Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2007, 13:26
Razormuse
Razormuse is offline
Hey ik zit wel met een probleempje, ik doe op dit moment gymnasium en zit in de 5e klas. Ik sta op het moment op blijven zitten.. latijn 5, wis 5, eco 5

Ik heb dus al wat rondgevraagt en ben er achter gekomen dat ik graag naar de havo wil. En dan het liefste havo 4/5 in 1 jaar. Ik wil nl. graag een hbo opleiding gaan doen (dit zou ik ook doen als ik evt. toch mijn gym diploma zou halen)

Nu heb ik net op school een gesprek gehad en blijkt dat dat helemaal niet kan en dat je vanaf 4 havo opnieuw moet beginnen.
Aangezien ik geen zin heb in nog eens 2 jaar school valt die keuze dus af, wel raar want ik ken zat mensen die van 5vwo naar 5 havo zijn gegaan.

Nu wil ik vragen of er iemand ervaring heeft met het gaan naar de havo van vwo5. Of dat er nog andere mogelijkheden zijn?

thx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2007, 13:28
Verwijderd
Kan je niet van Gymnasium naar gewoon Atheneum? Scheelt je die 5 voor Latijn Moet je wel eventueel een extra taal inhalen, maar dat moet wel te regelen zijn..
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 13:39
Razormuse
Razormuse is offline
Tsjaa atheneum zat ik ook al aan te denken, maar die 2 5en voor wis en eco zijn profielvakken he. Daar blijf je dus ook opzitten. Je mag nl. niet 2 5en voor profielvakken hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 13:42
Verwijderd
Misschien moet je eens informeren bij de school/scholen waar je mensen kent die van 5vwo naar 5 havo zijn gegaan...? Over het algemeen moet je idd in de voor-examenklas beginnen (in het geval van de havo dus idd de vierde)...ik ken iig alleen maar scholen waarbij dat zo is. Twee klassen in één jaar doen kan vaak alleen op ROC's/VAVO's, over het algemeen niet op een 'gewone' school.

Misschien kun je proberen één (of twee of alle drie ) van die vijven op te halen, zodat je wel atheneum kunt gaan doen...? Je zult vast nog wel een proefwerkweek krijgen, denk ik?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 13:50
Razormuse
Razormuse is offline
en dat atheneum. Als je in de 5e gym. blijft zitten dan moetje dus weer in 5 ath. beginnen? En als ik nu overga dan kan ik beginnen in 6. ath?

thx
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 13:52
Verwijderd
Ik denk dat je als je blijft zitten idd sowieso in de vijfde moet 'beginnen' (maar dan zou je net zo goed nog een keer 5 gym kunnen doen, lijkt me). Mbt overgaan naar de zesde weet ik niet of je naar 6 atheneum over zou kunnen gaan (ligt aan de eisen aan je profiel/vakkenpakket ed, denk ik), maar dat zou je na kunnen vragen op school...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 13:57
Razormuse
Razormuse is offline
Dan doe ik toch liever ath. omdat je daar geen latijn hebt en dat toch wel een van mijn grootste problemen is. En dan vooral bij het examen volgend jaar.

Maarja bedankt voor de hulp ik zal het morgen nog is navragen op school.

Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 15:37
Nyawa
Denk je dat er nog mogelijk voor je is om die vijf van economie of wiskunde op te krikken? Dan laat je Latijn gewoon meteen vallen, gebruik je de overgebleven tijd om aan je wiskunde en economie te werken, en ga je volgend jaar naar 6 atheneum (tenminste, ik neem aan dat je E&M met Latijn in je vrije deel doet, toch?). Mocht je toch niet over kunnen, dan kun je altijd nog naar de havo.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 16:32
Razormuse
Razormuse is offline
Wiskunde moet lukken sta 5.3, dus als ik me daar helemaal dood op leer moet dat wel kunnen. Ik heb ook nog een herkansing dusja Economie gaat niet meer lukken, we krijgen nog 1 po en daar zou ik dan een 9 ofzo voor moeten halen Maar wel slim als het tenmiste zou kunnen om latijn al te laten vallen, en de tijd dat ik latijn had iets aan wiskunde te doen in een apart lokaal ofiets (om tog aan me uren te komen)

Bedankt voor de tip
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 16:33
Razormuse
Razormuse is offline
Alleen latijn is wel een soort van verplicht, t is geen profielvak maar je moet wel 1 oude taal hebben... ik weet niet of het dan wel kan eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 16:58
Verwijderd
Je hoeft alleen maar Grieks of Latijn te hebben op het Gymnasium, dus wanneer je naar het Atheneum gaat niet meer. Je moet wel compensatie hebben voor het vak dat je laat vallen, dus misschien moet er een extra vak bij. Maar dat weet je decaan/afdelingsleider je allemaal haarfijn uit te leggen
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 15:03
Pater Noster
Pater Noster is offline
Als je blijft zitten heb je de volgende mogelijkheden
- MBO, kan je gelijk naar het hoogste niveau, eventueel met vrijstellingen.
- VWO (Atheneum/Gymnasium) opnieuw beginnen in de 5e, dan duurt het nog minstens 2 jaar voordat je je diploma hebt.
- HAVO, beginnen in de 4e, dan duurt het ook nog 2 jaar voordat je je diploma hebt.
- VAVO (Volwassenenonderwijs), kan je kiezen voor VWO of HAVO, dit duurt maar één jaar. Het is wel zwaar als je alle vakken hebt, omdat je in feite twee jaar in één doet. Misschien krijg je voor sommige vakken al vrijstelling omdat je die in VWO 5 al hebt afgesloten, bijv. Maatschappijleer of ANW.

Toen ik destijds in VWO 4 zat, had ik 5 onvoldoendes, waaronder een 2 voor Grieks en een 2 voor Latijn, ik kon toen over naar atheneum 5 op een andere school, omdat ik die klassieke talen heb laten vallen. Ik ben toen uiteindelijk met drie vijven overgegaan naar atheneum 5. Maar toen wel in de 5e blijven zitten met allemaal 3en. Daarna heb ik 4 en 5 havo op diezelfde scholengemeenschap gedaan.

Laatst gewijzigd op 24-05-2007 om 15:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten