![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Om maar een voorbeeld te geven van tegenstrijdige deelbelangen: de kwestie rondom de HRA. De absolute toplaag, doorgaans VVD-stemmers, heeft er direct belang bij om de HRA geheel in stand te houden. De onderlaag heeft juist belang bij afschaffing van de HRA, in ruil voor een verlaging van de belasting op arbeid. En wat zien we? De partijen die voor de onderlaag opkomen, pleiten voor aanpak van de HRA. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Want anders komen we bij de vraagstelling: Heeft een roker evenveel recht op behandeling als een niet-roker? In mijn ogen heeft een roker evenveel recht op een behandeling. Maar... (en dat is wel een dikke maar) De arts zet zich voor 100% in voor de gezondheid van de patient. Ik vind dat de patient dat ook moet doen, er moet wel medewerking van zijn kant zijn. In de praktijk komt dat erop neer dat hij MOET stoppen met roken voor er getransplanteerd wordt. En zo gebeurt het in de praktijk dus ook. Natuurlijk heb je van die mensen die vervolgens gwn weer beginnen ![]() En bovendien,a ls je na de transplantatie weer begint met roken ben je sowieso een driedubbele stommeling. Want na de transplantatie moet je vaak levenslang immunosuppressiva slikken, middelen die je afweer verminderen zodat het orgaan niet afgestoten wordt. En als je afweer plat ligt heb je weer een grotere kans op kanker ![]() En als je mensen hebt die het wel doen... ja... als arts kan ik daar nix aan doen, ik heb mn best gedaan. Het is jammer. Maar ik ga vantevoren geen mensen uitsluiten op dit criterium van: ja, maar misschien begin je na de behandeling weer. Lekker vertrouwen. Laatst gewijzigd op 22-05-2007 om 13:36. |
![]() |
||
Citaat:
En daarom is het ook zo dat je wel moet stoppen met roken, maar dat die arts niet gaat zeggen: nou meneer en u mag ook nooit meer naar macdonalds. Iedereen weet dat het niet slim is. Rokers weten dat ook. Maar ik vind niet dat ze uitgesloten moeten worden van behandeling. Als zij serieus willen stoppen voor die behandeling kun je desnoods professionele hulp leveren. Als ik met andere woorden dus zie dat een roker er 100% voor gaat, dan ga ik er ook voor 100% voor. Alleen ik zou niet transplanteren als hij niet gestopt is, het heeft dan bijna geen kans van slagen. En dat is logisch om dat te doen. |
![]() |
||||
Citaat:
Dus vraag ik welke discussie dat zou moeten zijn. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Rokers maken hun ziekte. Andere mensen die niet roken en die krijgen het aan hun longen maken de ziekte niet, ze krijgen die. En natuurlijk mogen Rokers (die hun leven kapot maken) als ze last van hun longen krijgen (die onderhand pikzwart zijn) natuurlijk gebruik maken van de overheidsinstellingen (die zijn bekostigd door de burgers, dus ook de niet-rokers! Rokers hebben geen recht op een nieuwe long of behandeling ![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
- "Maar is dat dan wel in het collectief belang?" "Ja, want argument A, B en C." - "Ja maar, tegenargument D, E en F." Een beetje zoals een echte discussie dus. ![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar dan vind ik ook dat als jij huidkanker krijgt, doordat je teveel in de zon hebt gezeten, dat je ook niet behandeld moet worden. en als jij gehoorbeschadiging krijgt door teveel in discotheken rond te hangen, dat jij ook geen gehoorapparaat mag. als jij jezelf aan puin rijdt met een slok teveel op, mag je ook kreperen daar waar je ligt, en uiteraard geen nieuwe lever |
![]() |
||
Citaat:
Je hebt ook mensen met hartfalen die stug veel zout in hun eten blijven gooien. (nja, tis even niet van belang wat het mechanisme erachter is, hou het er maar op dat het niet bepaald slim is) Toch, als dat hart het weer es begeeft, kom je wel in actie. Ookal is het deels de eigen schuld van de patient. Zo zijn mensen nou eenmaal. Ik leef ook niet 100% gezond, dat doet niemand. Gaat een persoon toch weer roken? Dan zou ik me verder niet meer inzetten. Er is je een kans gegeven en die heb je niet aangepakt. Dan gaan we maar over op de palliatieve zorg ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
etc? wil wel eens weten hoe consequent jullie hierin zijn ![]() |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Dat heeft er in mijn ogen niets mee te maken. De reden dat ik dat zeg is niet omdat *ze het zichzelf aandoen* maar omdat er gwn heel weinig kans op succes is als je blijft roken. Nou, dan begin ik er niet aan. Roken is een TE grote contra-indicatie. En wat die kanker betreft, ook dan zou ik niet transplanteren, er wordt nooit getransplanteerd bij kanker. Ik baseer mijn standpunten gewoon op medische gegevens niet op: eigen schuld dikke bult-principes Laatst gewijzigd op 23-05-2007 om 12:17. |
![]() |
||
Citaat:
Ik gun iedereen, roker of niet een (of mijn) donororgaan. En zo zou iedereen moeten denken.
||
Citaat:
![]() Mijn longen mogen naar iedereen die op de wachtlijst staat voor een long. Het criterium om op deze wachtlijst te komen is: - de aandoening aan de longen mag niet door zelf roken zijn ontstaan. Bovenaan de lijst mogen van mij de gedwongen meerokers en onderaan de vrijwillige meerokers. |
![]() |
||
Citaat:
Het is iedergeval beter zo te denken dan op zo'n lichte vorm van positieve discriminatie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Roken= mogelijk longkanker Teveel op het strand= mogelijk huidkanker Teveel in een disco= mogelijk gehoorbeschadiging Teveel alcohol= mogelijk leverbeschadiging Dit alles doe je jezelf aan. Overigens: Iets kost niet duurder, iets IS duurder... Aila: Iemand die andere longen krijgt rookt door?? lijkt mij niet... Maar goed, ik heb dat nog nooit meegemaakt, jullie schijnbaar wel ![]() En consequentie is jullie vreemd. Nauwelijks verbazend te noemen, overigens ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En over dat ik moet leren lezen. Ik geef argumenten waarom je verglijking nergens op slaat. En ik ontkracht daarmee jou zin "Dit alles doe je jezelf aan.". |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat klopt en daar is niet veel aan te doen. Natuurlijk kun je er wel achter komen omdat de patient bijv. op controle komt enzo, maar je kunt moeilijk die sigaret uit zn mond rukken. Als hij niet wil stoppen, dan gaatie niet stoppen en jij kunt daar niet veel aan veranderen. En ik heb ook nog niet meegemaakt dat iemand weer is gaan roken na zoiets ![]() Maar wat ik me door deze discussie af ging vragen... en ik weet niet exact hoe dat zit enzo: als je ziet dat zo'n patient gewoon compleet niet cooperatief is (hij weigert te stoppen etc. etc.), mag je dan als arts weigeren om m verder te behandelen? Want ik heb er ooit eentje gezien die met vaatproblemen bij de dokter kwam. Dokter: rookt u? Patient: ja Dokter: Voor we de behandeling starten zult u wel moeten stoppen met roken Patient: dat weiger ik Dokter: dan kan ik u niet helpen (vertaal: dat wil ik niet) Patient: dan zoek ik wel een andere dokter Dokter: prima, goedendag meneer En dat is echt gebeurd. ![]() |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ook vond ik dit, ![]() Toch ver over de 3,7 of nie? |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat motiveerd wat meer dan er niets van af weten en "oh" als reactie wanneer zoonlief opeens paffend binnen komt zetten.
|
ja t zal wel, maar waarom? Waarom moet je voor iets beloond worden wat eigenlijk geen prestatie hoeft te zijn? Ik bedoel, je HOEFT niet te beginnen met roken
![]() |
![]() |
|
|