Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2007, 09:44
lso
lso is offline
Een vraagje

Toen er nog sprake was van Opper-Egypte en Neder-Egypte waren er twee farao's. Toch noemde de farao zichzelf "heerser over twee landen/koning van Opper-en Neder-Egypte"
Dat laatste begrijp ik niet echt...

Waren zij rivalen van elkaar? Of waren zij als het ware partners die beiden over geheel Egypte regeerden en zich daarom zo noemden?

Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2007, 10:30
Missy
Missy is offline
Ik snap je vraag niet helemaal. Maar als hun zich noemen: heersers van twee 'landen'. Dan zullen ze wel samenwerken. Het lijkt me als ze vijanden zijn dat ze dan niet als heersers van ook dat andere land gezien willen worden.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 10:43
lso
lso is offline
Ik begrijp niet dat er twee afzonderlijke helften zijn en dus twee heersers maar dat de farao zich toen wel heerser "over twee landen " noemde.

Ik lees dat Narmer (pas een hele tijd later) de eerste farao was die heerser kon worden van een eenheidsrijk maar dat hij daarvoor wel een strijd heeft moeten leveren. Hij heeft als farao van Opper-Egypte, Neder-Egypte kunnen verslaan.

Vanaf dan was er slechts één farao in Egypte.

Laatst gewijzigd op 29-04-2007 om 15:21.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 17:57
lso
lso is offline
Nog enkele "geschiedkundigen" in de buurt?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 19:58
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
lso schreef op 29-04-2007 @ 10:44 :
Een vraagje

Toen er nog sprake was van Opper-Egypte en Neder-Egypte waren er twee farao's. Toch noemde de farao zichzelf "heerser over twee landen/koning van Opper-en Neder-Egypte"
Dat laatste begrijp ik niet echt...

Waren zij rivalen van elkaar? Of waren zij als het ware partners die beiden over geheel Egypte regeerden en zich daarom zo noemden?

Bedankt!
Ik zie het probleem niet helemaal. Ik heb wikipedia een beetje doorgelezen en daaruit blijkt niet dat er sprake is van farao's voor de eerste dynastische periode.

Citaat:
Prior to the unification of Upper and Lower Egypt circa 3100 BCE, the land was settled with autonomous villages. With the first dynasties, the rulers established a national administration and appointed royal governors.
Hoewel:
Citaat:
The white crown, along with the red crown, have a long history with each of their respective representations going far back into the predynastic period, indicating that kingship was always the base of egyptian society. The earliest image of the Hedjet so far is in Northern Nubia (Ta-Seti) around the Naqada II period. [1] So it seems likely that the "White crown clan" either migrated northward and their regalia was adopted by the Egyptians, or the conquering upper Egyptians took the white crown as their own as they absorbed the kingdom into the new unified state, like they did for Lower Egypt .
In elk geval lijkt er van rivaliteit tussen beide landen geen sprake. Ik snap niet zo goed waar je het idee vandaan hebt dat er heersers waren van een van beide landen die zich heerser van beide landen zouden noemen. Dat lijkt me totaal niet logisch. Narmer of Menes wordt genoemd als de eerste farao en hij zou beide Egyptes verenigd hebben. Het is dus logisch dat hij, net als zijn opvolgers, de dubbelkroon draagt.

http://en.wikipedia.org/wiki/First_dynasty_of_Egypt
http://en.wikipedia.org/wiki/Early_D...eriod_of_Egypt
http://en.wikipedia.org/wiki/Menes
http://en.wikipedia.org/wiki/Hedjet
Oud 06-05-2007, 07:34
lso
lso is offline
Komt het er op neer dat er aanvankelijk twee koningen waren? Een van Opper-Egypte en een van Neder-Egypte, zo kon er een beter bestuur uitgeoefend worden. Maar op een bepaald moment kwam in het zuiden Narmer aan de macht. Hij wilde de macht hebben over heel Egypte en trok rond 3000 v.C. ten aanval tegen het noorden. Hij veroverde Neder-Egypte en werd daarbij koning over heel Egypte. Vanaf dan spreken we van farao = heerser van Opper-En Neder-Egypte...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten