Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2007, 10:34
Verwijderd
Hopende dat hier een enkele kenner rondloopt, heb ik een paar vraagjes..

Ik heb een aantal jaar gejudo'ed, heb ooit op een aantal blauwe maandagen aan kickboxen gedaan, maar de laatste tijd eigenlijk niks meer. Jammer, en ik ben me weer aan het orienteren op een nieuwe sport.
Het chinese heeft al tijden mn voorkeur en ik ben al flink info aan het zoeken, maar ik zie een beetje door de bonsaiboompjes het bos niet meer..

Allereerst, wushu is me nog wel duidelijk, dat is voor zover ik weet gewoon de oosterse benaming voor wat wij dus (fout) kung fu noemen..
Maar als ik zoek naar wushu scholen in nederland(en het liefst om en nabij Amsterdam) dan verschijnen er bergen scholen, maar geen enkele geeft wushu, of ze noemen het in ieder geval anders.. er zijn dus veel verschillende stromingen, en dat maakt het een beetje lastig.

Ik had er al eentje gevonden, wing chun dus, die sprak me wel aan, omdat er werd gezegd dat het vooral op snelheid en techniek aankomt, en de voorbeelden er ook mooi/praktisch uit zien. 'probleem' is dat ze alleen zeggen dat het vooral een soort 'way of the fist' is.. dat je eigenlijk alleen loopt te meppen, en maar sporadisch je voeten/benen gebruikt.. Terwijl ik toch echt had gelezen dat wushu ook duidelijk traptechnieken en worptechnieken bevat.

Ergens anders had ik dan nog gelezen over san-shou, ontworpen uit allerlei wushu vormen voor de chinese krijgsmacht, en soort chinees kickboxen, maar dan met worpen en klemmen.. Weet iemand daar nog iets meer over?

Kort gezegd, ik zoek dus een wushu school in amsterdam(e.o), maar eentje die afgezien van alleen keihard slaan ook trap en worptechnieken geeft.
(en nee, verwijs me niet door naar taekwondo of jiu-jitsu)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2007, 11:33
gewoonmax
gewoonmax is offline
Je moet even goed nadenken wat je wilt Wushu wordt gebruikt als verzamelnaam maar er zijn ook scholen die simpelweg wushu kungfu geven. Maar omdat je over wing chun begint en trappen en worpen weet ik niet of dat wel wat voor je is. Wushu is eigenlijk vooral vormen lopen en sprongen maken. Je kunt het eerder vergelijken met martial arts ballet dan met een echte vechtkunst.

Dus als je echt wilt leren vechten kan je beter wat anders doen. Wing-chun heb ik zelf ook gedaan en dat is erg sterk. Ookal gebruik je amper je benen om te trappen. Het is eigenlijk leren vechten op stootafstand, en geloof me dat is een van de moeilijkste dingen.

Wil je echter toch meer met je gehele lichaam doen dan zou ik je jeet kune do aanraden. Bij jeet kune do wordt wing chun als basiselement gebruikt, maar mag je er min of meer zelf een vorm aan geven. En alles is via conceptmethodes, veel duidelijker dan al die stijlen.

San-shou is een variant van wushu net zoals taiji dat ook is. Bij sanshou draait het vooral om sparren. Maar bedenk wel dat het daar echt een stijl is en je dus vast zit aan vormen.

Wing chun en jeet kune do zijn zeg maar soort van stijlloos en werken dus veel duidelijker en simpeler. Wel gebruik je vaste technieken, want je zult toch wel wat moeten drillen wil je je lichaam automatiseren. Maar je houd alles zo beperkt mogelijk zodat je in een gevecht niet staat te denken welke van de 100 aanvallen die je kent je zult gebruiken. Het draait er vooral om afstand, timing en snelheid(ritme).

De vraag is dus wat je wilt, een sport waarbij je lekker kunt sparren, een sport waarbij je veel springt en vormen loopt of echt leren straatvechten.

En neem hier en daar gewoon wat proeflessen, het is altijd om even te voelen of iets bij je past. Ik vond zelf wing chun erg effectief, maar het voelde niet passend bij mij. En zoeits verschilt toch per persoon.
Oud 07-03-2007, 12:28
Verwijderd
Bedankt voor je reactie

Hm daar open je wel even mn ogen, voor zover ik had gelezen was wushu nou juist niet perse heel erg van het sierlijke..

Ik had inderdaad de bedoeling om te leren vechten, dus niet alleen de acrobatische truukjes(maar helemaal geen trappen leren vind ik ook beetje gaar).
Ik lees ook al van veel scholen dat ze als training alleen kata's(weet ff niet het goeie woord voor het chinese) lopen en vechten tegen een denkbeeldige partner oefenen. Maar dat sparren vind ik toch ook wel belangrijk, omdat je dat anders nooit leert, net zoals dat je ook niet leert incasseren..

Jij zegt dat san-shou ook echt een stijl is, en dat je dus veel vast zit aan de vormen. Maar ik heb een aantal filmpjes van sanda gezien, dat dus is afgeleid(dacht ik) van san-shou, en dat ziet er toch echt gewoon snel uit..
http://www.jingwu.nl/stijlen/sanshou/sanshou.html

Dat jeet kune do heb ik nog niet naar gekeken, maar volgens mij was dat toch de stijl van bruce lee?

Je zei dat je wing chun niet passend vond bij je, wat heb je dan nu gekozen?

Taekwondo heeft wel weer veel trappen en sprongen, dat is wel mooi, maar volgens mij is die sport redelijk nutteloos als het op erge close-combat aan komt, omdat je dan geen ruimte meer hebt om te trappen. Maar het jammere van wing chun is dan weer dat je juist geen technieken hebt voor het verdere werk. (en dat je dan blijkbaar de worpen etc mist)
Gebruikt jeet kune do ook worpen eigenlijk?
of zou ik een combinatie moeten vinden van san shou en jeet kune do..
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 18:11
Verwijderd
Iemand hier trouwens ervaring met nin-jutsu? en het gebruik van trappen/worpen daar?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 00:03
gewoonmax
gewoonmax is offline
hoe het met san shou zit weet ik verder ook niet, ken het niet bepaald. Jeet kune do heeft ook worpen, maar het ligt er maar net aan op welke afstand je iemand het beste kunt pakken. Als iemand goed kan trappen moet je instappen en dan is werpen misschien goed. Is iemand juist met werpen goed dan blijf je afstand houden en ga je meer trappen. Jeet kune do is vooral je tegenstander observeren en dan pas wat doen.

Ik heb een tijd jeet kune do gedaan, ben even gestopt wegens de trainingstijden. Maar ik ga wel weer verder zodra het kan. En daarnaast doe ik dan nog af en toe tai chi en martial arts tricking. En ik ben zelf erg veel bezig met le parkour en methode naturelle, maargoed dat zijn niet echt martial arts.
Oud 08-03-2007, 07:15
EggeD
EggeD is offline
misschien moet je even voor jezelf bedenken wat je doel is en wat voor een filosofie of denkwijze je aanhoudt. veel vechtsporten en krijgsdisciplines werken namelijk vanuit een bepaalde gedachte. het is fijn als je je bij die gedachte goed voelt.
Oud 08-03-2007, 09:35
Verwijderd
Citaat:
gewoonmax schreef op 08-03-2007 @ 01:03 :
En ik ben zelf erg veel bezig met le parkour en methode naturelle, maargoed dat zijn niet echt martial arts.
Leuke foto van je saut de bras in je fotoboek even tussendoor. Ziet er wel vet uit, maar k heb nog nooit gehoord van scholen(verenigingen?) waar je dat kan beoefenen, en dan vooral methode naturelle.. Want dat lijkt me ook wel een leuke/handige afwisseling op mn dagelijkse conditie/bewegings-uurtje..

Maar ja, zoals je zegt, dat zijn niet echt martial arts. Maar wel leuk om 'erbij' te doen..

Het best zou je volgens mij bijna gewoon 3 van die sporten bij mekaar moeten leren.. wing chun voor het handwerk, sanshou voor het voetenwerk, en jeetkunedo om het allemaal een beetje bij mekaar te binden..

@ egged, daar heb je gelijk in.. dat ga ik me eens bedenken, maar waar je die filosofie moet vinden, de meeste scholen beginnen er nieteens over voor zover ik weet.

Ik had in een ouder topic over dit onderwerp ergens van Q gelezen dat hij ook Wushu beoefent, welke stroming doe je precies dan?(als je dit al leest)

Laatst gewijzigd op 08-03-2007 om 09:40.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 11:12
Q
Q is offline
Ik heb het topic even snel doorgelezen, toevallig heb ik nog spierpijn van wushu van gister maar ik zal eens mijn mening hierover proberen te geven.

Tai Chi = Zachte vorm (langzaam, balans)
Wushu = Harde vorm (snel, hard)

Wushu is inderdaad heel breed, maar niet zo breed dat alle stijlen er direct onder vallen. Wing Chun is bijvoorbeeld zo'n stijl waarbij Wushu in een andere vorm is gesmolten. Wing Chun is gemaakt om te vechten, Wushu is meer gericht op techniek.

Wat wij doen met Wushu is basis, dat zijn de basis oefeningen met onder andere radslag draaitrappen in de lucht, op de grond en een heleboel ronddraaien Maar het leukste onderdeel van Wushu vind ik Stok en Zwaard. Als je een sport zoekt waarbij je jezelf wilt verdedigen of mensen wilt aanvallen, dan is Wushu niet de beste sport. Dan moet je meer naar Sanda of Wing Chun gaan.

Dit krijgen we elke week, basis:

http://www.youtube.com/watch?v=9-ACyQ_dOdQ

Ook iets wat we wel eens krijgen:

http://www.youtube.com/watch?v=VDb3f-9iyh0

http://www.youtube.com/watch?v=SMqzXUzPnzQ

Hier een stukje stok serie (gevorderd!):

http://www.youtube.com/watch?v=1E2Mt...elated&search=

Hier een stukje zwaard serie (gevorderd!):

http://www.youtube.com/watch?v=qQbIs...elated&search=

Als je de stukjes gezien hebt dan heb je een indruk wat wij leren bij Wushu, zelf ben ik er helaas totaal niet goed in, maar het gaat natuurlijk om de lol die je hebt.

Oja wat betreft kata's, dat is Japans; Japan en China is dag en nacht. Met Wushu leer je dus forms en het is jong oud, dik dun, goed en slecht door elkaar.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 19:34
Verwijderd
Fijn al die meningen van iedereen, wordt het alleen maar nog lastiger kiezen.. ik ga maar eens een keertje zo'n les mee lopen..

maar dat basis lopen enzo ziet er wel mooi uit, maar ik denk dat het inderdaad minder nuttig is. En zoals ik al zei had ik minder zin in perse al die vormen te gaan lopen, behalve als het echt noodzakelijk zou zijn.

Er wordt hier dus gezegd dat wing chun dat een stuk minder(of helemaal niet) heeft..

@ gewoonmax, jij zegt dat jeet kune do is afgeleid van (oa) wing chun, maar voor zover ik sites lees van scholen wordt dat echt nergens gezegd, ja het is bruce lees art, maar dat hij het ook daar van heeft afgeleid? enige wat ik te zien krijg aan voorbeelden(en dat toch van een jeet kune do-school site) is een vrouw die een belager naar de knieën trapt en daarna met 2 vingers zn ogen eruit beukt. tuurlijk, wel effectief, maar als dat nou de stijl is..

Heeft wushu eigenlijk nog een banden systeem?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 20:47
gewoonmax
gewoonmax is offline
Er zijn heel veel jeet kune do scholen, en er zijn er maar een paar die echt op de juiste manier lesgeven. Bruce lee heeft een concept methode gebruikt en veel scholen denken dat nu zelf te kunnen maken.

Bij wing chun heb je een vast systeem, dat drill je. Maar als je beter wordt na een langere tijd kun je het systeem aanpassen naar jezelf. Bruce lee heeft zoeits ongeveer gedaan. Ik heb dit van een artikel wat je hier kunt lezen:

http://www.hawkinscheung.com/

Kijk bij article's en dan het 3e artikel

Het is een erg kritisch artikel over Bruce Lee, toch kun je niet zeggen dat hij weinig bereikt heeft. Hij heeft meer zijn eigen manier gevonden.

http://www.junfanjeetkunedo.nl/

En dit is de site van mijn leraar. Staan ook goede artikelen tussen

suc6 met kiezen.
Oud 08-03-2007, 22:26
Verwijderd
Het is dan weer jammer dat al die scholen beetje zuidelijk liggen, en dus geen mogelijk om in de buurt van a'dam dat te volgen..
Dan zal ik hier weer belanden bij zo'n jeetkunedo school waar ze er zelf een potje van maken.. da's ook nie helemaal de bedoeling natuurlijk..

Ik heb nu een paar scholen gelezen die je onderwijzen in wing chun, maar er ook freefight(worpen, klemmen etc, om iemand maar vast te zetten) bij geven, omdat het grondgevecht tegenwoordig(altijd eigenlijk al) erg belangrijk is en vaak voorkomt. misschien is dat wel iets
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 22:44
EggeD
EggeD is offline
Ik doe zelf sindskort na een tijdje niet sporten aikido, dat vond ik wel goed bij me passen. ook een beetje tai chi erbij. ik denk alleen dat je de snelheid daar heel erg zal missen, het is nog pacifistischer dan judo. wel werpen te over, en het is erg goed voor je bewustzijn. misschien is het ook gewoon zo dat je om compleet te worden meerdere vechtkunsten moet beheersen ?
Oud 08-03-2007, 23:45
Q
Q is offline
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 08-03-2007 @ 20:34 :
Fijn al die meningen van iedereen, wordt het alleen maar nog lastiger kiezen.. ik ga maar eens een keertje zo'n les mee lopen..

maar dat basis lopen enzo ziet er wel mooi uit, maar ik denk dat het inderdaad minder nuttig is. En zoals ik al zei had ik minder zin in perse al die vormen te gaan lopen, behalve als het echt noodzakelijk zou zijn.

Er wordt hier dus gezegd dat wing chun dat een stuk minder(of helemaal niet) heeft..

@ gewoonmax, jij zegt dat jeet kune do is afgeleid van (oa) wing chun, maar voor zover ik sites lees van scholen wordt dat echt nergens gezegd, ja het is bruce lees art, maar dat hij het ook daar van heeft afgeleid? enige wat ik te zien krijg aan voorbeelden(en dat toch van een jeet kune do-school site) is een vrouw die een belager naar de knieën trapt en daarna met 2 vingers zn ogen eruit beukt. tuurlijk, wel effectief, maar als dat nou de stijl is..

Heeft wushu eigenlijk nog een banden systeem?
Zoals ik al zei, dat is Japans Dus geen kata's geen banden.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 01:11
Verwijderd
Waarom zegt deze site dan dat er wel een banden gebeuren is?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 12:15
gewoonmax
gewoonmax is offline
sommige scholen willen misschien wel banden gebruiken. Kunnen ze meer geld mee verdienen. Examens enzo.
Oud 09-03-2007, 13:01
Verwijderd
Ik ga volgende week donderdag een proeflesje meedraaien bij een school hier, die wing chun geeft en ook nog sanda en freestyle in de lessen verwerkt. dus ik hoop dat het een beetje een leuk totaalplaatje geeft
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 15:59
Q
Q is offline
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 09-03-2007 @ 02:11 :
Waarom zegt deze site dan dat er wel een banden gebeuren is?
Omdat het iets is wat ze zelf verzonnen hebben? Ik heb het over Wushu zoals het ook aan Jet Li is geleerd en het Beijing Wushu Team. Sterker nog, de Wushu die ik leer komt van een sifu die getrained heeft bij sifu Fei Lu Liang

http://home.planet.nl/~el.wel-hartma...eiyuliang.html
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 16:00
Q
Q is offline
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 09-03-2007 @ 14:01 :
Ik ga volgende week donderdag een proeflesje meedraaien bij een school hier, die wing chun geeft en ook nog sanda en freestyle in de lessen verwerkt. dus ik hoop dat het een beetje een leuk totaalplaatje geeft
Sanda is gewoon een soort van chinees kickboxen, trappen, trappen, touwtje springen noem maar op.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 17:01
Verwijderd
Ja okeej, maar dat wordt van meer sifu's wel gezegd, hoe goed ze zijn(niet om jouw sifu af te kraken hoor, don't get me wrong).. maar op een site van een haarlemse school valt te lezen over een sifu die ook jaaaren in china heeft getraind, en met het chinese leger aan sanshou heeft gewerkt en die dingen..

Maar ja, het wushu van bruce lee en jackie chan is ook erg vet, dus k denk dat ik me er wel ffiez mee zal vermaken.. eerst uberhaupt maar eens kijken hoe die les bevalt..
en sanda is idd gewoon kickboxen, maar dat lijkt me juist voor de afwisseling dan wel weer fijn, dat je er toch ook wat worpen en andersoortige trappen en grondwerk bij leert..
Tuurlijk, je moet nooit op de grond terecht komen, maar het is wel handig om te weten wat te doen..
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 10:35
Q
Q is offline
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 09-03-2007 @ 18:01 :
Ja okeej, maar dat wordt van meer sifu's wel gezegd, hoe goed ze zijn(niet om jouw sifu af te kraken hoor, don't get me wrong).. maar op een site van een haarlemse school valt te lezen over een sifu die ook jaaaren in china heeft getraind, en met het chinese leger aan sanshou heeft gewerkt en die dingen..

Maar ja, het wushu van bruce lee en jackie chan is ook erg vet, dus k denk dat ik me er wel ffiez mee zal vermaken.. eerst uberhaupt maar eens kijken hoe die les bevalt..
en sanda is idd gewoon kickboxen, maar dat lijkt me juist voor de afwisseling dan wel weer fijn, dat je er toch ook wat worpen en andersoortige trappen en grondwerk bij leert..
Tuurlijk, je moet nooit op de grond terecht komen, maar het is wel handig om te weten wat te doen..
Ik heb bij wushu nog nooit wat voor op de grond geleerd... en ook geen worpen eigenlijk. Als je een aanvalsport wilt doen dan moet je brazilian jiu jitsu gaan doen dat is effectief, wushu niet
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 22:05
Verwijderd
Zo, net terug van mn eerste proefles wing chun..

damn dat is effectief en hard ..
mn erfenis van les 1 is een tand door mn lip, een open pols en een bloedneus.. Nou ja, dat moet wel te overleven zijn. In ieder geval duidelijk dat je leert incasseren..
Nu maar hopen dat het volgende x iets minder rampzalig verloopt
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 16:06
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 29-03-2007 @ 23:05 :
Zo, net terug van mn eerste proefles wing chun..

damn dat is effectief en hard ..
mn erfenis van les 1 is een tand door mn lip, een open pols en een bloedneus.. Nou ja, dat moet wel te overleven zijn. In ieder geval duidelijk dat je leert incasseren..
Nu maar hopen dat het volgende x iets minder rampzalig verloopt
Ik heb ook wing chun gedaan in omgeving amsterdam/amstelveen. na de twee proeflessen (en de eerste paar echte lessen) waren m'n armen blauw en paars gevlekt

Maar daar raak je snel aan gewend en na een maand had ik daar ook geen last meer van.

Het trappen valt trouwens ook best mee. Je werkt wel voornamelijk met je handen omdat je op een halve meter van elkaar vecht, maar we trainden ook elke keer traptechnieken. Daar moet je trouwens wel oppassen dat iemand je niet perongeluk net even te hard raakt en je de rest van de les op één been moet staan, want je trapt veel harder dan je denkt.

We deden ook af en toe grondtechnieken, als aanvulling, maar dat is niet echt wing chun.

Nja, dat is allemaal ook weer anderhalf jaar geleden, ik weet niet in hoeverre het veradnerd is.

Ohja, over vormen.
Er zijn dacht ik 3 'gewone' vormen, waarvan vooral de eerste belangrijk is. Die heeft (bijna?) alle arm-technieken. Een van de andere twee gaat (deels?) over hoe je de afstand tussen jou en de tegenstander verkleint. En de derde weet ik niet.

Dan heb je een dummyvorm, dat is dat rammen tegen zo'n houten pop. (en een living-dummy variant, als je met een partner traint)

En twee vormen voor vlindermessen en de lange stok, of hoe dat ding heet.

In dat anderhalve jaar dat ik trainde heb ik alleen de eerste vorm en de living-dummy gehad.

Laatst gewijzigd op 30-03-2007 om 16:13.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 17:00
Verwijderd
Ah, dat voorspelt dus nog veel goeds voor de komende paar lessen..
Hoorde het ook al van iemand anders *shiit, bloedneus? dat had ik de eerste 2 lessen ook, dit is mn eerste les zonder bloedneus*..

Nou ja, voelt iig goed om te weten dat ik dus niet de enige ben ofzo die gehavend thuis is gekomen na die eerste les
Ik zit nu dus bij die wingchun in amsterdam, waarschijnlijk dus dezelfde als jij op hebt gezeten. Wat me opviel is dat het een klein groepje is, ik ahd een grote groep mensen verwacht, omdat deze sport niet op heel veel plaatsen gegeven wordt. Maar we waren misschien met 15man/vrouw ofzo..

Was wel blij dat ik de eerste verdediging/aanval-truc(omhetzotenoemen) snel onder de knie had, maar toen ging ik 'm te vaak gebruiken dus met sparren had het nog weinig nut. En dan vergeet ik soms mn dekking hoog te houden, dus het was bijna prijsschieten op mn gezicht.
Maar ja, kwestie van leren zullen we maar zeggen..

Had op een bepalad punt mn voet(per ongeluk) achter de enkel van een tegenstander gehaakt.. er ging even mn judoverleden door mn hoofd en ik dacht *eigenlijk zou ik je nu een beenveeg moeten geven om je zo op de grond te laten vliegen*.. maar ja, dat was natuurlijk niet netjes/de bedoeling geweest, dus maar niet gedaan.. achteraf denk ik dat het misschien wel wat was geweest..
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 23:28
Metal
Metal is offline
Citaat:
Q schreef op 09-03-2007 @ 17:00 :
Sanda is gewoon een soort van chinees kickboxen, trappen, trappen, touwtje springen noem maar op.
Uhhu, daarnaast maken ze ook gebruik van worpen.

Wing-Tsung is idd heel effectief. Ik ga dat binnenkort hier dus ook in de buurt volgen. Werft perfect, is relatief makkelijk aan te leren en het belangrijkste aspect, je weet je te verdedigen op straat, eventueel tegen meerdere aanvallers.

Iedereen kent het wel, die hele discussies over wat nou precies de beste vechtsport is. Meestal ontstaan daaruit van die een-richtingsverkeer discussies iedereen, heel veel mensen die gelijk ALTIJD over Muay Thai beginnen.

Muay Thai is dé meest effectieve [ring]sport. En let goed op, sport.

In zo'n ring is het 4x 3 minuten afzien. Op een gegeven moment gaat de bel, dan is het voorbij en je weet waar je aan toe bent. 1 tegenstander, nothing more, nothing less.

In een echte vechtpartij op straat zijn er geen regels. Vervelend genoeg vechten de meeste mensen die je (meestal dronken) aanvallen VUIL en GEMEEN. Met 5 man tegelijk, bierflesjes, messen, etc.

Iemand die een heel goede kickbox achtergrond heeft kan toch nog door 3 gasten van zijn postuur neergeslagen worden, mocht hij pech hebben. Dan val je bijv en dan trappen ze tegen je kop aan. Doe je niks tegen.

Je hoort dus een "sport" [laten we het even verdedigings mechanisme noemen] te beoefenen die zo realistisch is als het maar kan. Geen fancy technieken, op straat ga je ook geen draaitrappen gebruiken, gewoon uitschakelen, en daarna eventueel eieren voor je geld kiezen. WEGRENNEUUUUUUH!

Wing-Tsun is zéér goed. Het kan op verschillende manieren geschreven worden (zitten ook een aantal onderlinge verschillen tussen, klassieke variant en de meer moderne, leger achtige variant oa.), en tja, het werkt. Voor de duidelijkheid, Wing-Tsun is dus de discipline die gebruikt wordt in the Bourne Identity/Supremacy. Eigenlijk is het Kali, wat dus wing-tsun én escrima inhoudt. Escrima is de kunst van het leren vechten met wapens. Voornamelijk met houten stokken. Ligt aan de variant wat jij precies voor training meekrijgt. Matt Damon heeft kali (en vooral het wing-tsun wat je dus veel ziet in de film) binnen een jaar enigzins eigen gemaakt. Hij moest een jaar intensief trainen, en het resultaat is er dan ook zeker naar. Het is niet zo zeer iets wat jij jaaaaaaaaaaaaaren moet doen zoals bepaalde vormen van kung-fu en aikido en ninjitsu (dat hoorde ik ergens hierboven). Veel herhalen, herhalen, herhalen.

Verder blijft Krav-Maga ook gewoon goed. Geen sport, verdedigingsmechanisme, that's all. Jij leert hoe je iemand zo snel mogelijk uitschakelt. Wapentraining, grepen, worpen, klemmen, ontwapenen van mes, pistool, etc.

Wat je verder nog hebt is dus brazilian jiu jitsu, een der meest effectieve sporten. Alleen blijft in de praktijk alles weer relatief te zijn.

Het is eigenlijk goede om meerdere disciplines te trainen. Je hebt trainingen waar dus krav-maga en pancrase en andere stijlen in een pakket worden gegeven. Een kickbox achtergrond kan altijd handig zijn, maar een gegeven moment is er meer nodig dan alleen maar wat gehouthak.

Oja, wat dus ook nog bij Wing-Tsun is, bij heel veel scholen zijn er random aanval momenten, waar het op neerkomt is dat de Sifu bijv. iemand aanwijst die op een willekeurig moment door bijv. 6 of 7 belagers wordt aangevallen voor een minuut ofzo. Ze kunnen van alle kanten komen, en dat is het mooie, zo gaat het in het echt ook.

Maar cool dat je dus Wing-Tsun doet! Je zou eens op You-tube kunnen kijken op filmpjes van Wing-Tsun, staat gigantisch veel op, ook een school ergens in het oostblok daar ergens, hongarije, ik weet het niet meer. Tuel Tigers oid. Dat is echt een gigantisch goeie wing-tsun sportschool, staat eigenlijk over heel de wereld wel bekend. Er staan een paar sparringsfilmpjes, echt heel gaaf, ik vermeld er wel even bij, het gaat soms best ver. En vooral hard. hehe.
Reageren

Regels voor berichten