Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Bedankt voor je reactie
![]() Hm daar open je wel even mn ogen, voor zover ik had gelezen was wushu nou juist niet perse heel erg van het sierlijke.. Ik had inderdaad de bedoeling om te leren vechten, dus niet alleen de acrobatische truukjes(maar helemaal geen trappen leren vind ik ook beetje gaar). Ik lees ook al van veel scholen dat ze als training alleen kata's(weet ff niet het goeie woord voor het chinese) lopen en vechten tegen een denkbeeldige partner oefenen. Maar dat sparren vind ik toch ook wel belangrijk, omdat je dat anders nooit leert, net zoals dat je ook niet leert incasseren.. Jij zegt dat san-shou ook echt een stijl is, en dat je dus veel vast zit aan de vormen. Maar ik heb een aantal filmpjes van sanda gezien, dat dus is afgeleid(dacht ik) van san-shou, en dat ziet er toch echt gewoon snel uit.. http://www.jingwu.nl/stijlen/sanshou/sanshou.html Dat jeet kune do heb ik nog niet naar gekeken, maar volgens mij was dat toch de stijl van bruce lee? Je zei dat je wing chun niet passend vond bij je, wat heb je dan nu gekozen? Taekwondo heeft wel weer veel trappen en sprongen, dat is wel mooi, maar volgens mij is die sport redelijk nutteloos als het op erge close-combat aan komt, omdat je dan geen ruimte meer hebt om te trappen. Maar het jammere van wing chun is dan weer dat je juist geen technieken hebt voor het verdere werk. (en dat je dan blijkbaar de worpen etc mist) Gebruikt jeet kune do ook worpen eigenlijk? of zou ik een combinatie moeten vinden van san shou en jeet kune do.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar ja, zoals je zegt, dat zijn niet echt martial arts. Maar wel leuk om 'erbij' te doen.. Het best zou je volgens mij bijna gewoon 3 van die sporten bij mekaar moeten leren.. wing chun voor het handwerk, sanshou voor het voetenwerk, en jeetkunedo om het allemaal een beetje bij mekaar te binden.. @ egged, daar heb je gelijk in.. dat ga ik me eens bedenken, maar waar je die filosofie moet vinden, de meeste scholen beginnen er nieteens over voor zover ik weet. Ik had in een ouder topic over dit onderwerp ergens van Q gelezen dat hij ook Wushu beoefent, welke stroming doe je precies dan?(als je dit al leest) Laatst gewijzigd op 08-03-2007 om 09:40. |
![]() |
|
Ik heb het topic even snel doorgelezen, toevallig heb ik nog spierpijn van wushu van gister maar ik zal eens mijn mening hierover proberen te geven.
Tai Chi = Zachte vorm (langzaam, balans) Wushu = Harde vorm (snel, hard) Wushu is inderdaad heel breed, maar niet zo breed dat alle stijlen er direct onder vallen. Wing Chun is bijvoorbeeld zo'n stijl waarbij Wushu in een andere vorm is gesmolten. Wing Chun is gemaakt om te vechten, Wushu is meer gericht op techniek. Wat wij doen met Wushu is basis, dat zijn de basis oefeningen met onder andere radslag draaitrappen in de lucht, op de grond en een heleboel ronddraaien ![]() Dit krijgen we elke week, basis: http://www.youtube.com/watch?v=9-ACyQ_dOdQ Ook iets wat we wel eens krijgen: http://www.youtube.com/watch?v=VDb3f-9iyh0 http://www.youtube.com/watch?v=SMqzXUzPnzQ Hier een stukje stok serie (gevorderd!): http://www.youtube.com/watch?v=1E2Mt...elated&search= Hier een stukje zwaard serie (gevorderd!): http://www.youtube.com/watch?v=qQbIs...elated&search= Als je de stukjes gezien hebt dan heb je een indruk wat wij leren bij Wushu, zelf ben ik er helaas totaal niet goed in, maar het gaat natuurlijk om de lol die je hebt. Oja wat betreft kata's, dat is Japans; Japan en China is dag en nacht. Met Wushu leer je dus forms en het is jong oud, dik dun, goed en slecht door elkaar. |
![]() |
|
Er zijn heel veel jeet kune do scholen, en er zijn er maar een paar die echt op de juiste manier lesgeven. Bruce lee heeft een concept methode gebruikt en veel scholen denken dat nu zelf te kunnen maken.
Bij wing chun heb je een vast systeem, dat drill je. Maar als je beter wordt na een langere tijd kun je het systeem aanpassen naar jezelf. Bruce lee heeft zoeits ongeveer gedaan. Ik heb dit van een artikel wat je hier kunt lezen: http://www.hawkinscheung.com/ Kijk bij article's en dan het 3e artikel ![]() Het is een erg kritisch artikel over Bruce Lee, toch kun je niet zeggen dat hij weinig bereikt heeft. Hij heeft meer zijn eigen manier gevonden. http://www.junfanjeetkunedo.nl/ En dit is de site van mijn leraar. Staan ook goede artikelen tussen ![]() suc6 met kiezen.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Waarom zegt deze site dan dat er wel een banden gebeuren is?
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() http://home.planet.nl/~el.wel-hartma...eiyuliang.html |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar daar raak je snel aan gewend en na een maand had ik daar ook geen last meer van. Het trappen valt trouwens ook best mee. Je werkt wel voornamelijk met je handen omdat je op een halve meter van elkaar vecht, maar we trainden ook elke keer traptechnieken. Daar moet je trouwens wel oppassen dat iemand je niet perongeluk net even te hard raakt en je de rest van de les op één been moet staan, want je trapt veel harder dan je denkt. We deden ook af en toe grondtechnieken, als aanvulling, maar dat is niet echt wing chun. Nja, dat is allemaal ook weer anderhalf jaar geleden, ik weet niet in hoeverre het veradnerd is. Ohja, over vormen. Er zijn dacht ik 3 'gewone' vormen, waarvan vooral de eerste belangrijk is. Die heeft (bijna?) alle arm-technieken. Een van de andere twee gaat (deels?) over hoe je de afstand tussen jou en de tegenstander verkleint. En de derde weet ik niet. Dan heb je een dummyvorm, dat is dat rammen tegen zo'n houten pop. (en een living-dummy variant, als je met een partner traint) En twee vormen voor vlindermessen en de lange stok, of hoe dat ding heet. In dat anderhalve jaar dat ik trainde heb ik alleen de eerste vorm en de living-dummy gehad. Laatst gewijzigd op 30-03-2007 om 16:13. |
![]() |
||
Citaat:
Wing-Tsung is idd heel effectief. Ik ga dat binnenkort hier dus ook in de buurt volgen. Werft perfect, is relatief makkelijk aan te leren en het belangrijkste aspect, je weet je te verdedigen op straat, eventueel tegen meerdere aanvallers. Iedereen kent het wel, die hele discussies over wat nou precies de beste vechtsport is. Meestal ontstaan daaruit van die een-richtingsverkeer discussies iedereen, heel veel mensen die gelijk ALTIJD over Muay Thai beginnen. Muay Thai is dé meest effectieve [ring]sport. En let goed op, sport. In zo'n ring is het 4x 3 minuten afzien. Op een gegeven moment gaat de bel, dan is het voorbij en je weet waar je aan toe bent. 1 tegenstander, nothing more, nothing less. In een echte vechtpartij op straat zijn er geen regels. Vervelend genoeg vechten de meeste mensen die je (meestal dronken) aanvallen VUIL en GEMEEN. Met 5 man tegelijk, bierflesjes, messen, etc. Iemand die een heel goede kickbox achtergrond heeft kan toch nog door 3 gasten van zijn postuur neergeslagen worden, mocht hij pech hebben. Dan val je bijv en dan trappen ze tegen je kop aan. Doe je niks tegen. Je hoort dus een "sport" [laten we het even verdedigings mechanisme noemen] te beoefenen die zo realistisch is als het maar kan. Geen fancy technieken, op straat ga je ook geen draaitrappen gebruiken, gewoon uitschakelen, en daarna eventueel eieren voor je geld kiezen. WEGRENNEUUUUUUH! Wing-Tsun is zéér goed. Het kan op verschillende manieren geschreven worden (zitten ook een aantal onderlinge verschillen tussen, klassieke variant en de meer moderne, leger achtige variant oa.), en tja, het werkt. Voor de duidelijkheid, Wing-Tsun is dus de discipline die gebruikt wordt in the Bourne Identity/Supremacy. Eigenlijk is het Kali, wat dus wing-tsun én escrima inhoudt. Escrima is de kunst van het leren vechten met wapens. Voornamelijk met houten stokken. Ligt aan de variant wat jij precies voor training meekrijgt. Matt Damon heeft kali (en vooral het wing-tsun wat je dus veel ziet in de film) binnen een jaar enigzins eigen gemaakt. Hij moest een jaar intensief trainen, en het resultaat is er dan ook zeker naar. Het is niet zo zeer iets wat jij jaaaaaaaaaaaaaren moet doen zoals bepaalde vormen van kung-fu en aikido en ninjitsu (dat hoorde ik ergens hierboven). Veel herhalen, herhalen, herhalen. Verder blijft Krav-Maga ook gewoon goed. Geen sport, verdedigingsmechanisme, that's all. Jij leert hoe je iemand zo snel mogelijk uitschakelt. Wapentraining, grepen, worpen, klemmen, ontwapenen van mes, pistool, etc. Wat je verder nog hebt is dus brazilian jiu jitsu, een der meest effectieve sporten. Alleen blijft in de praktijk alles weer relatief te zijn. Het is eigenlijk goede om meerdere disciplines te trainen. Je hebt trainingen waar dus krav-maga en pancrase en andere stijlen in een pakket worden gegeven. Een kickbox achtergrond kan altijd handig zijn, maar een gegeven moment is er meer nodig dan alleen maar wat gehouthak. Oja, wat dus ook nog bij Wing-Tsun is, bij heel veel scholen zijn er random aanval momenten, waar het op neerkomt is dat de Sifu bijv. iemand aanwijst die op een willekeurig moment door bijv. 6 of 7 belagers wordt aangevallen voor een minuut ofzo. Ze kunnen van alle kanten komen, en dat is het mooie, zo gaat het in het echt ook. Maar cool dat je dus Wing-Tsun doet! Je zou eens op You-tube kunnen kijken op filmpjes van Wing-Tsun, staat gigantisch veel op, ook een school ergens in het oostblok daar ergens, hongarije, ik weet het niet meer. Tuel Tigers oid. Dat is echt een gigantisch goeie wing-tsun sportschool, staat eigenlijk over heel de wereld wel bekend. Er staan een paar sparringsfilmpjes, echt heel gaaf, ik vermeld er wel even bij, het gaat soms best ver. En vooral hard. hehe. ![]()
|
![]() |
|
|