eten we (bijna) elke zondag stoofpeertjes. Verder eten we wel bijna elke week hetzelfde, sowieso aardappelen/groente/vlees. Moeder is daar heel ouderwets mee, helaas. Zelf zou ik graag vaker pasta/rijst gerechten eten
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 19:01
Breg
Breg is offline
zaterdag is brood-dag, dus 's avonds gewoon brood, eventueel aangevuld met soep en broodjes.
zondag-ochtend hebben we ook altijd broodjes (of croissants) uit de oven om wat uitgebreider te ontbijten.

Maar daar houdt het eigenlijk wel mee op.
Oud 06-02-2007, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Sherco schreef op 06-02-2007 @ 18:54 :
Ik voel me aangesproken door iemand die blijkbaar niet helemaal doorheeft wat het inhoudt. Ik ben gewend om mensen uit te leggen wat ik bedoel zodat enig oordeel op juiste info gebaseerd is. Wat jij vindt van hoe ik vroeger bij mijn ouders at maakt voor mijn verdere levensgeluk erg weinig uit
gelukkig

maar ik eet trouwens liever twee dagen achter elkaar hetzelfde dan elke vrijdag patat ofzo, ivm tijd besteden aan koken en boodschappen doen
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 21:13
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
rxn schreef op 06-02-2007 @ 17:41 :
alstjeblief niet
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 21:18
Dolores
Dolores is offline
Op maandag eten we altijd makkelijk (macaroniprutje meestal), omdat mijn moeder dan vroeg weg moet. Verder is er in het weekend ook wel een terugkerend patroon. Op zaterdag eten we altijd vis en op zondag altijd 'groot vlees'. En kaas toe. De rest van de week wisselt het gelukkig altijd wel.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 21:28
Skilly
Skilly is offline
ma-woe Rijst met kip of rund
woensdag: standaard de gehaktballen
donderdag: standaard spaghetti met runderbiefstuk
vrijdag: kip met rijst
zaterdag: rijst met ander soort vlees.
zondag:- wordt er niet gekookt bij ons. Er wordt of eten gehaalt maar meestal eet ik dan gewoon pap als avondeten.
Oud 06-02-2007, 21:29
Verwijderd
Ik zou het eten minder gaan waarderen als ik van te voren weet wat ik elke maandag zou eten. Nu ik zelf kook ben ik ga ik wel gestructureerder te werk omdat ik bijvoorbeeld vlees bij de ah koop. Ik hou dan rekening met invriezen en porties e.d. Mijn moeder bezoekt 1 keer per 2 dagen een slager en kijkt dan wat haar lekker lijkt maar zij kook ook voor 2 à 3 personen. Eigenlijk is het idee niet verkeerd om bepaalde recepten in je hoofd te hebben om te gebruiken voor een week alleen de regelmaat is zo saai Verder vind ik de gerechten op de lijstjes ook typisch voor een gaarkeuken van een verzorgingstehuis..
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 21:35
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 06-02-2007 @ 22:29 :
Verder vind ik de gerechten op de lijstjes ook typisch voor een gaarkeuken van een verzorgingstehuis..
hehe idd lekker inspiratieloos
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 21:59
Verwijderd
Nee, geen vast schema. Vroeger, toen ik nog bij m'n ouders woonde, ook niet. Er werd vroeger gewoon iedere dag gekookt (soms 's middags, soms 's avonds), wat het was, lag aan de bui van de koker, maar meestal was het iets als aardappels/pasta/rijs met groente & vlees, al dan niet verwerkt in een sausje. Dus de gewone formule voor een avondmaal, waar je oneindig mee kan varieren

Zo gaat dat nu nog steeds. Soms ben ik laat thuis, maar de supermarkt is tot 22 uur open, dus ik kan altijd íets maken. Als het zo laat is, ga ik niet uitgebreid koken, maar maak ik bv. een maaltijdsalade met kip en brood, zeer lekker. Als ik wat eerder thuis ben, dan kook ik iets uitgebreider, omdat ik dan tijd heb om groenten schoon te maken en dat soort dingen. We houden nogal van groenten, dus dat is soms best een gewas, geschil en gesnij. Voor een lekkere maaltijd hoef je ook geen uur in de keuken te staan of een uur door de supermarkt te lopen.

Patat eten we misschien eens per drie maanden.

Maar goed; altijd koken, geen vast schema.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 11:14
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb geen vast schema en eet wat ik zelf lekker vind of wat de pot schaft bij mn vriendin/vrienden/vriendinnen.

Ik eet nooit patat (misschien 1x per jaar) en brood 's avonds.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 11:39
Verwijderd
Het lijkt nu net alsof het heel abnormaal is dat wij elke zaterdag patat eten.
Terwijl iedereen die ik ken ook een vaste "patatdag" heeft.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 11:41
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Stefenootje schreef op 07-02-2007 @ 12:39 :
Als je verder gewoon gezond leeft en regelmatig beweegt dan lijkt het me niet slecht.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 12:05
Erbenda
Erbenda is offline
Wij hebben geen vast schema... zou het ook niet willen ook; ik bekijk dan liever per dag waar ik trek in heb (of hooguit voor een paar dagen vooruit). Daarbij zou het me gaan vervelen...
Oud 07-02-2007, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Stefenootje schreef op 07-02-2007 @ 12:39 :
Ik zeg niet dat het abnormaal is, alleen ik zou het echt niet hoeven omdat ik het niet heel lekker vind ofzo, en helemaal als je iets elke zaterdag eet zou ik het zat worden
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 13:17
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Wij hadden vroeger altijd een patatdag maar nu gelukkig niet meer. Op een gegeven moment begint het toch wel erg te vervelen!

Verder: niet echt een schema volgens mij, wel vaak op woensdag pasta omdat mn moeder dan laat is en op zondag wat uitgebreider maar verder niet echt.
Oud 07-02-2007, 14:00
Mmmber
Mmmber is offline
Op het moment Sonja Bakker schema (Mn moeder is aan het dieeten).
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 16:08
Mara
Mara is offline
Jouw moeder eet met dat Sonja Bakker-programma dus jij ook?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 16:26
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 07-02-2007 @ 17:08 :
Jouw moeder eet met dat Sonja Bakker-programma dus jij ook?
als er avondeten wordt gemaakt volgens SB lijkt het me logisch dat de rest hetzelfde avondeten krijgt?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 16:29
Mara
Mara is offline
Ik mag dan hopen dat de rest van de familie wel normale hoeveelheden krijgt?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 19:25
Lilything
Lilything is offline
Vreselijk, ik leef niet met eetschema's. Dan zal het eten me helemaal vreselijk gaan tegenstaan, bah
Oud 07-02-2007, 20:14
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Mmmber schreef op 07-02-2007 @ 15:00 :
Op het moment Sonja Bakker schema (Mn moeder is aan het dieeten).
En is ze al afgevallen?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 20:20
Verwijderd
Citaat:
ArtemisQ schreef op 07-02-2007 @ 14:17 :
Wij hadden vroeger altijd een patatdag maar nu gelukkig niet meer. Op een gegeven moment begint het toch wel erg te vervelen!
Ik verheug me nog steeds op de zaterdag, omdat we dan lekker patat gaan eten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten