Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2007, 20:13
Verwijderd
Ik denk dat mijn hoofd de laatste tijd erg vol zit, waardoor ik me raar gedraag. Zo vertoonde ik agressief gedrag, terwijl het totaal niet mijn bedoeling was. Dat ik iemand pijn wilde doen omdat ik zelf pijn had, zodat diegene het ook zou voelen.

Ik flip ook heel erg snel als ik iets hoor dat me verdrietig maakt en dan wil ik het liefste terugkruipen in mijn eigen wereldje, zodat niemand me pijn hoeft te doen en het rustig is in mijn hoofd. Dan staar ik vaak ook voor me uit, waardoor alles door blijft ratelen in mijn hoofd. Ook is het voor mij een manier om te laten weten dat ik me niet goed voel. Af en toe ben ik een beetje bang voor mijn eigen gedachtes. Ik vraag me ook af hoe ik ongewenste gedachtes kan verbannen en het rustig kan laten worden in mijn hoofd. Hebben jullie misschien tips?

Mijn vriend heeft ook ADD en hij denkt dat het allemaal veroorzaakt zou kunnen worden door een gevoel van onmacht. Dus mijn vraag, hoe krijg je het (met ADD) een beetje rustig in je hoofd/herkent iemand dit? Hebben jullie ook soms dat iets zeer pijnlijks uit het verleden maar blijft doorratelen in je hoofd, iets waarvan je weet waar je niks meer aan kunt doen, maar het toch blijft rondspoken. Iets waarbij je meteen flipt als je eraan herinnert wordt? Ik wil namelijk gewoon vrolijk zijn en genieten van dingen ipv steeds teveel nadenken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2007, 20:56
Verwijderd
Ik zelf heb volgens diagnose ADHD, Ik was er eigenlijk in het begin erg blij met die erkenning en ik kon mijn gedrag lekker verschuilen achter deze ziekte. Ik heb ook veel mensen gezien die dit doen, Voor elke stomme actie gebruiken we de ADHD. Dat is natuurlijk momenteel erg makkelijk, maar daar bereik je uiteindelijk niks mee. Ik spreek uit eigen ervaring wat ik deed in die periode, ik kan natuurlijk niet voor iedereen beoordelen die ADHD of ADD heeft. Maar het is wel een logische effect wat je krijgt als je officieel krijgt te horen dat je ADHD hebt en maar aan de ritaline moet.
Veel symptomen komen wel overeen met mijn gedrag, Maar ik vind het een beetje jammer dat uit het niets zoveel mensen ADHD blijken te hebben. Ik vind het dan ook een beetje een modeziekte worden, want een het zijn er in een keer een boel meer geworden. Ik ondervind niet alleen nadelen uit de ADHD ik vind het wel cool als ik lekker druk en spontaan ben. Maar ik weet natuurlijk niet of je die ook bij de ADD bevindt.
Het vervelendste is de concentratie die maar niet te sturen lijkt. Rust is nu ook waar ik zelf op zoek naar ben. Ik zelf denk in mij geval ook dat de voornamelijke oorzaak ligt in het verleden en uiteindelijk heeft gezorgd voor depressie. De chaos zorgt weer voor meer negatieve feedback van je omgeving, waardoor je je nog slechter gaat voelen en we komen weer terrecht in ons cirkeltje. De concentratieproblemen worden alleen maar groter en je somberheid neemt toe.
Er zijn trouwens ook speciale dieeten voor mensen met ADHD, mijn psycholoog heeft het daar steeds over. Maar op de een of andere manier ben ik een beetje laks om daar echt inspanning voor te nemen. Nee, eigenlijk is de echte rede dat ik duidelijkheid wil. en hoe ik dat moet vinden op internet, daar snap ik soms geen zak van.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 19:10
Verwijderd
Ja, ik had ook gehoord van een dieet bij AD(H)Ders. Er stond bij dat het voor veel AD(H)Ders enorm veel helpt, dus ik ben er wel nieuwsgierig naar. Ik vraag het vrijdag denk ik aan mijn psychiater, of zij er iets vanaf weet.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:52
Verwijderd
Zou je ook mij kunnen informeren als je hier meer over weet.

Ik heb je er ook een pm over gestuurd.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 22:19
Roos
Roos is offline
Ik denk dat het belangrijk is om te zeggen dat je beter eerst de oorzaak van je 'drukte in je hoofd' kan achterhalen. Wees voorzichtig dat je jezelf niet (misschien onterecht!) de diagnose ADD geeft.

Succes in ieder geval
Oud 06-03-2007, 22:40
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Ooit meditatie geprobeerd?
Oud 07-03-2007, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 06-03-2007 @ 23:19 :
Ik denk dat het belangrijk is om te zeggen dat je beter eerst de oorzaak van je 'drukte in je hoofd' kan achterhalen. Wees voorzichtig dat je jezelf niet (misschien onterecht!) de diagnose ADD geeft.

Succes in ieder geval
Het is gewoon bij me vastgesteld, ik roep niet zomaar dat ik het heb. Ik zette het ook tussen haakjes omdat het misschien wel/misschien niet bij ADD hoort.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 14:25
Verwijderd
Citaat:
-zen-Chris schreef op 06-03-2007 @ 23:40 :
Ooit meditatie geprobeerd?
Ik heb dat nog nooit geprobeerd, al zegt mijn vriend dat het heel erg kan helpen. Wat voor een soort meditatie bedoel je precies?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Faded-Away schreef op 07-03-2007 @ 15:25 :
Ik heb dat nog nooit geprobeerd, al zegt mijn vriend dat het heel erg kan helpen. Wat voor een soort meditatie bedoel je precies?
Ik zelf heb 3 maal in me leven ritaline geprobeerd. Het hielp in het begin maar zakte later weer af.
Als je je somber voelt moet je het niet nemen, want daar heeft ritaline wel invloed op.
Misschien al ik mijzelf goed voel dat ik wee ritaline ga proberen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 15:24
Verwijderd
Citaat:
DoraRing schreef op 07-03-2007 @ 16:12 :
Ik zelf heb 3 maal in me leven ritaline geprobeerd. Het hielp in het begin maar zakte later weer af.
Als je je somber voelt moet je het niet nemen, want daar heeft ritaline wel invloed op.
Misschien al ik mijzelf goed voel dat ik wee ritaline ga proberen.
Volgens mij zit er een verschil tussen medicatie en meditatie en ging het hier over dat laatste . Wat ik wel raar vind is dat je ritalin neemt als het goed gaat en niet als het slecht gaat, ik vraag me dan af of het niet altijd moet helpen?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 16:45
Roos
Roos is offline
Citaat:
Faded-Away schreef op 07-03-2007 @ 15:24 :
Het is gewoon bij me vastgesteld, ik roep niet zomaar dat ik het heb. Ik zette het ook tussen haakjes omdat het misschien wel/misschien niet bij ADD hoort.
Oh oke dan begreep ik het verkeerd, negeer mijn post dan maar
Oud 07-03-2007, 18:25
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
DoraRing schreef op 05-03-2007 @ 21:56 :
Ik zelf heb volgens diagnose ADHD, Ik was er eigenlijk in het begin erg blij met die erkenning en ik kon mijn gedrag lekker verschuilen achter deze ziekte. Ik heb ook veel mensen gezien die dit doen, Voor elke stomme actie gebruiken we de ADHD. Dat is natuurlijk momenteel erg makkelijk, maar daar bereik je uiteindelijk niks mee. Ik spreek uit eigen ervaring wat ik deed in die periode, ik kan natuurlijk niet voor iedereen beoordelen die ADHD of ADD heeft. Maar het is wel een logische effect wat je krijgt als je officieel krijgt te horen dat je ADHD hebt en maar aan de ritaline moet.
Veel symptomen komen wel overeen met mijn gedrag, Maar ik vind het een beetje jammer dat uit het niets zoveel mensen ADHD blijken te hebben. Ik vind het dan ook een beetje een modeziekte worden, want een het zijn er in een keer een boel meer geworden. Ik ondervind niet alleen nadelen uit de ADHD ik vind het wel cool als ik lekker druk en spontaan ben. Maar ik weet natuurlijk niet of je die ook bij de ADD bevindt.
Het vervelendste is de concentratie die maar niet te sturen lijkt. Rust is nu ook waar ik zelf op zoek naar ben. Ik zelf denk in mij geval ook dat de voornamelijke oorzaak ligt in het verleden en uiteindelijk heeft gezorgd voor depressie. De chaos zorgt weer voor meer negatieve feedback van je omgeving, waardoor je je nog slechter gaat voelen en we komen weer terrecht in ons cirkeltje. De concentratieproblemen worden alleen maar groter en je somberheid neemt toe.
Er zijn trouwens ook speciale dieeten voor mensen met ADHD, mijn psycholoog heeft het daar steeds over. Maar op de een of andere manier ben ik een beetje laks om daar echt inspanning voor te nemen. Nee, eigenlijk is de echte rede dat ik duidelijkheid wil. en hoe ik dat moet vinden op internet, daar snap ik soms geen zak van.
Hm, dat herken ik bijna helemaal, het enige verschil is dat bij mij de diagnose Asperger is vastgesteld.... Wat het zoeken/vinden van rust betreft, dat is voor mij ook best wel lastig. IK herken ook het punt depressie, dat is bij mij gekomen door onzekerheid wat weer voorkwam uit jarenlange pesterijen...

dieeten heb k nog nooit geprobeerd, maar t schijnt wel te werken, mja dan moet je weer meteen op zoveel dingen te gaan letten...

de neerwaartse spiraal herken ik ook btw, maar daar begin ik langzaam uit te komen En echt tips om rust in je hoofd te krijgen.... Hmz, nja muziek helpt bij mij tijdelijk en praten is ook wel goed, maar vaak heel lastig....
Mss (net zoals mij) heel lang je emoties opgekropt en dan is t op een gegeven moment heel lastig en kun je ineens heel heftig reageren terwijl je dat niet zo wil..
Oud 07-03-2007, 21:42
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Citaat:
Faded-Away schreef op 07-03-2007 @ 15:25 :
Ademhalingsmeditatie. Een heel basale en effectieve manier van mediteren.
Je gaat zitten op de grond, in kleermakerszit. Je mag hier ook op een kussen zitten. (hoe de fysieke houding precies is maakt niet veel uit, het gaat meer om de mentale houding. Maar het is evengoed niet overbodig om dat even op te zoeken om internet, of ook voor de rest kun je beter even een boek van de bieb halen.)
Goed. Je zit dus. Dan ga je eerst zo'n 5 keer diep in en uitademen. Neus in, mond uit.
Daarna ga je je concentreren op je ademhaling. Als je inademt tel dan in normaal tempo 1,2,3,4 en bij uitademen 5,6,7,8,9,10. Hiermee duurt het uitademen langer, wat belangrijk is voor de techniek. Herhaal dit constant. Er zullen gedachtes opkomen, maar daar moet je niet tegen vechten. Je moet je gewoon bewust zijn van die gedachtes, en op het moment dat je je er bewust van bent dat je aan het denken bent, ga je gewoon terug naar je oefening. Steeds opnieuw. Daar zul je steeds beter in worden dan. Onthoud dat je zit om te mediteren, niet om te denken.
Ik raad je aan ongeveer een half uur voor het avondeten te mediteren. Dan is je maag leeg, en dan gaat het beter.
Doe dit eerst 5 minuten. Volgende dag iets langer, daarna 10 minuten, 15 enzovoorts. Je eerste meditatie zal niet zo goed zijn, want het vergt oefening. Maar: "Nothing worth having comes easy".
Als je elke dag die oefening doet weet ik zeker dat je gigantische verschillen gaat merken in je algehele gemoedstoestand. Een succesvolle meditatie voelt alsof je je hoofd een flinke schoonmaak geeft.
Dit is het eerste niveau van de oefening, als je graag van de andere niveaus wilt weten, of je hebt vragen hierover, mag je het me altijd vragen.
Oud 08-03-2007, 09:50
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 07-03-2007 @ 16:24 :
Volgens mij zit er een verschil tussen medicatie en meditatie en ging het hier over dat laatste . Wat ik wel raar vind is dat je ritalin neemt als het goed gaat en niet als het slecht gaat, ik vraag me dan af of het niet altijd moet helpen?
Mijn fout, Ik las te snel.
Ritalin heeft ook veel invloed op je stemming. Als je depressief bent is de kans groot dat deze gevoelens zich verergeren met ritalin. Wat ik bedoel is dat ik pas in staat ben medicatie te nemen voor de ADHD als mijn somberheid niet meer zo groot aanwezig is.
Nu moet eerst mijn somberheid weg gaan, en daarna iets voor de chaos.
Maar de chaos kan natuurlijk ook komen door de depressie, dat hoop ik eerder.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 20:05
Verwijderd
Citaat:
DoraRing schreef op 08-03-2007 @ 10:50 :
Mijn fout, Ik las te snel.
Ritalin heeft ook veel invloed op je stemming. Als je depressief bent is de kans groot dat deze gevoelens zich verergeren met ritalin. Wat ik bedoel is dat ik pas in staat ben medicatie te nemen voor de ADHD als mijn somberheid niet meer zo groot aanwezig is.
Nu moet eerst mijn somberheid weg gaan, en daarna iets voor de chaos.
Maar de chaos kan natuurlijk ook komen door de depressie, dat hoop ik eerder.
Ik werd altijd juist heel vrolijk van Ritalin. Toen het begon uit te werken werd ik alleen zwaar down, dus daarom ging ik over op de Concerta. Ik mocht nu proberen om Concerta 54 te nemen, maar dat gaat dus niet goed (word héél erg moe, kan op school bijna in slaap vallen en soms niet goed kunnen eten, al weet ik niet of dat slaapgedoe aan de pillen ligt) en vraag ik daarom vrijdag aan mijn psych of ik weer over mag op de 36. Wel jammer, want in het begin werkte Concerta 54 juist héél goed. Gelukkig heb ik eindelijk een beetje leren omgaan met mijn concentratie en kan ik tegenwoordig zelfs wat nuttig concentreren!
Ik heb wat leren concentreren dankzij iemand van het GGZ. Ik schrijf tegenwoordig vaker dingen op, zodat ik ze niet vergeet. Als ik het perfect wil doen schrijf ik to do list in een schrift, zet de belangrijkste dingen in mijn agenda en zet ik de alarm van mijn telefoon. Helaas doe ik de laatste tijd alleen de laatste twee. Ook hielp het wel om de school in te lichten en die houdt er nu rekening mee. Zo hoorde je in het begin 8x achter elkaar mijn naam omdat ik dan weer "perongeluk" afdwaalde. Misschien helpt het om zo je chaos te verminderen. Bij mij helpt het namelijk best wel goed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten