Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2007, 23:49
NoDoubt
NoDoubt is offline
Hebben jullie dit ook gezien vanavond? een meisje van 18 jaar voor 10 jaar gevangen op de dominicaanse republiek..
het was best heftig!

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...jnenburg&meta=
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2007, 23:51
Dinalfos
Dinalfos is offline
Oud 17-05-2007, 00:28
Carn
Carn is offline
moet je maar geen shit smokkelen.
Oud 17-05-2007, 01:21
Roos
Roos is offline
Wel raar dat ze niet gewoon in Nederland haar straf kan uitzitten. Verder moet ze inderdaad maar geen shit smokkelen.
Oud 17-05-2007, 02:15
Severus
Severus is offline
Eigen schuld, dikke bult. Ik kan er geen medelijden mee hebben.
Oud 17-05-2007, 08:32
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 17-05-2007 @ 02:21 :
Wel raar dat ze niet gewoon in Nederland haar straf kan uitzitten. Verder moet ze inderdaad maar geen shit smokkelen.
Komt denk ik omdat ze de straffen in Nederland veel te milt vinden *kan mij daar wel in vinden*
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 08:43
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Jezus, hoe kunnen jullie zo hard zijn? We zijn niet allemaal zo slim om niet in de verhalen van loverboys te trappen..
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 09:00
XQseMe2
XQseMe2 is offline
Moet dit niet naar Nieuws & Achtergronden?
Oud 17-05-2007, 09:16
Dexter_M
Dexter_M is offline
Citaat:
Roos schreef op 17-05-2007 @ 02:21 :
we hebben geen uitleveringsgedrag met dat land. dus blijft ze gewoon daar.

en voor de rest eigen schuld
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 09:55
Nick-Name
Nick-Name is offline
Ik heb het ook gezien en vond het ook best heftig. Volgens mij hebben de mensen die hierboven reageren met 'eigen schuld', het programma niet gezien. Ik kan me best voorstellen dat die meid geen uitweg zag, zeker omdat die loverboy zei dat als ze niet meewerkte, er iets met haar familieleden zou gebeuren... En wat ze ook al zeiden in het programma: je denkt 'nog 1 klus en dan stap ik uit het netwerk' maar in de praktijk ligt het wat lastiger.
Stel dat jullie je hebben laten versieren door iemand in de trein die ineens een loverboy blijkt te zijn en dreigt je zusje te vermoorden als je naar de politie gaat of er iemand wat over verteld, durf ik 'm wel aan dat niet al jullie 4 naar de politie zouden gaan

Wat ik wel denk is dat als je op het vliegveld in de Dominicaanse Republiek een koffer mee krijgt waarvan je niet weet wat het is, je op dat moment wel even naar de politie gaat om te zeggen dat je het niet vertrouwd... maarja, dan had ze weer de kans dat er wat maar haar familie zou gebeuren. Overigens was die hoorzitting echt schandalig met die luie rechters

Al met al: ik vind het een lastige situatie, van buitenaf ziet het er heel dom uit om er in te trappen... maar IRL zal het wel anders zijn
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 10:11
NoDoubt
NoDoubt is offline
ja. in dat programma werd alles heel goed beschreven. ikzelf zou nooit (zeg nooit nooit) in zo'n loverboy trappen.. dat meisje was heel beinvloedbaar en afhankelijk van anderen (niet van haar ouders). ze viel op jongens die haar alles gaven en uiteindelijk werd ze zo erg bedreigd, mishandeld, verkracht.. ze was doodsbang en ze kwam er niet meer uit.. ze deed alles wat die jongens haar vragen, anders zouden ze haar familie wat aan doen... je zegt misschien ; eigen schuld, dikke bult.
maar dat vind ik niet, niet ieder mens is hetzelfde... en als je in zo'n situatie zit al helemaal niet !
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 10:13
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 17-05-2007 @ 09:43 :
Jezus, hoe kunnen jullie zo hard zijn? We zijn niet allemaal zo slim om niet in de verhalen van loverboys te trappen..
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 10:13
Donald Duck
Donald Duck is offline
Citaat:
XQseMe2 schreef op 17-05-2007 @ 10:00 :
Moet dit niet naar Nieuws & Achtergronden?
Oud 17-05-2007, 10:17
NoDoubt
NoDoubt is offline
Citaat:
Donald Duck schreef op 17-05-2007 @ 11:13 :
misschien wel, maar om dat nou 2x te herhalen.. daar heb je ook niet veel aan denk ik
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 11:44
Balance
Balance is offline
Ik heb hem even verplaatst, dan mogen de N&A fb's kijken of hij daar past of in het Tiswah topic hoort.
Oud 17-05-2007, 11:47
Joostje
Joostje is offline
beetje tiswa he, als die loverboy haar echt bedreigd had hadden de rechters wel anders geoordeeld.
Oud 17-05-2007, 11:56
Verwijderd
Haar zusje heb ik nog lesgegeven. Wel zielig voor dat kind.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 17-05-2007 @ 12:47 :
beetje tiswa he, als die loverboy haar echt bedreigd had hadden de rechters wel anders geoordeeld.
Ik denk niet dat je daar over kan oordelen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 12:19
Verwijderd
Citaat:
Wtf? Het is de Dominicaanse Republiek hoor. Denk je dat die rechters het dossier überhaupt hebben gelezen?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 12:21
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Mensen zeuren hier teveel. Ik vind het ook een beetje tiswah, ik ken dat hele mens niet. Ach zielig voor haar, maar wat kan zij ermee.
Maar goed, dan ben je schijnbaar hard en gevoelloos...

Als het een bekende van mij was geweest had ik natuurlijk anders gereageerd
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 12:23
Verwijderd
Citaat:
angel90 schreef op 17-05-2007 @ 09:32 :
Komt denk ik omdat ze de straffen in Nederland veel te milt vinden
Mja, de straffen in Nederland zijn inderdaad meer lever, nu je het zegt...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 12:32
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-05-2007 @ 13:23 :
Mja, de straffen in Nederland zijn inderdaad meer lever, nu je het zegt...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 12:46
Supreme Dutch
22 kilo Coke.. Ik denk dat dr Mocro Lover behoorlijk boos werd toen ie hoorde dat ze dat hadden ingenomen..
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 13:08
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Just-world-bias

Magical thinking

Het is niet best gesteld met jou jongen
Oud 17-05-2007, 14:36
Verwijderd
Ja, sneu. Ik heb die docu niet gezien. Maar als haar familie is bedreigd en ze zag geen andere optie, dan vind ik 10 jaar geheel onterecht. Domme Dominicaanse rechters.

Wat een verschil trouwens :

Vroeger:
http://www.brabantsdagblad.nl/multim...te_430349h.jpg
Nu:
http://www.ad.nl/multimedia/archive/...rg_108228h.jpg
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2007, 14:48
Joostje
Joostje is offline
nouja, als het rechtssysteem niet goed in elkaar zit, doet dat hele loverboy verhaal er ook weinig toe.
Oud 17-05-2007, 14:53
Vice
Vice is offline
shit happens
Oud 17-05-2007, 15:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 17-05-2007 @ 09:43 :
Recht op eigen domheid, aansprakelijkheid etc.

Dat houdt ook in dat wie zich in laat met hardcore criminelen die drugs smokkelen de volle mep daarvoor moet krijgen. Als iemand voorsteld om die loverboy een nekschot te geven ben ik daar overigens ook voorstander van.
Oud 17-05-2007, 15:52
Roos
Roos is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 17-05-2007 @ 13:46 :
22 kilo Coke.. Ik denk dat dr Mocro Lover behoorlijk boos werd toen ie hoorde dat ze dat hadden ingenomen..
Hoe kom je erbij dat het een Marokkaan is?
Oud 17-05-2007, 15:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Roos schreef op 17-05-2007 @ 16:52 :
Hoe kom je erbij dat het een Marokkaan is?
95% van de arrestaties onder loverboys kwam voor de rekening van Marrokanen in 2005 en 2006, Surinamers waren de tweede grootste groep, enkele marginale bijdragen werden vanuit andere groepen allochtonen geleverd.

95% kans dat het klopt wat Supreme Dutch zegt dus.
Oud 17-05-2007, 16:02
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 17-05-2007 @ 16:59 :
95% van de arrestaties onder loverboys kwam voor de rekening van Marrokanen in 2005 en 2006, Surinamers waren de tweede grootste groep, enkele marginale bijdragen werden vanuit andere groepen allochtonen geleverd.

eh dit heb ik van wikipedia:

Citaat:
89% van de daders is allochtoon
37% van de daders is Marokkaan
leeftijd tussen de 20 en 30 jaar
opleiding is alleen middelbare school
sociaal vaardig (vlotte babbel)
op jonge leeftijd al begonnen met criminele carrière
(uit 'Loverboys: feiten en cijfers, een quick scan' door Anke van Dijke en Linda Terpstra)
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 16:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 17-05-2007 @ 17:02 :
eh dit heb ik van wikipedia:
Dat boek gaat over 1998 tot 2004. Wat ik gebruikte was een rapport van het CBS uit 2006 waar het in voor kwam en wat uitdiepen daarvan met politiecijfers. Dat boek werd daarin overigens mede genoemd als bron.
http://www.cbs.nl/nr/rdonlyres/74b6d...onitor2006.pdf
(pagina 253)
Oud 17-05-2007, 16:12
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 17-05-2007 @ 17:08 :
Dat boek gaat over 1998 tot 2004. Wat ik gebruikte was een rapport van het CBS uit 2006 waar het in voor kwam en wat uitdiepen daarvan met politiecijfers. Dat boek werd daarin overigens mede genoemd als bron.
http://www.cbs.nl/nr/rdonlyres/74b6d...onitor2006.pdf
(pagina 253)
Ik zie het niet op pagina 253...?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 16:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 17-05-2007 @ 17:12 :
Ik zie het niet op pagina 253...?
Rapport pagina 253, niet Adobe reader pagina 253.
Oud 17-05-2007, 16:19
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 17-05-2007 @ 17:15 :
Rapport pagina 253, niet Adobe reader pagina 253.
Beste T_ID dat is hier hetzelfde en het staat er niet? Sterker nog ik kan nergens die 95% vinden hier. Weet je zeker dat dit het juiste rapport is?

Laatst gewijzigd op 17-05-2007 om 16:21.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 16:49
ValseDraak
ValseDraak is offline
Dat had ik op tv gezien, een stukje :')
Ze zag er ook niet zo slim uit
Idd eigen skuld
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 16:51
ValseDraak
ValseDraak is offline
Altijd dat gezeik met die loverboys...
Nee het zal eens aan iemand anders liggen..
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 17:03
Roos
Roos is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-05-2007 @ 16:59 :

Bedankt voor de cijfers Volgens mij werd in dit geval een Antilliaanse jongen verdacht, door de familie in ieder geval.
(Fok/SBS is niet echt een betrouwbare bron, maar ach, voor wie het lezen wilt: http://frontpage.fok.nl/nieuws/66974 ).
Oud 17-05-2007, 19:20
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-05-2007 @ 16:46 :
Recht op eigen domheid, aansprakelijkheid etc.

Dat houdt ook in dat wie zich in laat met hardcore criminelen die drugs smokkelen de volle mep daarvoor moet krijgen. Als iemand voorsteld om die loverboy een nekschot te geven ben ik daar overigens ook voorstander van.
Secundaire victimisering is je geheel vreemd hé?!

Ik weet niet hoe de zaak zit, dus zal ik me daar ook niet over uitlaten, maar ik zou wel kwijt willen dat justitie het slachtoffer vaak uit het oog verliest en nogal neigt naar het creëren van slachtoffers, zowel in de persoon van de dader als het slachtoffer.
Ik zou dan ook eerder zeggen dat de vrouw hier in kwestie eerder slachtoffer dan dader is.

Daarenboven halen zo'n belachelijk zware straffen niets uit. Men moet een aantal factoren mee in rekening brengen.
Kans op recidive, peak-end ervaring, criminogene behoeften e.d.
Men moet dit nu niet gaan lezen als "Schaf alle straffen af, want het haalt toch niets uit!"
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 19:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
perfectme schreef op 17-05-2007 @ 20:20 :
Secundaire victimisering is je geheel vreemd hé?!
Nee, maar ik verwerp de bewering dat het mensen vrij kan pleiten van vervolging voor gepleegde misdaden.
Citaat:
perfectme schreef op 17-05-2007 @ 20:20 :
Daarenboven halen zo'n belachelijk zware straffen niets uit. Men moet een aantal factoren mee in rekening brengen.
Factoren die veel te ingewikkeld zijn voor rechters in de Dominicaanse Republiek.

Wel zou ik ze gewoon laten begaan. Nederland heeft al de naam drugsland te zijn, en als Nederland ook nog eens gaat lobbyen tegen straffen die elders als mild worden gezien dan wordt dat helemaal erg. 80% van de Nederlanders in buitenlandse gevangenissen zit daar wegens drugssmokkel.*
Oud 17-05-2007, 19:30
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-05-2007 @ 20:27 :
Nee, maar ik verwerp de bewering dat het mensen vrij kan pleiten van vervolging voor gepleegde misdaden.
Dat pleit natuurlijk niemand vrij.
Ik wil slechts zeggen dat het een heleboel bijkomende problemen bij het slachtoffer creëert.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 19:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
perfectme schreef op 17-05-2007 @ 20:30 :
Ik wil slechts zeggen dat het een heleboel bijkomende problemen bij het slachtoffer creëert.
Maar dat heeft niet echt impact op dit geval. De enige vraag is of iemand gestraft mag worden ja of te nee, zo ja, dan geldt daarvoor de Dominicaanse wet. En zoals gezegd heeft die niet zo gek veel boodschap aan misdaden onder (semi-)dwang of invloed van anderen.

Er zit ook een goed deel eigen verantwoording in. Ga je naar Singapore met een pak coke, dan weet je van tevoren dat je kop eraf gaat als je gepakt wordt, omdat ze in de dictatuur van de 5 C's niet veel met smokkelaars op hebben.

Kijk je naar een geval als de Hennys in Turkije, dan kan je daar eventueel nog over praten omdat die van niets wisten en te stom waren om mogelijkerwijs iets te vermoeden.

In dit geval wist Pijnenburg waar ze aan begon, en wat het risico was. Aangezien dat haar schuld bevestigd en het buiten Nederlandse jurisdictie valt is daarmee ook direct de kous af.
Oud 17-05-2007, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 17-05-2007 @ 17:19 :
Beste T_ID dat is hier hetzelfde en het staat er niet? Sterker nog ik kan nergens die 95% vinden hier. Weet je zeker dat dit het juiste rapport is?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 21:51
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
T_ID

Ik kan het ook niet vinden

Niet jokken

Geef eens antwoord
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 22:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 17-05-2007 @ 22:51 :
T_ID
Ik kan het ook niet vinden
Niet jokken
Geef eens antwoord
Zoals ik al schreef in de eerste post, cijfers van de politiekorpsen, bij gebrek aan volledig acurate data. Ze publiceren per misdrijf hoeveel arrestaties e.d. er verricht zijn. Daarbij dus de randstadkorpsen genomen omdat het fenomeen daar het meeste voorkomt. Het aantal loverboys in Friesland leek me nou niet van dusdanig niveau dat het significant was.
Oud 17-05-2007, 22:17
Verwijderd
In dat rapport kan ik het alleen niet terugvinden..... Ik vind 95% schokkend hoog, daarom zou ik graag een bronnetje willen zien
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 22:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 17-05-2007 @ 23:17 :
In dat rapport kan ik het alleen niet terugvinden..... Ik vind 95% schokkend hoog, daarom zou ik graag een bronnetje willen zien
Kennemerland meldde in de jaren voor 2005 een vrij hoog aantal arrestaties van Antillianen, en een vrij hoog aantal zaken die aangebracht werden (waar het slachtoffer dus aangifte durfde doen en het tot vervolging kwam). Als ik de trends mag geloven is er een stijgende lijn gaande, maar of dat komt doordat er meer loverboys komen of doordat het fenomeen harder bestreden wordt is niet te zeggen.
Amsterdam heeft een piek gehad in het aantal loverboys van Turkse afkomst. Dat komt omdat ze de bende die de prostitutie daar voor een deel beheerste (reportage over ze voor hun arrestatie stond een paar jaar terug in M magazine) opgerold hebben. Daarom ontbraken er in Amsterdam ook bijvoorbeeld pooiers uit Oost-Europa, destijds hebben de Joegeslavische maffia en die Turkse bende een oorlog uitgevochten, die de Joegoslaven verloren.

Maar de trend is op zich niet gek hoor. Het is vooral een fenomeen van grote steden om mee te beginnen. Machocultuur speelt een grote rol in het voortbrengen van loverboys. Opvoeding natuurlijk, praktisch absente ouders zijn een vereiste.. Hechten aan rijkdom en minder hechten aan de manier waarop die vergaard wordt.. Allemaal fenomenen die in de Marrokaanse hangjongerencultuur het sterkst voorkomen. De rest is doodsimpele oorzaak-gevolg.
Oud 17-05-2007, 22:32
Verwijderd
Heel leuk en aardig, maar nogmaals hoe kom jij aan die 95%? En hoezo heb je het nu ineens over Antilianen. Je zegt immers:

Citaat:
Het aantal antilianen als loverboy is dus erg weinig, als ik jouw cijfers zo zien?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 22:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 17-05-2007 @ 23:32 :
Het aantal antilianen als loverboy is dus erg weinig, als ik jouw cijfers zo zien?
Oh, daar zat een tikfoutje, Surinamers moest Antillianen zijn. Surinaamse loverboys help ik niet zozeer op gelet, het zal een marginaal aantal zijn geweest. Sommige regio's laten procentuele schommelingen in afkomst zien, maar ik denk niet dat er van een trend te spreken is.
Oud 17-05-2007, 22:39
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 17-05-2007 @ 23:36 :
Oh, daar zat een tikfoutje, Surinamers moest Antillianen zijn. Surinaamse loverboys help ik niet zozeer op gelet, het zal een marginaal aantal zijn geweest. Sommige regio's laten procentuele schommelingen in afkomst zien, maar ik denk niet dat er van een trend te spreken is.
Oke, en nu je bron? Gewoon een linkje copy-pasten. Ik ben nog steeds benieuwd waar je die 95% vandaan gehaald hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten