Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2007, 12:29
Thanatios
Thanatios is offline
Goeden dag iedereen ,

Ik maak me wat zorgen. Een week geleden was ik het school systeem in gekomen, en heb direct erna gemeld hoe ik dat had gedaan.
Vandaag hadden we weer computer les, en mijn school account was geblokkeerd. Dus ik mocht op die van mijn vriend.
Diezelfde als aan wie ik het had uitgelegd liep lang. En ja hoor, ik moest me melden bij zijn kantoortje.

Ik kreeg een preek dat ik niet op ander mans account mag, en dat dit een heele ernstige zaak is. Ik had nog wiskunde erna, maar dat ging niet door, ik mocht lekker naar huis.
Mja, lekker? Ik kon het dus gaan vertellen tegen mijn moeder, en morgen om 8 uur bij hem melden, zo dat ik met de directeur kon praten.

Ik vraag me nou af, kan ik hiervoor van school getrapt worden? Of geschorst? Of kan er gewoon IETS ergs gebeuren? Want ik zit nu toch wel even te stressen.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2007, 12:47
M@rco
M@rco is offline
Dit past denk ik het beste op Werk, Geld & Recht.
Oud 17-04-2007, 12:54
freyk
freyk is offline
Ookal weet je hoe je in een systeem moet inbreken, doe het gewoon niet.
Ik vind ik het goed dat je deze "beveiligingslek" gemeld hebt, maar dan is de vraag aan wie je dat hebt gemeld.
Ook was het niet slim om een de account van je vriend te gebruiken, omdat een account gezien word als een digitale identiteit.

Aangezien je op een vmbo zit, denk ik dat je hoogstens een schorsing kan verwachten.
Maar zie een schorsing niet als een vrije dag, maar als een straf.
Omdat je hierdoor belangrijke lessen zal missen -> mogelijke onvoldoendes bij toetsen, enz.
Oud 17-04-2007, 13:00
Koning
Koning is offline
Als je thuis rustig uitlegt wat je hebt gedaan, en je zegt er ook bij dat je het ook gemeldt hebt en uitgelegd dan hebben ze thuis neem ik aan ook begrip en lijkt het me niet echt een probleem.

Lijkt me niet echt dat je hier voor geschorst gaat worden.
Oud 17-04-2007, 13:02
Thanatios
Thanatios is offline
Ja, maar ik kon dus kiezen. Of ik maakte niks in die computer les. Of ik maakte het samen met een vriend van mij die naast mij zat.
Dat mocht dus niet.

Ik heb het gemeld aan de onder-directeur. En morgen moet ik spreken met de werkelijke directeur. Dit is de eerste keer.

Dit is mijn examen jaar. Dusja.
Ik heb persoonlijk niks veranderd, en niks misdaan voor zover ik het weet. En dit is de eerste keer dat ik iets ergs doe.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 13:41
Verwijderd
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je meer krijgt dan een lange preek hiervoor. Dat hacken heb je immers meteen gemeld (als ze dat zo erg hadden gevonden, hadden ze dat je wel meteen laten merken) en op de account van een vriend, nouja, dat is misschien tegen de regels maar het is toch geen misdaad ofzo, zeker niet als je duidelijk toestemming had van die vriend om dat te doen.

Mocht iets vergelijkbaars nog eens voorkomen, dat je niet mee kunt doen aan een les tenzij je iets kleins doet wat tegen de regels is, vraag dan ook vooraf toestemming aan je leraar .
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 14:25
Poepkind
Poepkind is offline
wij hadden ook zoeits gehad op school met een jongen. Volgens mij mocht die hierna niet meer op de computer. Voor de rest wat preken en gezeik, maar geen ernstige consequenties.
Eerlijk gezegd vind ik het echt onsportief van de school. Jij laat zien dat ze een beveiligindsfout hebben, en zij reageren daar zoo hysterisch op. Tsja ik denk dat ze gewoon niet toe willen geven dat ze een slecht systeem hebben, en gekrenkt zijn in hun trots. Ze willen namelijk niet dat een leerling hun vertelt hoe het systeem wel moet werken!
Oud 17-04-2007, 17:02
Verwijderd
Vreemd dat ze gaan zeuren, je hebt immers niks ergs gedaan. Ik had ook een keer ingebroken op het schoolsysteem en toen ook gezegd hoe, onder het mom van 'dan weten jullie dat en kunnen jullie de beveiliging verbeteren'. Nja, niks geen schorsing, maar een bedankje en de belofte er naar te gaan kijken

Hoewel ze niks hebben veranderd nog, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 17:47
Ivo
Ivo is offline
Typische reactie voor schoolpersoneel wat wil laten blijken hoe belangrijk ze zijn. Dit soort overtrokken reacties heb ik in mijn middelbare schoolcarriere ook wel eens meegemaakt (bijvoorbeeld weigeren de concierge te helpen met tafels verslepen in mijn vrije tijd en daarvoor straf krijgen). Gelukkig kon ik het goed vinden met het afdelingshoofd, wat me een hoop ellende heeft bespaard.

Wellicht heeft het zin om je verhaal ook op school eens uit te leggen bij een 'belangrijk' persoon die wel het beste voor heeft met de leerlingen, en niet alleen met z'n eigen belang. De beheerder van de PC's zal zich behoorlijk op z'n p*k getrapt voelen omdat een leerling zijn geweldige beveiligingen zomaar weet te omzeilen, waardoor het verhaal mogelijk niet op neutrale wijze bij de directeur aankomt/is aangekomen.
Dat jij samen met een klasgenoot gewoon je schoolwerk maakt, daar lijkt mij niets mis mee. Je kan dan nooit op 2 accounts tegelijk werken, het lijkt mij dan ook dat het binnen elke school regelmatig voorkomt dat je samen op 1 account werkt.
Probeer je ouders achter je te krijgen, en laat hen contact op nemen met de school met verzoek om uitleg. Meestal helpt dat al een hoop, zeker aangezien je niets ernstigs hebt gedaan en juist eerlijk hebt gemeld dat er iets aan de hand was. Laat je ouders maar eens vragen waarom eerlijke leerlingen gestraft worden!
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 18:05
ILUsion
ILUsion is offline
Met die cracken/hacken moet je volgens mij wel een beetje opletten. Als inbreker heb je namelijk geen enkele rechten, en je legt dus je lot in de handen van de computerbeheerder van het netwerk dat je aanvalt (als die slecht gezind is, kan je vrij makkelijk aangeklaagd worden; ook al heb je verder niets misdaan, je had niets te zoeken op die beveiligde delen).

Ook de methode waarop je een bepaalde beveiliging omzeilt, is belangrijk: als je met een brute-force tooltje aan de gang bent gegaan, dan verdien je niet beter dan een sanctie. Maar als het echt een beveiligingsfout is die voorkomen had kunnen worden (stom voorbeeld: als je in het wachtwoordveld bv. steeds toegang krijgt met een wachtwoord 'superwachtwoord', dan kunnen ze jou niet veel maken, vermits dat eerder een nalatigheid van de beheerder zelf is.

Wat dat gebruik van de account van iemand anders betreft, ook daar kan ik weinig op zeggen; voor mij lijkt het geen probleem, vermits je toestemming had (toch?) van die vriend. Ik hoop ook dat je je leerkracht hebt gemeld, dat je account niet werkte, en dat hij dus eventueel die oplossing voorstelde? In ieder geval zou ik in je schoolreglement (of schoolwerkplan, ... en andere documenten die het gebruik van informaticasystemen vastleggen) er eens op naslaan of je bepaalde regels overtreden hebt. Als dat niet het geval is, kunnen ze je in principe niets maken (want hij kan wel zeggen : dat is een ernstige overtreding, maar als dat nergens vaststaat, heeft hij geen poot om op te staan)
Oud 17-04-2007, 18:16
T_ID
T_ID is offline
Hacken is strafbaar. Wat de school ermee doet is verder volledig aan hen.

Ik ben zelf ook eens 2,5 uur werk kwijt geraakt aan een of andere zakkenwasser die zo nodig het schoolnetwerk met een virus moest infecteren. Voor mijn part mochten ze die ook zonder verder nadenken van school trappen.

Als je gewoon een beveiligingsfout gemeld had zonder eerst rond te struinen in beveiligde systemen was er geen probleem geweest.
Oud 17-04-2007, 18:22
juno
juno is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-04-2007 @ 19:16 :
Als je gewoon een beveiligingsfout gemeld had zonder eerst rond te struinen in beveiligde systemen was er geen probleem geweest.
Dat heeft hij toch ook gedaan?

Neem een van je ouders mee naar dat gesprek. Tegen ouders durven ze niet.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 19:00
Verwijderd
Sancties op mijn school waren best hard..

een beetje voet op stuk beleid...

mensen die het leuke commando shutdown remote uitvoerden werken een week geschorst..
en er zijn mensen geweest die wireless van school uit de lucht hebben gehaald.. die hoefden niet meer terug te komen..
en er zijn mensen geweest die secretariaat mail hebben overgenomen en onder die naam mailtjes verstuurd.. die zijn aangeklaagd..

Zelf had ik problemen met mijn pc op school en kon inloggen met een admin account en daar werd ik op aangesproken en werd ook gedreigd met schorsing... waar ik dus een heuze rel van gemaakt heb....

Dus zal wel uitkijken in welke mate je het doet / gedaan hebt!
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 19:07
Thanatios
Thanatios is offline
zo O.O

Volgens mij ligt het dus aan de school zelf. De directeur bij ons is enorm aardig. Maar die andere gast waarme ik sprak niet. Die is dus altijd saggo. Ik heb nog nooit een glimlag op zijn gezicht gezien.

Ik hoop echt dat ik niet in de problemen zit.

Dit gaat alemaal over een bepaald programma waarme de administratie gezag had over alle computers. Die zat op mijn account, maar ik kon hem niet openen (Dat vogelde een vriend van mij uit). Ik dacht even leuk te doen, en hem proberen te openen vanaf de computer van de administratie (snelkoppeling gemaakt naar die IP).
En ja hoor, het lukt. Ik had controle over alle computers, had overzicht over alles. Kon websites/programmas blokeren en deblokeren. Enzovoort. Had het maar aan die vriend uitgelegt, want we kwamen er tenslotte samen op.
Heb het uitgelegt aan mijn leraar, die haalde de onderdirecteur, aan hem legde ik het uit. Okey, blij? blij.

Niet lang geleden blokeerde die vriend google met dat programma. Heel internet lag plat. En maakte van het standaard "Deze computer is aleen geschikt voor les doel einden". Het text: "Je Moeder" van.

Alles lag 2 uur plat ofzo.

Dus vandaag, ja, was mijn account geblokeert. Gezellig.
Dus ik maar bij die "Vriend" op de account, dat mocht van hem, want hij ging even uit zijn boek lezen.
En voor de rest ken je het verhaal al.

Laatst gewijzigd op 17-04-2007 om 19:23.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 20:06
Tiño
Tiño is offline
hmmm ja, dat van je moeder is dan weer wat minder.
maargoed, ach maak je niet druk om dot soort dingen. als je verder gewoon normaal bent enzo zullen ze dit echt niet aangrijpen om je van school te gooien.
Oud 17-04-2007, 22:05
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Thanatios schreef op 17-04-2007 @ 20:07 :
zo O.O

Volgens mij ligt het dus aan de school zelf. De directeur bij ons is enorm aardig. Maar die andere gast waarme ik sprak niet. Die is dus altijd saggo. Ik heb nog nooit een glimlag op zijn gezicht gezien.

Ik hoop echt dat ik niet in de problemen zit.

Dit gaat alemaal over een bepaald programma waarme de administratie gezag had over alle computers. Die zat op mijn account, maar ik kon hem niet openen (Dat vogelde een vriend van mij uit). Ik dacht even leuk te doen, en hem proberen te openen vanaf de computer van de administratie (snelkoppeling gemaakt naar die IP).
En ja hoor, het lukt. Ik had controle over alle computers, had overzicht over alles. Kon websites/programmas blokeren en deblokeren. Enzovoort. Had het maar aan die vriend uitgelegt, want we kwamen er tenslotte samen op.
Heb het uitgelegt aan mijn leraar, die haalde de onderdirecteur, aan hem legde ik het uit. Okey, blij? blij.

Niet lang geleden blokeerde die vriend google met dat programma. Heel internet lag plat. En maakte van het standaard "Deze computer is aleen geschikt voor les doel einden". Het text: "Je Moeder" van.

Alles lag 2 uur plat ofzo.

Dus vandaag, ja, was mijn account geblokeert. Gezellig.
Dus ik maar bij die "Vriend" op de account, dat mocht van hem, want hij ging even uit zijn boek lezen.
En voor de rest ken je het verhaal al.
Dat gaat in feite niet meer om onschuldig eventjes een veiligheidslek ontdekken; maar is gewoon te classeren onder cybervandalisme. Dat je het meldt, oke, maar daar had het bij moeten blijven (en ook dat je echt op zoek gaat naar die functionaliteiten, is niet zo mooi; ik moet echter toegeven dat ik ook dergelijke acties ondernomen heb (weliswaar zonder dat blokkeren van internet en dergelijke). Van mijn part verdien je dus wel een sanctie, maar ik begrijp niet goed waarom de school je account eerst blokkeert en niet direct een sanctie geeft als ze toch blijkbaar te weten zijn gekomen dat het van je account afkomstig is.

Dit soort zaken had je volgens mij veel diplomatischer kunnen aanpakken: gewoon naar de beheerder stappen en hem uitleggen wat er mis is aan de beveiliging.

En dat cracken strafbaar is, is wel waar; maar volgens mij moet je hier toch echt naar gevolgen/bedoelingen kijken en niet enkel naar de wijze waarop dat gebeurt. Als je toevallig op een bug stoot, geraak je ook in een systeem binnen, maar is dat niet met slechte bedoelingen, ga je echter een programma loslaten om de wachtwoorden te kraken, is dat iets helemaal anders. Ook het internet platleggen en dergelijke zijn geen acties die volgens mij horen bij het white hat hacken (hetgene volgens mij te verdedigen is, juridisch gezien natuurlijk niet sterk). Voor de mensen die niet weten wat white hat hacken is: vriedenlijk hacken, dus gewoon de beveiliging tot op het uiterste testen, ontdek je een fout, laat je een bericht achter dat het je gelukt is, hoe en eventueel hoe het op te lossen is. Verder doe je niets met die toegang tot dat systeem, je haalt dus geen vertrouwelijke gegevens van die computer, maakt er niets kapot, etc etc. Juridisch gezien is het illegaal, maar ik ben van mening dat dit soort praktijken enkel principieel tot een betere beveiliging leiden: even goed had het iemand met slechte bedoelingen geweest en lag het netwerk plat, en waren alle wachtwoorden van iedereen gekend; met een white hack zou je erop kunnen vertrouwen dat die gegevens nog veilig zijn, maar dat je maatregelen moet treffen om dat zo te houden.
Oud 17-04-2007, 23:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Thanatios schreef op 17-04-2007 @ 20:07 :
Ze zien jou dus als verantwoordelijke daarvoor, getuige het feit dat zijn account nog bestond en hij dus buiten schot zal zijn gebleven.

In dat beeld is de harde reactie niet vreemd. Iemand die zoiets zou flikken zou op mijn middelbare school ook zonder vorm van pardon geschorst of van school gestuurd zijn.

Een dergelijke actie verpest een uren voor tal van mensen en kost geld en manuren om te fixen.

Je kunt dan beter aangeven dat jij niet degene was die het misbruikte, en dat jij het slechts ontdekt hebt.
Je hebt kans dat ze dan willen weten wie het wel deed, en als je de echte vandaal er niet bij lapt je alsnog straffen.
Oud 17-04-2007, 23:52
Hulk
Hulk is offline
ik heb de computers van de mediatheek gehackt toen ik in de tweede zat ik ben toen 1 dag geschorst, maar ik was toen wel lastig kind en in eerste instantie wilden ze me helemaal van school trappen.
gingen ze me eerst bang maken door me met 4 man "computerexperts" te verhoren en te wijzen op de straffen die er in het buitenland wel niet op stonden.
Oud 18-04-2007, 08:07
iThink
iThink is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-04-2007 @ 00:08 :
Ze zien jou dus als verantwoordelijke daarvoor, getuige het feit dat zijn account nog bestond en hij dus buiten schot zal zijn gebleven.

In dat beeld is de harde reactie niet vreemd. Iemand die zoiets zou flikken zou op mijn middelbare school ook zonder vorm van pardon geschorst of van school gestuurd zijn.

Een dergelijke actie verpest een uren voor tal van mensen en kost geld en manuren om te fixen.
Wat een oude-lullenreactie
Het is niet jouw probleem dat ze programma's als novel gebruiken (te makkelijk om dat te omzeilen). Ik ben wel van mening dat je het eerst even had kunnen melden aan de systeembeheerder.
Maar runCMD is toch ook cool? En dat molt niet zo veel, is dus veel onschuldiger speelgoed en is toch grappig. Al is de piep die je kan produceren met je computer echt kut. Volgende keer maar dat doen dus!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 09:18
juno
juno is offline
Hmm, je hebt dus wel degelijk zitten rotzooien. Dat mag niet he, en dat weet je best.

Vergelijk het met inbreken in een groot warenhuis, en de hele nacht netjes op een stoel zitten wachten op de security de volgende ochtend en hen dan uitleggen wat je gedaan hebt om binnen te komen, zodat ze dat gat kunnen dichten. Het blijft natuurlijk inbreken, maar het was voor het goeie doel, zeg maar.

Maar je kunt ook gaan rauzen door dat warenhuis die hele nacht, alle verpakkingen openmaken en de inhoud ervan verwisselen, alle kleurboeken inkleuren met de aanwezige kleurpotloden en en passant de muren een ander kleurtje geven met de aanwzige potten verf, en als uitsmijter pissen in de wasbakken en sigaretten uitdrukken op het tapijt.

Dan moet je niet raar opkijken als je vervolgens in de cel belandt.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 11:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
iThink schreef op 18-04-2007 @ 09:07 :
Het is niet jouw probleem dat ze programma's als novel gebruiken (te makkelijk om dat te omzeilen).
Dit klinkt als "Ik hoor niet bestraft te worden voor het inbreken in dat huis, want het is niet mijn probleem dat die plasma tv zo vlak achter het raam stond".
Oud 18-04-2007, 17:17
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
En hoe ging dat gesprek?

Verder vind ik het wel netjes dat je het gemeld hebt, als ze slim zijn doen ze er wat aan
Oud 18-04-2007, 17:25
jacob_slomp
jacob_slomp is offline
Lol... erg he die mensen, ik had een keer beveiligings lek gevonden, kwam ik eigenlijk perongeluk tegen... maar goed willen zijn niet geloven omdat ik wel meer van computers weet dan de gemiddelde...

kwerd zelfs bijna geschorst van school, wel ben ik toen geschorst uit het computer lokaal.
Oud 18-04-2007, 18:39
Thanatios
Thanatios is offline
Gesprek ging... slecht,

Ik had geen woord voor het zeggen, zij deden all het woord.
2 strenge leraaren zaten mij aan te kijken, en ik zat daar op een stoeltje te trillen.

Ik had 1 uur om een straf voor mezelf te verzinnen (dit was eigenlijk al erg).

Uiteindelijke straf was:
1. Ik moest de systeem beheerder helpen
2. Ik mocht niet meer mee naar walibi world (ow wat erg)
3. Ik kreeg een blok rooster (niet zo prettig...)

nu komt het ergste:

4. Ik moest het alemaal gaan melden bij mijn moeder (met een brief). En mijn moeder is dus zo'n saggarijn die hier een maand lang over blijft zeuren.

Stap 4 heb ik nog niet gedaan. Dat moet ik zo maar even doen. Wens me sterkte... want hier komt de preek.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 19:45
Danny
Danny is offline
Ah joh, breng het anders alsof je de wereld een stukje dichterbij perfectie hebt geholpen
Oud 18-04-2007, 19:49
Magican
Magican is offline
Citaat:
Thanatios schreef op 18-04-2007 @ 19:39 :
Gesprek ging... slecht,

Ik had geen woord voor het zeggen, zij deden all het woord.
2 strenge leraaren zaten mij aan te kijken, en ik zat daar op een stoeltje te trillen.

Ik had 1 uur om een straf voor mezelf te verzinnen (dit was eigenlijk al erg).

Uiteindelijke straf was:
1. Ik moest de systeem beheerder helpen
2. Ik mocht niet meer mee naar walibi world (ow wat erg)
3. Ik kreeg een blok rooster (niet zo prettig...)

nu komt het ergste:

4. Ik moest het alemaal gaan melden bij mijn moeder (met een brief). En mijn moeder is dus zo'n saggarijn die hier een maand lang over blijft zeuren.

Stap 4 heb ik nog niet gedaan. Dat moet ik zo maar even doen. Wens me sterkte... want hier komt de preek.
Sterkte
Oud 18-04-2007, 21:49
Poepkind
Poepkind is offline
maar die vriend die google eruit gegooid heeft, heb die nog een straf?
Oud 18-04-2007, 21:56
Megadeth
Megadeth is offline
Pff, alsof het echt zo'n ramp is. Ik ben ook op't MBO wel eens op het matje geroepen omdat ik zat te kloten met die 1337 h4cks0r t00ltjes... zeer stoer... vond ik mezelf toen

Op middelbare scholen / MBO's zou ik sowieso niet snel iets zelf melden.... die lui zijn echt onnozel en weten zelf vaak niet wat ze doen.
Oud 18-04-2007, 22:17
Tiño
Tiño is offline
pfff, wat een onzin zeg.

maargoed, je overleeft het heus wel, geef het wel een iets positievere draai als je t aan je ma verteld.

sterkte!
Oud 19-04-2007, 10:43
iThink
iThink is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-04-2007 @ 12:31 :
Dit klinkt als "Ik hoor niet bestraft te worden voor het inbreken in dat huis, want het is niet mijn probleem dat die plasma tv zo vlak achter het raam stond".
Als er een plasmascherm helemaal alleen midden in het bos staat, neem ik hem wel mee ja.
Maar ik vind sowieso klote dat je op school niet complete vrijheid hebt op computers. Er zijn scholen die de (mac) computers helemaal vrij laten van zooi, en dat elke dag automatisch laten rebooten.
Dat is pas vrij computeren!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 12:28
Verwijderd
Citaat:
iThink schreef op 19-04-2007 @ 11:43 :
Maar ik vind sowieso klote dat je op school niet complete vrijheid hebt op computers.
Het gaat er op scholen meestal om dat pc's gebruikt kunnen worden voor werkstukken en andere school-gerelateerde dingen. Dan is wel zo handig als die dingen werken en er niet een of andere malloot met een paar tools steeds het netwerk platlegt omdat hij zich verveelt.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 12:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
iThink schreef op 19-04-2007 @ 11:43 :
Maar ik vind sowieso klote dat je op school niet complete vrijheid hebt op computers.
Ze zijn bedoelt voor onderwijsdoeleinden, en zijn eigendom van de school. Wat is er mogelijkerwijs tegen in te brengen? Alles waarvoor je meer opties nodig hebt was toch niet waar ze voor bedoeld waren.

Anders krijg je van dat gekloot als bij mij op school was. 32 mensen die spelletjes zitten te spelen, terwijl daarbuiten een klas met les en nog 5-8 mensen met werkstukken in de shit zitten omdat ze een computer nodig hadden.
Reageren

Regels voor berichten