![]() |
||
Citaat:
Commentaren voor Jezus Christus kenden hem niet, en commentaren na hem, zijn of Judaistisch, of Christelijk, of Atheistisch. (Onder de christelijke commentaren ben ik vervolgens nog geen een tegen gekomen die Zacharia 12 niet in het licht van Jezus Christus verklaart.) Hoe dan ook je leest altijd een gekleurd bijbelcommentaar. Daarentegen kun je wel vaststellen dat de Joodse bronnen een Messias in Zacharia 12 niet afwijzen. "The rabbis taught: Formerly the women sat in inward chambers and the men in outer ones; but thereby was produced some levity, and therefore it was ordained the men should sit inwardly and the women outwardly; but still levity arose, and therefore it was ordained that the women sit above and the men below. How could they do so? Does not the passage say [in I Chron. xxviii. 19]: "All was put in writing from the hand of the Lord, who gave me instruction respecting all the works of the pattern"? Said Rabh: They found another passage and lectured about it, namely [Zech., xii. 12]: "And the land will mourn, every family apart by itself, the family of the house of David apart, and their wives apart." And they said: Is this not an a fortiori conclusion? At the time of mourning, when the passions are powerless, it is said the women and the men should be separate; so much the more in the Temple, where they were occupied in rejoicing, and the passions can have power over them. What was the mourning for? R. Dosa and the rabbis differ: One holds that it was for the Messiah the son of Joseph, who was killed; 1 and one holds that it was for the evil angel, who was killed. 2 It would be right according to one who holds that it was for the Messiah the son of Joseph, because he explains as supporting him the passage [Zech. xii. 10]: "And they will look up toward me (for every one) whom they have thrust through, and they will lament for him, as one lamenteth for an only son, and weep bitterly for him, as one weepeth bitterly for the firstborn"; but according to one who says that it was for the death of the evil angel, why mourning? must it not be, on the contrary, an enjoyment? Why then weeping? This can be explained as R. Jehudah lectured: In the future the Holy One, blessed be He, will bring the evil angel and slaughter him in the presence of both the upright and the wicked. To the former he will look like a high mountain, and to the latter he will look like a thin hair. Both, however, will cry. The upright will cry, saying: How could we overpower such a high mountain? and the wicked will cry, saying: How could we not subdue such a thin hair? And also the Holy One, blessed be He, will join them in wondering, as it is written [Zech. viii. 6]: "Thus hath said the Lord of hosts: If it should be marvellous in the eyes of the remnant of this people in those days, should it also be marvellous in my eyes. 1" "79:1 There was a tradition among the ancient Hebrews that two Messiahs would appear before the redemption of Israel one of the tribe of Joseph and one of the tribe of Jehudah, a descendant of David and the expression "who was killed" means who will have been killed. The Jewish Christians at that time, who did not believe in the divinity of Christ, but in his Messiahship (i.e., that the traditional Messiah ben Joseph meant the son of a man by the name of Joseph, but not of the tribe of Joseph, as Christ was, and that his fate was to be killed before the appearance of Messiah b. David), explain this passage to have reference to Christ." Bron: http://www.jewishvirtuallibrary.org/...d/sukkah5.html In het Jodendom kende men de lijdensteksten eveneens. Echter doordat ze een overwinnende Messias en een lijdende Messias niet hebben kunnen rijmen, ontstond de verwachting van twee messiassen. Messias ben Jozef (de lijdende messias) en Messias ben David (de overwinnende messias). De christenen daarentegen vullen deze beide messiasverwachtingen in de messiasschap van Iesus Nazarenus, rex Iudaeorum in.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Laatst gewijzigd op 19-03-2007 om 11:00. |
Advertentie | |
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Over het OT weet ik minder, maar ik weet wel dat er de nodige verschillen bestaan tussen o.a. de Masoretische Tekst en de Septuaginta. Ook hier zullen ongetwijfeld een hoop triviale verschillen bij zitten, maar zeker ook wezenlijke verschillen. Voorbeelden daarvan ben ik vaak genoeg in bijbelcommentaren tegengekomen. Al met al is je stelling dat de teksten van OT en NT ontzettend betrouwbaar overgeleverd zijn dus niet houdbaar.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik vraag me dus af of er ook nog joden zijn geweest die voor de talmoeds, of zelfs voor het NT ontstaan is, in deze passage een Messias gezien hebben.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Stel je het volgende scenario voor. Een bepaalde joodse sekte gelooft dat Jezus de Messias is. Echter, hun Messias werd geen machtig en groot figuur (de joodse Messiaanse verwachting), maar werd vernederend gekruisigd als een crimineel. Hun geloof in Jezus als Messias was echter zo vast dat ze nadien in de tenach gingen zoeken naar passages die op Jezus (als lijdende Messias) konden slaan. Hiermee was het idee van een lijdende Messias geboren (volgens mij kwam het idee van een lijdende Messias ook niet voor in de tijd voordat het christendom ontstaan is). Hetgeen de schrijver van Johannes schrijft in zijn evangelie is hier het product van. Citaat:
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
|
![]() |
|||||
Citaat:
Afgezien van de noot behoort het tot de Babylonische Talmoed. Daarbij moet echter weer onderscheid worden gemaakt tussen de Misjna en de Gemarra (beiden zijn ook aangegeven in de tekst op de betreffende website). Het geciteerde behoort tot de Gemarra. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik weet van je artikel af en ik ben het er niet mee eens. Ik heb niet de tijd om er woord voor woord op in te gaan, maar ik zal enkele punten noemen: In de algemene opmerkingen begin je ermee dat Jesaja 53 in de verleden tijd staat en daarom niet op een profetie kan slaan. Echter er bestaan enkele van de vroege Joodse bronnen die eind 52 en 53 in Messiaans licht bezien. De Targoems zijn aramese parafrasevertalingen van het Oude Testament. Hoewel ik er niet voor kan instaan dat ze in de eerste eeuw bestond, is ze wel van zeer hoge ouderdom. Deze targoems hadden zoveel gezag dat ze eveneens gelezen werden in de synagogen. See, the Messiah my servant shall prosper; he shall be lifted up and thrive and grow strong. How many days the house of Israel hoped for him! Their appearance was dark among the nations; their bright countenance was darkened among the sons of men. Targum, Jonathan on Isa 52:13-14 From pain and punishment (the Messiah) will gather our exiles. And who can recount the wonders which shall be performed for us in his days? For he shall take the dominion of the nations away from the land of Israel, and he shall account to them the sins that my people committed. Targum, Jonathan on Isa 53:8 http://virtualreligion.net/iho/texts7.html Vervolgens wordt ook in de Babylonische Talmoed Jesaja 53 op de Messias betrokken. And R. Johanan said: For such men as the Messiah. But what is his name? The disciples of R. Shilah said: Shilah is his name, as it reads [Gen. xlix. 10]: "Until Shilah will come." The disciples of R. Janai said Jinun is his name, as it reads [Ps. lxxii. 17]: "In the presence of the sun, Jinun is his name." And the disciples of R. Hanina said: Hanina is his name, as [Jer. xvi. 13]: "So that I will not grant you Hanina." (Favor.) According to others, Menachem b. Hiskia is his name as in [Sam. i. 16]: "For from me in Menachem (comforter) that should refresh my soul." And the rabbis said: The sufferer of the house of Rabbi is his name, as [Is. liii. 4]: "But only our diseases did he bear himself, and our pains he carried: while we indeed esteemed him stricken, smitten of God and afflicted." http://www.jewishvirtuallibrary.org/...nhedrin11.html Ik kan je vervolgens eveneens niet navolgen in je redenaties dat knecht des Heren op Israel slaat. Als ik bijvoorbeeld Jesaja 49 verder lees dan kom ik bij vers 5 en 6 al in de problemen om in de knecht Israel (als verbondsvolk) te lezen. Op gelijke wijze kom ik daar ook in Jesaja 53 mee in de problemen. De mogelijkheid van representant van Israel is dan ook de enige lezing die zin maakt. Echter aangezien Jezus als de messias wordt gezien en de messias bij uitstek de representant van Israel heeft ook jouw opmerking geen zin die op grond van de representatie Jezus wilt uitsluiten.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Laatst gewijzigd op 21-03-2007 om 08:05. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
Straffen tegen drugs zouden niet schadelijker mogen zijn dan het gebruik van de drug zelf.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
...and the people of Jerusalem feel deep sorrow and pray when they see the one they pierced with a spear. They will mourn and weep for him, Sorry dat ik zo aandring, maar in de tekst gaat het toch echt over the one they pierced. Het is vast en zeker een profetisch woord, maar uw redenatie lijkt me onlogisch. Als er had gestaan: "...when they see everyone they pierced with a spear. They will weep for each one of them." dan zou ik u gelijk geven. Maar hier in Zacharias staat duidelijk: "the one". Mij lijkt dat diegene een heel belangrijk persoon moet zijn. Ik sluit daarom niet uit dat het hierbij over de Messias gaat. Eigenlijk weet ik het zeker, maar ik wil u niet overdonderen. Daarom zeg ik dat ik het niet uitsluit.
__________________
Straffen tegen drugs zouden niet schadelijker mogen zijn dan het gebruik van de drug zelf.
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Onias III was een Hoge Priester - hogepriesters waren messiassen. Jesaja was een Profeet, zijn opvolgers naar ik aanneem eveneens - Profeten konden eveneens messiassen zijn. Oude gezaghebbende Joodse Bronnen betrekken de tekst op een messias. Christenen betrekken de tekst op de messias Oude gezaghebbende Joodse Bronnen betrekken Jesaja 53 op een messias. De frase "The text seems to indicate it was Yahweh who was pierced" impliceerd dat dit een uitleg op grond van de contekst is buiten de oudere commentaren om. Concluderend tot deze eeuw werd de tekst gezien in het licht van een messias. Citaat:
Micha 4:7 7 En Ik zal het kreupele stellen tot een overblijfsel en het verdrevene tot een machtig volk, en de HERE zal Koning over hen zijn op de berg Sion, van nu aan tot in eeuwigheid. en Ezechiël 37:24-25 24 En mijn knecht David zal koning over hen wezen; één herder zal er voor hen allen zijn. Zij zullen naar mijn verordeningen wandelen en naarstig mijn inzettingen onderhouden. 25 Zij zullen wonen in het land dat Ik aan mijn knecht Jakob gegeven heb en waarin hun vaders gewoond hebben; ja, zij zullen daarin wonen, zij, hun kinderen en hun kindskinderen, tot in eeuwigheid, en mijn knecht David zal hun voor eeuwig tot vorst zijn.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Laatst gewijzigd op 21-03-2007 om 19:55. |
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een goed voorbeeld mbt de situatie van de schrijver is bijv. het bijbelboek Daniël. Liberale Theologen (voor mij zijn het atheisten (goddelozen), dus zeker geen kenners van God) dateren het boek in de 2e eeuw v. Christus. Op grond daarvan vult men vervolgens de profetieën in. Zo komt men dan bijv. in Daniel 7 met betrekking tot het vierde rijk ten tijde van de Makkabeën uit tegen tegen de Seleucidische vorst Antiochus IV Epiphanis. Daarentegen komen Christenen die het bestaan van profetieën wel serieus nemen uit bij het Romeinse Rijk. Voor het andere punt, de context, kan ik bijv. de eerste tekst noemen. Zacharia 12. Als we de NBV er op na slaan dan geeft deze twee mogelijke vertalingen in vers 10: “Ze zullen zich weer naar mij wenden, en over degene die ze hebben doorstoken” tegenover “Ze zullen naar mij kijken, die ze hebben doorstoken” Het verschil moge duidelijk zijn, zeker ingeval men op grond van vers 1 “mij” gelijkstelt met YHWH. (Voor mij als Trinitariër is het verschil minder relevant, maar het mag eveneens duidelijk zijn dat dit voor anderen heel anders kan liggen.) Wat ik met deze voorbeelden duidelijk wil maken is dat er welbeschouwd niemand kan zeggen, zonder op een veronderstelling te bouwen: “Dit is de oorspronkelijke betekenis”
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Laatst gewijzigd op 22-03-2007 om 19:08. |
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
Straffen tegen drugs zouden niet schadelijker mogen zijn dan het gebruik van de drug zelf.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
||||
Citaat:
Dus als jij stelt dat de Talmoed te laat is geschreven zou ik willen weten welke exegetische werken waarin de messias wordt behandeld er nog meer bestaan. Bij mijn weten kom je namelijk zonder de Talmoed enkel uit op gokken, gissen en veronderstellen zonder enige grond. Citaat:
"In verband daarmede achten wij het verder ook waarschijnlijk, dat hij in het spreken van den "Doorboorde" (al nemen wij dan niet aan, dat hij in eerste instantie aan een tijdgenoot denkt) zich toch heeft aangesloten bij een voorstelling, die hem eigen was. Te meer, omdat hetgeen hier eigenlijk voorzegd wordt, niet is het doorboren, maar het rouwbeklag over den Doorboorde; het schijnt dus, dat de profeet verwijst aan een min of meer bekende figuur; wij denken hierbij het liefst aan de in Jesaja 53 gegeven tekening van den Man van smarten." Citaat:
Of het gaat over de/een Messias Of het gaat over YHWH Mag ik dan weten waar christenen volgens jouw de mist in gaan als ze zeggen dat het zowel de Messias als YHWH betreft? Is het niet enkel dat het verschil pas ontstaat wanneer christenen er de naam Jezus bij denken?
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Overigens, als deze tekst al op de Messias zou slaan, dan voldoet Jezus niet aan de beschrijving (zie mijn artikel). Christenen hebben in dezen dus sowieso geen poot om op te staan. Citaat:
Citaat:
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
|
![]() |
|
JESAJA 53:
1 Wie kan geloven wat wij hebben gehoord? Aan wie is de macht van de HEER geopenbaard? 2 Als een loot schoot hij op onder Gods ogen, als een wortel die uitloopt in dorre grond. Onopvallend was zijn uiterlijk, hij miste iedere schoonheid, zijn aanblik kon ons niet bekoren. 3 Hij werd veracht, door mensen gemeden, hij was een man die het lijden kende en met ziekte vertrouwd was, een man die zijn gelaat voor ons verborg, veracht, door ons verguisd en geminacht. 4 Maar hij was het die onze ziekten droeg, die ons lijden op zich nam. Wij echter zagen hem als een verstoteling, door God geslagen en vernederd. 5 Om onze zonden werd hij doorboord, om onze wandaden gebroken. Voor ons welzijn werd hij getuchtigd, zijn striemen brachten ons genezing. 6 Wij dwaalden rond als schapen, ieder zocht zijn eigen weg; maar de wandaden van ons allen liet de HEER op hem neerkomen. 7 Hij werd mishandeld, maar verzette zich niet en deed zijn mond niet open. Als een schaap dat naar de slacht wordt geleid, als een ooi die stil is bij haar scheerders deed hij zijn mond niet open. 8 Door een onrechtvaardig vonnis werd hij weggenomen. Wie van zijn tijdgenoten heeft er oog voor gehad? Hij werd verbannen uit het land der levenden, om de zonden van mijn volk werd hij geslagen. 9 Hij kreeg een graf bij misdadigers, zijn laatste rustplaats was bij de rijken; toch had hij nooit enig onrecht begaan, nooit bedrieglijke taal gesproken. 10 Maar de HEER wilde hem breken, hij maakte hem ziek. Hij offerde zijn leven voor hun schuld, om zijn nageslacht te zien en lang te leven. En door zijn toedoen slaagde wat de HEER wilde. 11 Na het lijden dat hij moest doorstaan, zag hij het licht (53:11) zag hij het licht – Volgens enkele Qumran-handschriften en de Septuaginta. MT: ‘zag hij’.en werd met kennis verzadigd. Mijn rechtvaardige dienaar verschaft velen recht, hij neemt hun wandaden op zich. 12 Daarom ken ik hem een plaats toe onder velen en zal hij met machtigen delen in de buit, omdat hij zijn leven prijsgaf aan de dood en zich tot de zondaars liet rekenen. Hij droeg echter de schuld van velen en nam het voor zondaars op. Dit klopt toch precies met Jezus ? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar dan heb ik eens een andere vraag hè, gewoon uit nieuwsgierigheid. De Joden verwachten de Messias nog steeds en velen van hun geloven niet dat Jezus het is en blijven daarom vasthouden aan de Tenach. Maar mijn vraag is hoe zij dan de Messias zien, wat verwachten zij? Zien zij dat ook zoals christenen, dat de Messias God zelf is? Verwachten zij nou dat hij God zelf zal zijn of zien zij dat anders, zoals Jehovah's Getuigen bijvoorbeeld zeggen dat de Messias God niet is?
__________________
Straffen tegen drugs zouden niet schadelijker mogen zijn dan het gebruik van de drug zelf.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
|
|