Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2007, 11:23
Verwijderd
Geheel verheugd over het feit dat mijn plaatjesbeugel er ein-de-lijk uit is kwam ik met een schok tot de conclusie dat het hele gedoe nog niet is afgelopen. De heren orthodontisen hebben namelijk iets nieuws uitgevonden: de retentiebeugel. Een kunsstof kapje wat precies over je tanden en tandvlees past en er voor moet zorgen dat je tanden ook recht blijven. T kutding.
Nou lijkt ik misschien een aansteller, toegegeven, 's nachts merk je er niks van, maar ik las net de officiele folder die er bij staat en daar hebben ze het over ''enkele jaren''.
En nu denk ik dus: help.
Kan iemand die hier ervaring mee heeft (dat zullen er niet veel zijn, aangezien het pas '''nieuw'' is) me vertellen of je het echt zó lang moet inhouden?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 11:25
Bloem
Bloem is offline
Hmm, zo net nieuw is dat volgens mij niet, ik heb ruim 10 jaar geleden een beugel gehad en kreeg ook zo'n kapje. Hoe lang ik het gebruikt heb weet ik al niet eens meer.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 11:27
Verwijderd
Dan zal het bij mijn orthodontist het nieuwe protocol zijn, want alle mensen die ik ken van de middelbare school hebben nooit zo'n ding gehad (alleen een stangetje achter de tanden).
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 12:00
Poepkind
Poepkind is offline
ik heb ook zo dingetjes gehad, met de mededeling dat ik het zo en zo lang moet dragen. Daarna mocht ik het links laten liggen. en wat gebeurt er als ik het niet draag, nou dan gaan mn tanden scheefstaan. Dus zo af en toe doe ik het nog steeds in! Ik vind het ook nietn leuk, maar ik ben te lui om bij n andere ortho zo balkje te laten zetten enzo. maar eigenlijk ben ik er wel een beetje boos over dat het niet werkt.
Oud 26-05-2007, 12:08
Verwijderd
ik heb ook zo'n ding gekregen voor mijn boventanden. Voor de ondertanden heb ik een stangetje. Maar het is wel heel irritant, want je moet dat ding een bepaalde tijd inhebben en dan mag ik dus vanaf 7 uur 's avonds niets meer eten en drinken . En ik merk het meteen als ik dat ding te kort in heb, of helemaal niet in doe. En mijn ortho had het ook over jaren ..Denk je dat je van je beugel af bent.

EDIT. mijn ortho zei trouwens dat de retentiefase duurt totdat je verstandskiezen zijn doorgekomen of verwijderd..

Laatst gewijzigd op 26-05-2007 om 12:13.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 12:34
coopergirl
coopergirl is offline
Mijn orthodontist gaf geen duidelijk termijn aan, hij had het over mijn hele leven
Na een paar maanden ben ik gestopt met het dragen van die nachtbeugels. (Mijn ondergebit staat weer ruk, overigens......)

Mijn zusje kreeg overigens een 'spalk'draadje achter haar tanden... Staan nu hartstikke recht
Oud 26-05-2007, 13:04
Verwijderd
Ik heb zowel boven als onder ook zo'n spalje, maar voor boven dus óók nog zon ding. Wat raar dat ik het dus eigenlijk ''dubbel'' heb.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 13:41
Verwijderd
Ik heb alleen onder een spalk, maar voor boven heb ik ook zo'n soort nachtbeugel.
Nou ging de mijne op de een of andere manier scheefstaan, maar volgens mijn tandarts was dat niet zo'n probleem. Ik vond het alleen niet lekker zitten, dus ik heb dat ding al meer dan een jaar niet ingehad Mijn boventanden zijn niet echt weer scheef gaan staan, al kan ik het wel merken als ik die beugel weer eens indoe.

Mijn tandarts had het trouwens ook over jaren; tot aan mijn 25e minstens 1 nacht per week. Andere mensen die ook zo'n beugel hadden gekregen moesten het tot hun 18e. Nou is mijn tandarts nogal een perfectionist, dus daar kan het ook aan liggen
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 14:22
Verwijderd
Ik heb alleen onder een spalk, maar voor boven had ik ook een nachtbeugel, waarvan de ortho niet zei voor hoe lang...die heb ik sinds de laatste keer bij de ortho amper meer ingehad (en het staat nog steeds prima). Dat balkje vind ik trouwens ook erg irritant zo nu en dan...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 16:26
marlene89
marlene89 is offline
bedoel je dat ding voor snachts want ik heb eindelijk ook me slotjes r uit en heb nu een rot ding gekregen om in de bovenkant in te doen maar volgens mij is dat van mij om je kiezen te laten vastgroeien ofz
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 16:27
marlene89
marlene89 is offline
oh dat wat ik heb is dan gewoon een n8 beugel denk ik
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 16:37
Verwijderd
Afgelopen oktober ging mijn beugel eruit nadat ik hem 2,5 jaar had gehad. Ik heb nu boven en onder een spalkje en eerst moest ik ook zo'n retentiebeugel in. Dat hoefde maar van oktober tot december, dus 2 maanden. En m'n tanden staan nu hartstikke recht.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 26-05-2007 @ 15:22 :
Dat balkje vind ik trouwens ook erg irritant zo nu en dan...
Ja, zoals met kauwgom en kip Dat wil er gewoon níet tussenuit als het er eenmaal zit.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 19:21
Verwijderd
Citaat:
GuMM schreef op 26-05-2007 @ 18:53 :
Ja, zoals met kauwgom en kip Dat wil er gewoon níet tussenuit als het er eenmaal zit.
Ik vind het vooral irritant met zonnebloempitten, (stukjes) noot en dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 19:28
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Dat balkje is ook zo'n zelfde verhaal geweest bij mijn ortho. Ik heb al hekel aan horloges en piercings, laat staan een balkje die ik de hele dag voel zitten. Eerste vraag was dus: hoe lang blijft dat erin.

"Tja, eigenlijk altijd. Tenzij hij ooit een keer loslaat, dan wil je tandarts 'm misschien wel weghalen."

Maar ik ben braaf, dus ik heb 'm nog steeds.

Nachtbeugel moest ik twee jaar lang elke nacht dragen. Dat heb ik nog geen jaar volgehouden. Toen droeg ik 'm wanneer ik zere kaak kreeg, dat werd steeds minder vaak en nu, 5 jaar verder, draag ik 'm misschien eens in de twee maanden een nachtje.
Oud 26-05-2007, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Zut Alors! schreef op 26-05-2007 @ 20:28 :
Nachtbeugel moest ik twee jaar lang elke nacht dragen. Dat heb ik nog geen jaar volgehouden. Toen droeg ik 'm wanneer ik zere kaak kreeg, dat werd steeds minder vaak en nu, 5 jaar verder, draag ik 'm misschien eens in de twee maanden een nachtje.
En je tanden zijn er niet op achteruitgegaan?

Ik vind het vooral zo stom eigenlijk, omdat ik twee jaar geleden voor de kéuze stond al dan niet een beugel te nemen. Ik bedoel, het hóefde niet... Als er er tóen eens even bij hadden verteld wat er nog allemaal bij komt kijken had ik dat tenminste mee kunnen wegen.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 19:59
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Quis schreef op 26-05-2007 @ 20:33 :
En je tanden zijn er niet op achteruitgegaan?

Ik vind het vooral zo stom eigenlijk, omdat ik twee jaar geleden voor de kéuze stond al dan niet een beugel te nemen. Ik bedoel, het hóefde niet... Als er er tóen eens even bij hadden verteld wat er nog allemaal bij komt kijken had ik dat tenminste mee kunnen wegen.
Nee, mijn gebit is gelukkig gaaf. Mijn kiezen passen zelfs beter op elkaar dan wanneer ik de nachtbeugel net weer in heb gehad. Dat terwijl de ortho zei dat het ws. nooit echt goed zou aansluiten omdat mijn onderkaak meer dan een centimeter verschoven is.
Mjah...

Maar mij hoor je dus niet klagen. Ik zou 'm dus gewoon gaan dragen tot je 't zat bent. Maar als je te snel stopt groeit 't weer scheef dus het is voor je eigen bestwil.
Oud 26-05-2007, 20:14
zoemzoem
zoemzoem is offline
Kun je niet gewoon vragen om van die spalkjes achter je tanden? Daar hoef je nooit aan te denken en na een paar maanden went het vanzelf wel.
Ik heb zelf slotjes met nachtbeugel gehad, die ik eigenlijk amper gebruikte omdat het echt niet lekker sliep, later, toen alles recht stond heb ik die spalkjes gekregen. De orthodontist was echter nog niet helemaal tevreden, want ik zat precies op de grens van een overbeet (6 mm ofzo), en dus leek het hem wel een goed idee om een kaakoperatie te doen, waarbij mijn onderkaak gebroken zou worden en een stukje naar voren werd geplaatst. Na dit bericht ben ik nooit meer geweest. Volgens mijn tandarts werkt zo'n spalkje ook hardstikke goed als ze al recht staan, dan lijkt me dat toch een stuk makkelijker dan elke nacht een beugel in te doen.
Oud 26-05-2007, 20:46
Missy
Missy is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 26-05-2007 @ 21:14 :
Kun je niet gewoon vragen om van die spalkjes achter je tanden? Daar hoef je nooit aan te denken en na een paar maanden went het vanzelf wel. (...)
Inderdaad. Het heeft echt geen maanden nodig om er aan te wennnen. Ik ben ben nu ook een paar maanden van mijn beugel af en was na een paar dagen er al aan gewend. Dan voel je al niks meer. De eerste paar dagen gewoon veel kaugom kauwen, voel je er niks van.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 22:49
rare kwast
rare kwast is offline
ik heb zo een draadje achter mn tanden.. alleen boven.
NOU GEWELDIG hoor not
draadje is een keer losgeschoten.. meteen laten maken, heeft die lul het niet goed gedaan zijn al mn tanden weer scheef gaan staan (doordat het draadje een andere druk uitoefende) kon ik WEER ruim 1.5 jaar aan de slotjes.. denk je er af te zijn
maar heb verder geen ervaring met zo een gevalles.. een oud klasgenootje had er volgens mij wel een.. die sliep er gewoon mee (8 uur moest ze em in hebben) das wel beter denk ik
Oud 26-05-2007, 23:12
Roos
Roos is offline
Mijn ortho wilde me ook zo'n nachtbeugel aansmeren. Ik heb toen gevraagd om een spalkje, en dat mocht toen ook.

