Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2007, 21:48
Love & Peace
Love & Peace is offline
Het 1e couplet van het Wilhelmus luidt:

Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij, onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.

Meer Wilhelmus: http://www.wilhelmus.nl/

Het Nederlandse volkslied is allang niet meer actueel. Bovendien wordt afhankelijkheid en zwakte gepropageerd. Daarom dient het te worden gewijzigd.

Voor diegenen die het hiermee eens zijn: ontwerp zelf een volkslied!
Mensen die het niet eens zijn met de stelling: motiveer!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2007, 21:58
Verwijderd
vervang de koningvan hispanje voor sjors w boesj
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 22:08
Verwijderd
->kantine
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 22:27
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Jij hebt gewoon het volkslied niet begrepen als je dat eruit haalt. Misschien helpt het als je meer dan het eerste couplet leest en de context erbij neemt.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 22:29
T_ID
T_ID is offline
Nee, het volkslied is niet aan een update toe.

We hebben de koning van Hispanje ook altijd geëerd. ...totdat Nederland genoeg van hem had en alle Spanjaarden eruit gooide.
Oud 30-03-2007, 22:33
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
sjek schreef op 30-03-2007 @ 22:58 :
vervang de koningvan hispanje voor sjors w boesj
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 22:35
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2007 @ 23:27 :
Jij hebt gewoon het volkslied niet begrepen als je dat eruit haalt. Misschien helpt het als je meer dan het eerste couplet leest en de context erbij neemt.
De volgende coupletten spreken de 1e niet tegen. Bovendien zitten die vol met 'God' en 'Heer'. Ik denk dat de atheisten dat niet bepaald op prijs stellen.

In de context van toen is het volkslied uiteraard begrijpelijk. Maar daar wringt tegelijk ook de schoen: we leven niet meer in toen. Er zijn hele andere tijden aangebroken, met nieuwe machtsverhoudingen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 22:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 30-03-2007 @ 23:35 :
De volgende coupletten spreken de 1e niet tegen. Bovendien zitten die vol met 'God' en 'Heer'. Ik denk dat de atheisten dat niet bepaald op prijs stellen.
Ik val er niet over, het is traditie. Feitelijk zijn de woorden hun betekenis kwijt en gaat het slechts over het lied an sich.

De eerste CDA'er die roept dat Nederland een christelijke staat is 'omdat god in het wilhelmus staat', die krijgt de wind dan weer wel van voren.
Oud 30-03-2007, 22:47
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Amen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 22:53
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-03-2007 @ 23:37 :
Ik val er niet over, het is traditie. Feitelijk zijn de woorden hun betekenis kwijt en gaat het slechts over het lied an sich.

De eerste CDA'er die roept dat Nederland een christelijke staat is 'omdat god in het wilhelmus staat', die krijgt de wind dan weer wel van voren.
Je wordt steeds minder en minder fundamentalistisch atheist. Vroeger zou T_ID kotsen bij een dogmatisch, achterlijk gebeuren als traditie. Nu deert het je niet.

Het Neerlandse volkslied is ook een uithangbord naar andere landen toe. Tijdens een wedstrijd of bij een samenkomen van leiders. Je wilt toch niet dat Nederland zich dan zo nederig opstelt? Dan wordt je bij voorbaat al uitgelachen/ overrompeld door andere landen. En wat te denken van het signaal dat je afgeeft aan jonge Nederlanders afgeeft, wanneer zij het nationale volkslied voor het eerst horen. Daar zit een wilsverklaring in besloten, die een individu uit dat volk min of meer als de zijne dient te beschouwen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 22:56
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 23:05
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik heb het Nederlandse volkslied dat van 1815 tot 1932 van kracht was gevonden. :

Wien Neerlands bloed in d' aders vloeit
Van vreemde smetten vrij
Wiens hart voor land en koning gloeit
Verheff' de zang als wij:
Hij zett' met ons, vereend van zin
Met onbeklemde borst
Het godgevallig feestlied in
Voor vaderland en vorst (2x)
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 23:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 30-03-2007 @ 23:57 :
ruimdenkend, hedonistisch
Riep er iemand?

en als ik het toch over hedonistisch heb: tijd om te gaan zuipen
Oud 30-03-2007, 23:20
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 31-03-2007 @ 00:16 :
Riep er iemand?

Probeer eens 52 tequilla's!
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 23:22
Verwijderd
Mijn Schilde ende Betrouwen
zijt Gij oh God mijn Heer
op U zo wil ik bouwe
verlaat mij nimmermeer

Het is een oud christelijk lied en volgens mij is het vrijwel onmogelijk om een nieuw lied te lanceren dat zo wijds geaccepteerd zal worden. Als er een nieuwe moet komen, dan de rap van lange frans en baas b
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 00:20
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Het volkslied is het volkslied. Het heeft voor het gros van de mensen die nu leven geen enkele inhoudelijke betekenis en over de inhoud moet men dan ook niet zeveren.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 00:33
Supreme Dutch
'k Heb u lief, mijn Nederland

Waar de blanke top der duinen
Schittert in de zonnegloed
En de Noordzee vriendelijk bruisend
Neerlands smalle kust begroet
Juich ik aan het vlakke strand:

Waar het lachend groen der heuvels
't Eind der stille heide omzoomt
Waar langs rijk geladen velden
Rijn of Maas of Schelde stroomt
Klinkt mijn lied op oude trant:

Blijf gezegend, Land der Vaad'ren
Make u eendracht sterk en groot!
Blijve 't volk aan Wet en Koning
Houw en trouw in nood en dood!
Doe zo ieder 't woord gestand:
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 02:28
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 31-03-2007 @ 00:16 :
Riep er iemand?

Bruut idee

Zuipen heerscht.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 02:35
Verwijderd
De enige update waar het volkslied aan toe is, is het gewoon niet meer gebruiken. Dat zal ook niet meer nodig zijn nadat ik de wereldheerschappij heb bemachtigd.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 11:33
Fides
Fides is offline
Boeiend, de enige keren dat ik het hoor is voor een interland van het Nederland Elftal, als we iets Olympisch winnen en op 4/5 mei. Nu kunnen we tenminste zeggen dat we het oudste volkslied ter wereld hebben.

Hehe, het Wilhelmus in gebarentaal.
Ze maakt gebaren als een rapper in een videoclip
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 11:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2007 @ 23:27 :
dan nog blijft het een geschiedenisliedje.
Oud 31-03-2007, 11:35
Jean-Paul2
Jean-Paul2 is offline
het oudste volkslied ter wereld is ook wel wat waard
als en volkslied altijd actueel moet zijn kan je het iedere 20 jaar wijzigen lijkt me onzinnig

verder mag je best wat moetie doen het volkslied te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 12:28
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik vind het wel mooi klinken tijdens interlands en ik vind het een mooi stukje historie. Het veranderen vernietigt ook een stuk historie imo.
Oud 31-03-2007, 12:33
Gatara
Gatara is offline
Ik vind m niet zo mooi.
De Turkse, Afghaanse, Franse, Russische en Canadese bv. vind ik mooier.
Maar ach, er zijn lelijkere volksliederen in de wereld

Wat betreft de tekst: ja, het is mooi dat het historisch is, maar misschien zou er in plaats van die tig coupletten die na het eerste komen een tweede couplet komen met een nieuwe tekst.

Het maakt het volkslied wel wat langer en wellicht onhandiger tijdens interlands
Oud 31-03-2007, 15:52
McCaine
McCaine is offline
Gewoon vervangen door de Internationale
Oud 31-03-2007, 16:15
RepsaJ Neretgun
RepsaJ Neretgun is offline
Wisten jullie dat het nederlandse volkslied het oudste volkslied is dat er bestaat Bron

Waarom veranderen. Het is tijdloos. Als we het moeten veranderen denk ik aan een remix

Maar eigenlijk zou het Duitse veranderd moeten worden naar Germaanse, Nederlandse, Hollandse.

