Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2007, 22:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 17-05-2007 @ 23:39 :
Oke, en nu je bron? Gewoon een linkje copy-pasten. Ik ben nog steeds benieuwd waar je die 95% vandaan gehaald hebt.
Zoals gezegd kwam de 95% uit de cijfers die ik narekende. Dat kan via de cijfers die samengesteld worden uit de HKS-cijfers (Herkenningsdienstsysteem) van de politie. Je kan daarover een rapportage bestellen die abstracten daaruit bevat (de originele landelijke HKS databank valt onder de privacywetgeving namelijk). Ik heb het ding voor een politiek café in handen gekregen via een kennis, maar als het goed is kun je ze bij de bibliotheek van de WODC ook gewoon kopen.
Die cijfers zijn acurater dan de CBS cijfers over het onderwerp omdat het CBS per delict per regio telt en niet per unieke dader.
Het voorbehoud dat ik daarbij moet maken is dat het slechts geregistreerde zaken bevat. Als er ergens 150.000 Ijslandse loverboys actief zijn die allemaal zo slim zijn dat ze nooit gepakt worden, dan komen die uiteraard niet in de HKS databank terug.
Oud 17-05-2007, 23:00
Verwijderd
sec gezien, zijn de feiten mooi, maar er zitten in de regel mensen achter feiten.

Die meid is een domme doos, helemaal mee eens, maar niet iedereen is een ubermensch beste TID....
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:01
Verwijderd
Eh, maar je zegt eerst dat het in dat pdfje op blz 253 staat en nu zeg je dat het niet op internet staat en je het moet kopen (wie weet of het daar wel staat?!) en jij dat document wel hebt. Ik vind het met alle respect een beetje ongeloofwaardig. Helemaal als je leest dat in 2004 37% van de daders Marokkaan was. Ik vind het redelijk schokkend dat in 1 jaar tijd, het aantal Marokkaanse loverboys met 58% gestegen is....
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-05-2007 @ 00:01 :
Eh, maar je zegt eerst dat het in dat pdfje op blz 253 staat
Daar stond de algemene trend van Marrokanen grootste groep, gevolgt door Antillianen, met een duidelijke toelichting van het hoe en wat van loverboys (tussenkopjes 'eergerelateerd geweld' en 'vrouwenhandel' en breder pagina's 253-261 van het document).

Laatst gewijzigd op 17-05-2007 om 23:29.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:35
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-05-2007 @ 00:26 :
Daar stond de algemene trend van Marrokanen grootste groep, gevolgt door Antillianen, met een duidelijke toelichting van het hoe en wat van loverboys (tussenkopjes 'eergerelateerd geweld' en 'vrouwenhandel' en breder pagina's 253-261 van het document).
Ik ga het maar eens kopieeren:

Loverboys
Met de term ‘loverboys’ wordt gedoeld op pooiers die meisjes via verleidingstechnieken inpalmen om hen op den duur in de prostitutie uit te buiten (nrm 2004). Over de omvang van het aantal slachtoffers van loverboys zijn geen landelijke gegevens
beschikbaar. Meestal wordt verwezen naar onderzoek van Venicz en Vanwesenbeeck (1998), waarin wordt gesteld dat er zo’n 1000 à 1500 minderjarige meisjes in de prostitutie werken. In de literatuur worden verschillende factoren genoemd, die leiden tot een groter risico dat een meisje in de prostitutie belandt. Zo hebben jonge prostituees vaak een problematische gezinsachtergrond (opgegroeid in een incompleet gezin) en problemen met school. Zij hebben dikwijls (ernstige) traumatische ervaringen in hun jeugd opgedaan, als gevolg van seksueel misbruik of verwaarlozing. Vaak hebben ze psychische problemen en zijn ze zeer beïnvloedbaar. Ook zijn hun sociale relaties veelal
problematisch (Repetur en Schakenraad 2005; Schwarze et al. 2006).

Er zijn geen concrete aanwijzingen dat loverboys zich bewust richten op meisjes uit bepaalde etnische groepen (Cense et al. 2006). Onder de slachtoffers met een allochtone herkomst vormen Marokkaanse meisjes een relatief groot aandeel, zo blijkt uit analyse van strafdossiers (Van Dijke en Terpstra 2005).

Ik zie het niet staan... (om over die '95 procent' maar te zwijgen...).
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-05-2007 @ 00:35 :
Ik zie het niet staan...
->
Citaat:
(Van Dijke en Terpstra 2005).
Citaat:
(om over die '95 procent' maar te zwijgen...).
-> HKS cijfers, WODC rapportage vrouwenhandel, 2006
Oud 17-05-2007, 23:45
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-05-2007 @ 00:39 :
->
"Onder de slachtoffers met een allochtone herkomst vormen Marokkaanse meisjes een relatief groot aandeel, zo blijkt uit analyse van strafdossiers "

Citaat:
T_ID schreef op 18-05-2007 @ 00:39 :
-> HKS cijfers, WODC rapportage vrouwenhandel, 2006
Daar heb ik nog niets van gezien...

Een beetje google werk leverde dit op:

Bijna de helft van de blijkens het politie-onderzoek in 2001 aangehouden verdachten heeft de Nederlandse nationaliteit. Een deel daarvan is echter buiten Nederland geboren. Naar verhouding zijn in 2001 veel verdachten afkomstig uit (voormalig)
Joegoslavië, Albanië, Nigeria en, in mindere mate, Ghana. Verdachten van binnenlandse mensenhandel zijn naar verhouding vaker uit Marokko afkomstig dan verdachten van grensoverschrijdende mensenhandel. In het OM-onderzoek komen – naast eveneens (voormalig) Joegoslavië – Bulgarije, Turkije en de (voormalige) Sovjet Unie naar voren als belangrijke herkomstlanden van verdachten in 2001.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-05-2007 @ 00:45 :
Daar heb ik nog niets van gezien...
Zucht, ben je nu echt van plan me af te kraken omdat ik naast internet ook nog andere bronnen gebruik. Bestel dat boekwerk zelf als je geïnteresseerd bent zou ik zeggen, met zeiken dat ik het wel hebt en jij niet komt de discussie niet zo gek veel verder.
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-05-2007 @ 00:45 :
aar verhouding zijn in 2001 veel verdachten afkomstig uit (voormalig)
Joegoslavië, Albanië, Nigeria en, in mindere mate, Ghana.
Lol, melig dat je daarin feitelijk precies kunt aflezen wanneer de maffia uit het Oostblok precies opkwam en wanneer ze het onderspit moesten delven. Op zich kwaliteitsjournalistiek van kranten op het gebied dat je met slechts de cijfers over 2005-2006 bij de hand een verloop acuraat kunt herleiden door kranten te lezen.

Maar we gaan enigsinds offtopic. Nederlanders die vastzitten voor drugssmokkel in het buitenland was het onderwerp.

Daarover nog 2 kleine dingetjes om te weten:
-Machiel Kuit is vrijgekomen.*
-De reden dat Machiel Kuit destijds niet werd uitgeleverd aan Nederland is omdat de zoon van Greta Duisenberg tevens wegens drugssmokkel gepakt is, maar voor zijn proces wegvluchtte naar Nederland.*

Laatst gewijzigd op 17-05-2007 om 23:52.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:52
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-05-2007 @ 00:48 :
Zucht, ben je nu echt van plan me af te kraken omdat ik naast internet ook nog andere bronnen gebruik. Bestel dat boekwerk zelf als je geïnteresseerd bent zou ik zeggen.
Tsja, als jij met schokkende 'feiten' komt, dan ben ik wat sceptisch, heeft niets met afkraken te maken . Ik vind het ook gewoon raar dat je eerst met een pdfje komt en vervolgens zegt dat het helemaal niet op internet staat.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2007, 01:11
Soundwave
Soundwave is offline
Hoezo heet dat loverboys? Je hoeft toch niet per se iemand te versieren/cadeau's te geven/sex met die persoon te hebben etc etc om iemand iets te verplichten of te chanteren?

En hij zou haar familie iets aandoen als zij het niet zou doen, maar waar is de garantie dat hij niks gaat doen als je het wel doet?

Ik begrijp nooit een bal van dit soort verhalen.
Oud 18-05-2007, 13:58
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
T_ID, je gewurm om er onderuit te komen dat je onzin post is meelijwekkend.
Oud 19-05-2007, 11:07
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ja, daar lijkt het verdacht veel op. Ik zal ook eens percentages gaan verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 11:21
Verwijderd
kijk het is kut voor haar dat ze in de gevangenis zit maar ze had wel degelijk drugs in HAAR koffer dus in dat opzicht zit ze terecht. dat iemand haar heeft bedreigd om t mee te nemen is zuur en klote en lomp voor haar maar t neemt niet weg dat zij gewoon gepakt is en die sneaky bastard niet. dat zij elke jongen gelooft die haar een berg goud beloofd is dan ook haar eigen schuld en helaas zijn er veel te veel meiden die zo denken en dat is enorm zielig en jammer.... en over die rechters: wtf denk je nou echt dat processen eerlijk verlopen in verkapte bananenrepublieken, die gasten zijn allang blij dat ze drugs hebben onderschept en hoe het daar komt maakt hun geen ruk uit hoor, misschien als je met een paar kilo voor hun neus zwaait krijg je ze om maar verder boeit t ze dus niet.

om een lang verhaal kort te maken: ja ze is genaaid, semi dr eigen schuld en ik ken ook mensen die zo in de gevangenis zijn gekomen, beetje jammer dat mensen zo beinvloedbaar zijn....
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 11:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 18-05-2007 @ 14:58 :
T_ID, je gewurm om er onderuit te komen dat je onzin post is meelijwekkend.
Dan geloof je het, mij boeit het weinig.
Oud 19-05-2007, 16:37
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
koekjes schreef op 19-05-2007 @ 12:21 :
kijk het is kut voor haar dat ze in de gevangenis zit maar ze had wel degelijk drugs in HAAR koffer dus in dat opzicht zit ze terecht. dat iemand haar heeft bedreigd om t mee te nemen is zuur en klote en lomp voor haar maar t neemt niet weg dat zij gewoon gepakt is en die sneaky bastard niet. dat zij elke jongen gelooft die haar een berg goud beloofd is dan ook haar eigen schuld en helaas zijn er veel te veel meiden die zo denken en dat is enorm zielig en jammer.... en over die rechters: wtf denk je nou echt dat processen eerlijk verlopen in verkapte bananenrepublieken, die gasten zijn allang blij dat ze drugs hebben onderschept en hoe het daar komt maakt hun geen ruk uit hoor, misschien als je met een paar kilo voor hun neus zwaait krijg je ze om maar verder boeit t ze dus niet.

om een lang verhaal kort te maken: ja ze is genaaid, semi dr eigen schuld en ik ken ook mensen die zo in de gevangenis zijn gekomen, beetje jammer dat mensen zo beinvloedbaar zijn....
Ik hoop dat jij ooit ook eens in een positie komt waar je afhankelijkheid misbruikt wordt . Dit is trouwens voor iedereen die zegt dat ze die jongen maar niet had moeten geloven .
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 20:03
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 19-05-2007 @ 17:37 :
Ik hoop dat jij ooit ook eens in een positie komt waar je afhankelijkheid misbruikt wordt . Dit is trouwens voor iedereen die zegt dat ze die jongen maar niet had moeten geloven .
mijn afhankelijkheid is vaak genoeg misbruikt om de meeste mensen niet te vertrouwen behalve als ik ze goed genoeg ken dankje
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 21:15
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 19-05-2007 @ 21:03 :
mijn afhankelijkheid is vaak genoeg misbruikt om de meeste mensen niet te vertrouwen behalve als ik ze goed genoeg ken dankje
Naja het is semi je eigen schuld!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 23:30
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 19-05-2007 @ 22:15 :
Naja het is semi je eigen schuld!

eigenlijk vind ik t gewoon te triest voor woorden dat stomme mensen misbruik maken van naieve/goedgelovige mensen maar volgens mij is er niet iets dat ertegen gedaan kan worden behalve alle lompe machtsgeile debielen af te schieten maar dat is niet al te humaan...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 00:05
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 19-05-2007 @ 17:37 :
In die positie kom je niet, daar breng je jezelf in.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 07:11
Verwijderd
Citaat:
Poggy schreef op 20-05-2007 @ 01:05 :
ja, naja door dat mensen minder goed in staat zijn om dat soort figuren van zich af te houden.

Wederom: niet iedereen is een ubermensch.

Dus nee, in die positie kom je wel. Ongeacht of dat door eigen toedoen is of niet
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 07:42
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Poggy schreef op 20-05-2007 @ 01:05 :
Nee, dat is de huidige tendens in de maatschappij. Mochten we de schuld niet bij hun leggen, zouden we ons wel eens verantwoordelijk kunnen voelen!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 08:10
Uice
Uice is offline
Citaat:
koekjes schreef op 19-05-2007 @ 12:21 :
kijk het is kut voor haar dat ze in de gevangenis zit maar ze had wel degelijk drugs in HAAR koffer dus in dat opzicht zit ze terecht.
Nee. Doe niet zo dom. "In dat opzicht", in welk opzicht? Ieder mens zou onder een dergelijke bedreiging drugs smokkelen.
Oud 20-05-2007, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 20-05-2007 @ 09:10 :
Nee. Doe niet zo dom. "In dat opzicht", in welk opzicht? Ieder mens zou onder een dergelijke bedreiging drugs smokkelen.
als jij gepakt wordt met jouw koffer vol met drugs is het van jou aangezien jij t meehad, dat opzicht had ik t over.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 12:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
koekjes schreef op 20-05-2007 @ 11:58 :
als jij gepakt wordt met jouw koffer vol met drugs is het van jou aangezien jij t meehad, dat opzicht had ik t over.
Mwo, het is wel nuttig om te weten hoe dat eraan toe ging. Eerder noemde ik al de zaak van de Henny's, die beiden ernstig retarded waren en niet wisten van het feit dat degene waar ze mee reisden dope in hun koffer stopte. Uit iemand directe bedreigingen die ze waar kunnen maken, dan wordt iemand ook gedwongen.
Krijg je te maken met iemand die niet concreet gedwongen wordt en zich in laat palmen door een loverboy, dan kun je wel stellen dat iemand halverwege had moeten bedenken dat ze fout bezig was, en dat bestraffing dus op zijn plaats is.
Oud 20-05-2007, 12:09
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-05-2007 @ 13:03 :
Mwo, het is wel nuttig om te weten hoe dat eraan toe ging. Eerder noemde ik al de zaak van de Henny's, die beiden ernstig retarded waren en niet wisten van het feit dat degene waar ze mee reisden dope in hun koffer stopte. Uit iemand directe bedreigingen die ze waar kunnen maken, dan wordt iemand ook gedwongen.
Krijg je te maken met iemand die niet concreet gedwongen wordt en zich in laat palmen door een loverboy, dan kun je wel stellen dat iemand halverwege had moeten bedenken dat ze fout bezig was, en dat bestraffing dus op zijn plaats is.
voorbeeld: als iemand mij dwingt om iemand te vermoorden ben ik toch ook gewoon schuldig al is het iemand anders zn schuld dat ik tot die actie overga?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 12:16
juno
juno is offline
Google eens op strafrecht : doen plegen
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 12:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
koekjes schreef op 20-05-2007 @ 13:09 :
voorbeeld: als iemand mij dwingt om iemand te vermoorden ben ik toch ook gewoon schuldig al is het iemand anders zn schuld dat ik tot die actie overga?
Hangt ervan af wat de dwang is. Als iemand die een mes geeft en in je gezicht schreeuwt iemand te vermoorden, en je doet het, dan is dat geen echte dwang. Datzelfde scenario, maar dan met de bedreiging dat iemand bijvoorbeeld je familie zal vermoorden, dan is er wel degelijk sprake van dwang waarin je met de straf rekening hoort te houden.

Vergeet niet dat de bescherming van slachtoffers tegen loverboys over het algemeen totaal faalt. Als diegene terug komt om zijn slachtoffer opnieuw op te eisen dan komt de politie over het algemeen nog niet eens uit hun nest en krijg je adviezen als 'laat hem maar inbreken in je huis' of 'laat je maar neersteken, dan kunnen we er pas iets mee'. Schiet je diegene vervolgens zelf kapot, dan ben je een moordenaar. Laat je hem zijn gang gaan dan heb je geen leven meer.

Lastig parket dus.
Oud 20-05-2007, 14:14
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-05-2007 @ 13:28 :
Hangt ervan af wat de dwang is. Als iemand die een mes geeft en in je gezicht schreeuwt iemand te vermoorden, en je doet het, dan is dat geen echte dwang. Datzelfde scenario, maar dan met de bedreiging dat iemand bijvoorbeeld je familie zal vermoorden, dan is er wel degelijk sprake van dwang waarin je met de straf rekening hoort te houden.

Vergeet niet dat de bescherming van slachtoffers tegen loverboys over het algemeen totaal faalt. Als diegene terug komt om zijn slachtoffer opnieuw op te eisen dan komt de politie over het algemeen nog niet eens uit hun nest en krijg je adviezen als 'laat hem maar inbreken in je huis' of 'laat je maar neersteken, dan kunnen we er pas iets mee'. Schiet je diegene vervolgens zelf kapot, dan ben je een moordenaar. Laat je hem zijn gang gaan dan heb je geen leven meer.

Lastig parket dus.
en hiermee schets je dus wat er met dat debiele meisje is gebeurt die nu in de bajes zit.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 14:38
perfectme
perfectme is offline
Mooi, de maatschappij draagt [een] verantwoordelijkheid. T_ID is het met me eens

Laatst gewijzigd op 20-05-2007 om 14:57.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 14:44
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 20-05-2007 @ 15:38 :
Mooi, de maatschappij draagt verantwoordelijkheid. T_ID is het met me eens
mede verantwoordelijkheid
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 14:58
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 20-05-2007 @ 15:44 :
mede verantwoordelijkheid
Heb mijn post geëdit. Je moest inderdaad lezen een verantwoordelijkheid en niet de verantwoordelijkheid!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 15:48
Uice
Uice is offline
Citaat:
koekjes schreef op 20-05-2007 @ 11:58 :
Een onzinnig opzicht. Als iemand stiekem drugs in mijn koffer stopt, ben ik 'in dat opzicht' ook schuldig.
Oud 20-05-2007, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 20-05-2007 @ 16:48 :
Een onzinnig opzicht. Als iemand stiekem drugs in mijn koffer stopt, ben ik 'in dat opzicht' ook schuldig.
ja het zijn jouw spullen dus daar draag jij verantwoordelijkheid voor. of het nou eerlijk is of niet...

en ik denk dat die rechters er ook zo over dachten aangezien die ws niet meer dan "ha ze heeft drugs we flikkeren dr gewoon in de gevangenis, boeiend hoe het daar komt" dachten.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 18:04
Uice
Uice is offline
Citaat:
koekjes schreef op 20-05-2007 @ 18:36 :
ja het zijn jouw spullen dus daar draag jij verantwoordelijkheid voor. of het nou eerlijk is of niet...
Vanwaar het onzinnige dogma dat je altijd verantwoordelijkheid draagt voor wat je bij je hebt? Vanwaar het idee dat het in er in de rechtspraak soms niet toe doet of iets eerlijk is of niet? Een goed rechtssysteem is gebaseerd op o.a. eerlijkheid. Met een botte dogmatische stelling aankomen waarvan je zelf toegeeft dat deze niet eerlijk is, 'maar nu eenmaal geldig', heeft geen plaats in een goede samenleving.

Citaat:
en ik denk dat die rechters er ook zo over dachten aangezien die ws niet meer dan "ha ze heeft drugs we flikkeren dr gewoon in de gevangenis, boeiend hoe het daar komt" dachten.
Rare zin. Ik neem aan dat je bedoelt dat ze wel meer dan dat dachten, en in dat geval betwijfel ik het.
Oud 20-05-2007, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 20-05-2007 @ 19:04 :
[B]Vanwaar het onzinnige dogma dat je altijd verantwoordelijkheid draagt voor wat je bij je hebt? Vanwaar het idee dat het in er in de rechtspraak soms niet toe doet of iets eerlijk is of niet? Een goed rechtssysteem is gebaseerd op o.a. eerlijkheid. Met een botte dogmatische stelling aankomen waarvan je zelf toegeeft dat deze niet eerlijk is, 'maar nu eenmaal geldig', heeft geen plaats in een goede samenleving.

Rare zin. Ik neem aan dat je bedoelt dat ze wel meer dan dat dachten, en in dat geval betwijfel ik het.
volgens het ad:
Citaat:
Volgens de ouders van Mandy heeft een loverboy hun dochter gedwongen de drugs te smokkelen. Hij zou hebben gedreigd de familie iets aan te doen als ze dat zou weigeren. De Dominicaanse rechtbank negeerde dat verhaal.
en volgens de media courant:
Citaat:
Op 21 maart 2007 staat Mandy terecht in een rommelige rechtszitting. Terwijl één van de rechters bijna in slaap valt, eist de aanklager twaalf jaar celstraf. Ondanks overleg met de Nederlandse politie weigert de rechtbank te geloven dat Mandy is gedwongen tot dit misdrijf.
dat duidt er toch wel op dat ze er enorme dikke schijt aan hebben? al zijn de bronnen sbs6/de ouders van het kind
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 18:32
Uice
Uice is offline
Citaat:
koekjes schreef op 20-05-2007 @ 19:13 :
volgens het ad:

en volgens de media courant:

dat duidt er toch wel op dat ze er enorme dikke schijt aan hebben? al zijn de bronnen sbs6/de ouders van het kind
Dat is dan ook precies mijn punt.
Oud 20-05-2007, 18:49
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 20-05-2007 @ 19:32 :
Dat is dan ook precies mijn punt.
oke, miscommunicatie
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 16:39
Gatara
Gatara is offline
Triest voor dat meisje. Kan Nederland niet om uitlevering vragen? Heb de betreffende aflevering niet gezien helaas.

Kwam dit tegen:

Daderprofiel
Loverboys

In het geval van meisjesprostitutie zijn de daders veelal loverboys. Terpstra en Van Dijke hebben in hun studie Loverboys: feiten en cijfers. Een quick scan (2005) een voorlopige aanzet gegeven tot een profiel van een loverboy. Zij noemen de volgende kenmerken van een loverboy:

* Loverboys zijn Nederlandse jongemannen met een allochtone achtergrond. (class="MsoNormal")
* Loverboys zijn tussen de 20 en 30 jaar en hebben meisjes die voor hen in de prostitutie werken.
* Loverboys hebben een laag opleidingsniveau en een niet afgeronde opleiding.
* Ze zijn al op jonge leeftijd aan een criminele carrière begonnen.
* Ze zijn bekend bij politie en justitie voor gewelddelicten, vermogensdelicten en andere delicten en hebben verschillende veroordelingen op hun naam staan. (Mensenhandel met gebruikmaking van loverboy-technieken is nooit het eerste delict dat zij plegen).
* Loverboys hebben een externe locus of control: ze rechtvaardigen zich door de verantwoordelijkheid voor hun daden bij anderen neer te leggen of toe te schrijven aan de omstandigheden waarin zij verkeren.
* Zij zijn uit op macht en veel geld.
* Ze hebben weinig respect voor vrouwen en weinig inlevingsvermogen t.a.v. de meiden waarmee ze een relatie onderhouden.
* Loverboys zijn sociaal vaardig, zijn meesters in het manipuleren en hebben geen schuldgevoelens.

Daarnaast zijn enkele specifieke kenmerken te onderscheiden van loverboys met een islamitische achtergrond:

* Loverboys met een islamitische achtergrond zijn 23 jaar of jonger.
* Loverboys met een islamitische achtergrond ontkennen het delict, ook als ze veroordeeld zijn.
* Loverboys met een islamitische achtergrond hechten veel waarde aan hun eer en aan het respect van hun gemeenschap.
* Als meiden met jongens naar bed gaan verliezen ze al hun respect en zijn het hoeren, terwijl ze zichzelf wel permitteren om met (veel) meisjes naar bed te gaan.

Voor specifieke profielen van loverboys met een Surinaamse, Antilliaanse of autochtone achtergrond, ontbreken nu nog de gegevens. Wel zijn er aanwijzingen dat

* deze net wat ouder zijn dan de islamitische loverboys.
* ze uit gezinnen komen met een sociaal-economisch zwakke positie of met een criminele achtergrond.

(Terpstra & Van Dijke, 2005, p. 53-57).

Op 17 november 2005 vond de expertmeeting "Daders van jeugdprostitutie" plaats. Deze bijeenkomst was gezamenlijk georganiseerd door het Informatiepunt Jeugdprostitutie en Stade Advies. In deze bijeenkomst werd een beeld geschetst van deze groep, zijn recente ontwikkelingen uitgewisseld en zijn knelpunten, oplossingen en aanbevelingen geformuleerd. Het volledige verslag van deze bijeenkomst kunt u hier downloaden. Het is een PDF-bestand van 100 Kb. Expertmeeting daderaanpak
Suikerooms

In de jongensprostitutie ligt de zaak anders. Daarbij is minder bekend over het daderprofiel. Het lijkt erop dat er minder sprake is van fysiek geweld. Vaak gaat het om “suikerooms”, die de jongens overladen met cadeaus en aandacht en hen helpen als er problemen zijn of als er iets geregeld moet worden. Net als de loverboys vragen zij daar in eerste instantie niets voor terug. Na de eerste keer seks zijn de jongens chantabel. De jongens zwijgen omdat ze zich ervoor schamen dat ze seksueel misbruikt zijn en/of dat ze seks hebben gehad met een man (Terpstra & Van Dijke, Publiek geheim: jeugdprostitutie, 2004, p. 86).

http://www.jeugdprostitutie.nu/slach...ndaders/daders

En verder dit:
"Gemiddeld genomen zijn ze iets ouder zijn dan hun slachtoffer en relatief vaak van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst. Dit neemt niet weg dat er ook Nederlandse of Turkse loverboys actief zijn. Een aantal van hen is bekend bij de politie, en zijn eerder opgepakt voor diefstal of drugshandel."
http://www.lover-boy.nl/weesalert/index.htm

en dit:
"De groep daders is ook divers, in Zwolle zijn het bijvoorbeeld met name Antilliaanse jongens, terwijl er in Gouda met name sprake is van Marokkaanse daders."
Afkomstig uit een doc bestand van Scala Rotterdam: http://www.scalarotterdam.nl/
(ga naar publicaties)
Reageren

Regels voor berichten