Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2007, 09:59
vosje16
vosje16 is offline
Sinds gisterenochtend heb ik ontzettend veel pijn aan mijn oor. Ik ben gisterenavond naar de dokter geweest en het is een uitwendige oorontsteking. Maar tot mijn verbazing zei ze dat ik enkel 3 keer per dag Ibuprofen 600mg moest nemen en 's avonds daar nog een Aspirine Duo bij.

Ik vroeg of ik geen oordruppels moest gebruiken om te desinfecteren, maar blijkbaar werken oordruppels niet volgens haar. Volgens haar zou het vandaag al wat beter moeten zijn en morgen of overmorgen bijna gedaan.

Wel, vandaag is het dus erger dan gisteren en 3 Ibuprofen per dag is véééél te weinig. Die werken maar goed gedurende 3 uur en de rest van de tijd heb ik ontzettend veel pijn!

Dus heeft hier iemand ervaring met een oorontsteking en weet wat ik nog zou kunnen nemen tegen de pijn en of ik het eventueel moet ontsmetten (want ik vraag me toch af hoe die ontsteking zal weggaan als die bacteriën nog steeds in mijn oor zitten...)
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 10:06
Verwijderd
Ik denk dat oordruppels bij een uitwendige oorontsteking weinig effect hebben, omdat oordruppels echt in je oor gaan (meer naar je trommelvlies ed)?

Volgens mij is de maximum dosering van Ibuprofen 600mg drie per dag? Zo iets zou ik me iig voor kunnen stellen. Misschien dat 300 of 400 mg ook voldoende is en dat je dat vaker per dag kunt gebruiken? Dat zou je uit kunnen proberen.

Als het goed is zorgt die ontsteking er juist voor dat die bacterie weg gaat...het is een soort afstotingsmechanisme, zeg maar. Ik zou het even afwachten, als het morgen/overmorgen niet minder kan je altijd de dokter weer bellen.

Laatst gewijzigd op 12-04-2007 om 10:20.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 10:22
vosje16
vosje16 is offline
Een uitwendige oorontsteking ligt vóór het trommelvlies (dus gehoorgang bij mij) en die oordruppels gaan daar toch net wel?

'k Heb thuis trouwens nog oordruppels liggen (Panotile) en daar staat op dat het zelfs schadelijk is als het achter je trommelvlies terecht komt...

En voordat ik naar de dokter gegaan was, had ik al 2 keer Ibuprofen 400mg genomen en 1 keer 300mg. Ik heb dit ook gezegd tegen de dokter. Die zei dat ik goed gedaan had, maar dat het niet genoeg was, dat de dosissen hoger moesten liggen...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 10:25
Verwijderd
Als oordruppels zin zouden hebben, dan had je dokter dat vast wel voorgeschreven/ aangeraden, denk ik... Ik las op internet iets dat je beter geen oordruppels kunt gebruiken voor het geval je trommelvlies ook beschadigd is (dus idd als het er achter terecht komt, maar dat kan alleen als je trommelvlies kapot is)...nu zal dat bij jou niet zo zijn (dat neem ik iig aan omdat die dokter er naar gekeken heeft), maar toch...

Ik zou gewoon even geduld hebben...het duurt nu eenmaal een tijdje voordat zo iets over is. (En ik snap dat de pijn vervelend is ed, maar teveel pijnstillers heeft nog veel vervelendere gevolgen. )
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 10:45
Verwijderd
Ibuprofen is ook ontstekingsremmend, dus ze werken niet alleen pijnstillend nu, maar helpen ook de ontsteking te verminderen. Verder zou ik gewoon doen wat de dokter zegt, als oordruppels niet nodig zijn, dan zijn ze niet nodig.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 10:49
vosje16
vosje16 is offline
Oordruppels zijn niet nodig omdat oordruppels volgens haar niet werken. Volgens haar heeft het gewoon een placebo effect

Maar ik ben daarnet naar de apotheker geweest en die heeft mij nog Dafalgan codeïne gegeven voor als ik echt teveel pijn had. En ze zei dat oordruppels wel hielpen, maar dan enkel om de pijn nog wat te verzachten...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 11:19
Stefanie
Stefanie is offline
Hoe kom je van die pijn af dan?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 11:44
Teerbal
Teerbal is offline
ik heb het ook gehad, maar ik kreeg wel druppels. Kon een paar nachten niet slapen van de pijn.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 12:04
DDM
DDM is offline
Antibiotica-druppels voegen inderdaad meestal niet zoveel toe. Corticosteroiddruppels helpen meestal wel goed. Je hebt ook een combinatie van deze 2. Sofradex heet dat.
Je kan ook alleen hydrocortison of triamcinolonacetonide gebuiken. Meestal helpt dat goed.
Oud 14-04-2007, 10:44
vosje16
vosje16 is offline
En weet toevallig iemand hoe lang een oorontsteking duurt? De dokter zei dat het na 2 dagen al wat beter zou moeten zijn, maar nu zijn we al de 4de dag en naar mijn gevoel heb ik nog steeds evenveel pijn als de 1ste dag
Met citaat reageren
Oud 14-04-2007, 22:03
ekki
ekki is offline
Vannacht een ui erop!

Ui in stukjes snijden en in een zakdoek doen, dan een doek (sjaal ofzo) om je hoofd waar je die 'zakjes zakdoek+ui' in kunt doen en op de goede plek kunt houden. Wel onprettig met dit warme weer, maar ui werkt echt goed!

