Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2007, 15:13
sammyboy
sammyboy is offline
Ok,

ik ben een klein beetje ongerust, ik heb er ook nooit eerder echt veel op gelet maar mijn zicht van mijn linker oog is heel wat minder dan dat van mijn rechter.

wat jullie mss wel moeten weten is dat als ik klein was een lui oog heb gehad (mijn linker) en dit is volgens mij nooit echt helemaal genezen..

bv. nu kan ik perfect twee meter achteruit gaan en met mijn rechteroog nog heel scherp lezen wat ik hier getypt heb terwijl als ik alleen met mijn linker oog kijk het wat wazig is en ik toch moeite moet doen om het te kunnen lezen.. mijn zicht met mijn twee ogen samen is heel goed daarom dat het mij noooit echt is opgevallen..

nu was mijn vraag of dit normaal is of dat ik mij hier best zorgen kan om maken en eens naar de oogarts gaan?

danku
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 15:22
Verwijderd
Nou ja, als je echt minder ziet met links, dan is het wel slim om even naar de oogarts en opticien te gaan.

Zelf heb ik vroeger waarschijnlijk ook een lui oog gehad - ook links - maar dat is nooit behandeld, omdat ze er pas achterkwamen toen het al te laat was. Ik zie met links aanzienlijk minder dan met rechts, en dat valt ook niet te corrigeren met een bril of lenzen. Waar het op neer komt is dat ik m'n linkeroog nu niet gebruik wanneer ik met beide ogen kijk; het signaal van m'n linkeroog komt veel later aan dat die van dat rechter, als ik dus met beide ogen zou kijken, dan zou ik dubbel zien. Dus m'n hersenen negeren m'n linkeroog volledig als beide ogen open zijn. Als m'n rechteroog dicht is, dan zie ik wel met links, maar dus vrij slecht (bij de laatste meting lag het rond de 60-70%). Hierdoor zie ik ook geen diepte (want dan moet je met beide ogen kunnen zien). Het kan zijn dat ik dit m'n hele leven al heb gehad, maar dus ook vanwege 't luie oog. Dat valt niet te achterhalen.

Dus; oogarts & opticien, misschien valt het te corrigeren met bril/lenzen, misschien niet (maar dat hoeft geen ramp te zijn dus ). Zorgen maken is niet nodig.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 15:24
Verwijderd
Ik denk dat je hiermee gewoon naar een opticien moet. Die kan dan de sterkte van je ogen testen. Misschien ben je aan 1 oog bijziend. Of misschien is idd je luie oog nog niet echt genezen. Ik denk dat de opticien dat onderscheid wel kan maken en je kan vertellen of je naar de oogarts moet, of gewoon een bril/lenzen nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 15:24
A Lot Of Rock
A Lot Of Rock is offline
Wat je natuurlijk altijd kunt doen, is even langsgaan bij de opticien, die kan je ogen testen, en als hij/zij iets afwijkends ziet, ga je naar de oogarts..
Oud 17-03-2007, 16:30
sammyboy
sammyboy is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-03-2007 @ 16:22 :
Nou ja, als je echt minder ziet met links, dan is het wel slim om even naar de oogarts en opticien te gaan.

Zelf heb ik vroeger waarschijnlijk ook een lui oog gehad - ook links - maar dat is nooit behandeld, omdat ze er pas achterkwamen toen het al te laat was. Ik zie met links aanzienlijk minder dan met rechts, en dat valt ook niet te corrigeren met een bril of lenzen. Waar het op neer komt is dat ik m'n linkeroog nu niet gebruik wanneer ik met beide ogen kijk; het signaal van m'n linkeroog komt veel later aan dat die van dat rechter, als ik dus met beide ogen zou kijken, dan zou ik dubbel zien. Dus m'n hersenen negeren m'n linkeroog volledig als beide ogen open zijn. Als m'n rechteroog dicht is, dan zie ik wel met links, maar dus vrij slecht (bij de laatste meting lag het rond de 60-70%). Hierdoor zie ik ook geen diepte (want dan moet je met beide ogen kunnen zien). Het kan zijn dat ik dit m'n hele leven al heb gehad, maar dus ook vanwege 't luie oog. Dat valt niet te achterhalen.

Dus; oogarts & opticien, misschien valt het te corrigeren met bril/lenzen, misschien niet (maar dat hoeft geen ramp te zijn dus ). Zorgen maken is niet nodig.

Ik denk dat ik hetzelfde heb, maar ik zal het eens tegen mijn ouders zeggen en naar de opticien gaan. Maar het is niet dat ik blind zal worden uiteindelijk of wel?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 16:32
Verwijderd
Nee joh, bij mij is het vrij extreem, maar erger wordt 't waarschijnlijk niet, omdat ik ben uitgegroeid inmiddels.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 16:35
vosje16
vosje16 is offline
Ik heb hetzelfde als Andijvie, maar dan minder extreem. Ik zie minder goed met mijn linkeroog en ben daarmee naar de oogarts gegaan. Het viel idd niet te corrigeren met een bril of lenzen want dan zag ik idd nog veel slechter dan zonder bril/lenzen.

Waarschijnlijk is het bij jou hetzelfde als bij mij. Nix aan te doen dus.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 17:24
Verwijderd
Ik heb overigens wél een lens voor m'n linkeroog, zodat ik als ik met links kijk, ik zo scherp mogelijk zie. Zonder lens zie ik echt héél slecht, maar met lens is het nog wel te doen (maar met alleen m'n linkeroog iets lezen gaan gewoon niet, ik kan niet focussen op de letters en 't is gewoon veel te vaag; alsof er een soort wolk voor zit). Ook bestaat de kans dat wanneer ik geen lens links zou dragen, m'n linkeroog 'wegzakt' en ik dus ga loenzen. Dat wil ik niet, dus weer een reden voor die lens
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 18:24
sammyboy
sammyboy is offline
Bedoel je dat zonder lens mijn oog slechter word?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 19:03
Verwijderd
Citaat:
sammyboy schreef op 17-03-2007 @ 19:24 :
Bedoel je dat zonder lens mijn oog slechter word?
Dat kan, maar dat hoeft niet. Ligt compleet aan jou oog en hoe je hersenen ermee omgaan.

Opticien kan je hier mee helpen
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 19:10
sammyboy
sammyboy is offline
Opticien is toch gewoon een brillenwinkel eh? en doen die dat allemaal en is dat duur?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 19:18
Verwijderd
Citaat:
sammyboy schreef op 17-03-2007 @ 20:10 :
Opticien is toch gewoon een brillenwinkel eh? en doen die dat allemaal en is dat duur?
Bij een opticien kan je gratis je ogen laten testen. Dan moet je naar van die letters kijken, krijg je zo'n ding voor je met verschillende glaasjes erin en moet je aangeven wanneer je iets beter of juist slechter gaat zien, dit doen ze dan met beide ogen samen en ook afzonderlijk. Ze testen waarschijnlijk ook of je diepte ziet (met een rood en een groen glaasje), misschien kijken ze ook even in je oog (maar 't kan ook zijn dat ik nu in de war ben met de oogarts, ze kijken dan even door je pupil heen naar je netvlies).

Kost niets, is niet vervelend (zelfs leuk). Vaak moet je hier wel een afspraak voor maken.

Ik heb bij Pearl altijd goede ervaringen gehad, dus daar zou je eens binnen kunnen wandelen. (Maar Hans Anders, Het Huis, Eyewish of kleinere opticiens zullen ook goed zijn )
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 19:26
sammyboy
sammyboy is offline
Ok, ik zal eens bij mijn ouders horen in ieder geval al hartelijk bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 16:37
sammyboy
sammyboy is offline
Nog een vraagje aan Andijvie, zie jij alles onscherp of ook alleen maar als je moet lezen?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 16:45
Verwijderd
Met links zie ik altijd alles onscherp. Maar zodra ik met beide ogen kijk - of alleen met rechts - zie ik gewoon scherp (met lenzen dan wel).

Als jij alleen met lezen onscherp ziet, dan denk ik dat je 't met een bril of met lenzen wel kan corrigeren
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 17:25
Phie.
Phie. is offline
Hee,

Ik heb dat ook. Mijn rechteroog is veel slechter dan mijn linker. Ik heb vroeger ook met zo'n pleister op mijn oog rondgelopen maar dat is nooit echt goed gekomen. Ik ben er mee naar de opticien geweest en rechts heb ik -2.5 en links -0.5 en een cilinder. Je compenseert dus behoorlijk met je andere oog en ik loop ook vaak zonder bril alleen 's avonds en in de auto heb ik 'm op. Als ik mijn ene oog dichthoudt zie ik dus ook verschil in scherpte. Ik zou me er geen druk om maken en gewoon ff je ogen laten meten.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Phie. schreef op 18-03-2007 @ 18:25 :
Hee,

Ik heb dat ook. Mijn rechteroog is veel slechter dan mijn linker. Ik heb vroeger ook met zo'n pleister op mijn oog rondgelopen maar dat is nooit echt goed gekomen. Ik ben er mee naar de opticien geweest en rechts heb ik -2.5 en links -0.5 en een cilinder. Je compenseert dus behoorlijk met je andere oog en ik loop ook vaak zonder bril alleen 's avonds en in de auto heb ik 'm op. Als ik mijn ene oog dichthoudt zie ik dus ook verschil in scherpte. Ik zou me er geen druk om maken en gewoon ff je ogen laten meten.
Maar dat is gewoon te corrigeren met lenzen. Desnoods met één lens. Zou ik wel doen als ik jou was, want anders negeer je je rechteroog gewoon compleet, als het niet nodig is, moet je 't niet doen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 18:54
Phie.
Phie. is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-03-2007 @ 18:58 :
Maar dat is gewoon te corrigeren met lenzen. Desnoods met één lens. Zou ik wel doen als ik jou was, want anders negeer je je rechteroog gewoon compleet, als het niet nodig is, moet je 't niet doen.
Maar mijn situatie is in principe hetzelfde, ik had ook een lui oog en dezelfde klachten. En ik draag al een bril maar doordat ik niet heel slecht zie omdat mijn andere oog prima is zet ik hem niet altijd op. Een lens zou niets voor mij zijn omdat ik 'm toch niet in zou doen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 21:57
sammyboy
sammyboy is offline
ik heb nog geen lenzen ofzo, maar ik zie alleen maar onsherp met links als ik teksten moet lezen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten