Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2007, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Tińo schreef op 10-01-2007 @ 21:30 :
dan zal rond 24september je 1e stufi gestort worden.Wordt je pas later 18 dan is dit per oktober pas.

correct me if i'm wrong.
Klopt, per 23 oktober ofzo als je dan nog geen 18 bent. Ander 23 september, als je de eerste van de maand zeg maar ingeschreven staat.
Advertentie
Oud 14-01-2007, 19:10
Verwijderd
Citaat:
DG schreef op 14-01-2007 @ 19:49 :
Stel je bent 18 en zit in 5HAVO
dan ben je 19 en begin je (waarschijnlijk) met een HBO opleiding,
krijg je dan 3 of 4 jaar stufi? (omdat je ook al een jaar tegemoetkoming hebt gehad)
Vier jaar.
Oud 16-01-2007, 11:11
DG
DG is offline
Ok Bedankt
Oud 25-01-2007, 07:57
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik heb normaal gesproken dus recht op volledige aanvullende beurs. Maar door dat gezeur van de ibg en belastingdienst heb ik deze keer dus alleen de basisbeurs gekregen. Weet iemand wanneer ik mijn aanvullende beurs weer zal krijgen? (vast niet..)
Oud 25-01-2007, 09:15
Roos
Roos is offline
Wisten jullie al dat in 2008 de rente voor het lenen omhoog gaat, voor studenten die nooit eerder hebben geleend?
Als je dus van plan bent om te lenen, kan je het best dit jaar al een klein bedrag lenen, dan profiteer je in 2008 nog van de huidige (lagere rente).

Stond in de Volkskrant van de week.
Oud 25-01-2007, 13:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Roos schreef op 25-01-2007 @ 10:15 :
Wisten jullie al dat in 2008 de rente voor het lenen omhoog gaat, voor studenten die nooit eerder hebben geleend?
Als je dus van plan bent om te lenen, kan je het best dit jaar al een klein bedrag lenen, dan profiteer je in 2008 nog van de huidige (lagere rente).

Stond in de Volkskrant van de week.
Maar als je dus al ooit geleend hebt dan blijf je die oude rente houden voor altijd? Of krijg je dan verschillende rentepercentages voor verschillende bedragen? Ik heb in 2005 en 2006 al ooit geleend.

@ poetic_tragedy: dat krijg je zodra de belastingdienst het inkomen van je ouders heeft kunnen vaststellen zodat de IB-Groep aan de hand hiervan je aanvullende beurs kan berekenen.
Oud 25-01-2007, 19:37
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 25-01-2007 @ 14:06 :
Maar als je dus al ooit geleend hebt dan blijf je die oude rente houden voor altijd? Of krijg je dan verschillende rentepercentages voor verschillende bedragen? Ik heb in 2005 en 2006 al ooit geleend.
Natuurlijk, de rente gaat over het totale bedrag, niet over het bedrag per jaar. Het nieuwe rentepercentage geldt voor de mensen die nog nooit geleend hebben voor dat ene jaar.
Oud 25-01-2007, 21:59
Bamiblik
Bamiblik is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 25-01-2007 @ 08:57 :
ik heb normaal gesproken dus recht op volledige aanvullende beurs. Maar door dat gezeur van de ibg en belastingdienst heb ik deze keer dus alleen de basisbeurs gekregen. Weet iemand wanneer ik mijn aanvullende beurs weer zal krijgen? (vast niet..)
Kan aardig lang duren, wacht er namelijk ook al 4 maanden op.
Dus heb zelf maar even de jaaropgaves opgestuurd 2 weken geleden.

Ik belde gister even om te kijken hoe het er verstond begon die mij uit te snauwen en dat hij het druk had enz. dus maar opgehangen....
Oud 27-01-2007, 17:43
Verwijderd
Ik heb hier niet alle posts gelezen. Dus het kan zijn dat er meer zijn met hetzelfde probleem...

Sinds deze maand heb ik blijkbaar geen recht meer op de Aanvullende Beurs. Maar er is verder niets veranderd aan mijn situatie. Is dit een fout van de IB-Groep?
Oud 29-01-2007, 10:05
Yolcu
Yolcu is offline
Ik heb net gebeld met de ibgroep en ze vertelden mij dat ze in de afgelopen weken inkomens hebben gecontroleerd bij de belastingdienst. Als er op je Bericht staat dat er iets veranderd is in de situatie van je vader of moeder, dan komt het dus doordat ze meer verdiend hebben in het peiljaar (2 jaar geleden) dan ze hebben opgegeven. Dan kan het zijn dat je geen recht meer hebt op de aanvullende beurs.

Zo is het tenminste bij mij, ik mag mooi ruim 700 euro terug betalen omdat ze me schijnbaar twee jaar lang 30 euro per maand teveel hebben 'gegeven.'
Oud 30-01-2007, 11:25
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
Yolcu schreef op 29-01-2007 @ 11:05 :
Ik heb net gebeld met de ibgroep en ze vertelden mij dat ze in de afgelopen weken inkomens hebben gecontroleerd bij de belastingdienst. Als er op je Bericht staat dat er iets veranderd is in de situatie van je vader of moeder, dan komt het dus doordat ze meer verdiend hebben in het peiljaar (2 jaar geleden) dan ze hebben opgegeven. Dan kan het zijn dat je geen recht meer hebt op de aanvullende beurs.

Zo is het tenminste bij mij, ik mag mooi ruim 700 euro terug betalen omdat ze me schijnbaar twee jaar lang 30 euro per maand teveel hebben 'gegeven.'

wtf
Oud 31-01-2007, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Yolcu schreef op 29-01-2007 @ 11:05 :

Ze zijn echt lekker bezig daar...
Oud 31-01-2007, 21:35
Volk
Volk is offline
Ik ga weer kraken en wil dus weten of je als kraker uithuiswonende stufi krijgt of niet. Iemand zei tegen mij van niet maar ik zou niet inzien waarom niet....
Oud 31-01-2007, 23:34
Verwijderd
Als je niet op hetzelfde adres als je ouders ingeschreven staat (bij de gemeente dus) krijg je stufi.
Oud 01-02-2007, 08:04
Volk
Volk is offline
2 vriendinnen van mij krijgen het niet omdat kraak niet geld als uithuiswonend. Maar ik ga vandaag gewoon langs de ibg om het na te vragen en eventueel te regelen.
Oud 01-02-2007, 08:53
Verwijderd
Dan hebben ze zich waarschijnlijk niet ingeschreven op dat adres bij de burgerlijke stand.
Oud 01-02-2007, 10:01
ganralph
ganralph is offline
de regel is: je moet bij de gemeente ingeschreven staan op een ander adres dan dat van je ouders.

afhankelijk van de gemeente kun je je niet altijd zomaar inschrijven op een adres. soms is toestemming van de hoofdbewoner nodig; die zul je niet snel krijgen met kraken

en wil je per se bij de gemeente bekend staan als (semi-legale) bewoner van het pand?
Oud 01-02-2007, 20:49
Volk
Volk is offline
Citaat:
ganralph schreef op 01-02-2007 @ 11:01 :
de regel is: je moet bij de gemeente ingeschreven staan op een ander adres dan dat van je ouders.

afhankelijk van de gemeente kun je je niet altijd zomaar inschrijven op een adres. soms is toestemming van de hoofdbewoner nodig; die zul je niet snel krijgen met kraken

en wil je per se bij de gemeente bekend staan als (semi-legale) bewoner van het pand?
De gemeente weet dat ik kraak, dat weet iedereen die hier de krant leest. De hoofdbewoner ben ik zelf he Denk dat je de eigenaar van het pand bedoelt, maar die heeft er volgens mij niks mee te maken... (tenzij die ons eruit schopt maar dat zit meestal wel goed)

@Krummeltje; jawel, daarom ga ik het morgen ochtend ook effe navragen hoe dat precies zit. Want vind het een beetje raar.
Oud 01-02-2007, 21:57
liliane
liliane is offline
Weet iemand hoe het zit dat je als je vroegtijdig stopt met je opleiding dat je nog voor een jaar lesgeld moet betalen.
Dat werd mij verteld van de Ib-groep en ik moet gewoon door blijven betalen.
Oud 01-02-2007, 22:04
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
liliane schreef op 01-02-2007 @ 22:57 :
Weet iemand hoe het zit dat je als je vroegtijdig stopt met je opleiding dat je nog voor een jaar lesgeld moet betalen.
Dat werd mij verteld van de Ib-groep en ik moet gewoon door blijven betalen.
Dat hangt van je opleiding af. Op het hoger onderwijs kun je tot iets van 3 maanden voor het einde van het collegejaar een bepaalde hoeveelheid geld terugkrijgen/niet hoeven betalen dat in verhouding staat tot de periode dat je niet meer ingeschreven staat bij de opleiding.
Oud 02-02-2007, 09:32
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Volk schreef op 01-02-2007 @ 21:49 :
De gemeente weet dat ik kraak, dat weet iedereen die hier de krant leest. De hoofdbewoner ben ik zelf he Denk dat je de eigenaar van het pand bedoelt, maar die heeft er volgens mij niks mee te maken... (tenzij die ons eruit schopt maar dat zit meestal wel goed)

@Krummeltje; jawel, daarom ga ik het morgen ochtend ook effe navragen hoe dat precies zit. Want vind het een beetje raar.
idd, eigenaar is in dit geval beter gezegd

bij mijn inschrijvingen (in Amsterdam) heb ik hier wel mee te maken gehad. toen ik in een studentenhuis ging wonen moest ik een brief van de eigenaar (en verhuurder) inleveren. toen ik bij mijn vriendin introk is ook zij meegegaan (als eigenaar en hoofdbewoner) naar het stadsdeelkantoor om mijn verhuizing te verifieren.

then again, in Haarlemmermeer hoefde ik niets te laten zien en kon ik me gewoon inschrijven.

ik neem aan dat je je als kraker idd gewoon kunt inschrijven, maar dit is mijn ervaring.
Oud 03-02-2007, 20:44
Fay
Fay is offline
Nou, ik wacht dus nu ook al 4 maanden ofsow op mijn aanvullende beurs, en jah ik leef nu zwaar krap bij kas. Dus kan niet eens me huur betalen van dit geld, dus hoop dat ze vlug wat doen
Oud 03-02-2007, 20:44
Fay
Fay is offline
Krijg je trouwens wel met terugwerkende kracht?
Oud 03-02-2007, 21:44
Go
Go is offline
Citaat:
Fay schreef op 03-02-2007 @ 21:44 :
Als je het zelf te laat aangevraagd hebt volgens mij niet, maar als het aan de IB-Groep te wijten is, dan vanzelfsprekend wel.
Oud 04-02-2007, 09:45
Fay
Fay is offline
Citaat:
Go schreef op 03-02-2007 @ 22:44 :
Als je het zelf te laat aangevraagd hebt volgens mij niet, maar als het aan de IB-Groep te wijten is, dan vanzelfsprekend wel.
Nou, ik heb dus sinds september stufi en het liep dus automatisch door en zit al vanaf november te vragen wanneer de aanvullende beurs berekend wordt...

Nou lekker dan
Oud 04-02-2007, 12:06
Fay
Fay is offline
Nou, heb ff op internet gekeken, blijkbaar was er dit jaar grote paniek ook bij de IB zelf, en de meeste mensen hebben hun aanvullende beurs dus nog gehad, de belastingdienst had wat gezeur.

Maar voor enkele honderden studenten was het niet op tijd, waaronder ik *&%$*!!! En jha, dus mijn ouders hebben een eigen bedrijf en dan kan het tot april/mei duren voordat ik het pas krijg ofsow?

OCH jeej, hoe kom ik ehm... die 3 maanden nog rond met nog 400 euri op mijn rekening en ook nog huur moeten betalen

X
Oud 04-02-2007, 15:00
Bamiblik
Bamiblik is offline
Citaat:
Fay schreef op 03-02-2007 @ 21:44 :
Volgens mij is het vanaf welke dag je het aan heb gevraagd krijg je aanvullende beurs.

Ik heb btw nog steeds niet mijn aanvullende beurs binnen! Mailtje antwoorden ze ook niet op... Weet niet wat ze aan het doen daarzo!
Oud 04-02-2007, 15:24
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Citaat:
Bamiblik schreef op 04-02-2007 @ 16:00 :
Volgens mij is het vanaf welke dag je het aan heb gevraagd krijg je aanvullende beurs.

Ik heb btw nog steeds niet mijn aanvullende beurs binnen! Mailtje antwoorden ze ook niet op... Weet niet wat ze aan het doen daarzo!
ik heb het ook niet gehad. Ik heb ook zelf moeten bellen om erachter te komen dat ik de aanvullende beurs niet krijg, van hun kant geen brief, niks.
Oud 04-02-2007, 22:12
Bamiblik
Bamiblik is offline
Inderdaad, vindt het allemaal heel raar wat ze daar doen!
Morgen inderdaad ook maar weer eens bellen.
Oud 05-02-2007, 23:09
Twanos
Twanos is offline
heb twee vraagjes:

Is het mogelijk om eenmalig een bepaald bedrag te lenen (750e)?
En:
Als ik na mijn HBO nog een universitaire opleiding wil volgen, behoud ik dan mijn recht op studiefinanciering?
Oud 05-02-2007, 23:49
Verwijderd
huh krijg ik mn stufi nou kwijtgescholden omdat ik voor 1 feb ben gestopt of niet want zover ik weet wel maar volgens de site van de ib groep alleen bij mbo?
Oud 06-02-2007, 00:22
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Twanos schreef op 06-02-2007 @ 00:09 :
heb twee vraagjes:

Is het mogelijk om eenmalig een bepaald bedrag te lenen (750e)?
En:
Als ik na mijn HBO nog een universitaire opleiding wil volgen, behoud ik dan mijn recht op studiefinanciering?
1. Je kunt wel je lening voor maar één maand aanzetten maar dat is geen 750 euro (tenzij je geen stufi meer ontvangt) en afhankelijk van een eventuele aanvullende beurs hoeveel dat is. Hoe hoger de aanvullende beurs, hoe minder je kunt lenen. Je kunt zo uitrekenen op mijn ib-groep hoveel je kunt lenen.
2. Je krijgt voor één opleiding in het hoger onderwijs studiefinanciering, dus in dit geval voor je HBO-opleiding. Mocht je nog een langere universitaire master gaan doen of is je universitaire studie langer dan kun je daar nog extra stufi voor krijgen omdat je sec langer bezig bent.
Oud 07-02-2007, 18:19
Ramble On
Ramble On is offline
Moet je nou minimaal 30 punten halen om je stufi niet terug te hoeven betalen? Iemand uit m'n werkgroep zei dat dat niet meer zo is, maar op de site van de UvA staat het wel gewoon. Ik kan er niks over vinden op de site van IBgroep.
Ik ga namelijk na dit jaar stoppen met m'n studie en heb 1 vak niet gehaald, dus ik maak toch geen 'kans' meer op m'n P. Ik heb tot nu toe 20 punten, dus ik ga maar twee vakken nog doen zodat ik de 30 haal.
Oud 07-02-2007, 18:31
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Ramble On schreef op 07-02-2007 @ 19:19 :
Moet je nou minimaal 30 punten halen om je stufi niet terug te hoeven betalen? Iemand uit m'n werkgroep zei dat dat niet meer zo is, maar op de site van de UvA staat het wel gewoon. Ik kan er niks over vinden op de site van IBgroep.
Ik ga namelijk na dit jaar stoppen met m'n studie en heb 1 vak niet gehaald, dus ik maak toch geen 'kans' meer op m'n P. Ik heb tot nu toe 20 punten, dus ik ga maar twee vakken nog doen zodat ik de 30 haal.
Voor zover ik heb begrepen van de ib-groepdame aan de telefoon en de studie-adviseur zegt is dat niet nodig en is de enige voorwaarde voor het omzetten van je beurs in een gift het behalen van een diploma binnen 10 jaar.
Oud 07-02-2007, 18:37
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
Neiu schreef op 07-02-2007 @ 19:31 :
Voor zover ik heb begrepen van de ib-groepdame aan de telefoon en de studie-adviseur zegt is dat niet nodig en is de enige voorwaarde voor het omzetten van je beurs in een gift het behalen van een diploma binnen 10 jaar.
Ja, ik zie het net op de UvA site. Ik had niet goed gelezen, het gaat er inderdaad om dat je binnen 10 jaar een diploma haalt. Zucht, geen idee wat ik nu moet doen, ik kon niet voor februari stoppen omdat ik dan m'n huis uit zou moeten (studentenwoningweb). Maar om nu nou geen vakken te gaan doen en te gaan niksen
Oud 07-02-2007, 18:40
fairyangel
fairyangel is offline
Ik heb even een vraag over collegegeld.

Ik zit nu in mijn 2e jaar en ik wil gaan stoppen met de opleiding. Nu was mij op school verteld (en op de site van de IB-groep) dat ik dan geen collegegeld meer terug krijg als ik nu stop. Dat ben ik dan gewoon kwijt. Maar nu hoorde ik laatst van iemand dat diegene wel geld terug kreeg. Weet iemand hier toevallig hoe dat nu precies zit?
Oud 07-02-2007, 18:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij is het zo dat je alleen in het eerste studiejaar recht hebt op restitutie van het collegegeld. Zo is het bij de Hogeschool Rotterdam iig wel dacht ik, of dat overal geldt weet ik niet.
Oud 07-02-2007, 19:08
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-02-2007 @ 19:57 :
Volgens mij is het zo dat je alleen in het eerste studiejaar recht hebt op restitutie van het collegegeld. Zo is het bij de Hogeschool Rotterdam iig wel dacht ik, of dat overal geldt weet ik niet.
Als je eerder afstudeert dan het academisch jaar eindigt geldt het zeker weten ook maar ik weet niet hoe het zit als je stopt.
Oud 07-02-2007, 21:05
fairyangel
fairyangel is offline
Ik denk dat het niet zal kunnen dan.

In ieder geval bedankt
Oud 08-02-2007, 20:40
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Neiu schreef op 06-02-2007 @ 01:22 :
1. Je kunt wel je lening voor maar één maand aanzetten maar dat is geen 750 euro (tenzij je geen stufi meer ontvangt) en afhankelijk van een eventuele aanvullende beurs hoeveel dat is. Hoe hoger de aanvullende beurs, hoe minder je kunt lenen. Je kunt zo uitrekenen op mijn ib-groep hoveel je kunt lenen.
2. Je krijgt voor één opleiding in het hoger onderwijs studiefinanciering, dus in dit geval voor je HBO-opleiding. Mocht je nog een langere universitaire master gaan doen of is je universitaire studie langer dan kun je daar nog extra stufi voor krijgen omdat je sec langer bezig bent.
ok bedankt!

Nog een vraagje.

Ik heb dus een basisbeurs, nou zag ik op de site dat je ook een prestatiebeurs kan aanvragen. Komt dit er dan extra bij of is dit gewoon hetzelfde als de basisbeurs (aangezien er dezelfde voorwaarden aan verbonden zijn volgens mij)?
Oud 08-02-2007, 21:12
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Twanos schreef op 08-02-2007 @ 21:40 :
ok bedankt!

Nog een vraagje.

Ik heb dus een basisbeurs, nou zag ik op de site dat je ook een prestatiebeurs kan aanvragen. Komt dit er dan extra bij of is dit gewoon hetzelfde als de basisbeurs (aangezien er dezelfde voorwaarden aan verbonden zijn volgens mij)?
Prestatiebeurs is hetzelfde als basisbeurs of basisbeurs + aanvullende beurs.

Aanvullende beurs kun je krijgen als je ouders onder een bepaald inkomen zitten.
Oud 12-02-2007, 20:26
DivW
DivW is offline
Ik ben nu bezig met het mezelf aanmelden voor een WO-studie bij de IBG,maar nu staat er vanaf wanneer ik stufi wil ontvangen?
Ik zou wel graag zo'n overbrugging voor de zomer willen hebben, ik krijg nu al de tegemoetkoming scholieren van ze...

Moet ik nu gewoon invullen dat ik de stufi vanaf september 2007 wil hebben en dan vervolgens met een of andere wijzigingsformulier een overbrugging aanvragen voor de zomermaanden?
Of gewoon stufi vanaf juli 2007 invullen?
Oud 13-02-2007, 10:55
ganralph
ganralph is offline
Stufi is vanaf september.

tegemoetkoming kun je gewoon apart aanvragen (staat een apart formuliertje op de site). het is niet hetzelfde als Stufi, dus moet je het apart aanvragen. je staat immers ook pas vanaf september bij de universiteit ingeschreven.

de tegemoetkoming wordt overigens niet met terugwerkende kracht uitbetaald, dus meld je op tijd er voor aan.
Oud 14-02-2007, 16:25
Knots
Knots is offline
Ik word in mei 18, mijn ouders krijgen dus kinderbijslag t/m juli (als ik het goed heb). In september ga ik studeren en en eind sept. krijg ik dus studiefinanciering.
Is het nuttig/mogelijk om iets van een overbrugging te krijgen in de zomer? Moet je dan eerst ook nog tegemoetkoming scholieren aanvragen oid?

Laatst gewijzigd op 14-02-2007 om 17:54.
Oud 14-02-2007, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Knots schreef op 14-02-2007 @ 17:25 :
Ik word in mei 18, mijn ouders krijgen dus kinderbijslag t/m julie (als ik het goed heb). In september ga ik studeren en en eind sept. krijg ik dus studiefinanciering.
Is het nuttig/mogelijk om iets van een overbrugging te krijgen in de zomer? Moet je dan eerst ook nog tegemoetkoming scholieren aanvragen oid?
Als je in mei 18 wordt, krijgen je ouders tot en met juni kinderbijslag. Voor juli en augustus zou je dus een overbrugging kunnen aanvragen, vanaf september krijg je dan dus stufi. Volgens mij moet je voor die overbrugging dit formulier invullen: http://www.ib-groep.nl/Images/7148_tcm7-597.pdf Daarin staat de vraag of je tussen je oude en nieuwe opleiding een tegemoetkoming wil ontvangen; en dat wil je natuurlijk.

Als je 't allemaal wat raar vindt, bel dan gewoon even met de IBG .
Oud 14-02-2007, 16:58
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Knots schreef op 14-02-2007 @ 17:25 :
Ik word in mei 18, mijn ouders krijgen dus kinderbijslag t/m julie (als ik het goed heb). In september ga ik studeren en en eind sept. krijg ik dus studiefinanciering.
Je hoeft alleen overburgging aan te vragen aangezien je al klaar bent met je school.
Oud 14-02-2007, 17:00
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 14-02-2007 @ 17:58 :
Je hoeft alleen overburgging aan te vragen aangezien je al klaar bent met je school.
Maar dat kan je alleen aanvragen met dat formulier voor de tegemoetkoming scholieren, voor zover ik het kan vinden.
Oud 14-02-2007, 18:06
Knots
Knots is offline
Oke, hier heb ik wel wat aan. Dank jullie .
Oud 15-02-2007, 21:25
Nonaj
Nonaj is offline
Ik ben in februari ingestroomd bij een master, maar mijn grote vrienden van de IB-Groep hebben mijn wijziging dus wel doorgevoerd maar hebben in hun systeem staan dat ik me per 31/08 wil uitschrijven en per 01/09 met de master wil beginnen. Hoe verander ik dat?
Oud 17-02-2007, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Nonaj schreef op 15-02-2007 @ 22:25 :
Ik ben in februari ingestroomd bij een master, maar mijn grote vrienden van de IB-Groep hebben mijn wijziging dus wel doorgevoerd maar hebben in hun systeem staan dat ik me per 31/08 wil uitschrijven en per 01/09 met de master wil beginnen. Hoe verander ik dat?
Ze bellen en het betreffende formulier aanvragen. Weet niet welke je moet hebben, maar je kunt telefonisch geen wijzigingen meer doorgeven....
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten