Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2007, 11:57
Verwijderd
Soms word ik echt zó gek van het nadenken over van alles en nog wat
Advertentie
Oud 11-02-2007, 11:57
Moustache
Moustache is offline
Ik ben eruit dat ik ga kappen met mn studie. Op zich een opluchting want ik wist niet wat ik wou, dus 1 zorg minder. En eigenlijk voel ik me sowieso wel chill, het enige waar ik chagrijnig van word is het weer.
Oud 11-02-2007, 12:01
moon
moon is offline
onze hond is 14 geworden!!!!
Is wel oud hoor voor een hond (een golden retriever,zie avatar) zeker ook omdat ze een jaar terug nog 2 hersenbloedingen heeft gehad. We zijn echt blij dat ze nog bij ons is!
Oud 11-02-2007, 12:08
rare kwast
rare kwast is offline
denk, denk, denk, denk, denk..

pff dacht ik er eindelijk uit te zijn en kreeg ik een beetje vertrouwen kreeg ik vrijdag een telefoontje dat t niet door gaat en mn enige optie 19 feb. is..
ja maar dat trek ik niet daarom mocht ik in aug. evt. maar de arts is t er niet meer eens
Oud 11-02-2007, 12:22
Verwijderd
Het voordeel van mijn huge koortslip is nu wél dat ik al die familieleden straks niet hoef te zoenen. Daar voel ik me altijd zó ongemakkelijk en onzeker bij. Ja, dat is een raar iets van mij, maar ik hou er gewoon niet van.

@ Bladertje: nee, het is nog steeds niet beter geworden op dat gebied
Oud 11-02-2007, 13:05
Verwijderd
Citaat:
RebEls schreef op 11-02-2007 @ 13:22 :
Het voordeel van mijn huge koortslip is nu wél dat ik al die familieleden straks niet hoef te zoenen. Daar voel ik me altijd zó ongemakkelijk en onzeker bij. Ja, dat is een raar iets van mij, maar ik hou er gewoon niet van.

@ Bladertje: nee, het is nog steeds niet beter geworden op dat gebied
Hm, ik ken het. Mijn familie is daar gelukkig niet zo erg in, maar bij de familie van m'n ex was het altijd twee keer zoenen. Bij het begroeten en bij het afscheid. Haha, ik begin steeds meer voordelen te zien van een leven zonder haar.
Oud 11-02-2007, 13:05
Verwijderd
schaam me een beetje voor mn uitspattingen gisteravond. gelukkig is niemand echt geirriteerd geraakt...
vandaag was ik gewoon netjes op tijd uit mn bed, heb al een was gedaan en redelijk normaal ontbeten. vanavond ga ik lekker pokeren bij mn schoonzusje en haar vriendje. tegen de tijd dat ik wakker werd had ik al 4 gemiste oproepen van haar. dan is het moeilijk je ongewenst te voelen voel me wel weer schuldig over het feit dat ik bijna nooit mn telefoon opneem, maar nu kon ik er niet echt iets aan doen (het geluid stond uit). ik moet gewoon minder zeuren, minder klagen, minder malen, meer doen...
Oud 11-02-2007, 13:35
Verwijderd
Dan ga ik weer ruzie lopen schoppen, wat niet m'n bedoeling was
Oud 11-02-2007, 13:37
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 11-02-2007 @ 14:35 :
Dan ga ik weer ruzie lopen schoppen, wat niet m'n bedoeling was
Even relativeren: een wat verkeerde reactie waar een tegenreactie op komt is niet meteen ruzie, bovendien kun je door wat uitleg te geven en wat te nuanceren ook het e.e.a. terugdraaien/voorkomen ed.
Oud 11-02-2007, 13:55
kroot
kroot is offline
Ik ga even naar de stad, mijn pyamabroek ruilen. Op een een of andere manier heb ik 2 pyama t-shirts waarvan de broeken zomaar opeens verdwenen zijn
Oud 11-02-2007, 13:55
darkfairy
darkfairy is offline
vandaag lang geslapen en niet meer veel doen vandaag
en morgen weer stage
Oud 11-02-2007, 13:56
Verwijderd
zo, alweer een hoofdstuk scheikunde geleerd. Nog 1 te gaan en ik moet nog een opzet voor mijn Nederlands betoog cq beschouwing maken en dan ben ik klaar voor de proefwerken morgen! hmmm, maar het is nog best veel werk en eigenlijk zou ik ook nog wel wat aan wiskunde of natuurkunde of biologie kunnen doen... Nouja, hopen dat ikhet allemaal haal deze week!
En dan is er volgende week 'vakantie'. Tussen aanhalingstekens omdat ik ontzettend veel moet doen, maar ik ga gewoon hard aan de slag en dan zie ik wel hoe ver ik kom.
Oud 11-02-2007, 13:58
coopergirl
coopergirl is offline
Na een half jaar overmatig overpeinzen eergisteren de stap gezet de huisarts assistent te bellen voor 'n afspraak! Morgen ga ik het verzoek indienen. Hoewel mijn huisarts een aardige man is, vind ik het afschuwelijk erheen te gaan

