Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|||||
Citaat:
En op die manier is de doodstraf ook echt niet veel goedkoper dan levenslang. Bovendien vind ik dat niet zo'n sterk argument. Alsof wat geld zwaarder weegt dan iemands leven. En om zoveel geld gaat het niet eens, aangezien er in Nederland niet zoveel misdaden worden gepleegd die eventueel voor de doodstraf in aanmerking zouden komen. Citaat:
Verder: Citaat:
Citaat:
Al met al zie ik dus geen sterke argumenten voor de doodstraf.
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
Wraak is je eigen probleem, en is niet hetzelfde als gerechtigheid. Er zijn talloze redenen waarom ik tegen ben. Velen zijn al gezegd, maar ik zal er wel een paar noemen. 1 De staat heeft een voorbeeldfunctie tegenover haar onderdanen. Zij moet naar perfectie streven opdat zij het verlengde van de bevolking is. 2 Als wij een moordenaar straffen door zijn leven te ontnemen zijn wij allen ook moordenaars, niet alleen de beul, en ook niet de staat, maar dus de hele bevolking, want de staat representateert de bevolking. 3 Als wij moorden, dan moeten wij ook gestraft worden, vermits wij consequent willen blijven... 4 Het leven afnemen is enkel wraak. Wraak is je eigen probleem, niet het probleem van een ander. 5 Met deze straf wordt de dader niet tot een normaal redelijk burger gevormd, klaar om te functioneren in de samenleving. 6 De dader hoeft niet tot inkeer te komen, dus is doding zinloos. 7 Door het ontnemen van een mensenleven misbruik je de mens. proycon schreef op z'n website : Citaat:
REIE
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Al eerder geschreven: Er wordt in de twee gevallen om een heel andere reden vermoord: iemand die bijvoorbeeld ruzie heeft met drugssmokkelaars en 100.000 gulden van hen wilt, maar dat niet krijgt en de drugssmokkelaars dan vermoord. Die doet dat om een hele foute reden. De rechter veroordeelt iemand juist om een hele andere reden tot dood. Als de dader, die 3 mensen dood heeft geschoten, wordt vermoord, omdat hij gewoon geld wou. Dan gebeurt dat om een vele betere reden. Citaat:
Goed argument dat zij dan hun aanhang kwijt zijn ... ![]() Ben er wel voor dat er meer misdaadpreventie moet, maar dat helpt vaak ook niet. Laatst gewijzigd op 10-10-2002 om 21:35. |
![]() |
|
Nog even bekeken vanuit een wat ander perspectief; ik heb heel erg veel medelijden met die rechters in de VS die in totaal over 23 mensen de doodstraf hebben moeten uitspreken, terwijl ze, achteraf, onschuldig bleken te zijn. Trouwens ook wel een beetje met die rechters die over 400-ennogwat onschuldige mensen een doodstraf hebben uit moeten spreken waarbij het bewijs van hun onschuld nog op tijd kwam. Dat wil je toch geen enkele rechter aandoen? En ik weet het natuurlijk niet zeker, maar waarschijnlijk wil iedereen in de VS die voor de doodstraf is ook alleen maar een doodstraf als het echt 100% zeker is dat iemand schuldig is.
Laatst gewijzigd op 10-10-2002 om 21:39. |
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
-Offtopic-
Ik moest een essay voor engels schrijven over de doodstraf. Heb veel argumenten uit deze tread gehaald.. ik bedoel "geleend" ![]() Bedankt.. ![]() -Ontopic- De Doodstraf is niet bijzonder goedkoop en gevangenisstraf biedt toch wat meer zekerheid. Kan bovendien zelfs erger zijn dan de doodstraf.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Offtopic: Studeer jij trouwens rechten, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Laatst gewijzigd op 11-10-2002 om 16:03. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() maar het gaat hier ook niet over verkrachters, ik heb enkel de term 'extreme gevallen' gebruikt, en hiermee doelde ik enkel op mensen die koelbloedig moorden |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Offtopic: Studeer ik idd, dus heb je goed begrepen ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
als een rechter een onschuldige ter dood had veroordeeld kreeg hij zelf ook de doodstraf |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
amerika is ook geen echte democratie vanuit het standpunt van een politiekoloog bekeken |
![]() |
||
Citaat:
voorwaarde voor toetreding tot de EU is onder andere dat de doodstraf is afgeschaft, heeft er dus wel degelijk mee te maken. maar ok inderdaad wordt hier een andere discussie mee uitgelokt. ik ben VOOR de doodstraf maar deze zal toch nooit meer ingevoerd worden. of we moeten tot inkeer komen na de ontdekking van een buitenaardse beschaving ![]() ik hecht gewoon totaal geen waarde aan het leven van iemand waarvan 100% duidelijk is dat die bijvoorbeeld een moord heeft gepleegd. plus dat het mogelijk moet zijn dat de doodstraf een goedkopere oplossing is. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Wat betreft de preventie: het is niet zo verwonderlijk wanneer mensen met een slechte sociale basis (o.a. lage / geen opleiding, familieproblemen) in de criminalitiet terecht komen. Er moet veel geld komen om deze mensen te stimuleren en te laten merken dat als ze hun best doen ook zonder criminaliteit wat kunnen worden. Daarnaast denk ik dat wanneer wij straf niet meer als vergelding gaan gebruiken, maar als sociale cursus om goed in de maatschappij te functioneren (dus minder gevangenis en meer taakstraf) dat een goede ontwikkeling is. De maatschappij heeft daar veel meer aan dan aan extra gevangenissen of zelfs iets barbaars als het vermoorden van mensen. |
![]() |
||
Citaat:
De doodstraf is afgeschaft. Niemand wordt tot een dergelijke straf veroordeeld of terechtgesteld. En dat we dus, als we dan eindelijk die Grondwet hebben kunnen wijzigen, ook nog eens de EU op ons dak krijgen. Die opmerking was overbodig omdat iemand al had opgemerkt dat EU lidstaten niet aan de doodstraf doen. (Overigens vraag ik me af of Art. 114 van de grondwet de invoering van de doodstraf in Nederland in de weg zou staan, aangezien de rechter wetten (in formele zin) niet aan de grondwet mag toetsen (zie het topic "toetsen aan de grondwet")) Offtopic: Hé, wat leuk, ik sinds kort (5 weken) ook ![]()
|
![]() |
|
|