Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Neem een van je ouders mee naar dat gesprek. Tegen ouders durven ze niet. |
![]() |
||
Citaat:
Dit soort zaken had je volgens mij veel diplomatischer kunnen aanpakken: gewoon naar de beheerder stappen en hem uitleggen wat er mis is aan de beveiliging. En dat cracken strafbaar is, is wel waar; maar volgens mij moet je hier toch echt naar gevolgen/bedoelingen kijken en niet enkel naar de wijze waarop dat gebeurt. Als je toevallig op een bug stoot, geraak je ook in een systeem binnen, maar is dat niet met slechte bedoelingen, ga je echter een programma loslaten om de wachtwoorden te kraken, is dat iets helemaal anders. Ook het internet platleggen en dergelijke zijn geen acties die volgens mij horen bij het white hat hacken (hetgene volgens mij te verdedigen is, juridisch gezien natuurlijk niet sterk). Voor de mensen die niet weten wat white hat hacken is: vriedenlijk hacken, dus gewoon de beveiliging tot op het uiterste testen, ontdek je een fout, laat je een bericht achter dat het je gelukt is, hoe en eventueel hoe het op te lossen is. Verder doe je niets met die toegang tot dat systeem, je haalt dus geen vertrouwelijke gegevens van die computer, maakt er niets kapot, etc etc. Juridisch gezien is het illegaal, maar ik ben van mening dat dit soort praktijken enkel principieel tot een betere beveiliging leiden: even goed had het iemand met slechte bedoelingen geweest en lag het netwerk plat, en waren alle wachtwoorden van iedereen gekend; met een white hack zou je erop kunnen vertrouwen dat die gegevens nog veilig zijn, maar dat je maatregelen moet treffen om dat zo te houden.
||
Citaat:
In dat beeld is de harde reactie niet vreemd. Iemand die zoiets zou flikken zou op mijn middelbare school ook zonder vorm van pardon geschorst of van school gestuurd zijn. Een dergelijke actie verpest een uren voor tal van mensen en kost geld en manuren om te fixen. Je kunt dan beter aangeven dat jij niet degene was die het misbruikte, en dat jij het slechts ontdekt hebt. Je hebt kans dat ze dan willen weten wie het wel deed, en als je de echte vandaal er niet bij lapt je alsnog straffen.
||
Citaat:
![]() Het is niet jouw probleem dat ze programma's als novel gebruiken (te makkelijk om dat te omzeilen). Ik ben wel van mening dat je het eerst even had kunnen melden aan de systeembeheerder. Maar runCMD is toch ook cool? En dat molt niet zo veel, is dus veel onschuldiger speelgoed en is toch grappig. Al is de piep die je kan produceren met je computer echt kut. Volgende keer maar dat doen dus! |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar ik vind sowieso klote dat je op school niet complete vrijheid hebt op computers. Er zijn scholen die de (mac) computers helemaal vrij laten van zooi, en dat elke dag automatisch laten rebooten. Dat is pas vrij computeren! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Anders krijg je van dat gekloot als bij mij op school was. 32 mensen die spelletjes zitten te spelen, terwijl daarbuiten een klas met les en nog 5-8 mensen met werkstukken in de shit zitten omdat ze een computer nodig hadden.
|
![]() |
|
|