Vandaag lekker 2 overuren opgenomen.. Op dit moment word ik betaald terwijl ik vanuit mijn kamer aan het spammen ben \M/
Oud 11-02-2007, 14:07
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Dromen zijn vervelend. Zeker als je seks hebt met je (in je droom vriend) en wakker wordt en realiseert dat het nu toch echt al weken je ex is

Waarom gaat het verwerken zo langzaam? Ik ben nu vier weken verder, maar heb het idee als hij nu voor mijn neus zou staan dat ik hem echt het bed in sleur terwijl ik weet dat dat niet verstandig is.

En omg! Mijn ex heeft mijn website uit de lucht gehaald Ik dacht eerst dat de naam misschien was vrijgekomen, maar die heb ik voor 3 jaar gereserveerd. Hmmz. Ik zat bij hem op zijn hosting space ruimte. Hij zal het vast in een nostalgische bui hebben vernietigd
(Voor de duidelijkheid, die website hadden we samen gemaakt, een jaar geleden. Ik heb er verder niets meer aan gedaan sinds toen, dus het is op zich niet zo heel erg.)
Oud 11-02-2007, 14:30
Nijn*
Nijn* is offline
Gisteravond en vanochtend toch nog vrij veel kunnen doen voor m'n presentatie, dus het is nu een kwestie van even zorgen dat het grammaticaal klopt en dan uitprinten en aan m'n groepje laten zien. Compositieschets 4 is ook eindelijk af, niet denderend mooi, maar ja. Verder moet ik nog veel doen, maar ik ben nu al zo moe. Om 17.30 moet ik werken, wel zin want J. komt eten, maar moet morgen wel het eerste uur m'n toets voor Engels doen, dus hoop maar dat ik eerder weg mag.. Nog even deze week doorstaan, vrij druk maar het zijn nog maar 5 dagen! En dan heb ik een week vakantie, dan kan ik al het achterstallige werk inhalen, uitgaan, werken, maar vooral uitrusten! Hmm,, *zwijmelt weg*
Oud 11-02-2007, 14:39
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 11-02-2007 @ 15:07 :
Dromen zijn vervelend. Zeker als je seks hebt met je (in je droom vriend) en wakker wordt en realiseert dat het nu toch echt al weken je ex is

Waarom gaat het verwerken zo langzaam? Ik ben nu vier weken verder, maar heb het idee als hij nu voor mijn neus zou staan dat ik hem echt het bed in sleur terwijl ik weet dat dat niet verstandig is.
Ik kan je helaas niet geruststellen, maar wel kan ik zeggen dat het bij mij ruim twee jaar heeft geduurd voordat ik het een plek kon geven. En die 'zin'-momenten houden aan tot je weer een leuke vriend hebt
Oud 11-02-2007, 14:53
Verwijderd
Fokking hell.
Sorry hoor. SORRY hoor. Ik wilde alleen maar het beste voor ons.
Oud 11-02-2007, 14:59
Heksjuh
Heksjuh is offline
@lentekriebel en Nijn*: succes met de proefwerken.

Gisteravond was wel leuk. Vriendin was echt verrast dat we inene voor haar neus stonden Ik ben blij dat ik lieve vriendinnetjes heb die voor mij eerder wegwilden

Toen ik gister net de deur uit wilde gaan werd er gebeld. Of ik voor een keer een andere krantenwijk erbij wilde lopen (Telegraaf op zondag). Ik had de wijk al vaker gedaan, dus geen probleem. Veertig minuten eerder mijn bed uit, die kranten waren onwijs dik vandaag (zat een boekje in) dus was proppen om alles mee te krijgen. Het was droog toen ik begon, maar het begon al snel te regenen. Het heeft volgens mij twee uur lang geregend. ik was doorweekt. Mijn broek, sokken en vest waren zo nat
Maar het ergste was dat de lijst van de andere wijk ook helemaal doorweekt was. Dus ik kon niet alle nummers lezen. Ik heb er een of twee nog wel gevonden door de namen, maar je kan moeilijk alle huizen afgaan. Dus vier heb ik er gewoon niet gedaan. Dat vind ik echt niet leuk, vier klachten omdat ik een keer een wijk overneem Ik ben achttien en heb erom zitten janken. Ik heb met mijn eigen wijk nooit klachten, en nu op 1 dag 4. Die andere wijk zal ik ook nooit meer hoeven te denk Dus mijn dag begon niet zo goed.

Nu wiskunde maken en dat maakt alles niet beter.
Ik was echt boos en verdrietig vanmorgen om zoiets stoms. Maar ik vind het belangrijk. Ik wilde eerst niet eens de krant lezen. We hadden 7 kranten: 2 omdat ik van beide wijken een krant overhield (dat hoorde), 4 want die kon ik niet doen, en 1 omdat we die zelf krijgen.
Nu voel ik me wel iets minder slecht. Ik kan er nu toch niks meer aan doen. Ik zal wel zien volgende week. Als ik mijn kranten nog durf te halen.
Oud 11-02-2007, 15:09
Verwijderd
@x-spekkie-x: verwerken duurt eerder maanden dan weken, al gaat het natuurlijk per week beter. is wel kut dat zo'n droom je weer even een schop terug in de tijd geeft... maar Stefanie heeft gelijk: zodra je een andere leuke jongen hebt ontmoet, kan je al je lusten op hem projecteren. veel spannender ook
sterkte meis...
Oud 11-02-2007, 15:26
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 11-02-2007 @ 16:09 :
@x-spekkie-x: verwerken duurt eerder maanden dan weken, al gaat het natuurlijk per week beter. is wel kut dat zo'n droom je weer even een schop terug in de tijd geeft... maar Stefanie heeft gelijk: zodra je een andere leuke jongen hebt ontmoet, kan je al je lusten op hem projecteren. veel spannender ook
sterkte meis...
Ja, kut is dat
Af en toe blijf ik echt piekeren. Dan wil ik hem terug. Eigenlijk wil ik meer de intimiteit terug en de pijn laten verdwijnen door naar hem terug te gaan. Maar ik mag van mezelf niet bij hem terug. Het is niet voor niets uit. Ik ben zwak. Althans, ik ben zwak als hij contact gaat zoeken. Ik ben wel zo sterk om zelf geen contact te zoeken. Maar nu komt valentijnsdag er aan en nu ben ik heel erg bang dat hij een kaartje gaat sturen
Oud 11-02-2007, 15:27
Verwijderd
Wtf, ik ben ineens bekend Ja, we zijn dus door en we komen op tv en ik vind het helemaal geweldig. Ik ben zo trots op ons, mn band, maar ook wel op mezelf. En dan sta je daar handjes te schudden vanaf het podium, omhelzingen, spandoek erbij, lachen, springen. Wauw. Het kan écht niet meer stuk. Fuck it, gewoon een van de beste 8 bandjes van Nederland, ahahah! En ja iedereen moet komen kijken de 31e

Dus. Het gaat best goed.
Oud 11-02-2007, 15:30
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Sidhe schreef op 11-02-2007 @ 16:27 :
Wtf, ik ben ineens bekend Ja, we zijn dus door en we komen op tv en ik vind het helemaal geweldig. Ik ben zo trots op ons, mn band, maar ook wel op mezelf. En dan sta je daar handjes te schudden vanaf het podium, omhelzingen, spandoek erbij, lachen, springen. Wauw. Het kan écht niet meer stuk. Fuck it, gewoon een van de beste 8 bandjes van Nederland, ahahah! En ja iedereen moet komen kijken de 31e

Dus. Het gaat best goed.
Gefeliciteerd
Maar dat heeft het halve topic al gedaan gisteren
Oud 11-02-2007, 15:33
Verwijderd
Ja echt eng Dadelijk word ik nog geliefd
Oud 11-02-2007, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Sidhe schreef op 11-02-2007 @ 16:33 :
Dat ben je volgens mij wel al
Oud 11-02-2007, 15:35
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 11-02-2007 @ 16:26 :
Ja, kut is dat
Af en toe blijf ik echt piekeren. Dan wil ik hem terug. Eigenlijk wil ik meer de intimiteit terug en de pijn laten verdwijnen door naar hem terug te gaan. Maar ik mag van mezelf niet bij hem terug. Het is niet voor niets uit. Ik ben zwak. Althans, ik ben zwak als hij contact gaat zoeken. Ik ben wel zo sterk om zelf geen contact te zoeken. Maar nu komt valentijnsdag er aan en nu ben ik heel erg bang dat hij een kaartje gaat sturen
hmmm... ongeopend wegleggen tot je sterk genoeg ben om dat te lezen is het beste i guess. ik miste zelf ook altijd het meeste die intimiteit, ging dan heel veel knuffelen met mn vriendinnetjes en mn ratjes. dat hielp vreemd genoeg best wel. je bent idd niet zwak, hij is alleen nog een zwakke plek, een flaw (vind ik een mooi woord), maar dat wordt steeds beter. dat weet je.
ik kan je niet knuffelen door de computer, maar ik doe toch een poging... *hug* als je de pijn zelf weg krijgt, zonder hem, is het pas echt weg. dan komt het ook niet meer terug. soms lijkt de makkelijkste weg erg verleidelijk, maar achteraf voel je je waarschijnlijk alleen maar kutter

enne Sidhe:

Laatst gewijzigd op 11-02-2007 om 15:39.
Oud 11-02-2007, 15:41
Ann
Ann is offline
Carnaval was geweldig, wel een beetje nat geregend maar dat maakt niet uit. Net even een bevestiging gekregen voor de 18de en dat wordt heel gaaf . En woensdag <333

En waarom zijn er in vredesnaam mensen kwaad op mij omdat ik nu blij wordt door van alles en nogwat...?

Laatst gewijzigd op 11-02-2007 om 15:55.
Oud 11-02-2007, 16:02
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben moe. Het blok is nauwelijks een week bezig en ik heb nu al het gevoel alsof het teveel is. Blegh.
Gek hoe verliefdheid eronder toch nog kan blijven doorgaan, hoe moe ik me verder ook voel.
Oud 11-02-2007, 16:25
Missy
Missy is offline
Citaat:
Sidhe schreef op 11-02-2007 @ 16:27 :

Dus. Het gaat best goed.
Weet je dat ik nou heel erg benieuwd ben naar hoe het klinkt?
Maar, gefeliciteerd!

Ik voel me helemaal goed.
Oud 11-02-2007, 16:28
Hawahaai
Hawahaai is offline
Net de uitzending van de lama's van vrijdagavond gekeken. Ik ben het niet eens met de uitslag .

En verder heb ik het beddengoed afgehaald (nieuwe moet er nog op, maar dan kan alles even luchten), de was opgehangen en de koelkast schoongemaakt. Nuttig dagje!
Oud 11-02-2007, 16:35
Verwijderd
Dit is echt m'n favoriete helft van het jaar, ongeveer. Ik hou van februari tot en met augustus! September mag er ook nog wel zijn. Dit semester is ook zo fijn, lekker regelmatig een vakantietje of een feestdag en langzaam maar zeker wordt het weer mooier en fijner. Ik geniet er van en vol me heel tevreden.

Ik ben wat nerveuzig voor morgen; dan heb ik weer m'n cursus gebarentaal. Super leuk, en de spanning die ik er voor voel is ook meer een soort verlangen. Ik heb er écht zin in, ook al is het engig. Heerlijk ook wanneer ik merk dat ik een belachelijke fout maak maar niet meteen uit elkaar klap van schaamte; gewoon lekker lachen en kijken naar hoe anderen het doen. Samen lachen om elkaars fouten is echt leuk

En ik heb een blauwe plek op m'n been, op een gekke plaats. Ik kan me niet herinneren dat ik me gestoten heb. Een week geleden ontdekte ik hem en ik schrok me echt rot. Hij was toen héél donker blauw op sommige plaatsen. Inmiddels is hij wat doffer geworden, maar 't ziet er echt raar uit... 'k Vind het nog steeds eng
Oud 11-02-2007, 16:40
kroot
kroot is offline
Sidhe: gefeliciteerd, tof man!!

Jaja pyamabroek geruild, bleek ie ook nog eens in de aanbieding te zijn kreeg ik geld terug!! En nog gewone aanbieding broek gekocht. Ik ben alleen een kookwekker vergeten te kopen. Want ik mag 3 minuten piano spelen, dan 10 min niet, dan weer 3 min.etc.
Oud 11-02-2007, 17:12
Roadrunner
Roadrunner is offline
De vervelinggg, steeds als er iets leuks in de planning staat, gaat het op een of andere manier niet door
Oud 11-02-2007, 17:41
synclinorium
synclinorium is offline
Citaat:
Sidhe schreef op 11-02-2007 @ 16:33 :
Goed gedaan!

Kan het zijn dat ik jou en je vriend vrijdag rond 17.00 langs t TBL zag fietsen?

OT: goed, echt een super weekend gehad. Het zou belangrijk worden en dat was het ook. Het wordt alleen maar beter en beter.
Oud 11-02-2007, 17:43
Ann
Ann is offline
Sidhe gefeliciteerd

Ohja,nu is ze weer boos... Sorry dat ik geniet?
Oud 11-02-2007, 17:44
BleuEyes
BleuEyes is offline
Dan ben je 58, en dan ga je dood.
Oud 11-02-2007, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 11-02-2007 @ 17:35 :
En ik heb een blauwe plek op m'n been, op een gekke plaats. Ik kan me niet herinneren dat ik me gestoten heb.
Ik oktdekte er ook net eentje op mijn been onder de doeche en hij is echt groot. Bizar is dat inderdaad, want ik weet ook niet war hij vandaan komt opeens...
Oud 11-02-2007, 18:03
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik had via internet eindelijk een (tweedehandse) dichtbundel van Jotie gevonden, bleek iemand me net voor te zijn.
Oud 11-02-2007, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Missy schreef op 11-02-2007 @ 17:25 :
Weet je dat ik nou heel erg benieuwd ben naar hoe het klinkt?
Maar, gefeliciteerd!
Wat, onze muziek? Moet je komen kijken Of op de site van de clash kijken ofzo. dommelsclash.nl , zoeken op KéOss.

@synclinorium: pfff, even denken hoor.. Zou goed kunnen ja! Moest even naar de stad. Ken ik jou dan?

En nogmaals bedankt allemaal, echt gaaf om te lezen
Oud 11-02-2007, 18:06
rare kwast
rare kwast is offline
ik ben zoooo moe en moet straks eerst nog 2 uur reizen (klote ns.. doordat zij aan t spoor bezig zijn moet ik een stuk met de bus waardoor ik later aankom en de overstap op de bus van de basis mis waardoor ik die bus een half uur later heb waardoor ik niet vor half 12 in bed lig waardoor ik morgen dus een nog groter wrak ben dan vandaag
Oud 11-02-2007, 18:09
Ann
Ann is offline
Citaat:
BleuEyes schreef op 11-02-2007 @ 18:44 :
Dan ben je 58, en dan ga je dood.
Wat is er gebeurd?
Oud 11-02-2007, 18:16
Saarah
Saarah is offline
Gefeliciteerd Sidhe.