Dus gewoon ff met je ortho overleggen, wie weet vind hij een spalkje ook wel best
Oud 27-05-2007, 05:55
Verwijderd
Ik heb al jaren (een stuk of zeven/acht oid, misschien nog wel langer) zo'n spalkje...en tuurlijk went het, maar ik vind het zo nu en dan nog steeds enorm irritant...er blijft wel eens wat achter zitten en er poetsen is gewoon een stuk lastiger (dat geeft de tandarts ook toe), flossen helemaal (natuurlijk kun je stokeren, maar flossen schijnt beter te zijn).
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 09:16
Quantes
Quantes is offline
Zo'n spalkje went idd echt keisnel.
Oud 27-05-2007, 12:13
XeriuX
XeriuX is offline
ik heb er een voor de ondertanden... en die moet ik dus alleen s'nachts indoen... dus maar verder ook niet... ik heb hem nu nog steeds.. is alweer een paar jaar geleden voor t eerst.. maar je moet het gewoon elke nacht in doen... na de loop van de tijd is t niet erg meer...
t is dat ze gewoon goed blijven staan, en niet meer gaan schuiven.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 13:34
Pandora
Pandora is offline
Ik kreeg een nachtbeugel, die ik elke nacht moest dragen. Nu ik 'm niet meer draag (hij is jaren geleden gebroken), zijn mijn voortanden weer enigszins scheefgegroeid. Lekker kut. Kan ik straks weer aan de beugel .
Oud 27-05-2007, 13:42
Verwijderd
ik heb boven en onder spalkjes en een blokbeugel gekregen maar die laatste gebruik ik niet meer en ik moet nog steeds een nachtbeugel krijgen maar ik heb niet echt zin om naar de ortho te gaan vanwege de reistijd van 1 uur en 45 min.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 14:34
Verwijderd
Citaat:
zoemzoem schreef op 26-05-2007 @ 21:14 :
Kun je niet gewoon vragen om van die spalkjes achter je tanden? Daar hoef je nooit aan te denken en na een paar maanden went het vanzelf wel.
Zoals ik al zei, ik héb spalkjes

Citaat:
Ik heb zowel boven als onder ook zo'n spalje, maar voor boven dus óók nog zon ding. Wat raar dat ik het dus eigenlijk ''dubbel'' heb.
Maar hummm, aan al die verhalen te horen zit ik er dus nog wel een tijdje mee, great.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 14:44
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat er allemaal aan je gebit veranderd is. Bij mij zijn bijvoorbeeld zowel de boven als onderkaak breder gemaakt, dus om te zorgen dat ook de kiezen niet weer naar binnen draaien was de nachtbeugel. Daarnaast stond mijn onderkaat veel te ver naar achteren, en dat is ook niet te verhelpen met een spalkje. Maar bij mij is er dus vrij veel verzet en verschoven. Dan zit je automatisch ook lang aan een nachtbeugel vast. Al vind ik een jaartje op zich hartstikke meevallen (okee, officieel was het twee). En zo af en toe een nachtje indoen stoor ik me ook niet aan.
Oud 27-05-2007, 16:58
Dith
Dith is offline
Ik heb nog nooit mensen gehoord over een nachtbeugel maar goed. Ik heb dus zelf spalkjes en die van mij zijn nu in 6 jaar nog nóóit los gegaan en er is nog nooit iets achtergekomen. Mijn ortho vertelde toen dat de meesten een spalkje maar op twee punten vastzetten waardoor je nog wel kan flossen maar hij ook veel eerder losgaat of er eten tussen kan komen, hij lijmde daarom de spalkjes ook compleet vast, op alle tanden.
Ik moet 'm inhouden tot mijn 21e maar als ik er totaal geen last van heb kon ik 'm het best gewoon mijn hele leven inhouden.
Oud 27-05-2007, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Zut Alors! schreef op 27-05-2007 @ 15:44 :
Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat er allemaal aan je gebit veranderd is.
Bij mij niet veel. Mijn tanden stonden recht, maar ik miste twee keizen waardoor er veel te veel plaats was en overal grote spleetjes onstonden. alles is nu dus naar voren en naar elkaar getrokken.

Volgende maand op controle, ik ga maar eens doorvragen of het nou klopt wat er in die folder staat.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 07:33
Verwijderd
Citaat:
Dith schreef op 27-05-2007 @ 17:58 :
Mijn ortho vertelde toen dat de meesten een spalkje maar op twee punten vastzetten waardoor je nog wel kan flossen maar hij ook veel eerder losgaat of er eten tussen kan komen, hij lijmde daarom de spalkjes ook compleet vast, op alle tanden.
Als ie op twee punten vast zit kan je toch ook niet flossen...? Dan blijf je toch ook 'hangen' met de flosdraad op dat draadje?
Bij mij zit het draadje ook op alle tanden vast...maakt niets uit, want waar het blijft zitten is in de ruimte 'tussen' de tanden, waar dus geen lijm zit (en volgens mij ook niet kan zitten...dan kan je het helemaal niet meer schoon houden ed..
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 07:49
Verwijderd
Citaat:
rare kwast schreef op 26-05-2007 @ 23:49 :
ik heb zo een draadje achter mn tanden.. alleen boven.
NOU GEWELDIG hoor not
draadje is een keer losgeschoten.. meteen laten maken, heeft die lul het niet goed gedaan zijn al mn tanden weer scheef gaan staan (doordat het draadje een andere druk uitoefende) kon ik WEER ruim 1.5 jaar aan de slotjes.. denk je er af te zijn
Dat gebeurde bij mij ook! Alleen is het niet zo erg dat ik opnieuw slotjes moest, maar m'n tanden zijn wel iets verschoven .

Citaat:
Leonoor schreef op 28-05-2007 @ 08:33 :
Als ie op twee punten vast zit kan je toch ook niet flossen...? Dan blijf je toch ook 'hangen' met de flosdraad op dat draadje?
Bij mij zit het draadje ook op alle tanden vast...maakt niets uit, want waar het blijft zitten is in de ruimte 'tussen' de tanden, waar dus geen lijm zit (en volgens mij ook niet kan zitten...dan kan je het helemaal niet meer schoon houden ed..
Ik flos tot het draadje, en daarboven met zo'n ragertje.

Ik heb het eerste jaar dat m'n beugel eruit was nog zo'n plaatje voor 's nachts gehad, nu alleen spalkjes, moeten iig tot m'n 25e blijven zitten, maar het liefst nog langer, volgens de ortho.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 11:13
Verwijderd
Citaat:
~lienepien~ schreef op 28-05-2007 @ 08:49 :

Ik flos tot het draadje, en daarboven met zo'n ragertje.
Maar hoe krijg je dat flosdraadje dan onder dat draadje...? (Of heb je het over je boventanden? Dan geldt voor ondertanden natuurlijk het omgekeerde.) Flossen gaat volgens onze tandarts juist om het stuk bij je tandvlees...en daar kan het flosdraad met zo'n draadje volgens mij dus niet komen, dus kun je ook niet echt flossen en blijft het bij stokeren (of zo'n ragertje, maar dat vind ik al helemaal niets).

Laatst gewijzigd op 28-05-2007 om 11:17.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 28-05-2007 @ 12:13 :
Maar hoe krijg je dat flosdraadje dan onder dat draadje...? (Of heb je het over je boventanden? Dan geldt voor ondertanden natuurlijk het omgekeerde.) Flossen gaat volgens onze tandarts juist om het stuk bij je tandvlees...en daar kan het flosdraad met zo'n draadje volgens mij dus niet komen, dus kun je ook niet echt flossen en blijft het bij stokeren (of zo'n ragertje, maar dat vind ik al helemaal niets).
O, dat ging over m'n boventanden. Bij m'n ondertanden dus tot het draadje flossen, daaronder ragertje.
Ik heb ooit van de ortho een "naald" gekregen waarmee je de floss ook tussen het spalkje en je tandvlees kunt krijgen. Maar die is kapot gegaan .
En er bestaat ook superfloss, waarvan het eerste stuk wat steviger is, zodat je het tussen je tandvlees en spalkje kunt krijgen. Maar het wordt maar heel weinig verkocht, en ik vond het geen fijn spul.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten