Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2007, 02:50
MB
MB is offline
I wilde net lekker gaan pokeren op mijn laptop, maar tijdens het opstarten trok ik per ongeluk de voeding eruit. De accu zat er niet in dus hij was meteen uit. Vervolgens krijg ik deze foutmelding: Unmountable_Boot_Volume

Nu heb ik die uiteraard gegoogeld en kwam ik in de knowledge base van microsoft tegen hoe je het op zou moeten lossen. Dat was dus een of andere update downloaden en buiten het feit dat mijn laptop alle nieuwste updates wel heeft, zit ik nu in linux en kan ik geen microsoftdingen downloaden omdat het geen internet explorer is.

Op het internet staat voor de rest nog zeer veelvuldig deze manier

Oplossing
U kunt dit probleem oplossen door de computer op te starten vanaf de cd-rom met Windows XP, de herstelconsole te starten en vervolgens het bestand Boot.ini opnieuw samen te stellen met het hulpprogramma Bootcfg.exe. Ga hiervoor als volgt te werk:
1. Configureer de computer zodanig dat deze kan worden opgestart vanaf het cd-rom- of dvd-rom-station. Voor meer informatie hierover raadpleegt u de documentatie bij de computer of neemt u contact op met de fabrikant van de computer.
2. Plaats de cd-rom van Windows XP in het cd-rom- of dvd-rom-station en start de computer opnieuw op.
3. Druk op een toets om de computer opnieuw op te starten vanaf de cd-rom met Windows XP zodra het bericht 'Druk op een toets als u de computer vanaf cd-rom wilt opstarten' wordt weergegeven.
4. Druk in het scherm 'Welkom bij Setup' op R om de herstelconsole te starten.

Hier gaat het mis, ik krijg helemaal geen scherm met welkom bij de setup. Ik krijg gewoon ' Window setup' . Ik kan ook helemaal nergens op R drukken.

De rest van het verhaal:
5. Kies de installatie waartoe u toegang wilt krijgen met de herstelconsole als op de computer kan worden gekozen uit twee of meer besturingssystemen voor het opstarten.
6. Typ desgevraagd het beheerderswachtwoord en druk op ENTER.
7. Typ bootcfg /list bij de MS-DOS-prompt en druk op ENTER. De vermeldingen in het huidige bestand Boot.ini worden weergegeven.
8. Typ bootcfg /rebuild bij de MS-DOS-prompt en druk op ENTER. Met deze opdracht worden de vaste schijven van de computer doorzocht op installaties van Windows XP, Microsoft Windows 2000 en Microsoft Windows NT, waarna de resultaten worden weergegeven. Volg de aanwijzingen op het scherm om de Windows-installaties aan het bestand Boot.ini toe te voegen. Hieronder ziet u hoe u een installatie van Windows XP kunt toevoegen aan het bestand Boot.ini:
a. Als een bericht wordt weergegeven van de volgende strekking, drukt u op J:
Totaal aantal gevonden installaties van Windows: 1

[1] C:\Windows
Installatie aan de opstartlijst toevoegen? (Ja/Nee/Alle)
b. Er wordt een bericht weergegeven van de volgende strekking:
Geef de identificatie voor opstarten op
Dit is de naam van het besturingssysteem. Typ in dit bericht de naam van het besturingssysteem en druk op ENTER. U typt hier Microsoft Windows XP Professional of Microsoft Windows XP Home Edition.
c. Er wordt een bericht weergegeven van de volgende strekking:
Geef de optie voor opstarten van het besturingssysteem op
Typ in dit bericht /fastdetect en druk op ENTER.

Opmerking De aanwijzingen op het scherm kunnen afhankelijk van de configuratie van de computer afwijken.
9. Typ exit en druk op ENTER om de herstelconsole te sluiten. De computer wordt opnieuw opgestart en de bijgewerkte opstartlijst wordt weergegeven wanneer u het besturingssysteem kunt kiezen waarmee u wilt opstarten.:

Hoe kan ik het nu dus fixen?
Oud 23-02-2007, 12:07
ILUsion
ILUsion is offline
In het begin van de installatie laadt hij noraam vooral wat drivers; dit gebeurt allemaal in blauwgekleurde schermen, maar na een tijdje vraagt hij normaalgezien wat je wilt gaan doen: R: recovery console (herstellingsconsole) of installeren (F3 of F6, even vergeten). Voor zover ik weet moet dat dus altijd beschikbaar zijn, misschien moet je nog eventjes wachten?

Ik weet niet of het mogelijk is dat allemaal aan te passen, vermits ik de Windows Unattend-methodes vrij goed ken, dus volgens mij is deze werkwijze beschikbaar op elke Windows XP-cd. Mocht ik hier toch iets over het hoofd zien, raad ik je aan om op een andere computer gewoon een Windows XP-cd te branden zonder de unattend-bestanden (winnt.sif, unattend.txt). Meer informatie over Windows XP Unattended kan je vinden op: http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/1/ (daar zwerft ook een Nederlandstalige vertaling van rond op het net, hoor).
Oud 23-02-2007, 13:36
MB
MB is offline
In het begin van welke installatie? Moet ik dan windows eerst helemaal opnieuw installeren ?

Dat stappenplan is redelijk gedetailleerd heb ik zo het idee en het lijkt me ook wel logisch dat het setupwelkomsscherm helemaal in het begin komt. Het komt dus alleen gewoon niet, dus ik snap niet wat ik nou kan doen.

Als ik die unattended-cd zou downloaden moet ik dan windows opnieuw installeren of wat? Ik kanme niet voorstellen dat 1keertje voortijdig uitvallen het hele systeem laat crashen, dat is toch raar?

Anyway, ik snap nog steeds niet wat ik nou kan doen, dus als iemand me dat (op een makkelijke manier, ik ben namelijk een noob) uit zou willen leggen zou dat zeer fijn zijn.
Oud 23-02-2007, 13:38
Koning
Koning is offline
Leen of pak een Windows Xp cd, start de recover console, meld je aan bij je installatie.

Gebruik nu de commando's fixboot en fixmbr, (voor meer commando's type help).

Allemaal op eigen risico uiteraard.
Oud 23-02-2007, 13:48
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
MB schreef op 23-02-2007 @ 14:36 :
In het begin van welke installatie? Moet ik dan windows eerst helemaal opnieuw installeren ?

Dat stappenplan is redelijk gedetailleerd heb ik zo het idee en het lijkt me ook wel logisch dat het setupwelkomsscherm helemaal in het begin komt. Het komt dus alleen gewoon niet, dus ik snap niet wat ik nou kan doen.

Als ik die unattended-cd zou downloaden moet ik dan windows opnieuw installeren of wat? Ik kanme niet voorstellen dat 1keertje voortijdig uitvallen het hele systeem laat crashen, dat is toch raar?

Anyway, ik snap nog steeds niet wat ik nou kan doen, dus als iemand me dat (op een makkelijke manier, ik ben namelijk een noob) uit zou willen leggen zou dat zeer fijn zijn.
De installatie van Windows bestaat uit verschillende stappen, die eigenlijk in twee grote delen opgedeeld worden: een niet-grafisch (N-GUI) en een grafisch gedeelte (GUI).

Dat niet-grafische gedeelte is waar jij in moet zijn: dat zijn namelijk die blauwe schermen.

Ik heb hier eventjes ook de setup open gehad (ik heb hier een computer met een gelijkaardig probleem staan). In begin van de NGUI-gedeelte, laadt hij enkel wat drivers, om ervoor te zorgen dat hij de harde schijf op wat mer exotische systemen (dus SATA/ RAID en dergelijke) kan aanspreken. Daarna toont hij het welkomscherm, waar je dus R moet drukken. De echte installatie van Windows op je systeem begint pas op het moment dat je niet R of Q (dacht ik) ingeeft bij het welkomscherm. De rest van de uitleg staat in je eigen post.

Zolang de installatie niet vraagt om opnieuw op te starten, is windows niet opnieuw geïnstalleerd :-)

(En die unattended is een manier om die cd aan te passen, vermits heel wat bedrijven dat voor je doen, maar volgens mij kan je niet de recovery console uit het welkomscherm halen, dat was dus enkel voor het geval dat dat wel mogelijk was geweest en op jouw cd het geval zou geweest zijn; maar op zich zijn die procedures niet voor noobs, niet dat ze heel moeilijk zijn, maar volgens mij heb je dan toch beter wat kennis van Windows en de installatie daarvan).

In het kort: gewoon wat langer wachten bij het opstarten van de cd, dan komt hij er wel...
Oud 23-02-2007, 18:22
Verwijderd
Citaat:
Koning schreef op 23-02-2007 @ 14:38 :
Leen of pak een Windows Xp cd, start de recover console, meld je aan bij je installatie.

Gebruik nu de commando's fixboot en fixmbr, (voor meer commando's type help).

Allemaal op eigen risico uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 19:08
MB
MB is offline
Gooi maar dicht, het is allemaal goed gekomen. Bedankt voor de tips

Laatst gewijzigd op 24-02-2007 om 00:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten