Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Eerlijk zijn, vooral naar jezelf toe, niet teveel navelstaren, maar jezelf hard aan durven pakken op je zwakke punten, en niet achterover gaan leunen als je iets goeds gedaan hebt. En vooral: humor behouden. Hoe ik beslis wat ik kies? Door voors en tegens af te wegen Met je laatste alinea ben ik het omgekeerd eens: je goede punten, hoef je niet aan te werken, je kent jezelf pas goed, als je weet hoe je in noodsituaties reageert. En als je weet wat je zwakke punten zijn, en hoe je er het beste mee om moet gaan. |
![]() |
|
![]() |
Hoe goed ken je jezelf?
Ik ken mezelf goed, en dat is ook wat ik vaak van mensen uit mijn omgeving te horen krijg. Wel heb ik op dit moment echt de leeftijd om te twijfelen over alle keuzes die ik maak, en daarin kom ik mezelf nogal eens tegen. Ik weet precies wat ik wil, maar ben net wat Yerli zegt, van binnen nogal eens aan het touwtrekken, en dat is rot. Wel merk ik dat ik het steeds gemakkelijker vind om dingen los te laten, en knopen door te hakken, zelfs wanneer deze drastisch zijn op dat moment. En wat doe je om aan jezelf te werken om de persoon te worden die je wil zijn, of bčnt eigenlijk. Eigenlijk ook dat wat Yerli zegt; Doen wat mijn hart me ingeeft, en een mooi evenwicht zien te vinden tussen mijn intuitie en mijn verstand. En ook ik faal liever, dan te moeten zeggen dat ik het nooit geprobeerd heb: Niet geschoten is altijd mis, is mijn lijfzin inmiddels wel. En hoe beslis je wat je kiest?? Door veel over mijn keuze-mogelijkheden en mogelijke gevolgen na te denken, en door de voor- en nadelen vervolgens tegenover elkaar af te wegen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk redelijk goed. Maar ik denk dat iedereen wel iets heeft wat hij niet kent van zichzelf. En wat doe je om aanjezelf te werken om de persoon te worden die je wilt zijn, of bčnt eigenlijk. Door na te denken. En proberen de juiste keuzes te maken En hoe beslis je wat je kiest? Mijn verstand gebruiken.. En luisteren naar wat andere advieseren. ( niet dat ik dat altijd aanneem) Leuk topic trouwens ![]() |
![]() |
|
Hoe goed ken je jezelf?
Lastige vraag. Hoe goed is goed? Het is in iedergeval zo, dat ik mij zelf steeds beter leer kennen. Ik kan misschien denken dat ik mijzelf goed ken, maar hoe kan ik een oordeel geven op hetgeen wat ik niet weet van mijzelf? En wat doe je om aan jezelf te werken om de persoon te worden die je wil zijn, of bčnt eigenlijk. Veel lezen, jezelf vragen stellen over uiteenlopende onderwerpen, in discussie gaan met andere mensen, kritisch blijven, je niet houden aan 'klassieke' kadertjes. Risco's nemen, ondanks mijn perfectionisme. En hoe beslis je wat je kiest?? Door een goede balans tussen gevoel en ratio te vinden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
- Hoe goed ken je jezelf?
Inmiddels een stuk beter dan vroeger ![]() - En wat doe je om aan jezelf te werken om de persoon te worden die je wil zijn, of bčnt eigenlijk. Zoveel mogelijk doen waar ik mij fijn bij voel. In vergelijking met vroeger kan ik er inmiddels beter tegen als mensen het niet met mij eens zijn of wat dan ook. En dat werkt bevrijdend. Ik kom eerder voor mijn mening uit. - En hoe beslis je wat je kiest?? Als ik voor een keuze sta, stel ik voor de mogelijkheden eigenlijk de volgende vraag: "Hoe zal ik mij hierbij voelen?". Ik ben in vergelijking met vroeger minder bezig met de vraag wat ik ermee kan bereiken. Cliche voorbeeld: ik werk liever minder en heb meer vrijheid om te doen waar ik zin in heb, in plaats van veel verdienen en geen tijd over te houden. Met leeftijd komt voor mij ook het besef van vergankelijkheid. Het is zonde om de hele tijd naar de toekomst toe te werken, terwijl het leven zich juist nu afspeelt. Kortom: mijn prioriteiten zijn veranderd en daarmee ook mijn keuzes ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Aan jezelf werken om beter te worden klinkt als een zware opgave. Ik denk dat je om iemand anders te worden eerst iemand anders moet zijn. Nieuwe gedragspatronen uitslijten en de oude ter ruste leggen. Zijn en worden is een illusie. Als je iets wilt worden heeft dat vrij weinig met jezelf te maken, slechts een additie tot jezelf die 'voorkeur' heet. Zijn is het enige wat mogelijk is, en als je in de toekomst anders wilt zijn dan nu, moet je maar eens beginnen met anders zijn. Het beslissingsproces kent enkele insteken: Bijvoorbeeld intuitief, onbewust, emotioneel, of filosofisch. In de puberteit speelt voorbeeldfunctie van de peergroup een grote rol. Bij mij is het beslissingsproces voornamelijk gebaseerd op intuitie op een bedje van filosofie en enkele mooie historische voorbeeldfiguren. |
![]() |
|
mooie!
![]() Hoe goed ken je jezelf? ik dacht dat ik mezelf heel goed kende want ik ben tenslotte al bijna 19 jaar bij mezelf dus je zou zeggen: dat moet dan wel. Maar niet dus ![]() ![]() ook luister ik vooral naar mijn gevoel ipv verstand. zomaar ineens ben ik daarmee begonnen, en toen merkte ik meteen dat ik bijna al mn "vrienden" eigenlijk helemaal niet zo leuk vind. En dat ik ze al helemaal niet leuk genoeg vond voor mij om mee om te gaan. bevrijding! ik heb nu alle tijd voor mezelf en ben wie ik wil zijn ![]() En hoe beslis je wat je kiest?? zie hierboven. ik doe níets waarbij ik me niet goed voel en voel me ook totaal niet verplicht verantwoording daarvoor af te leggen aan anderen. als mensen het niet met mij eens zijn of me niet begrijpen hebben zij een probleem en niet ik. Je kent jezelf gedeeltelijk als je weet wat je slechte eigenschappen zijn. Maar je kent jezelf pas echt goed als je weet wat je kwaliteiten zijn.. joh bij mij was t meestal andersom, denken dat ik niks níet kon ![]() ![]()
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Het probleem is alleen dat zodra iets daarvan niet zo goed is - als ik een keer een flutcijfer haal, of als ik in de spiegel kijk en ik zie er niet uit, of een vriendin doet opeens afstandelijk - ik meteen ontzettend aan mijzelf ga twijfelen. Dát moet ik afleren. Zelfs zonder alle dingen die ik kan of bereikt heb ben ik de moeite waard. Schijnt. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Hoe goed ken je jezelf?
Ik ken mezelf goed genoeg om mijn sterke punten te zien en mijn zwakke punten. En dan bedoel ik de punten die bekend zijn bij mij, maar vooral ook bij andere mensen. En wat doe je om aan jezelf te werken om de persoon te worden die je wil zijn, of bčnt eigenlijk? Confronterend deze vraag. Er zijn zoveel dingen ik aan mezelf zou willen veranderen, gebaseerd op hoe ik overkom op andere mensen. Hoe andere mensen mij zien. En ik zie dat juist dat mensen een bepaald beeld hebben van hoe het leven van een persoon moet zijn. en ik merk dat ik in kleine stapjes verander in de persoon die ik graag zou willen zijn. maar onder tussen loop ik weg van de persoon die ik eigenlijk ben. heel triest misschien. maar het werkt voor mij, voor hoe lang nog is de vraag nu. En hoe beslis je wat je kiest? ik ben iemand die beslissingen maakt met het hart en niet met mijn hoofd. ik weet dat dat niet altijd de 'beste' keuzes zijn geweest. maar het zijn wel de keuzes, ook al waren het misschien niet de juiste, waar ik tot nu toe het minst spijt van heb gehad. en dat is voor mij genoeg.
||
Citaat:
Maar je kunt een heel eind komen denk ik, als je maar kritisch naar jezelf durft te kijken, en onafhankelijk voor zo ver mogelijk.
|
Hoe goed ken je jezelf?
Niet goed. Ik weet dat ik labiel ben en vermoed dat ik goedaardig ben. Verder sta ik er versteld van hoe mensen kunnen veranderen naar gelang ze ouder worden. Op de een of andere manier vind ik het dus vreemd dat iemand meent zichzelf te kennen. Ergens hoop ik (en geloof ik eigenlijk) dat ik vroeg of laat zal veranderen in de positieve zin. En wat doe je om aan jezelf te werken om de persoon te worden die je wil zijn, of bčnt eigenlijk? Ik vind dat iemand daar weinig controle over heeft, al weet ik dat veel mensen er juist andersom over denken. En hoe beslis je wat je kiest? Beslissen is kiezen en vice versa.
|
![]() |
Hoe goed KUN je jezelf kennen? Je hebt wel een beeld van jezelf maar dat is afhankelijk van je omgeving. De idee dat er een stabiele 'zelf' is is volgens mij een illusie. Ik denk dat je meerdere zelven hebt, die in verschillende situaties bovenkomen. DUS ik denk dat ik mezelf niet zo goed ken dan ik eigenlijk dénk dat ik dat doe.
Hoe je best keuzes maakt is voor mij afhankelijk van wat ik mijn ideale zelf zie doen. Wie wil ik zijn, of hoe wil ik zijn? En daar werk je dan naartoe, dat is mijn doel. En zo beslis ik ook wat ik kies. |
![]() |
|
Hoe goed ken je jezelf?
heel goed, ik analyseer mezelf vaak genoeg daarvoor. En wat doe je om aan jezelf te werken om de persoon te worden die je wil zijn, of bčnt eigenlijk? Als ik vind dat iets beter kan of moet veranderen probeer ik eraan te denken. En voor de rest gewoon doen. En hoe beslis je wat je kiest? mijn probleem is dus dat ik zo impulsief ben dat ik er vaak niet over nadenk en dus niet echt doordacht beslis. Maar eigenlijk is het ook een keuze om niet doordachte beslissingen te maken ![]()
|
Verwijderd
|
Hoe goed ken je jezelf?
Nauwelijks, maar steeds een beetje meer.. En wat doe je om aan jezelf te werken om de persoon te worden die je wil zijn, of bčnt eigenlijk. Therapie en detoxen En hoe beslis je wat je kiest?? Door na lang te twijfelen in een opwelling iets van een beslissing te maken |
![]() |
|
Ik denk dat ik mezelf vrij goed ken, vooral doordat ik steeds weer bezig ben met mezelf analyseren. Hierdoor weet ik goed waar mijn zwakke punten liggen en kan ik de vinger leggen op wat mis is. Helaas weet ik nog niet goed hoe ik de overstap kan maken van dit "weten" naar "veranderen". Mijn gevoel blijft daarin vaak mijlenver achter, wat dubbel zoveel frustratie oplevert.
Keuzes maak ik vaak op gevoel; ik wéét vaak wat er nodig is om te iets te veranderen.. maar ik vind het moeilijk te accepteren dat het allemaal niet meteen kan. Iets heeft soms gewoon ook tijd nodig, maar daar heb ik moeite mee. Om te worden wie ik wil zijn/echt ben doe ik simpelweg alles. Er is geen dag dat ik niet bezig ben om doelen na te streven. Soms zit ik op een dwaalspoor, dan doe ik alles om "dun" te worden en zoek ik het steeds in uiterlijke zaken. Echter, ik weet dat ik daar mezelf niet zal vinden. Ik, die zit dieper. Daarvoor moet ik echter nog een heleboel shit doorworstelen...en dat durf ik soms niet goed. Het komt wel. Ik heb nog jaren voor me liggen. ![]()
|
Hey hallo,
Ik zit er op dit moment midden in. In het mezelf leren kennen. Ik heb het gevoel dat ik op dit moment vol tegen me zelf ben aangelopen en dat ik nog even moeilijk weet wat ik met dat gevoel moet. Ik heb sinds kort een vriend. Het klikt zo goed dat er een gevoel boven komt dat ik nog nooit eerder heb gevoelt. Ik wist altijd al wel dat ik qua gedrag voorliep op andere van mijn leeftijd. Ik was altijd met andere dingen bezig en vond veel bezigheden van mij leeftijdsgenoten oninteressant. Ik ben op dit moment 17 en mijn vriend is 24. Hij woont al op zichzelf en ik ben vrijwel elke dag bij hem. Vandaag hadden we het over toekomst en werk. Ik zit nu bijna in mn examen jaar vwo en ik hoop psychologie te gaan studeren straks. Ook hadden we het over samenwonen. Het voelde zo goed, het idee alleen al. Het uitzoeken van een ander huisje. Het bij hem intrekken, het samen zijn. Het niet meer savonds naar huis gebracht hoeven worden en vervolgens de volgende dag weer bij hem zitten. Het hele idee is er al, ik ben elke dag bij hem, doe boodschappen, help hem in huis. We doen leuke dingen samen. Ondanks dat we elke dag bij elkaar zijn is er geen moment van irritatie. We kunnen goed gek doen met zn 2-en maar een goed gesprek is er ook regelmatig. En dan komt het realistische moment. Ik ben pas 17. Met vriendinnen erover praten lukt niet want die verklaren je voor gek. Maar ik heb serieus het idee dat samenwonen niet lang meer zal duren. Het kan me op dit moment allemaal niet snel genoeg gaan. Ik wil het liefst ook zo snel mogelijk mn diploma zodat ik naar de universiteit kan en me bezig kan houden met dingen die me echt interesseren. Nieuwe vrienden maken met wie ik wel op 1 lijn zit. Alles in mn gevoel klopt gewoon. Het idee van 17 jaar maakt het alleen allemaal ingewikkeld in mn hoofd. Jezelf leren kennen kan dus ook erg verwarrend zijn. Ik ben erg benieuwd hoe mensen tegen mijn situatie aankijken. Dus als je een reactie wil plaatsen, graag! Groeten
|
Verwijderd
|
Hoe goed ken je jezelf?
Goed denk ik. Ik heb jaren nagedacht over wat nou mijn "ware ik" was en dergelijke, om erachter te komen dat het grote onzin is om daar zoveel tijd in te steken. Wanneer je gefocussed blijft op wie je bent en waarom je de dingen doet die je doet, ga je voorbij aan de zaken waar het werkelijk om gaat. Je hebt nou eenmaal gevoelens en gedachten en daar mag je best op vertrouwen zonder jezelf in twijfel te trekken. Je kunt natuurlijk wel eens stilstaan bij wat je doet, maar alles met mate. En wat doe je om aan jezelf te werken om de persoon te worden die je wil zijn, of bčnt eigenlijk. Meer luisteren naar mijn gevoel. Ik ben geneigd om alles te over-analyseren en dat is zonde. Ik probeer wat meer vertrouwen in mezelf te hebben en trouw te zijn aan wat ik zelf vind zonder continu de bevestiging van anderen te zoeken. Ik wil mezelf niet druk maken over of ik het wel "goed" doe in de ogen van anderen. En hoe beslis je wat je kiest?? Ik denk eerst na over de vraag: "Kwets ik mezelf of een ander hiermee?" Mocht ik een ander kwetsen, stel ik me de vraag: "Is dit het waard om een ander mee te kwetsen?" Vroeger dacht ik dat ik nooit iemand pijn mocht doen, tegenwoordig denk ik dat het soms onvermijdbaar is als je trouw wilt blijven aan jezelf. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Hoe goed ken je jezelf?
Redelijk, maar niet al te best. Ik ken mezelf eigenlijk beter door de spiegel die anderen mij voorhouden dan door echte zelfreflectie. Slecht natuurlijk, daarom vind ik het ook zo moeilijk om te bepalen wat ik wil. En wat doe je om aan jezelf te werken om de persoon te worden die je wil zijn, of bčnt eigenlijk. Van mijn verlegenheid afkomen door dingen gewoon te dóen (mensen opbellen, interviews afnemen, vergaderingen leiden, etc). Veel lezen, schrijven, nadenken. En hoe beslis je wat je kiest? Ik probeer mijn keuzes zoveel mogelijk te maken vanuit liefde en niet vanuit angst. En natuurlijk ook: afwegen van voor- en nadelen, balans tussen gevoel en ratio vinden. |
![]() |
|
Hoe goed ken je jezelf?
Redelijk, steeds beter... En wat doe je om aan jezelf te werken om de persoon te worden die je wil zijn, of bčnt eigenlijk. Heb gesprekken bij het AMW en ik schrijf... En hoe beslis je wat je kiest?? Tjah, afwegen wat het beste is, ik doe meer met m'n verstand dan met m'n hart denk ik...
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het Grote Gedichten Topic #3 Droomvlucht | 500 | 29-06-2004 19:49 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geen schepper maar geloof in jezelf. hamer&sikkel | 11 | 20-08-2003 19:36 | |
Psychologie |
heb jij jezelf al volledig gevonden? BELLEKE | 36 | 09-07-2003 11:24 | |
Liefde & Relatie |
Visie over jezelf tov je omgeving -Meisje- | 50 | 06-05-2003 19:10 | |
Verhalen & Gedichten |
Denk jij wel eens bij jezelf? aapiej | 4 | 21-04-2003 12:50 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
'stel jezelf de vraag of je gelukkig bent en je bent het niet meer' framboosje | 9 | 28-08-2002 15:38 |