Zo, ik ga nu nog even steppen en dan ga ik een heet bad nemen en ehm ik was ook nog van plan een toets op voorhand te leren, maar ik denk dat ik dat uitstel tot morgen, want ik heb totaal geen zin. Zondag is altijd zo'n lome dag.
En ik heb tot 17u geslapen. En toen moest ik nog moeite doen om op te staan! Maar ik lag ook pas om half 10 in m'n bed en had het gewoon nodig om even uit te slapen.
En vannacht was echt leuk en grappig en een beetje dronken. Hihi.
Oud 11-02-2007, 18:30
Roosje
Roosje is offline
Mijn vriendje is zozozo leuk.
Oud 11-02-2007, 18:35
Verwijderd
@ Sidhe: gefeliciteerd! Mn ex deed daar ook aan mee maar die lag er de vorige ronde al uit
Maar echt gaaf joh! ga even kijken op de site hoe jullie klinken
Oud 11-02-2007, 18:41
Verwijderd
Oef, ik ben ineens heel vrolijk en zit vol energie en motivatie. Dat heb ik lang niet gehad. Morgen zal 't wel weer weg zijn, helaas, maar 't voelt heerlijk Ik ga me nu voornemen om morgen op tijd op te staan en zeer actief te doen de hele dag. Goed studeren, 's middags een outfit regelen waarin ik kan gaan hardlopen en dan ga ik 's avonds even rennen langs de Maas
Oud 11-02-2007, 18:58
moon
moon is offline
juist dat bevestigd het beeld dat ik al van mezelf heb
Oud 11-02-2007, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Ave schreef op 11-02-2007 @ 19:35 :
@ Sidhe: gefeliciteerd! Mn ex deed daar ook aan mee maar die lag er de vorige ronde al uit
Maar echt gaaf joh! ga even kijken op de site hoe jullie klinken
Welke band? :]

En damn, ik ben nu echt dood. Morgen alweer vroeg college en rijles, dus dat wordt nog leuk :')
Oud 11-02-2007, 19:09
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
Roosje schreef op 11-02-2007 @ 19:30 :
Mijn vriendje is zozozo leuk.
Ja daar ben ik het mee eens maar dan gaat het wel over mijn eigen vriendje . Maar die van jou is volgens mij ook wel leuk.

Alles is goed met mij want ik ga bijna naar vlieland vlieland vlieland vlieland vlieland . Ik ben lekker bij mijn moeder en we hebben heel veel films gehaald en we zijn de hele dag al films aan het kijken.
Oja, tegen Andijvie; ik heb ook heel vaak blauwe plekken en schrammen met bloed en dergelijke terwijl ik nergens van af weet. Ik denk dat het gewoon komt omdat ik een chaoot ben, en dat ik niet bij kan houden wat er om mij heen gebeurd, klinkt erg maf maar bij mij komt het denk ik doordat de wereld gewoon langs me heen vliegt en ik heel veel dingen niet opmerk (vriendje, moeder en broer die rigoureus naar de kapper zijn geweest, dat het regent ed. ).
En Sidhe.. GEFELICITEERD (H). Wat voor muziek maakt je bandje? ik ben nu érg érg nieuwschierig! Echt knap zeg!
Oud 11-02-2007, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Sidhe schreef op 11-02-2007 @ 19:05 :
Wat, onze muziek? Moet je komen kijken Of op de site van de clash kijken ofzo. dommelsclash.nl , zoeken op KéOss.
Gefeliciflapstaart! Ik zou het graag even willen beluisteren maar de site doet het niet. Ligt dat aan mij?
Oud 11-02-2007, 19:11
IcedEarth
IcedEarth is offline
Bij mij doet de site ook het niet!
Oud 11-02-2007, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Sidhe schreef op 11-02-2007 @ 20:06 :
Welke band? :]

En damn, ik ben nu echt dood. Morgen alweer vroeg college en rijles, dus dat wordt nog leuk :')
Diform, maar hij is er laatst uitgegooid omdat ze vonden dat het zijn schuld was dat ze er uit lagen ofzo. Heel vaag en gemeen iig

de site is trouwens toch dommelschclash.nl met sch?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten