Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ten eerste vraag ik me af wat je bedoelt met "beschikbaar stellen"? Wie stelt dan precies wat beschikbaar en aan wie? Ten tweede: waarom zou duurzame technologie op dit moment nutteloos zijn? Alleen vanwege de kosten? Dat lijkt me een vrij simpele en kostengestuurde benadering. Wat denk je dat het kost om nog eens honderd jaar vervuiling terug te dringen? Je vraagt dan wel of het "tot die tijd niet beter is om zoveel mogelijk geld te steken in het terugdringen van de impact van fossiele brandstoffen op het klimaat", maar is dat niet hetzelfde als investeren in technologie duurzamer maken? Wat is het verschil? Tot slot lijkt het me een kop-in-het-zand-strategie. Het lijkt mij dat als je het probleem ziet aankomen, je maar beter nu daarop kunt inspelen, dan wanneer het te laat is. Overigens valt of staat je hele stelling met je aanname dat "de mens door gemak en geld gedreven wordt". Ik kan me zo voorstellen dat hiertegen flink wat in te brengen is. |
![]() |
|
![]() |
Overigens vraag ik me ook af wat de rol van de olieboeren in deze is.
De olieboeren zijn langzaamaan kapitalen aan het opbouwen en ze willen zoveel mogelijk verdienen aan hun fossiele brandstoffen. Maar ze kunnen niet voor eeuwig geld hieraan verdienen en Shell wordt ook echt niet opgeheven zodra hun voorraden echt uitgeput zijn. Het geld wat ze verdienen gaat uiteindelijk in duurzame energie zitten want dat is de enige manier waarop olieboeren binnen hun marktsegment door kunnen groeien nadat de voorraden economisch onrendabel zijn geworden. Als de olieboeren willen kunnen ze volgens mij binnen een jaar of 10 een hoop goedkope duurzame energie op de markt brengen. Maar dat willen ze niet... En wij moeten dat als olieslaafjes maar pikken. Ik ben echt geen fan van de machtspositie van de grote olieboeren en ik weet dat dit voor een schijnbare tegenstelling in mijn stellingname zorgt. Maar we zijn verslaafd aan olie en de enige manier om van die verslaving af te komen is het op te maken. PS. Ik ben een groot voorstander van kernenergie, als 'vroeg alternatief' ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wat dat betreft wordt het gewoon wachten totdat de fossiele brandstoffen nagenoeg op zijn. Ik moet ook zeggen dat ik een groot voorstander ben van kernengerie. Het is in principe schoon (zolang men verstandig met het afval omgaat), erg goedkoop en het is gemakkelijk op grote schaal te te passen. daarnaast zijn er nu ook mensen bezig om een exotherme reactie van olivijn op een grote schaal toepasbaar te maken. Dit zou dus ook een vrijwel oneindige bron van energie kunnen zijn. ik zal eens kijken of ik er iets over kan vinden op internet. edit: ahh, hier staat t wel redelijk duidelijk: http://kipww.nl.server28.firstfind.n...ne_energie.pdf Laatst gewijzigd op 21-02-2007 om 22:01. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik denk dat wind- en zonne-energie de toekomst hebben. helaas kan energie nog steeds niet echt opgeslagen worden. dat is een groot probleem... |
![]() |
||
Citaat:
Kernenergie haalt meer dan het benodigde vermogen en is afhankelijk van de ertsprijzen ongeveer even duur of een beetje goedkoper. De centrales zijn commercieel haalbaar, de ABN Amro opperde vorig jaar investeringsplannen en verwachtte binnen acht jaar (tegen huidige stroomprijs) hun geld terug te verdienen. Om maar even een kleine opsomming uit een van mijn werkstukken te geven..
||
Citaat:
|
ik denk eerlijkgezegd niet dat wind/zonneenergie op grote schaal echt mogenlijk wordt, omdat we het weer nu eenmaal niet kunnen regelen. ik blijf erbij dat voor nu het beste alternatief kernenergie is. kernfusie zou nog beter zijn, maar daar zijn we nog net niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Oh, en alles is relatief, dus jouw redenering ook. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En feit blijft dat er gewoon nog heel veel zal moeten worden ontwikkeld aan die schone energie, voor dat het een beetje op een acceptabel niveau ligt. Naar mijn mening is kernenergie tot die tijd ook gewoon nog een goed alternatief, om de redenen die T_id ook al genoemd heeft |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Al met al kunnen we eeuwen toe.
||
Citaat:
kernfusie, daarvoor wordt deuterium gebruikt, en daar is nagenoeg een haast onuitputbare bron van in onze oceanen ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Stel dat ik 30 miljoen ton ijzererts bewezen heb en daarvoor 10% van het aardoppervlak ontdekt heb. Dan vindt je per percentage aarde zo'n 3 miljoen ton ijzererts, en weet je dat de totale aarde om en nabij de 300 miljoen ton zal bevatten, waarvan 30 al gevonden is, en je dus rond de 270 miljoen ton kan verwachten te ontdekken. Over het algemeen zijn speculatieve resources vele malen groter dan bewezen+voorwaardelijke resources. Bij uraniumerts komt daar nog bij dat er relatief weinig naar gezocht is en we dus kunnen verwachten nog veel en veel meer te vinden als er intensiever naar gezocht werd.
||
Citaat:
Alle onrealistische doemscenario's over straling en aardverschuivingen ten spijt is dat een redelijke goedkope permanente, veilige oplossing. Hoewel je eventueel ook opnieuw kunt verrijken, zoals ze in Frankrijk doen. Enigsinds duurder, maar zorgt wel dat hetzelfde materiaal opnieuw te gebruiken is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
uit : http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernenergie
over kernfusie Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ben tegen het gebruik van kernenergie. Biomassa vind ik wel een goede optie.
Ik vind voor kernenergie de afvalproblematiek onaanvaardbaar. Nog zo'n 100.000 jaar voor afval moeten zorgen, dat kunnen we ons nageslacht niet aandoen. Ik heb nog nooit een acceptabele manier gehoord om van het afval af te komen. De kans op een erg groot ongeluk (50x Tsjernobyl kan al in Lyon) is nooit nul. Fouten in menselijk handelen komen altijd voor, en veroorzaken het meeste risico. Ook een kans van 1x in de 10.000 jaar is voor mij niet acceptabel, want dan kan het morgen ook gebeuren. En een land dat kernenergie gebruikt heeft daarmee ook het materiaal (Pu) in handen om kernwapens te maken, want dat ontstaat nu eenmaal in elke centrale door het invangen van neutronen. Ik ben om die reden tegen export van kernenergie-technologie.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||