Citaat:
Ekleor schreef op 27-05-2007 @ 16:34 :
Wat is NFTA? 
Ik zit ook heel erg te denken aan Writing for performance. Maar ik weet niet of ik goed genoeg zou zijn, dus ik wil sowieso eerst nog heel veel schrijven en oefenen oefenen oefenen.
Als ik toch een opleiding met heel veel schrijven mocht/kon volgen <3
Hoe zwaar is de toelating en wat wordt er van je verwacht?
|
De Filmacademie. Ik wil me concentreren op scenarioschrijven en het niveau van de lessen is zo goed als het niveau van de klas en dat laatste viel bitter tegen. Vandaar dat ik verder ben gaan kijken en ik volgend jaar, na het afronden van mijn huidige studie, graag door wil op de NFTA.
De toelating vond ik persoonlijk niet zwaar. Je krijgt een weekend lang lessen, zoals die gegeven worden in het schooljaar. Vier docenten beoordelen je daarin op wat je schrijft en wat je bijdraagt in de les. Op maandag moet je dan nog terugkomen om alles wat je dat weekend geleerd hebt, of alles wat je in huis hebt te etaleren in één eindopdracht.
Ik zie dat je 15 bent en dat hoeft geen belemmering te zijn, maar met leeftijd komt ervaring, komt de mogelijkheid van waarde te zijn voor jezelf en voor je medestudenten op die school. In het eerste jaar zat ik met zowel hele jonge (17 jaar), als oudere (27 jaar) studenten en de eerste groep bracht aanzienlijk minder dan de oudere groep. Niet om te zeggen, dat als je jong bent, je onbruikbaar bent voor de rest: het kan ook voor jezelf nadelig zijn als je de opleiding volgt als jezelf nog niet weet hoe je in het leven staat. Met alle respect voor wat nu het tweede jaar heeft afgerond, maar van de mensen die ik, persoonlijk, echt goed vond zijn er ook al 2 weg. Samen met mij en nog 3 andere schoolverlaters, betekent dat, dat van de 16 studenten er nog maar 10 over zijn gebleven, waarvan toch het merendeel maar 'zó-zó' is. Overigens is de opleiding verder prima; hoewel een enkele docent toch duidelijk uitsteekt boven de rest.
De toelating trektjaarlijks zo'n 80 mensen aan en daarvan worden er 16 aangenomen. Dus de toelatingsratio is niet bepaald slecht.