(En nee, ik zeg niet als je dit doet, dat je dan morgen van je oorpijn af bent.)
Oud 15-04-2007, 09:36
scoutgirl15
scoutgirl15 is offline
hey,

ooronsteking duurt bij wel meestal een week ofzo en dan heb nog een antibiotica kuur en oordruppels
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 12:29
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 12-04-2007 @ 11:45 :
Ibuprofen is ook ontstekingsremmend, dus ze werken niet alleen pijnstillend nu, maar helpen ook de ontsteking te verminderen.
Dat. En hoe lang een oorontsteking duurt verschilt denk ik per persoon. Je moet het gewoon goed bijhouden.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 20:40
vosje16
vosje16 is offline
Ok, mijn oorontsteking was gedurende 3-4 dagen over. Maar toen had ik de indruk alsof mijn oor wat verstopt was (alsof er een druppel water inzit ofzo). Ik dacht dus dat het misschien aan de oorsmeer lag. Dit heb ik eruit proberen krijgen door er water in te spuiten in de douche (dit doet mijn vader altijd om de oorsmeer eruit te halen). Daarna ben ik met een wattenstaafje in mijn oor gegaan, om het water dat erin was blijven zitten weg te halen, en idd, er zat heel veel oorsmeer in.

Daarna had ik nog steeds de indruk dat mijn oor wat verstopt was, maar toch minder dan voorheen. Nu is mijn vraag: Hoe zorg ik ervoor dat al dat (overblijvende) oorsmeer weggaat (en dat mijn oor niet meer verstopt is)? Moet ik naar de dokter om het eruit te laten spuiten of zou het vanzelf ook weg moeten gaan? En is het een goed idee om met de douchekop in je oor te spuiten? (De waterstraal is niet zo hard. Doet geen pijn ofzo. Voelt eigenlijk ongeveer hetzelfde aan als wanneer de dokter het doet)

Ohja, en blijkbaar was dat toch geen goed idee om weer een wattenstaafje in mijn oor te steken, want sinds gisteren doet het weer wat pijn, maar minder dan de eerste oorontsteking. Het doet eigenlijk vooral pijn aan mijn kaak(spier?) en niet zozeer in/aan mijn oor. Ik kan mijn mond bijna niet meer open krijgen om te eten en kauwen doet ook pijn. Is dit normaal?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 21:29
DDM
DDM is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 21-04-2007 @ 21:40 :
Ok, mijn oorontsteking was gedurende 3-4 dagen over. Maar toen had ik de indruk alsof mijn oor wat verstopt was (alsof er een druppel water inzit ofzo). Ik dacht dus dat het misschien aan de oorsmeer lag. Dit heb ik eruit proberen krijgen door er water in te spuiten in de douche (dit doet mijn vader altijd om de oorsmeer eruit te halen). Daarna ben ik met een wattenstaafje in mijn oor gegaan, om het water dat erin was blijven zitten weg te halen, en idd, er zat heel veel oorsmeer in.

Daarna had ik nog steeds de indruk dat mijn oor wat verstopt was, maar toch minder dan voorheen. Nu is mijn vraag: Hoe zorg ik ervoor dat al dat (overblijvende) oorsmeer weggaat (en dat mijn oor niet meer verstopt is)? Moet ik naar de dokter om het eruit te laten spuiten of zou het vanzelf ook weg moeten gaan? En is het een goed idee om met de douchekop in je oor te spuiten? (De waterstraal is niet zo hard. Doet geen pijn ofzo. Voelt eigenlijk ongeveer hetzelfde aan als wanneer de dokter het doet)

Ohja, en blijkbaar was dat toch geen goed idee om weer een wattenstaafje in mijn oor te steken, want sinds gisteren doet het weer wat pijn, maar minder dan de eerste oorontsteking. Het doet eigenlijk vooral pijn aan mijn kaak(spier?) en niet zozeer in/aan mijn oor. Ik kan mijn mond bijna niet meer open krijgen om te eten en kauwen doet ook pijn. Is dit normaal?
Je kan naar de dokter gaan om het uit te laten spuiten ja. Je kan ook zelf even met sla-olie of speciale druppels van de apotheek druppelen en dan na enkele dagen zachtjes bij het begin van de gehoorgang met een wattenstaafje wat weghalen. En van die douchekop kan geen kwaad. Zo gaat dat bij de dokter ook. Je moet natuurlijk geen gaatje in je trommelvlies hebben. En die pijn in de kaak is ook "normaal". Uitstralende pijn is dat. Te vergelijken met iemand met een hartinfarct en pijn in de arm. S6 verder
Oud 22-04-2007, 08:46
vosje16
vosje16 is offline
Ik voel nu ook sinds gisteren een keiharde bobbel achter mijn oor aan de onderkant van mijn schedel. Het doet geen pijn, maar mijn schedel wel als ik er wat op duw. Het is ongeveer 2cm op 0,5cm groot. Ik kan het ook niet doen bewegen ofzo.

Weet iemand of het iets te maken heeft met mijn oorontsteking en wat het zou kunnen zijn?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2007, 12:05
DDM
DDM is offline
Zou een lymfeklier kunnen zijn, maar die voelt niet zo hard als bot. Als die zwelling tevens rood is en je oor gaat afstaan moet je altijd berucht zijn op een mastoiditis. Dit kan in zeldzame gevallen ontstaan bij of na een oorontsteking.

Regels voor berichten