Oud 28-02-2007, 16:46
Verwijderd
Okay, hier is het punt.

Voor wiskunde moet ik een betoog schrijven over het praktische nut van wiskunde en het presenteren op een 'creatieve poster op A3 formaat'. (Wiskunde A1, hoe raad je het. )

Omdat ik geen zin heb in klooien met viltstift en plaksel en wat al niet meer, ben ik van plan om het gewoon in Photoshop in elkaar te zetten en het later af te drukken. De instellingen heb ik allemaal aangepast aan het drukwerk, dus het formaat en de resolutie zijn allemaal goed, color mode staat op CYMK, etc.

Maar ik vind het eigenlijk erg lastig om iets te maken op zo'n groot formaat. Als je uitzoomt dan moet je werken met grote brushes en is detailwerk vrijwel onmogelijk. Het lijkt me dat het er ook erg lelijk uit komt te zien op de geprinte versie. Als je inzoomt, echter, wordt je het overzicht ontnomen waardoor de verhoudingen in 't groot verkeerd komen te liggen.

Dus, voor de professionele lui hier - als je een bestand hebt dat veel te groot is om in te werken op 'actual pixels' grootte, hoe pakken jullie het dan aan? De hele tijd inzoomen en dan uitzoomen om het resultaat te zien? Gedeeltelijk inzoomen? De grove lijnen neerzetten in (gedeeltelijk of volledig) uitgezoomde toestand en dan de details toevoegen naarmate je meer inzoomt? Wat?

(En ook nog een subvraagje, weet iemand hoeveel het eigenlijk kost om iets af te drukken op A3-formaat?)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2007, 17:07
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik zou het ipv met photoshop met Adobe Illustrator doen. Ik weet niet precies wat voor poster je in gedachten had, maar illustrator vind ik veel prettiger werken voor posterpresentaties.

Je kunt in illustrator weliswaar niet met brushes werken. Maar ik zorg meestal dat alle afbeeldingen ed al af zijn en alleen de layout en tekst nog moet worden gedaan.

In illustrator werk je ook niet met pixels geloof ik. Je kunt oneindig inzoomen op je tekst zonder dat het pixelig wordt.

Op A3-formaat drukken is niet zo heel duur. Op de universiteit kost het 78 cent. Dat is zo'n beetje tegen de kostprijs. Bij een drukkerij of copy shop is het vaak een stukje duurder. 2 a 3 euro.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 17:30
Captain N
Avatar van Captain N
Captain N is offline
In photoshop *Window *Arrange * New window for document.

Nu heb je 2 canvassen die gelijktijdig geupdate worden als je er in werkt, je kan er 1 uitvergroten om in te werken en de ander op schermgrootte houden zodat je constant de verhoudingen in de gaten kunt houden.
__________________
They came...from...behind!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Captain N schreef op 28-02-2007 @ 17:30 :
In photoshop *Window *Arrange * New window for document.

Nu heb je 2 canvassen die gelijktijdig geupdate worden als je er in werkt, je kan er 1 uitvergroten om in te werken en de ander op schermgrootte houden zodat je constant de verhoudingen in de gaten kunt houden.
Ahhh, op zoiets hoopte ik. Dankjewel, dat maakt het wel een stuk handiger.

@Sketch: Ah, goed, gave shit. Ik was eigenlijk bang dat het echt 15,- ofzo zou zijn, dat heb ik er dan weer net níet voor over. Verder heb ik geen Illustrator. Vector-based shite zou misschien wel gaver zijn geweest, ja, maar goed. Ik ben nu al gewend aan Photoshop en het zoeken, installeren en leren werken van/met Illustrator kost net iets teveel tijd
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 19:31
Tonsillitis
Avatar van Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
Sketch schreef op 28-02-2007 @ 17:07 :
Ik zou het ipv met photoshop met Adobe Illustrator doen. Ik weet niet precies wat voor poster je in gedachten had, maar illustrator vind ik veel prettiger werken voor posterpresentaties.

Je kunt in illustrator weliswaar niet met brushes werken. Maar ik zorg meestal dat alle afbeeldingen ed al af zijn en alleen de layout en tekst nog moet worden gedaan.

In illustrator werk je ook niet met pixels geloof ik. Je kunt oneindig inzoomen op je tekst zonder dat het pixelig wordt.

Op A3-formaat drukken is niet zo heel duur. Op de universiteit kost het 78 cent. Dat is zo'n beetje tegen de kostprijs. Bij een drukkerij of copy shop is het vaak een stukje duurder. 2 a 3 euro.
yeah illustrator is perfect voor dit soort dingen, met vectors is het veel mooier en relaxter werken. ik raak in photoshop gefrustreerd van de pixels.

en bij mij op school is een a3 kleurenprintje geloof ik iets van 40 cent ofzo, erg goedkoop
__________________
Goddamn motherfucker got blood all over my best clownsuit/ I've got toast but I'm not a toaster/ I've got ham but I'm not a hamster
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 19:37
Verwijderd
Citaat:
Tonsillitis schreef op 28-02-2007 @ 19:31 :
en bij mij op school is een a3 kleurenprintje geloof ik iets van 40 cent ofzo, erg goedkoop
Bij mij op school is een A4 kleurenprintje 50 cent en A3 kan niet.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 20:08
Verwijderd
Ik heb zelf gewoon een A3 kleurenprinter gehad, dus misschien moet je gewoon eens rondhoren, vooral in creatieve richtingen vind je dat al makkelijk. En in een printshop moet het ook vast wel doenbaar zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 20:47
Verwijderd
Mja, ik heb nu 4 A4'tjes tekst en grafieken en shit dus dat gaat nooit passen op een A3-poster.

Zal ik een A2-poster maken?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 20:51
Tonsillitis
Avatar van Tonsillitis
Tonsillitis is offline
of 2 a3's of 4 a4's w00t
__________________
Goddamn motherfucker got blood all over my best clownsuit/ I've got toast but I'm not a toaster/ I've got ham but I'm not a hamster
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 21:12
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 28-02-2007 @ 20:47 :
Mja, ik heb nu 4 A4'tjes tekst en grafieken en shit dus dat gaat nooit passen op een A3-poster.

Zal ik een A2-poster maken?
Een a2 kleurenprint is bij ons wel fors duurder dan a3, omdat ze niet door zo'n standaardprinter worden geprint maar door een plotter die tot A0 gaat.
Bij de copie sjop in Delft springt het van 2,75 voor A3 naar 12,50 voor A2.
Misschien kun je wel op twee a3'tjes of vier a4'tjes printen en op een ander vel of karton netjes tegen elkaar plakken.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Tonsillitis schreef op 28-02-2007 @ 20:51 :
of 2 a3's of 4 a4's w00t
Ja, dat mag niet.

Maar volgens mij hanteert Photoshop een heel andere definitie van A3 of 'twee A4tjes' dan Word, want het lijkt allemaal prima te passen
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 21:24
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Je tekst zal in het photoshopding dan vast een stuk kleiner zijn dan in het Worddocument.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 21:31
Verwijderd
Ja, je hebt gelijk, dat valt me ook net op. 7 pt Okay dat gaat vast mis als ik het ga printen.

De misleiding van de enorme letters die je ziet als je inzoomt op 100% is verwarrend.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 21:36
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Misschien kun je er gewoon 2 A3 posters van maken.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 21:39
Verwijderd
Mja, ik zal denk ik wel moeten. Wel vreemd dat Photoshop niet automatisch de tekstgrootte van de gekopieerde tekst aanneemt en dat de letters op 7 pt al zo gruwelijk groot lijken. (Maar goed, het is dan ook geen tekstverwerker.)

Nouja, goed. De docent vindt twee posters vast niet erg.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 22:50
Verwijderd
Hm, ik zou gewoon een maximaal zoomniveau gebruiken voor een poster van A3 formaat. Stel als regel vast dat je niet verder gaat dan 200 of 300%. Misschien wel moeilijk om je daaraan te houden, ik heb zelf ook de neiging om eindeloos detail te doen waardoor het nooit afkomt en/of waardoor ik gedemotiveerd raak, maar opzich is het een prima regel.

Ik zoom altijd in en uit om steeds een kijkje te nemen op het geheel.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 22:55
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 28-02-2007 @ 22:50 :
Hm, ik zou gewoon een maximaal zoomniveau gebruiken voor een poster van A3 formaat. Stel als regel vast dat je niet verder gaat dan 200 of 300%. Misschien wel moeilijk om je daaraan te houden, ik heb zelf ook de neiging om eindeloos detail te doen waardoor het nooit afkomt en/of waardoor ik gedemotiveerd raak, maar opzich is het een prima regel.

Ik zoom altijd in en uit om steeds een kijkje te nemen op het geheel.
Mja, ik doe nu vrij weinig tekenen en veel klooien met tekst en begeleidende afbeeldingen.

Het in/uit-zoomen de hele tijd deed ik vroeger ook, maar wat Captain N voorstelde is echt een heel stuk handiger.

En dat niet te veel inzoomen en het geheel in je achterhoofd houden is lastig inderdaad. Ik heb ook heel vaak als ik een filmpje maak bij een stuk muziek, dat ik dan echt op de frame nauwkeurig wil werken. Wat niet kan, want soms wil ik een bepaald moment samen laten vallen met een bepaalde toon DIE PRECIES TUSSEN TWEE FRAMES ZIT. Dan is 1/24ste seconde gewoon niet nauwkeurig genoeg. Kutperfectionisme.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.