Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2007, 16:05
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Zijn er nog mensen die bepaalde medicijnen gebruiken om de examenstress te verminderen of om wat voor reden dan ook tijdens de examens medicijnen gebruiken?

Ikzelf gebruik een hartslag en bloeddruk verlagend medicijn dat de huisarts me heeft voorgeschreven...
Oud 14-05-2007, 16:22
Larry Flint
Larry Flint is offline
Sjonge jonge zeg, dat vind ik zelf wel een beetje overdreven. Gezonde stress, ok, maar om er nou echt medicijnen voor te laten voorschrijven door de dokter gaat me te ver.
Oud 14-05-2007, 16:24
Verwijderd
Beetje overdreven.
Oud 14-05-2007, 16:26
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Het is ook niet bittere noodzaak, het is voorkomen van
Oud 14-05-2007, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Metal-Hoofd schreef op 14-05-2007 @ 17:26 :
Dan nog als je nu al medicijnen nodig hebt voor een beetje examenstof dan ben je nog lang niet klaar voor het hbo of de uni.
Oud 14-05-2007, 16:29
-*gangster*-17
-*gangster*-17 is offline
Ik neem een beetje energydrink om wakker te blijven en voor een betere concentratie
Oud 14-05-2007, 16:30
Verwijderd
Citaat:
-*gangster*-17 schreef op 14-05-2007 @ 17:29 :
Ik neem een beetje energydrink om wakker te blijven en voor een betere concentratie
Dat noem ik geen medicijnen.
Oud 14-05-2007, 16:55
Sanctus
Sanctus is offline
Overdreven. En wat die energy drink betreft: het is aangetoond dat je net zo goed koffie kunt drinken.
Oud 14-05-2007, 17:00
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
-*gangster*-17 schreef op 14-05-2007 @ 17:29 :
Ik neem een beetje energydrink om wakker te blijven
Je valt anders in slaap?
Oud 14-05-2007, 17:41
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
lijkt me niet echt gezond om bloeddruk verlagend/hartslag verlagende medicijnen te nemen als beide niet eens verhoogd zijn, kan alleen maar slecht zijn dan.
Oud 14-05-2007, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Het lijkt me juist dat je pas aan de bloeddruk verlagende medicatie gaat als je ook daadwerkelijk een hoge bloeddruk hebt...

Maar goed; sommige mensen hebben het nodig, kunnen écht niet zonden, dan vind ik het prima. Zelf niets nodig gehad. (Hoewel ik wel valeriaan heb geprobeerd tijdens mijn vwo-examen, maar dat had geen of nauwelijks effect.)

Een beetje stress hoort er bij.
Oud 14-05-2007, 19:57
Poepkind
Poepkind is offline
mensen met lichte stress presteren beter dan normaal. Pas bij zeer heftige of chronische stress gaan de presaties achteruit.
En mensen die zo suf zijn als een zeester presteren slechter dan normale mensen.
Oud 15-05-2007, 15:28
Pure-Style
Pure-Style is offline
Ik vind het echt stom, als je zegt dat medicijnen onzin zijn, terwijl je niet eens weet wat je zegt.

Sommige mensen hebben nu eenmaal faalangst of examenstress of wat dan ook. En dan kan een of ander medicijn daarbij helpen.
Oud 15-05-2007, 16:13
Verwijderd
ik heb medicijnen van de dokter propranolol HCl , en ik heb examentraining gehad 1 dag zonder en 2 dagen met medicijnen , en was in het begin ook bang voor dat het je hartslag verlaagt enzo , maar je merkt het heel erg goed , je concentratie is echt 10x beter en je wordt er heel rustig van. (ik heb erge faalangst)
Oud 15-05-2007, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 14-05-2007 @ 19:35 :
Het lijkt me juist dat je pas aan de bloeddruk verlagende medicatie gaat als je ook daadwerkelijk een hoge bloeddruk hebt...
Hij bedoelt betablokkers. Als iemand faalangst heeft en daardoor z'n hart sneller voelt kloppen en sneller gaat ademen, kan diegene denken 'eek, nu ben ik nog zenuwachtig ook, ik krijg vast een blackout', en zich sowieso onrustig voelen, waardoor het nog erger wordt en diegene in paniek raakt en mogelijk ook daadwerkelijk een blackout krijgt. Betablokkers kunnen helpen om ervoor te zorgen dat je je rustig blijft voelen, waardoor je angst niet verder opbouwt. Beperkende angststoornissen zijn ook gewoon een officiële indicatie daarvoor.

Laatst gewijzigd op 15-05-2007 om 16:26.
Oud 15-05-2007, 16:22
Mara
Mara is offline
Een beetje raar dat iedereen meteen reageert met 'overdreven'.

Ikzelf heb last van extreme faalangst. Ik kan in huilen uitbarsten, hartkloppingen krijgen en gewoon helemaal in paniek raken. Dat zijn niet gewoon 'zenuwen', dat is m'n lichaam dat op tilt slaat. Blackouts, paniek, hele rambam. Ik heb dus ook betablokkers gekregen, ook propanolol. 1x geprobeerd maar ik voelde me er érg raar onder, heel onnatuurlijk. Ik vond het gevoel niet fijn, nog minder dan de zenuwen. Ik train mezelf dus nu heel erg op het niet in paniek raken. Ik heb ademhalingsoefeningen, een ontspanningscd en ik weet inmiddels wat ik moet doen vóór een examen oid.

@Solero: Nee, dat betekent niet dat je niet klaar bent voor het HBO of WO. Ikzelf ben er wel klaar voor, ik kán eigenlijk ook alles makkelijk maar door mijn depressie en extreme faalangst gaan dingen gewoon moeilijk. Niet alleen dit, ook bijvoorbeeld activiteiten op sociaal vlak. Ik heb dat geaccepteerd, ik heb hulp, ik werk eraan. En ik wéét dat ik klaar ben voor 't WO.
Oud 15-05-2007, 16:27
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 15-05-2007 @ 17:22 :
Een beetje raar dat iedereen meteen reageert met 'overdreven'.

Ikzelf heb last van extreme faalangst. Ik kan in huilen uitbarsten, hartkloppingen krijgen en gewoon helemaal in paniek raken. Dat zijn niet gewoon 'zenuwen', dat is m'n lichaam dat op tilt slaat. Blackouts, paniek, hele rambam. Ik heb dus ook betablokkers gekregen, ook propanolol. 1x geprobeerd maar ik voelde me er érg raar onder, heel onnatuurlijk. Ik vond het gevoel niet fijn, nog minder dan de zenuwen. Ik train mezelf dus nu heel erg op het niet in paniek raken. Ik heb ademhalingsoefeningen, een ontspanningscd en ik weet inmiddels wat ik moet doen vóór een examen oid.
Ik vroeg mij af of je van school als je zulke extreme faalangst hebt je ook in een aparte ruimte mag zitten . Want ik weet dat bij mij op school een paar uitzonderingsgevallen dag mogen dus ik vroeg mij af of jij dat dan ook mag
Oud 15-05-2007, 16:37
Hanneke
Hanneke is offline
Ik gebruik sowieso al concerta, alleen heb ik een tijdje niet gebruikt, dus denk ik niet dat het slim is om morgen wel te doen, ivm bijwerkingen enzo.
Oud 15-05-2007, 17:23
Verwijderd
Mijn dosis risperdal is wat verhoogd zodat ik meer rust in mijn hoofd heb en ik minder last van stemmingswisselingen heb. Dit was allebei wat ontregeld door de stress. Op dit moment voel ik me wel goed, mocht ik nou morgen merken dat ik weer extreem veel last van hartkloppingen en kortademigheid krijg ga ik voor volgende week dinsdag (volgende examen) wel even contact opnemen met mijn psychiater of huisarts om misschien toch bètablokkers te vragen, maar ik ga het eerst zonder proberen.
Oud 15-05-2007, 17:48
Mara
Mara is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-05-2007 @ 17:27 :
Ik vroeg mij af of je van school als je zulke extreme faalangst hebt je ook in een aparte ruimte mag zitten . Want ik weet dat bij mij op school een paar uitzonderingsgevallen dag mogen dus ik vroeg mij af of jij dat dan ook mag
Nee, helaas niet. Ik heb wel een aparte leerruimte toegewezen gekregen, omdat ik ook absolute stilte en rust nodig heb om te kunnen leren. De minste afleiding grijp ik aan om niet bezig te gaan... Ik weet ook niet of 't veel nut heeft, eerlijk gezegd, als ik een paniekaanval heb merk ik toch vrij weinig van mijn omgeving.
Oud 22-05-2007, 16:29
Funkyshit
Funkyshit is offline
Ik gebruik op dit moment valeriaan maar dat is niet voor de stress dat is alleen maar voor het kunnen slapen. want ik had vorige week geen nacht een oog dichtgedaan, ik was een zombie maandag bij nederlands.
Oud 23-05-2007, 14:03
Verwijderd
Met dank aan mijn verstandskiezen die aan het doorkomen zijn slik ik 's avonds voor ik ga slapen een pijnstiller. Dan kan ik tenminste de hele nacht voor het examen doorslapen.
Maar verder tegen de stress slik ik niks. Beetje gezonde spanning hoort erbij, ik ga er meestal juist wat beter van presteren
Oud 25-05-2007, 18:07
Lotte
Lotte is offline
Ik heb valium gekregen maar dat slik ik niet. Ik mocht het ook niet slikken voor een examen want dan zou dat mijn prestaties verminderen. Het was gewoon voor er tussendoor maar ik heb het niet nodig en ik wil het zo veel mogelijk op eigen been redden (als dat lukt).

Ik ben mijn huisarts wel erg dankbaar voor de mogelijkheid.

Laatst gewijzigd op 25-05-2007 om 22:31.
Oud 25-05-2007, 21:18
Lethe
Lethe is offline
Ik moest eerst een beetje lachen toen ik dat las over hartslag- en bloeddrukverlagend medicijn, maar toen ik het berichtje van iemand hier las over extreme faalangst begreep ik wel dat het voor sommige mensen noodzakelijk is. Ik heb zelf eigenlijk ook altijd last van (lichte) faalangst gehad (en nog steeds) bijvoorbeeld voor de uitslag van proefwerkcijfers kon ik letterlijk ziek zijn.
Oud 26-05-2007, 09:30
Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Ik heb ook propranolol HCl, maar alleen voor wiskunde. Ik ben namelijk best goed in de andere vakken, maar niet in wiskunde en natuurkunde. Een van de 2 moet voldoende zijn en wiskunde gaat net wat beter dan natuurkunde. Dus daar hangt zoveel vanaf dat ik ga hyperventileren, hartkloppingen krijg en idd al een keer een black-out. Dus ik vind ze wel prettig. Ik voel ook geen medicijnwerking, alleen dat ik wat rustiger word. Maar geloof me, je blijft zenuwachtig!

Regels voor berichten