En dat van Hispanje mag ook wel weg. Zet er dan Holland, Nederland, De lage landen neer.

en natuurlijk zijn er nog wel een aantal dingen. Gewoon alle rassen en landen die wij eren NEDERLAND neer zetten. En we kunnen weer 500 jaar door
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 16:23
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
RepsaJ Neretgun schreef op 31-03-2007 @ 17:15 :

Maar eigenlijk zou het Duitse veranderd moeten worden naar Germaanse, Nederlandse, Hollandse.
Dat komt van Diets, Nederdiets. Geen Duits, geloof ik.
Oud 31-03-2007, 17:29
victor2
victor2 is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 31-03-2007 @ 17:23 :
vroeger had het gewoon een breder betekenis het is pas later echt duits is gaan betkenen maar kijk naat het engels daar is het dutch
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 17:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
RepsaJ Neretgun schreef op 31-03-2007 @ 17:15 :
Wisten jullie dat het nederlandse volkslied het oudste volkslied is dat er bestaat Bron

(...)
The oldest anthem is the Dutch Wilhelmus, which dates from the late-16th century, while the oldest lyrics can be claimed by the Japanese Kimigayo. The British national anthem is one of the few tunes whose original composer remains unknown, while Germanys Das Lied Der Deutschen is virtually the only one with music by a composer of any international note, namely Joseph Haydn.

Some anthems names may lose a little through not being translated. The anthem of the tiny Pacific island nation of Vanuatu is Yumi Yumi Yumi, which is not the 1960s pop song of (roughly) the same name, but translates as "We We We", a formidable statement of national solidarity.
http://www.icons.org.uk/theicons/col...usic-political

Citaat:

als je ipv duits diets zingt, is er niets aan het handje
Oud 31-03-2007, 18:21
Daevrem
Daevrem is offline
Ik ben allang blij dat 'ons' volkslied het voeren van oorlogen en het afslachten van de vijand niet zo verheerlijkt als de meeste volksliederen.

Ik ken trouwens geen volkslied dat aan de standarden van de huidige modernere wereld kan voldoen. Misschien is er wel eentje, maar de meeste volksliederen zijn daar te oud voor en leven dus ook bij verouderde normen en waarden.

Eigenlijk kun je geen beter volkslied bedenken dan het zogenaamde volkslied van Europa. Laten we gewoon met z'n allen het volkslied gewoon afschaffen en dit het volkslied ons allemaal maken.
Oud 31-03-2007, 19:09
RepsaJ Neretgun
Citaat:
Daevrem schreef op 31-03-2007 @ 19:21 :
Ik ben allang blij dat 'ons' volkslied het voeren van oorlogen en het afslachten van de vijand niet zo verheerlijkt als de meeste volksliederen.

Ik ken trouwens geen volkslied dat aan de standarden van de huidige modernere wereld kan voldoen. Misschien is er wel eentje, maar de meeste volksliederen zijn daar te oud voor en leven dus ook bij verouderde normen en waarden.

Eigenlijk kun je geen beter volkslied bedenken dan het zogenaamde volkslied van Europa. Laten we gewoon met z'n allen het volkslied gewoon afschaffen en dit het volkslied ons allemaal maken.
DJ's, Rappers en andere muziek personen zouden gewoon meer met het volkslied moeten doen. Ik bedoel daar kan nog een hit in zitten ^^

En neej een volkslied afschaffen vind ik slecht . Toch een beetje vaderlandsliefde in me.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 19:16
MB
MB is offline
Ik zie echt niet in waarom het afhankelijk en zwakte zou propageren. Waarom is het eren van je vijand zwak? Waarom zou je geen respect en eerbied mogen hebben voor een tegenstander?

En waarom zou je het updaten als het voor veel mensen nog een lied is waar ze waarde aan hechten? Aan een nieuw volkslied zou volgens mij veel minder waarde gehecht worden.
Oud 31-03-2007, 21:09
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 31-03-2007 @ 17:23 :
Willem van Nassau kwam toch gewoon uit Duitsland?

En ik heb bij het volkslied het getal 1932 in m'n hoofd, hoe kom ik daaraan, als het al veel ouder is?

Oh ja, sinds dooie Pimmie de Grootste Nederlander is geworden ipv Willem de Zwijger, moet het volkslied maar over hem gaan hè?

Anders stel ik 'Lage Landen' van Boudewijn de Groot voor.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 23:49
Daevrem
Daevrem is offline
Volgens mij kon hij zelf niet eens (fatsoenlijk) Nederlands. En had hij wel een Nederlands paspoort?
Oud 02-04-2007, 17:50
Politiker
Politiker is offline
Ik vind dat wij een mooi uniek historisch volkslied hebben. En hoezo zou je alles wat oud is en 'niet meer bij de tijd' is vervangen? Misschien zeg je: ik begrijp de woorden niet, ik vind het te ouderwets. Maar waarom doe je geen moeite om het te begrijpen. Tegenwoordig wil iedereen alles weten wat wetenschap aangaat enz. maar voor je volkslied wil je geen moeite doen. Ik vind trouwens dat het in de kerndoelen moet komen dat het volkslied een verplicht deel moet zijn in het onderwijs. Bijv. dat elke Nederland in groep 8 in ieder geval het 1e couplet uit het hoofd ken. En kan uitleggen wat de oorsprong, geschiedenis, betekenis enz. van ons volkslied is. Op de Middelbare School kan hier wat uitgebreider op in worden gegaan. Mij lijkt dit een goede zaak.

Een nieuw iets maken lijkt mij niet nodig en ik denk dat er dan nooit iets moois uitkomt. De samenleving is tegenwoordig zo groot en breed, multicultureel enz. Hoe zou je dit allemaal mooi in een lied kunnen stoppen. Dus in ieder geval niet iets eigentijds.

Ik vind het onderstaande lied ook mooi als eventueel het volkslied verander zou moeten woorden.

Wij willen Holland houden,
ons Holland fier maar klein.
Wij blijven 't hou en trouwe,
wat ooit zijn lot mag zijn.
En wie ons denkt te dreigen
Of denkt te nemen ooit
Hij zal ons land niet krijgen,
wij geven Holland nooit.
Hij zal ons land niet krijgen,
wij geven Holland nooit.

Want vast aan onze zijde,
zal Hollands Leeuw daar staan:
Die zal het nimmer lijden,
dat Holland zal vergaan!
Zolang de Leeuw zal dragen,
zijn zwaard en zijne kroon.
Zal hij ons land ook schragen,
En staan naast volk en troon.
Zal hij ons land ook schragen,
En staan naast volk en troon.

Ons Holland zal niet vallen,
zal nimmermeer vergaan,
De Leeuw staat met ons allen,
zal met ons blijven staan.
De Leeuw zal Holland houden,
zijn zwaard en zijne kroon.
En tot de dood getrouwe,
bewaken volk en troon.
En tot de dood getrouwe,
bewaken volk en troon.
Oud 02-04-2007, 17:55
RepsaJ Neretgun
Citaat:
Politiker schreef op 02-04-2007 @ 18:50 :
Ik vind dat wij een mooi uniek historisch volkslied hebben. En hoezo zou je alles wat oud is en 'niet meer bij de tijd' is vervangen? Misschien zeg je: ik begrijp de woorden niet, ik vind het te ouderwets. Maar waarom doe je geen moeite om het te begrijpen. Tegenwoordig wil iedereen alles weten wat wetenschap aangaat enz. maar voor je volkslied wil je geen moeite doen. Ik vind trouwens dat het in de kerndoelen moet komen dat het volkslied een verplicht deel moet zijn in het onderwijs. Bijv. dat elke Nederland in groep 8 in ieder geval het 1e couplet uit het hoofd ken. En kan uitleggen wat de oorsprong, geschiedenis, betekenis enz. van ons volkslied is. Op de Middelbare School kan hier wat uitgebreider op in worden gegaan. Mij lijkt dit een goede zaak.

Een nieuw iets maken lijkt mij niet nodig en ik denk dat er dan nooit iets moois uitkomt. De samenleving is tegenwoordig zo groot en breed, multicultureel enz. Hoe zou je dit allemaal mooi in een lied kunnen stoppen. Dus in ieder geval niet iets eigentijds.

Ik vind het onderstaande lied ook mooi als eventueel het volkslied verander zou moeten woorden.
Ik vind dat op basescholen het wilhelmus uit het hoofd moet worden geleerd. Het eerste couplet natuurlijk.

En natuurlijk vind ik nog steeds. Remixxen kom op! aub
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Tegenwoordig wil iedereen alles weten wat wetenschap aangaat enz.
O ja, nu je het zegt.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 19:30
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Ik vind dat wij een mooi uniek historisch volkslied hebben. En hoezo zou je alles wat oud is en 'niet meer bij de tijd' is vervangen? Misschien zeg je: ik begrijp de woorden niet, ik vind het te ouderwets. Maar waarom doe je geen moeite om het te begrijpen.
Ik vind het ook absoluut niet erg dat het woordgebruik zo ouderwets is. Dat is idd erg mooi. Probleem zit hem in de inhoud, dat niet meer actueel is. Nederland hoeft niet meer te vrezen/slijmen voor de koning van Hispanje.
En dat van Duitse bloed mag er wat mij vetreft ook wel uit. Opmerkelijk dat dat gedeelte na de 2e WO heeft blijven bestaan.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 20:23
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 31-03-2007 @ 22:09 :

Oh ja, sinds dooie Pimmie de Grootste Nederlander is geworden ipv Willem de Zwijger, moet het volkslied maar over hem gaan hè?

echt totaal nutteloze bash opmering van je, tuurlijk hoeft het volkslied niet over Pim Fortuyn te gaan,zou zelfs nergens op slaan,maar dooie pimmie getuigt van geen enkel respect.

ontopic;ik denk dat het volkslied lekker gelaten kan worden zoals het is.het is wel goed zo en als iedereen telkens zijn volkslied gaat veranderen dan wordt het ook zo'n rommeltje.Plus daarbij opgeteld dat het gros van de mensen die het horen en onze taal niet spreken echt niet afgeschrikt worden door de ietwat verouderde taal die erin gebruikt wordt.
Oud 02-04-2007, 20:33
Politiker
Politiker is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 02-04-2007 @ 20:30 :

En dat van Duitse bloed mag er wat mij vetreft ook wel uit. Opmerkelijk dat dat gedeelte na de 2e WO heeft blijven bestaan.
Dit bedoel ik nu met onwetendheid over het volkslied, dit bewijst dat L&P zomaar iets roept en zich niet verdiept heeft in het volkslied. daarom zeg ik: stop het volkslied in de kerndoelen zodat er meer kennis is over ons volkslied. Dit voorkomt dit soort kreten die gebaseerd zijn op onwetendheid en zelf conclusies trekken.

Zo zit dat - Ben ik van Duitse bloed?
Het is weer zover. Met het vijfentwintig jarige jubileum van Trix zal ons volkslied weer veel vaderlandslievende gevoelens losmaken. Want wie pinkt er nou niet een nationaal traantje weg bij het horen van de openingszin: ‘Wilhelmus van Nassouwe, ben ick van Duytschen bloet’? Maar, lieve landgenoten, weten we eigenlijk wel wát we precies zingen? Wat heeft Duits bloed met ons land te maken? De pas gepubliceerde brieven van Willem van Oranje zijn grotendeels in het Duits geschreven, dus hoe Nederlands was de Vader des Vaderlands nou eigenlijk? Volgens Remieg Aerts, hoogleraar politieke geschiedenis, heeft ‘Duytschen bloet’ met Duitsland als zodanig weinig te maken.
“Duits of Diets is Germaans en betekent oorspronkelijk ‘eigen volk’. Het werd gebruikt als aanduiding voor ‘de volkstaal’ tegenover het Latijn. Zo kom je tot in de negentiende eeuw het begrip Nederduits tegen, wat gewoon Nederlands betekent. Ook het Engelse Dutch is daarvan afgeleid. Het Wilhelmus stamt uit 1570. Willem van Nassau kwam oorspronkelijk uit Nassau-Dillenburg, een klein Duits vorstendommetje, zoals er veel waren in die tijd. Deze familiedynastie had niet alleen daar bezittingen, maar ook al in de Nederlanden. En in Zuid-Frankrijk hadden ze het prinsdom Orange. Toen Willem van Nassau de Franse bezittingen erfde, kreeg hij de titel Prins van Oranje. Als lid van zo’n adellijke familie was je eerder erfgenaam van een geheel van bezittingen dan dat je gebonden was aan een bepaalde grond. Je kan dus niet zeggen dat Willem een Duitser was omdat hij toevallig in een Duits staatje geboren werd. Dan was hij net zo goed Frans of Nederlands. Bovendien kon je in die periode überhaupt geen lid van Duitsland zijn omdat dit als staatkundige eenheid helemaal nog niet bestond. Het Duitse rijk was een conglomeraat van allemaal kleine feodale staatjes en ridderschappen. Vanaf 1747 is de dynastie overgegaan op een Friese familietak en werden de twee titels officieelsamengevoegd tot Oranje-Nassau. De familie is dan al 200 jaar helemaal Nederlands en vergroeid met het zelfstandig worden van de Nederlandse gewesten.
De schrijver van het volkslied heeft de prins dus willen prijzen omdat hij een goede vaderlander was. Géén Duitser dus, maar iemand die zich met het Nederdietse vaderland identificeerde.”

Bron: Hier
Oud 02-04-2007, 20:39
Politiker
Politiker is offline
Nog een bron:

Duits of Diets?
In het Wilhelmus wordt "van Duitsen bloed" erg vaak vervangen door "van Dietsen bloed". Niet juist. De originele, niet gemoderniseerde versie van het Wilhelmus spreekt immers van "van Duytschen bloed" en ook de moderne versie welke we sinds 1932 gebruiken spreekt wel degelijk van "van Duitsen bloed". Volgens de semantiek welke het woord "Duits" vandaag heeft, lijkt het alsof het Wilhelmus zegt dat Willem van Oranje een Duitser is. Dillenburg ligt inderdaad in Duitsland, maar dat is niet wat het Wilhelmus bedoelt.

In het verleden was "Duits" een neutraal woord. De vele volkeren waaruit de gebieden waaruit, onder andere, Nederland en Duitsland bestonden, werden Duitse volken genoemd. Vandaag spreken we nog van Nederduitse (bijv. Nederlands) en Hoogduitse (bijv. Duits) talen.

Dat veranderde toen Pruisen ophield te bestaan en Duitsland werd. Duits was nu geen neutraal woord meer en kreeg zijn huidige betekenis. Vanzelfsprekend beschreef men het Nederlandse sinds die tijd niet meer met Duits.

Hoe zit het met Diets? Diets en Duits zijn hetzelfde woord, het woord zelf komt van het Middelnederlandse woord diet wat volk betekent. In Noord-Nederlandse dialecten sprak men over Duits, in Zuid-Nederlandse dialecten over Diets. Diets heeft zijn oorspronkelijke betekenis wel enigszins behouden. Alhoewel het Wilhelmus letterlijk het woord Duits bezigt, zou het gebruik van "Diets" inhoudelijk dichter bij de originele betekenis komen.

Bron: Hier
Oud 02-04-2007, 20:52
T_ID
T_ID is offline
Daarnaast is Diets wat enkele sekten in Amerika tegenwoordig spreken. De term zijn dus dubbel fout zijn.
Oud 02-04-2007, 21:06
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Politiker schreef op 02-04-2007 @ 21:33 :
Dit bedoel ik nu met onwetendheid over het volkslied, dit bewijst dat L&P zomaar iets roept en zich niet verdiept heeft in het volkslied. daarom zeg ik: stop het volkslied in de kerndoelen zodat er meer kennis is over ons volkslied. Dit voorkomt dit soort kreten die gebaseerd zijn op onwetendheid en zelf conclusies trekken.

Bedankt voor de verheldering. Weer wat geleerd.

Maarreh, aangezien je enkel op dit punt ingaat, en het andere laat voor wat het is, neem ik aan dat je het daarmee met mij eens bent, en uit gezichtsverliesangst/ damagecontrole het express negeert.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 21:32
Politiker
Politiker is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 02-04-2007 @ 22:06 :
Bedankt voor de verheldering. Weer wat geleerd.

Maarreh, aangezien je enkel op dit punt ingaat, en het andere laat voor wat het is, neem ik aan dat je het daarmee met mij eens bent, en uit gezichtsverliesangst/ damagecontrole het express negeert.
Ik ben er nog niet uit of ik op het andere punt met je eens bent ja of nee. Want waarom zou je een lied afschaffen omdat het niet meer actueel is. Dit lied is een mooi stukje geschiedenis. Zonde om weg te doen! Dit lied is een traditie geworden, een soort van emotionele waarde. Daarom vind ik het moeilijk. Anderzijds ben ik met je eens dat we nu niks meer met de spanjaarden te maken hebben. Waarom dan niet een wat meer 'nationalistische' (in de goede zin van het woord) volkslied zoals hierboven al zijn genoemd. (wie neerlands bloed in aad'ren... wij willen holland houden) Een lied dat de trots op nederland bezingt. Daar zou ik niet op tegen zijn. Maar zoals ik al zei: het zou een grote stap zijn om het wilhelmus te schrappen. Ik sta nogal hoog op de traditie van het oranjehuis, volkslied en derg. (dit zou al een discussie op zich kunnen zijn) Traditie, symboliek vind ik wel mooi.
Oud 03-04-2007, 15:42
Daevrem
Daevrem is offline
Toen het volkslied geschreven werd bestond Duitsland nog helemaal niet. De tekst is geschreven in 1570 en pas in 1871 verendigde Bismarck de germaane staten tot een natie.

In het Nederlands spreekt men van 'dietsch', in het duits van 'deutsch' en in het Engels 'dutch'. Ofwel, de west-germanen.
Oud 03-04-2007, 16:54
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 03-04-2007 @ 16:42 :
Toen het volkslied geschreven werd bestond Duitsland nog helemaal niet. De tekst is geschreven in 1570 en pas in 1871 verendigde Bismarck de germaane staten tot een natie.

In het Nederlands spreekt men van 'dietsch', in het duits van 'deutsch' en in het Engels 'dutch'. Ofwel, de west-germanen.
Maar hij kwam wel uit wat we nu Duitsland noemen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 22:03
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Politiker schreef op 02-04-2007 @ 22:32 :
Dit lied is een mooi stukje geschiedenis. Zonde om weg te doen!
Ach, het nieuwe volkslied wordt op de duur ook geschiedenis. Dan heb je bovendien een rijkere geschiedenis, met maar liefst twee traditionele volksliederen. Wat wil je nog meer.

Overigens kun je je ook afvragen of het Wilhelmus wel een volkslied is, daar het Willem de Zwijger het voornamelijk over zichzelf heeft.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 22:17
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Willem van Oranje is de vader des vaderlands. De grootste Nederlander allertijden. En het is een mooi lied. Afblijven, dus.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 22:29
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-04-2007 @ 23:17 :
Willem van Oranje is de vader des vaderlands. De grootste Nederlander allertijden.
Ik geloof dat Pim Fortuyn die titel had gekregen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten