Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2007, 19:31
CSN
CSN is offline
Vanaf nu gaan we de gedichtenbespreking helemaal anders doen, naar een idee van Porcelain . Per te bespreken gedicht wordt een topic geopend, wat na enige tijd samengevoegd zal worden met deze topic, die sticky zal blijven.

In de losse topics kun je het gedicht in case zo overzichterlijker bespreken, en wellicht dat de bespreking dan wat meer aandacht zal krijgen. Je mag in plaats van een uitgebreide analyse ook gewoon even een korte reactie geven a la, leuk, ik heb het gelezen of nee, dit spreekt me niet aan.

Anyway, eerste gedicht (ideeen voor volgende topics kunnen nog steeds gepm'd worden):

Bart Chabot - De dag dat de derde wereldoorlog ook aan ons land niet onopgemerkt voorbijging

Omdat het qua lay-out en lengte een nogal een ingewikkeld gedicht is, kun je het gedicht onder de volgende link lezen:
http://personal.inet.fi/atk/idreamof...reldoorlog.htm

Het is een behoorlijke lap tekst, maar ik verzeker je dat je niet teleurgesteld zult zijn na het lezen ervan, tenminste... Wat vind je van dit chaotische gedicht van Bart Chabot? Valt een dergelijke fragmentarische bijeenraping van zinnen überhaupt poëzie te noemen? Mag een dichter wel bijbeunen als commercieslachtoffer bij dancing with the stars?

Afijn, veel lees- en bespreekplezier!

Laatst gewijzigd op 03-04-2007 om 19:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2007, 20:03
Anoniem
1-0 voor Lieke!

Ik heb dit gedicht ergens op mp3 (gehad); Bart Chabot die zijn eigen gedicht voordroeg tijdens de Nacht vd poëzie. Een jonge Chabot nog, maar zeker niet minder denderend.

Ik hou van zijn stijl, niet per se dit gedicht in bijzonder, maar de enorme razende trein die over je heen rijdt, die trein die Chabot heet. Er zit zo ongelooflijk veel in dit gedicht.. Wrede dingen, grappige dingen, fantastische dingen. Vooral dat elke zin weer verrassend is, medogenloos, ik vraag me af hoe hij op het idee voor dit gedicht is gekomen, wat er überhaupt in 's mans hoofd omgaat. Heerlijk <33 Ook het gebruik van woorden die je niet dagelijks tegenkomt, nouja hoe leg ik dat beter uit... Het gedicht heeft een grote woorddichtheid, geen abstract gewauwel maar het zegt keihard waar het op aan komt. Ik lijk dan wel bevooroordeeld ivm mijn interview met hem, maar het is een geweldige gozer en ik zou dit gedicht zeker zien als een facet van het veelomvattende woord "poëzie". Het wordt misschien niet als poëzie gezien door mensen die veel waarde hechten aan de vaste 'dichtregels', conventionele poëzie. Maar laat ik deze stijl niet propageren: ik wil alleen zeggen dat ik er wel van houd. Dat fragmentarische is heerlijk, en het is fijn dat hij daar tenminse wel mee wegkomt... Het is wel een gedicht dat je telkens moet blijven lezen om steeds weer nieuwe dingen te ontdekken. Het is geen gedicht om uit je hoofd te leren.

de voedselvoorziening komt in gevaar
op grote schaal gaat men over tot het barbecuen
van de eerste bejaarden

hier heb ik heel heel erg om moeten lachen

En tsja, haha, Lieke waarom vraag je wat we ervan moeten vinden dat hij meedoet aan Dancing with the Stars ehhh?

Nou zoals hijzelf tijdens mijn interview al aangaf: hij moet een gezin met 4 kinderen onderhouden. Van dichtbundels alleen kan je niet leven. Hij neemt niet klakkeloos alle beurzen aan als hij zelf niet achter het standpunt van de gever ervan staat. Bovendien, hij moet zijn energie ook kwijt he
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 11:15
CSN
CSN is offline
Deze manier van de gedichtenbespreektopic heeft ook weinig succes, misschien dat we het hele idee dan maar moeten laten varen. Wel tof dat jij nog reageerde Nelleke .. zou je die mp3 misschien nog ergens hebben? Als je heeel goed zoekt?

Ik vind trouwens vooral het einde briljant. Voor mij is het hele eerste stuk slechts een opzetje naar
"May I have the votes please
of the Swiss jury?

Italy seven points
L’Italie sept points

Thank you Swiss jury
for your votes"

daar kan ik nog steeds om lachen :''').
Oud 09-04-2007, 12:09
Verwijderd
ik ga m nog lezen, echt!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 18:37
Anoniem
ik zal eens zoeken naar dn mp3

edit:

Yess ik heb hem op mn pc staan, iemand een idee hoe ik het hier kan plaatsen oid? Iemand met verstand?

Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 14:51.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 18:40
Bird-one
Bird-one is offline
ik denk dat dit gedicht meerdere malen lezen waard is. dus het is beste is waarschijnlijk dat ik hem uitprint en hem aandachtig lees. nu na één keer het gelezen te hebben van een beeldscherm doet het me niet zo veel. maar ik heb het idee dat er veel in zit als je langer kijkt. ik probeer later een uitgebreidere reactie te geven als ik daartoe in staat ben.
Oud 10-04-2007, 18:44
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik lees soms gewoon over hele topics heen.. Bart Chabot is gaaf, ik ga dit gedicht nú lezen, wanhoop niet

Het leuke aan dit gedicht is dat je het hem hóórt lezen, dit gedicht is volgens mij het sterkst als hij wordt voorgedragen. Ik vind hem leuk

Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 19:49
Bird-one
Bird-one is offline
reactie na 1e keer aandachtig lezen (niet van een beeldscherm):

Zepp zei het al, dat ze er erg om moest lachen en dat moest ik bij dat stukje onder andere ook, maar dan vind ik dat de zin erna er nog bij hoort:

de voedselvoorziening komt in gevaar
op grote schaal gaat men over tot het barbecuen
van de eerste bejaarden
het aroma komt je tegemoet

Bart Chabot lijkt mij het absurde van deze tijd (in een derde wereldoorlog) erg goed weer te geven. (bijv. "in Zeeland breken dijken spontaan door / velen verzuipen in modern zitkomfort")

(misschien later meer.)
Oud 11-04-2007, 08:25
Verwijderd
Citaat:
Zepp schreef op 09-04-2007 @ 19:37 :
ik zal eens zoeken naar dn mp3

edit:

Yess ik heb hem op mn pc staan, iemand een idee hoe ik het hier kan plaatsen oid? Iemand met verstand?
misschien op dezelfde manier hoe iedereen hier toen die spoken word dingen heeft geplaatst?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 08:35
Yes, Anastasia
Yes, Anastasia is offline
Citaat:
Zepp schreef op 09-04-2007 @ 19:37 :
Je kan YouSendIt gebruiken, of gewoon je eigen webspace. En dan de link hier neerzetten.
Oud 11-04-2007, 10:57
elysea
elysea is offline
Citaat:
Ave schreef op 11-04-2007 @ 09:25 :
misschien op dezelfde manier hoe iedereen hier toen die spoken word dingen heeft geplaatst?
(offtopic) ja daarover, dat mag wel weer tot leven komen. wie durft wie durft
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 11:20
CSN
CSN is offline
ohhhja het spokenword topic, laten we dat eens uppen
Oud 11-04-2007, 11:48
Anoniem
Lieke wil jij ajb dat Bart mp3-tje uploaden want ik ben al een hele tijd aan het prutsen maar ik zie niet hoe het moet?

om over spoken word maar niet te spreken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten